Klopt, maar wat je dus ook ziet is dat het probleem vooral in de steden is (Rotterdam 2x zo hoog als gemiddeld in de rest van NL, andere steden zullen ongetwijfeld ongeveer net zo hoog zitten als Rotterdam), dus dat het onzin is om de boeren er aansprakelijk voor te houden, en ook dat het dus ook de vraag is of 130 -> 100 km/u rijden zoveel gaat schelen. Je zou je af moeten vragen hoe je e.e.a. in de steden beter kan krijgen
Waarschijnlijk is een combinatie van maatregelen het beste, je kunt de schuld inderdaad niet alleen bij het ??n of het ander leggen. Wat betreft het terugschroeven van de snelheid van 130 naar 120 vind ik dat de moeite waard als het bijdraagt terwijl het nou niet zoveel voordelen biedt. Op die trajecten waar het geldt win je niet zo heel veel tijd. Kan me niet voorstellen dat zoveel mensen hiervan nou zo erg gedupeerd worden als dat wordt teruggedraaid.
Bij boeren ligt dat uiteraard anders. Je ziet bij veel boerenbedrijven (niet allemaal) hetzelfde als andere sectoren in de Nederlandse economie; alles is ingericht op winstmaximalisatie en groei. Dan is het lastig te verkroppen als dat een halt wordt geroepen. Toch hoorde ik laatst een ander geluid van een vertegenwoordiger van LTO in een bepaalde regio die aangaf dat de megastallen best wel kunnen terugschroeven omdat ze nu al overproduceren en een hoop wordt weggegooid. Ja, dan denk ik leg vooral die megabedrijven dan maatregelen op, want die draaien toch al grote winsten.
Probleem van stikstof schijnt te zijn dat het vooral lokaal problemen oplevert. Het heeft dus niet zo veel zin om te verwijzen naar grootvervuilers zoals China als we zelf last hebben van onze eigen uitstoot. Plus het instellen van maatregelen kan aantoonbaar helpen. Interessant is het gat in de ozonlaag. Daarover hoor je niets meer en dus denken veel mensen dat het fake was en bangmakerij van de overheid. Het mooie is dat men met het Montrealpact strengere wetgeving heeft ingevoerd die de uitstoot van cfk's enorm heeft verminderd, waardoor het gat in de ozonlaag is verkleind. Ander voorbeeld waar ik in mijn werk aan heb meegewerkt is een testproject met bloemboltelers om hun productie op een andere manier schoon te maken, zodat er minder chemicali?n afstromen in het watersysteem rondom hun boerderij/bedrijf. In het begin werd er veel tegengestribbeld, maar na uitleg zijn ze mee gaan draaien in een pilot. Een jaar maatregelen nemen om hun bloembollen op een ecologischere manier af te spoelen heeft ervoor gezorgd dat het water in de sloten dusdanig schoner is geworden dat het geschikter is om hun gewassen mee te beregenen. Dus ze hebben er zelf profijt van. En inmiddels staan de andere agrarische sectoren in de rij om ook dergelijke pilots op te starten.
Zo wordt overigens door beleidsmakers die ik spreek ook tegen de stikstofproblematiek gekeken; nu lastig, maar gewoon iets wat ook in de procesvorming moet worden meegenomen en wat over een tijdje gemeengoed is.