Binnenlandse politiek

JMD

Well-known member
Rutte en Kaag hebben Arib even onder de bus gegooid. Nieuw leiderschap.
Huh? Wat is er gebeurd??

O, ik zie het al, Kaag en Rutte bedisselen even het voorzitterschap. In ruil daarvoor zal Kaag ongetwijfeld Rutte blijven steunen... Echt ongelooflijk.
Het ergste vind ik het nog voor al die mensen die in die mooie praatjes van Kaag getrapt zijn en daarom op haar gestemd hebben. Blijkt ze toch precies hetzelfde te zijn als hetgeen waartegen ze ageerde.
 

JMD

Well-known member
Vanochtend de stemming voor de voorzitter 2e Kamer, wordt het Arib (PvdA), Bergkamp (D66) of Bosma (PVV).
Laatstgenoemde lijkt me kansloos. Als de VVD Bergkamp steunt dan zal zij het worden lijkt me.
Overigens waren zowel Bosma als Bergkamp al ondervoorzitter.
 

JMD

Well-known member
Van mij mag Arib wel blijven. Heeft het altijd prima gedaan.
Ik was in eerste instantie geen voorstander van haar voorzitterschap, maar ze heeft me positief verrast en van mij mag ze idd ook wel blijven. Alhoewel ik Bosma ook een goede voorzitter vind (hij verving ARib af en toe) is de kans dat hij het wordt klein.
 

JMD

Well-known member
Bergkamp dus.

74 stemmen, dat is dus VVD + D66 + CDA... De romp voor Rutte IV is klaar, ben benieuwd welke partij alsnog overstag gaat om mee te doen ondanks de motie van wantrouwen...
 

Friesland

Well-known member
Uitslag eerste stemronde:

Bergkamp 74
Arib 38
Bosma 27
Ongeldig 5
Geldige stemmen 139

Dat was te verwacht na wat we gisteren hebben gehoord, maar dat het verschil zo groot is, is wel verrassend.
 

JMD

Well-known member
Uitslag eerste stemronde:

Bergkamp 74
Arib 38
Bosma 27
Ongeldig 5
Geldige stemmen 139

Dat was te verwacht na wat we gisteren hebben gehoord, maar dat het verschil zo groot is, is wel verrassend.
Mwah, dit zat er wel in toch?
Bosma krijgt alleen de stemmen van de PVV en FVD.
Bergkamp van VVD, CDA en D66
Arib dan van alle linkse partijen.

Alleen al door de combi die achter Bergkamp staat was het nooit spannend, dat zou het ook niet geweest zijn als Arib of Bosma afgevallen was in een 1e/2e ronde, want links had nooit op Bosma gestemd en FVD/PVV nooit op Arib.

Ik verbaas me er meer over hoe je in hemelsnaam ongeldig kan stemmen...
 

erka

Well-known member
Nieuw leiderschap betekent dus eerst dat je op het laatst nog ff de kamervoorzitter ritselt. Lekker ook dat blok.
 

JMD

Well-known member
Nieuw leiderschap betekent dus eerst dat je op het laatst nog ff de kamervoorzitter ritselt.
Afgelopen donderdag deed Kaag dus heel ferm, maar dat deed ze dus om wisselgeld te hebben naar Rutte toe. Wil je de steun van ons, dan krijgen wij de kamervoorzitter...

En van de week werd Jorritsma nog aangevallen dat ze Omtzigt het voorzitterschap had aangeboden. 'Dat mocht niet'... Dit is zo ongeveer hetzelfde.

Hoeveel D66-stemmers zouden nu al spijt als haren op hun hoofd hebben omdat ze Kaag geloofden qua 'Nieuw Leiderschap' en daardoor op haar stemden ipv op bv Groen Links.
 
Bovenaan