Atreides
Well-known member
Laat me raden, jij stemt D66?
Dat is al heel lang geleden. Vanwaar D66 was toch heul lang vooral voor referenda enzo?
Laat me raden, jij stemt D66?
Heul lang wel ja, totdat van Mierlo stierf.
D66 voor écht referendum
D66 is blij dat het wetsvoorstel van de SP voor een correctief bindend referendum in de Tweede Kamer is aangenomen. D66 stemde voor.
Noodrem voor nationale wetten
Deze nieuwe referendumwet regelt een écht referendum. Namelijk een referendum dat de bevolking de mogelijkheid geeft om nationale wetten die zijn aangenomen in de Tweede en Eerste Kamer te verwerpen. Dit is een echte noodrem op de democratie.
Goedkeuring van internationale verdragen is uitgezonderd van deze wet. Dit is in lijn met de wens van het D66-congres.
De wet moet nu behandeld worden door de Eerste Kamer. Omdat het gaat om een grondwetswijziging, moet de wet daarna nog een keer door Tweede en Eerste Kamer.
Democratie van Nu
D66 is opgericht om mensen meer macht te geven over de inrichting van het eigen leven. Het vernieuwen van de democratie is daar onderdeel van.
Op het D66-congres in 2018 stelde D66 een nieuwe agenda op voor de ‘Democratie van Nu’.
Volledig mee eens.Zo'n correctief referendum lijkt me intrinsiek gewoon een slechte zaak.
Het is een ja/nee antwoord terwijl de werkelijkheid oneindig meer complex is. Ook zie je vaak bij dit soort referenda dat sommige mensen enorm gemotiveerd zijn en de rest van de mensen eigenlijk wel voor is, maar niet gemotiveerd is om apart te stemmen.
Zo'n correctief referendum lijkt me intrinsiek gewoon een slechte zaak.
Het is een ja/nee antwoord terwijl de werkelijkheid oneindig meer complex is. Ook zie je vaak bij dit soort referenda dat sommige mensen enorm gemotiveerd zijn en de rest van de mensen eigenlijk wel voor is, maar niet gemotiveerd is om apart te stemmen.
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.![]()
Er komt dankzij D66-minister Ollongren geen referendum over het afschaffen van het referendum
Ollongren ziet het raadgevend referendum niet als een 'kroonjuweel' van haar partij.www.businessinsider.nl
![]()
Er komt dankzij D66-minister Ollongren geen referendum over het afschaffen van het referendum
Ollongren ziet het raadgevend referendum niet als een 'kroonjuweel' van haar partij.www.businessinsider.nl
![]()
Hoon voor D66 over draai referendum
D66, GroenLinks en PvdA hebben vanmiddag flink wat verbale klappen gekregen vanwege hun draai over het bindend referendum. Jarenlang streden ze voor zo’n volksraadpleging, maar sinds het Oekraïnereferendum zijn ze ineens tegen.www.ad.nl
Als burgers tegen een internationaal verdrag stemmen, kan de Kamer daar niet zoveel mee, betoogde D66-Kamerlid Rob Jetten. Een verdrag niet-ratificeren is vanwege de internationale samenwerking ingewikkeld. Dat is de reden dat D66 nu tegen de grondwetswijziging stemt, die de partij zelf in 2013 heeft ingediend met GroenLinks en PvdA.
Weet ik niet. Ik zou het wel fijn vinden dat we iets kunnen vinden wat er met ons gaat gebeuren Europees.
Daar hebben we volgens mij politieke mensen voor om dat te verzinnen, ik leg hun ook niet uit hoe je een TBS er naar z'n therapie krijgt.
Zwammy en ik hebben het al ik weet niet hoelang over bananenrepubliek/land daar werd in het begin nog wel eens tegen in gegaan omdat zoiets zeker niet gepast was en niet waar was.
Dan heb je toch genoeg aan de twee én eerste kamerverkiezing?
Worden de misstanden aangepakt dan?Jij vindt Nederland een banenrepubliek omdat er misstanden zijn.
Een bananenrepubliek ben je als je de misstanden niet aanpakt. Wat je hier ziet is niks anders dan een democratie in actie.
Als meneer Omzigt daarbij een zwaar stijlicoon wil gebruiken lijkt me dat prima.
Grote verschil is dat meneer Omzigt wel het verschil weet.