Binnenlandse politiek

JMD

Well-known member
Je zou juist meer beweging standaard moeten opnemen in het lesprogramma van de basisschool. Gewoon iedere dag een uur beweging, is niet zo heel lastig in te plannen.
Als altijd de vraag als er weer iets over de schutting van het onderwijs geflikkerd wordt: wat moet er dan uit? Werkelijk elk maatschappelijk probleem wordt tegenwoordig de school ingeschoven. Verder is dit dus best wel lastig in te plannen, want veel basisscholen hebben geen gymzaal bij hun school, die moeten een stuk lopen naar een grotere zaal in dorp/stad. En van die zaal moeten nog 2/3 andere scholen gebruik maken. En dan laat ik nog even buiten beschouwing dat niet elke PO-docent bevoegd is om bewegingsonderwijs te geven.

Gek, maar we zouden ook eens aan ouders kunnen vragen om die hun kinderen meer te laten bewegen. Maar nee, die vinden het (chargerend) wel lekker rustig dat die kinderen als een stel zombies met hun mobiel zitten...

Joost

Well-known member
Als altijd de vraag als er weer iets over de schutting van het onderwijs geflikkerd wordt: wat moet er dan uit? Werkelijk elk maatschappelijk probleem wordt tegenwoordig de school ingeschoven. Verder is dit dus best wel lastig in te plannen, want veel basisscholen hebben geen gymzaal bij hun school, die moeten een stuk lopen naar een grotere zaal in dorp/stad. En van die zaal moeten nog 2/3 andere scholen gebruik maken. En dan laat ik nog even buiten beschouwing dat niet elke PO-docent bevoegd is om bewegingsonderwijs te geven.

Gek, maar we zouden ook eens aan ouders kunnen vragen om die hun kinderen meer te laten bewegen. Maar nee, die vinden het (chargerend) wel lekker rustig dat die kinderen als een stel zombies met hun mobiel zitten...

Je stipt eigenlijk direct het grote probleem aan. Gymzalen worden tegenwoordig niet meer standaard aan scholen gekoppeld maar kinderen zijn tijd kwijt om naar sporthallen te lopen die overdag inderdaad vaak leeg staan.

Koppel dat ook nog aan het gegeven dat sportvoorzieningen zelden nog worden ingepland in nieuwe wijken en je hebt een groot deel van het beweegprobleem te pakken.

In ons dorp komt waarschijnlijk een nieuwe school. Nu is die echt middenin het dorp inclusief gymzaal. De school gaat hoogstwaarschijnlijk gebouwd worden aan de rand van het dorp wat er voor zorgt dat de kinderen vijf minuten naar de gymzaal moeten lopen maar belangrijker nog; voor de helft van het dorp komt de school op een plek die betrekkelijk ver is om te voet te gaan.

In de gemeente waar ik badminton is tien jaar geleden een sporthal gesloopt. Alle verenigingen smeken om extra ruimte maar de nieuwe sporthal is er nog steeds niet. Wel hebben ze een minizwembadje gebouwd als vervanging van het oude. Had je 10 jaar geleden vier zwembaden waar je op de fiets naar toe kon in de zomer, nu is dat er geen enkele meer.

Het is echt onbegrijpelijk dat alles tegenwoordig maar rendabel moet zijn. Gemeentes moeten ook zorgen voor voorzieningen en dat mag best wel een paar euro belasting per persoon per jaar kosten. We hebben wekenlang een kabinetscrisis over een paar migranten, laat ze die energie steken in nuttige zaken.

JMD

Well-known member
Je stipt eigenlijk direct het grote probleem aan. Gymzalen worden tegenwoordig niet meer standaard aan scholen gekoppeld maar kinderen zijn tijd kwijt om naar sporthallen te lopen die overdag inderdaad vaak leeg staan.
Sorry, maar in mijn basisschooltijd (jaren 80) moesten wij ook gewoon 20 minuten lopen naar de gymzaal. Dat is echt nooit anders geweest hier.

Verder is op de middelbare school het enige vak met een minimum aantal uren dat een lln gehad moet hebben het vak LO. Scholen kunnen zelf bepalen hoeveel uren enz ze besteden aan NE, EN, Wiskunde enz, maar voor LO zijn normen waar de inspectie op controleert.

Verder is het wel mooi zo. School is niet de vervanging van ouders, maar meer en meer lijkt de samenleving te denken dat wij dat wel moeten doen.
De jeugd beweegt te weinig? Laat scholen meer LO geven.
De jeugd gokt teveel? Laat scholen lessen geven over de gevaren van gokken.
De LHBTIQ enz gemeenschap zit in de verdrukking. Organiseer een Coming Out Day, Paarse Vrijdag enz
Er overlijden teveel kinderen in het verkeer. School moet verkeersles geven.
Er plegen teveel kinderen zelfmoord. School moet er aandacht aan besteden.
Kinderen eten te ongezond. Scholen moeten gezonde school worden en voorlichting geven. (gevolg, de supermarkt 3 straten verderop doet goede zaken met frikandelbroodjes, zakken chips enz)
Kinderen roken teveel. Scholen moeten rookvrij worden en voorlichting geven. (gevolg, de leerlingen roken nu in de wijk en geven veel meer overlast dan ze zouden doen bij een rookdeel op het schoolplein)

En dan vervolgens:
He, de basisvaardigheden op taal en rekenen loopt achteruit bij leerlingen. Wat doen die scholen eigenlijk? Waarom besteden ze niet meer tijd aan die vakken.

