Ben geen fan van het kabinet (en al helemaal niet van D66 en VVD met hun 'we kijken alleen maar naar ons soort mensen' mentaliteit), maar je kan ze niet verwijten dat we nu in een recessie komen door de oorlog met Oekraïne. Het enige wat je West Europa/USA in mijn optiek kan verwijten in deze is dat het begrip de-escalatie tegenwoordig totaal niet meer in woordenboeken lijkt voor te komen. Ja, tegen Putin kan niet hard genoeg worden ingegrepen, maar West Europa/VS lijkt momenteel zelf meer last van de sancties te hebben dan Rusland... Dat kan imo nooit de bedoeling zijn.Het is nog maar een paar maanden geleden dat het kabinet vol trots hun plannen presenteerde, waarin "elke Nederlander er qua koopkracht iets op vooruit zou gaan". Inmiddels zijn de toch al torenhoge gasprijzen enorm gestegen (and counting), kan geen enkele Nederlander met een modaal inkomen een huis kopen, zijn de huurprijzen in de vrije sector astronomisch hoog en zijn de benzineprijzen in Nederland hard op weg om de hoogste ter wereld te worden.
Hoe zouden ze zelf vinden dat het gaat?
Als West Europa/VS ditzelfde gedrag in de jaren 60-70-80 hadden gedaan tov de toenmalige Sovjetunie (waar toen met bv Praagse lente en neerslaan Hongaarse opstand ook wel reden toe was misschien) dan waren we er nu allemaal niet meer geweest, dan was WO III uitgebroken. Dat voorzichtigheidsbeginsel lijkt totaal weg.
De NAVO idd wel ja.Integendeel. De NAVO is juist uiterst voorzichtig.
Ze hebben anders wel heel snel de Oostbloklanden ingelijfd. Dat wordt al jaren door Rusland als agressie gezien.Integendeel. De NAVO is juist uiterst voorzichtig.
Ze hebben anders wel heel snel de Oostbloklanden ingelijfd. Dat wordt al jaren door Rusland als agressie gezien.
Ze heeft zich dus vorige week keurig afgemeld en de vragen waren aan de MP gesteld.Kaag komt dus vandaag niet naar de kamer voor het koopkracht debat, maar zit vanavond wel bij Op1... Wat een verschrikkelijk mens is dat toch... Ze heeft het de afgelopen dagen over van alles gehad, maar vooral de situatie in Oekraïne, terwijl ze nog niks over de financiële gevolgen voor de Nederlanders heeft gezegd. Terwijl dat nou net haar kerntaak is als minister van financiën
Zoals ik het begreep was ze niet naar de Kamer gevraagd omdat er geen vragen voor haar waren.De voorzitter wist van niets. En je mag niet afzeggen voor het vragenuurtje voor een binnenlandse aangelegenheid. Dus ja, best wel wat fout gedaan.
Zijn we die Noren al voorbij?Benzine morgen 2,48 euro adviesprijs. Zijn nu al 2e van de wereld. Hongkong zit op 2,60 euro, maar we komen steeds dichterbij!
Zoals ik het begreep was ze niet naar de Kamer gevraagd omdat er geen vragen voor haar waren.
De afspraak is dat er altijd een (vice ) premier in Den Haag aanwezig is. Rutte was de EU top in Den Haag aan het voorbereiden en de vragen waren aan hem gesteld. Hij moet dan alsnog opdraven, wat hij volgens mij ook heeft gedaan.En die kunnen alsnog komen en dan heeft ze maar te verschijnen. Tenzij zoals gezegd er een Europese Top of zoiets is, dat is dan vanuit hun taak nog wel een reden. Maar een lezing in Maastricht slaat nergens op.
Zoals ik het begreep was ze niet naar de Kamer gevraagd omdat er geen vragen voor haar waren.
Nou ja, het was wel in Limburg. Dat lijkt me buitenland genoeg.
Gewoon de regels overtreden, zo simpel is het.
Artikel 12.3 Tijdstip en voorbereiding mondelinge vragenuur
1. Het mondelinge vragenuur vindt plaats op dinsdag aan het begin van de vergadering. De ministers worden verzocht steeds beschikbaar te zijn op dit tijdstip, tenzij zij verplichtingen hebben die naar het oordeel van de Voorzitter moeten voorgaan.
2. Ieder lid kan ten hoogste één onderwerp aanmelden waarover hij tijdens het vragenuur vragen wil stellen. Het lid kan dit onderwerp schriftelijk aanmelden bij de Voorzitter vanaf de sluiting van de laatste vergadering in de voorafgaande week tot uiterlijk 11.00 uur op de dinsdag van het vragenuur. Indien in de voorafgaande week na donderdag 12.00 uur geen vergadering plaatsvindt, kan het lid zijn onderwerp vanaf dat tijdstip aanmelden.
3. De Voorzitter beslist zo spoedig mogelijk over welke van de aangemelde onderwerpen in het vragenuur vragen worden gesteld, en maakt deze onderwerpen openbaar.
4. De Voorzitter nodigt de betrokken ministers uit voor het vragenuur, onder vermelding van de uitgekozen onderwerpen.
5. De Kamer kan in een bijzonder geval besluiten het vragenuur te laten plaatsvinden op een ander tijdstip dan dat bedoeld in het eerste lid. De Voorzitter bepaalt dan tot wanneer de leden hun onderwerpen bij hem kunnen aanmelden.
Artikel 12.4 Verloop mondelinge vragenuur
1. De Voorzitter bepaalt de volgorde waarin de onderwerpen tijdens het mondelinge vragenuur aan de orde worden gesteld.
2. Bij elk onderwerp wordt het lid dat het onderwerp heeft aangemeld, de vragensteller, gedurende in totaal vier minuten een of meerdere keren het woord verleend om aan de minister vragen te stellen, en wordt aan de minister een of meerdere keren het woord verleend om de vragen beknopt te beantwoorden.
3. Vervolgens kan de Voorzitter aan de leden het woord verlenen om aan de minister vragen te stellen over hetzelfde onderwerp. Daarbij wordt het woord voor ten hoogste een halve minuut per vraag verleend. De minister wordt het woord verleend om de vragen beknopt te beantwoorden.
4. Tijdens het vragenuur kunnen de leden van een fractie gezamenlijk ten hoogste twee vragen als bedoeld in het derde lid stellen, en de leden van een groep gezamenlijk ten hoogste één dergelijke vraag.
5. Indien een onderwerp aan het einde van het vragenuur nog niet aan de orde is gekomen, kan de Voorzitter besluiten dat dit komt te vervallen.
Artikel 12.5 Beperkingen tijdens mondelinge vragenuur Tijdens het mondelinge vragenuur:
a. zijn interrupties niet toegestaan;
b. is het indienen van moties niet toegestaan; en
c. zijn de artikelen 8.10, derde lid, en 8.12 niet van toepassing.