Binnenlandse politiek

zwammy

Well-known member
Jij vindt Nederland een banenrepubliek omdat er misstanden zijn.

Een bananenrepubliek ben je als je de misstanden niet aanpakt. Wat je hier ziet is niks anders dan een democratie in actie.

Als meneer Omzigt daarbij een zwaar stijlicoon wil gebruiken lijkt me dat prima.

Grote verschil is dat meneer Omzigt wel het verschil weet.
Worden de misstanden aangepakt dan?
 

Atreides

Well-known member
Als die iets tegen de Europese beslissingen kunnen doen zou dat idd genoeg zijn.

Vrijwel alle belangrijke Europese wijzigingen (denk aan associatieverdrag met Oekraine, handelsverdrag met Canada) en ook bijna alle wetgeving wordt door het parlement akkoord bevonden (of niet). We zagen destijds dat zelfs het Waalse parlement bijna de Canada deal heeft opgeblazen.

Dus in die zin kunnen we elkaar de hand schudden?
 
Laatst bewerkt:

JMD

Well-known member
Er is net een kabinet gevallen, een uitkering van 30k per lotgeval en een streep door de schulden ingezet.

Hoewel extreem laat lijkt me dat een duidelijke aanpak.
Ik ben met je eens dat dit een goede eerste stap is. Maar de komende maanden zal blijken of deze stap voor de bühne is of dat er echt wat gaat veranderen.
 

SanMark.

Well-known member
Er is net een kabinet gevallen, een uitkering van 30k per lotgeval en een streep door de schulden ingezet.

Hoewel extreem laat lijkt me dat een duidelijke aanpak.
Na 100.000 kilo weggelakt papier is dat na 6 jaar eindelijk gelukt dankzij twee politicussen en journalisten. Anders had dit nog jaren doorgegaan. En dan alle info aan de kamer geven in de avond ervoor.
 

De Wolf

Well-known member
Ik ben met je eens dat dit een goede eerste stap is. Maar de komende maanden zal blijken of deze stap voor de bühne is of dat er echt wat gaat veranderen.

We hebben natuurlijk ook nog de Groningen affaire die zéér geweldig loopt :rolleyes:
 

Atreides

Well-known member
Ik ben met je eens dat dit een goede eerste stap is. Maar de komende maanden zal blijken of deze stap voor de bühne is of dat er echt wat gaat veranderen.

Voor de slachtoffers in elk geval wel.

Grootste probleem is de belastingdienst die moeilijk te veranderen is (enderzijds) en anderzijds de kamer die onmogelijke eisen heeft gesteld. Door die Bulgarenfraude is er kamerbreed onder aanvoering Wilders met gestrekt been ingegaan tegen 'buitenlanders' en fraude. In die zin heeft het kabinet destijds braaf haar democratische opdracht uitgevoerd.
 

Atreides

Well-known member
Na 100.000 kilo weggelakt papier is dat na 6 jaar eindelijk gelukt dankzij twee politicussen en journalisten. Anders had dit nog jaren doorgegaan. En dan alle info aan de kamer geven in de avond ervoor.

Het kenmerk van een democratie is dat er parlementariërs het kabinet controleren of dat journalisten de overheid controleren. Je ziet niks anders dan een democratie in actie.

Groote treurnis is de informatievoorziening van meerdere kabinetten waardoor de val van dit kabinet wel terecht is.
 

zwammy

Well-known member
Er is een kabinet gevallen voor de bühne, verantwoordelijken worden niet gestraft of vervolgd. De 30k is een schijntje en word al gelijk weer aangepakt door de belastingdienst. Er is gevraagd aan externe schuldeisers ook van hun schuld af te zien, een schuld veroorzaakt door het kabinet. Dus nee, het is niet goed aangepakt.
 

JMD

Well-known member
Het kenmerk van een democratie is dat er parlementariërs het kabinet controleren of dat journalisten de overheid controleren. Je ziet niks anders dan een democratie in actie.
Als Omtzigt en Leijten (en die journalist van ik meen Trouw) er niet waren geweest was dit nog jaren doorgegaan...
De overige politici van de regeringspartijen stelden geen vragen, ondernamen geen actie, ondanks alle berichten die er hierover al doorkwamen.
Idem voor de journalisten. Slechts 1 durfde kritisch het kabinet in deze te bevragen.
 

Atreides

Well-known member
Als Omtzigt en Leijten (en die journalist van ik meen Trouw) er niet waren geweest was dit nog jaren doorgegaan...
De overige politici van de regeringspartijen stelden geen vragen, ondernamen geen actie, ondanks alle berichten die er hierover al doorkwamen.
Idem voor de journalisten. Slechts 1 durfde kritisch het kabinet in deze te bevragen.

Tja, als ik niet naar mijn APK was gegaan was mijn auto ook niet gekeurd.
 

Atreides

Well-known member
Er is een kabinet gevallen voor de bühne, verantwoordelijken worden niet gestraft of vervolgd. De 30k is een schijntje en word al gelijk weer aangepakt door de belastingdienst. Er is gevraagd aan externe schuldeisers ook van hun schuld af te zien, een schuld veroorzaakt door het kabinet. Dus nee, het is niet goed aangepakt.

Een kabinetsval is de hoogst mogelijke politieke verantwoordelijkheid nemen. Verder ben ik heel benieuwd hoe jij mensen gestraft had willen zien worden.

Schulden bij onder andere de Belastingdienst, het UWV en de Sociale Verzekeringsbank worden kwijtgescholden. Van Huffelen deed een beroep op andere schuldeisers om ook tot kwijtschelding over te gaan. De ouders kunnen dan volledig beschikken over de 30 duizend euro compensatie die ze van het kabinet krijgen.

Ik begrijp ook dat ouders met meer dan 30 k verlies extra verhaal kunnen halen. Dat lijkt me al met al een solide regeling. Al kun je altijd betwisten of het meer zou moeten zijn.
 

zwammy

Well-known member
Een kabinetsval is de hoogst mogelijke politieke verantwoordelijkheid nemen. Verder ben ik heel benieuwd hoe jij mensen gestraft had willen zien worden.

Het zou fijn zijn dat betrokken politici uit de politiek zouden verdwijnen. Het zou fijn zijn dat mensen die strafbare feiten plegen vervolgd zouden worden. Mensen aanspreken als die zwartjes is strafbaar, kan op vervolgd worden, gebeurt niet. Alle betrokken medewerkers worden vrijgesproken van jarenlange misstanden. Maar goed, prima land. Hier hebben we nog een democratie.
 

erka

Well-known member
Allemaal natuurlijk. Er valt niks meer te winnen met dit kabinet dus het is campagnetijd. Zie ook hoe de coalitiepartijen nu ineens wel meedoen aan debatten. Paar weken geleden zaten ze nog stilletjes in hun bankjes.
 

gevegt

Well-known member
Allemaal natuurlijk. Er valt niks meer te winnen met dit kabinet dus het is campagnetijd. Zie ook hoe de coalitiepartijen nu ineens wel meedoen aan debatten. Paar weken geleden zaten ze nog stilletjes in hun bankjes.
Omzigt niet.
De SP heeft een grote fout gemaakt om het debat over te laten aan de fractievoorzitter.
 

gevegt

Well-known member
De staatsecretaris van Huffelen doet het echt heel goed.
Ze duikt niet en is ter zake heel kundig.
 
Bovenaan