Binnenlandse politiek

JMD

Well-known member
PostNL en Sandd mogen toch fuseren.
Staatssecretaris van Economische Zaken
Keijzer gebruikt haar bevoegdheid om de
fusie goed te keuren,tegen het advies
van mededingingsautoriteit ACM in.

De ACM zegt dat door de fusie praktisch
een monopolie zou ontstaan met hogere
prijzen tot gevolg.Het kabinet legt dit
naast zich meer vanwege "gewichtige
redenen van algemeen belang".

Keijzer zegt dat ze akkoord is gegaan
onder strenge voorwaarden.Ze wil dat de
postbezorging "betaalbaar,beschikbaar
en betrouwbaar blijft in een krimpende
markt".Het aantal pakketjes stijgt,maar
brieven worden steeds minder gestuurd.
(Bron: TT)

Keijzer zal dus wel een baantje in de raad van bestuur krijgen van die nieuwe onderneming als ze de politiek uit gaat...
Echt, waarom heb je een ACM als je er tegenin gaat. Want politiek die 'strenge voorwaarden' oplegt, dat kennen we. Daar gaat de hand mee gelicht worden. Het nieuwe bedrijf zal de kosten verhogen, om vervolgens tot de conclusie te komen dat het aantal pakjes/brieven dat bezorgd wordt minder is geworden...
 

JFK

Well-known member
Keijzer zal dus wel een baantje in de raad van bestuur krijgen van die nieuwe onderneming als ze de politiek uit gaat...
Dan kan je nog beter Britt Dekker dat baantje geven.
Mona Keijzer, kom op h?! Dat is toch een lichtgewicht eerste klas?
 

JMD

Well-known member
Dan kan je nog beter Britt Dekker dat baantje geven.
Mona Keijzer, kom op h?! Dat is toch een lichtgewicht eerste klas?

Dat bedoel ik. Maar vaak komen veel van die politici (hoe lichtgewicht ook) na afloop t?ch in Raden van Besturen en hoge managementposities uit (of ze worden burgemeester)
 

JFK

Well-known member
Dat bedoel ik. Maar vaak komen veel van die politici (hoe lichtgewicht ook) na afloop t?ch in Raden van Besturen en hoge managementposities uit (of ze worden burgemeester)

Ik vind het al een wonder dat zij staatssecretaris is geworden.
 

Batigoal

Well-known member
:)
Nee, die tekst moet je negeren idd. Maar dat grafiekje komt van het rivm, dus zal ongetwijfeld kloppen.
En ook dit artikel komt van het RIVM: https://www.rivm.nl/nieuws/stikstofuitstoot-fors-gedaald

In datzelfde artikel van het RIVM staat notabene dat het stikstof nog steeds boven de kritische grens zit. Maar het is leuk geframed door die volksophitsende "uiterst rechtse" Twitteraar.

De ammoniakuitstoot voldoet nog niet aan de norm en is de afgelopen jaren gestabiliseerd. Het is de ambitie van de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS) om de stikstofuitstoot terug te brengen, zodat deze aan de norm voldoet.

Afijn, de uitspraak waardoor al die bouwprojecten stil liggen gaat om de grens of het effect heeft op natuur en daar zitten we boven:
https://www.clo.nl/indicatoren/nl2045-overschrijding-stikstofdepositie-natuur
 

JMD

Well-known member
Klopt, maar wat je dus ook ziet is dat het probleem vooral in de steden is (Rotterdam 2x zo hoog als gemiddeld in de rest van NL, andere steden zullen ongetwijfeld ongeveer net zo hoog zitten als Rotterdam), dus dat het onzin is om de boeren er aansprakelijk voor te houden, en ook dat het dus ook de vraag is of 130 -> 100 km/u rijden zoveel gaat schelen. Je zou je af moeten vragen hoe je e.e.a. in de steden beter kan krijgen
 