Sorry hoor, maar al die dingen 2 alinea's terug leerde ik van mijn ouders.

Als ouders nou eens gingen opvoeden, dan konden wij ons richten op lesgeven.

Reinoud

Well-known member
Sorry, maar in mijn basisschooltijd (jaren 80) moesten wij ook gewoon 20 minuten lopen naar de gymzaal. Dat is echt nooit anders geweest hier.

Verder is op de middelbare school het enige vak met een minimum aantal uren dat een lln gehad moet hebben het vak LO. Scholen kunnen zelf bepalen hoeveel uren enz ze besteden aan NE, EN, Wiskunde enz, maar voor LO zijn normen waar de inspectie op controleert.

Verder is het wel mooi zo. School is niet de vervanging van ouders, maar meer en meer lijkt de samenleving te denken dat wij dat wel moeten doen.
De LHBTIQ enz gemeenschap zit in de verdrukking. Organiseer een Coming Out Day, Paarse Vrijdag enz
Kinderen eten te ongezond. Scholen moeten gezonde school worden en voorlichting geven. (gevolg, de supermarkt 3 straten verderop doet goede zaken met frikandelbroodjes, zakken chips enz)
Kinderen roken teveel. Scholen moeten rookvrij worden en voorlichting geven. (gevolg, de leerlingen roken nu in de wijk en geven veel meer overlast dan ze zouden doen bij een rookdeel op het schoolplein)

En dan vervolgens:
He, de basisvaardigheden op taal en rekenen loopt achteruit bij leerlingen. Wat doen die scholen eigenlijk? Waarom besteden ze niet meer tijd aan die vakken.

Ben het met je eens, maar bewegen is net per se gym he. Je kan ook gewoon buitenspelen.

Verder was het bij ons zo dat als je in het dorp woonde kwam je lopend naar school. Iets verder met de fiets en bij uitzondering met de auto.

Pieros

Active member

En dan vervolgens:

Je hebt zeker gelijk met je opsomming. En sinds ik zo'n 20 jaar geleden in het onderwijs terecht ben gekomen, roep/vraag ik bij elke toevoeging aan het onderwijs: "Ok, maar wat gaan we dat niet meer doen of minder doen?" Nog nooit een zinnig antwoord op gehad, omdat we niet willen of kunnen schrappen. Dan is het lesprogramma veel te vol en gaat dat ten koste van de basisvakken/vaardigheden. Daarnaast is het soms vanuit de inspectie ook erg rigide. Ik sta nu in het SO en heb leerlingen met een ontwikkelingsleeftijd van 1 a 1,5 jaar in mijn klas. Maar vanuit de inspectie moet ik het vak burgerschap op mijn programma hebben staan.

Ik begrijp wel dat vanuit de overheid naar het onderwijs wordt gekeken. Het onderwijs maatschappelijk problemen laten oplossen is wel de gemakkelijkste manier om iets aan te pakken (wel of niet effectief, laat ik ff in het midden). Stel de overheid vindt dat kinderen meer moeten bewegen en beslist dat het gehele basisonderwijs minimaal 1 uur per dag moet bewegen (buiten spelen, gym, wandelen enz.). Je bereikt dan je gehele doelgroep (4 tot 12 jarigen). Dit is gemakkelijker, dan ouders op één of andere manier opvoeden en ervoor zorgen dat zij met hun kroost meer gaan bewegen/ aanmelden bij een sportvereniging. Maar het gaat dan wel ten koste van onze kerntaak; onderwijs in basisvaardigheden.

JMD

Well-known member
Ben het met je eens, maar bewegen is net per se gym he. Je kan ook gewoon buitenspelen.

Verder was het bij ons zo dat als je in het dorp woonde kwam je lopend naar school. Iets verder met de fiets en bij uitzondering met de auto.
Klopt. Maar dat buitenspelen, en hoe je naar school ed komt is toch echt iets wat ouders moeten regelen, niet scholen.

JMD

Well-known member

"Je mag niks, moet overal toestemming voor vragen en iemand anders bepaalt wanneer je eet en naar bed gaat. ‘Als mijn man dat met mij zou doen, zouden we het mishandeling noemen’, zegt de Britse auteur Eloise Rickman. Dus waarom vinden we dit bij kinderen wel normaal?"
Zolang er serieuze artikelen worden geschreven met deze lijn zijn we hopeloos verloren...

JMD

Well-known member
Bovenaan