Batigoal

Well-known member
Klopt, maar wat je dus ook ziet is dat het probleem vooral in de steden is (Rotterdam 2x zo hoog als gemiddeld in de rest van NL, andere steden zullen ongetwijfeld ongeveer net zo hoog zitten als Rotterdam), dus dat het onzin is om de boeren er aansprakelijk voor te houden, en ook dat het dus ook de vraag is of 130 -> 100 km/u rijden zoveel gaat schelen. Je zou je af moeten vragen hoe je e.e.a. in de steden beter kan krijgen

Waarschijnlijk is een combinatie van maatregelen het beste, je kunt de schuld inderdaad niet alleen bij het ??n of het ander leggen. Wat betreft het terugschroeven van de snelheid van 130 naar 120 vind ik dat de moeite waard als het bijdraagt terwijl het nou niet zoveel voordelen biedt. Op die trajecten waar het geldt win je niet zo heel veel tijd. Kan me niet voorstellen dat zoveel mensen hiervan nou zo erg gedupeerd worden als dat wordt teruggedraaid.

Bij boeren ligt dat uiteraard anders. Je ziet bij veel boerenbedrijven (niet allemaal) hetzelfde als andere sectoren in de Nederlandse economie; alles is ingericht op winstmaximalisatie en groei. Dan is het lastig te verkroppen als dat een halt wordt geroepen. Toch hoorde ik laatst een ander geluid van een vertegenwoordiger van LTO in een bepaalde regio die aangaf dat de megastallen best wel kunnen terugschroeven omdat ze nu al overproduceren en een hoop wordt weggegooid. Ja, dan denk ik leg vooral die megabedrijven dan maatregelen op, want die draaien toch al grote winsten.

Probleem van stikstof schijnt te zijn dat het vooral lokaal problemen oplevert. Het heeft dus niet zo veel zin om te verwijzen naar grootvervuilers zoals China als we zelf last hebben van onze eigen uitstoot. Plus het instellen van maatregelen kan aantoonbaar helpen. Interessant is het gat in de ozonlaag. Daarover hoor je niets meer en dus denken veel mensen dat het fake was en bangmakerij van de overheid. Het mooie is dat men met het Montrealpact strengere wetgeving heeft ingevoerd die de uitstoot van cfk's enorm heeft verminderd, waardoor het gat in de ozonlaag is verkleind. Ander voorbeeld waar ik in mijn werk aan heb meegewerkt is een testproject met bloemboltelers om hun productie op een andere manier schoon te maken, zodat er minder chemicali?n afstromen in het watersysteem rondom hun boerderij/bedrijf. In het begin werd er veel tegengestribbeld, maar na uitleg zijn ze mee gaan draaien in een pilot. Een jaar maatregelen nemen om hun bloembollen op een ecologischere manier af te spoelen heeft ervoor gezorgd dat het water in de sloten dusdanig schoner is geworden dat het geschikter is om hun gewassen mee te beregenen. Dus ze hebben er zelf profijt van. En inmiddels staan de andere agrarische sectoren in de rij om ook dergelijke pilots op te starten.

Zo wordt overigens door beleidsmakers die ik spreek ook tegen de stikstofproblematiek gekeken; nu lastig, maar gewoon iets wat ook in de procesvorming moet worden meegenomen en wat over een tijdje gemeengoed is.
 

JMD

Well-known member
Maar wat zouden we in de steden kunnen doen, daar is het stikstofprobleem het grootst? Want boeren en 120 ipv 130 (overigens heeft men het over 100 ipv 130, en dan gaat het wel schelen natuurlijk) komen daar niet voor.
 

Batigoal

Well-known member
Maar wat zouden we in de steden kunnen doen, daar is het stikstofprobleem het grootst? Want boeren en 120 ipv 130 (overigens heeft men het over 100 ipv 130, en dan gaat het wel schelen natuurlijk) komen daar niet voor.

Dat weet ik natuurlijk niet, ik ben geen expert op dat gebied. Maar reken maar dat er achter de schermen volop wordt gekeken naar maatregelen.
 

De Wolf

Well-known member
Het stikstofprobleem speelt zich af in de Natura 2000 gebieden.

763


Zoals je op deze kaart ziet zou de snelheid op de Afsluitdijk, Veluwe en wat kleinere stukjes snelweg in het oosten van het land direct effect hebben.
 
Bovenaan