Binnenlandse politiek

PES5

Administrator
Forumleiding
Dat is logisch ja.

Maar ik blijf het toch wel een beetje vreemd vinden dat als minister A ergens bv 8 jaar zit, en dat dan 2 maanden nadat de nieuwe minister er zit hij/zij moet opstappen vanwege een fout van minister A. En dat daarna minister C de post gaat overnemen van B en er dan spreekwoordelijk niet meer over gesproken wordt 'want er is een minister voor opgestapt'.
(Bijv Ed van Thijn stopte als burgervader van Amsterdam om de overleden Ien Dales op te volgen, maar was maar 4 maanden minister omdat hij moest aftreden vanwege de rotzooi rond de IRT-affaire, waar hij weinig schuld aan had)

Klinkt als Jan Olde Riekerink.
 

Batigoal

Well-known member
Ik las dat de keuring van het voertuig een aantal jaar geleden was gedaan op basis van een toetsing die men in de jaren '70 al deed voor gemotoriseerde voertuigen. Inmiddels zijn die eisen vernieuwd, maar het blijft raar dat men zo kort geleden voertuigen met software beoordeelden op basis van eisen uit een tijd waarin die software nog niet ontwikkeld was.

Toen kwam ik ook nog een interessant draadje tegen waarin men de lobby destijds van de segway omschreef. De fabrikant voerde vrij agressief lobby in Den Haag om zijn voertuigen op de openbare weg te krijgen. Iets waar de politici van destijds maar wat graag in mee gingen onder het mom van 'innovatie'.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Ik las dat de keuring van het voertuig een aantal jaar geleden was gedaan op basis van een toetsing die men in de jaren '70 al deed voor gemotoriseerde voertuigen. Inmiddels zijn die eisen vernieuwd, maar het blijft raar dat men zo kort geleden voertuigen met software beoordeelden op basis van eisen uit een tijd waarin die software nog niet ontwikkeld was.

Toen kwam ik ook nog een interessant draadje tegen waarin men de lobby destijds van de segway omschreef. De fabrikant voerde vrij agressief lobby in Den Haag om zijn voertuigen op de openbare weg te krijgen. Iets waar de politici van destijds maar wat graag in mee gingen onder het mom van 'innovatie'.

Tsja incapabele politici genoeg.
 

Pascallovic

Well-known member
Koolmees: meeste loonstrookjes laten volgend jaar plusje zien
Op het loonstrookje dat werknemers in januari krijgen, staat 1 tot 2,5 procent meer netto loon dan op het loonstrookje van december. De loonstijging is lager dan verwacht, maar volgens minister Koolmees gaan veruit de meeste Nederlanders er toch op vooruit.

Werkenden gaan minder inkomstenbelasting betalen, terwijl de algemene heffingskorting en de arbeidskorting omhoog gaan. Vooral mensen met een middeninkomen profiteren daarvan.

Volgens Koolmees gaan ook gepensioneerden en mensen met een bijstandsuitkering erop vooruit.
Compensatie voor stijgende prijzen

In 2019 gaan veel prijzen stijgen, vooral door de verhoging van het lage BTW-tarief en de energiebelasting. Koolmees stelt dat de meeste huishoudens door het hogere netto loon gecompenseerd worden voor die prijsstijgingen. "Naar schatting gaat 96 procent van de huishoudens erop vooruit."

De koopkrachtstijging is in doorsnee 1,6 procent ten opzichte van 2018, blijkt uit de berekeningen van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Koolmees houdt wel een slag om de arm: "Niemand kan natuurlijk precies voorspellen wat een nieuw jaar brengt. Niet alleen kabinetsbeleid, maar ook de ontwikkeling van de economie heeft impact op deze koopkrachtberekeningen."
Bron: https://nos.nl/artikel/2264234-koolmees-meeste-loonstrookjes-laten-volgend-jaar-plusje-zien.html

Haha dat nettoloon wat zou stijgen komt neer op maarliefst 1 tot 2,5%. Daar betalen we die hogere energierekening, BTW-verhoging en zorgpremie wel van en zelfs dan gaan we er qua koopkracht gemiddeld 1,6% op vooruit.:D

Overigens kondigen de ondernemers al aan dat de prijzen wel met iets meer dan 3% zullen stijgen. Kortom niks koopkracht. Eind 2019 hebben we weer recessie:duim:
https://nos.nl/artikel/2264119-prijsverhogingen-in-2019-niet-alleen-door-btw-zeggen-ondernemers.html
 
Laatst bewerkt:

Eef de Kip

Well-known member
Hahahahahaha, "maar volgens minister Koolmees gaan veruit de meeste Nederlanders er toch op vooruit", nou mij benieuwen, ik zou er dus zo'n 50 Euro op vooruit moeten gaan. Ik geloof er geen fuck van.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Het is allemaal flauwekul. Lubach maakte dat al een tijdje terug duidelijk. Ieder jaar weer draaien we aan duizend knoppen tegelijk zodat niemand het kan volgen. Het is niet duidelijk of het beginpunt rechtvaardig of goed is of het eindpunt. Hierdoor zit je met een grote klerezooi aan wetgeving opgescheept.
 

Pascallovic

Well-known member
Ik geloof best dat er straks op het loonstrookje een hoger netto loon komt te staan. Echter dat je met dat hogere netto loon meer kan kopen zelfs na verhoging van de BTW, zorgpremie en energiebelasting geloof ik dan weer niet.
 

Eef de Kip

Well-known member
zorgpremie is al 7,50 meer. Ik ga er vanuit dat m'n gas/licht minimaal 4 tientjes omhoog gaat en water zal ook wel 2,50 omhoog gaan. Die 5 tientjes die je er op je loonstrook op vooruit gaat geloof ik al helemaal niet, maar wel volgend jaar weer zo'n lulverhaal dat we er in koopkracht allemaal 1% op vooruit zijn gegaan.
 

Pascallovic

Well-known member
zorgpremie is al 7,50 meer. Ik ga er vanuit dat m'n gas/licht minimaal 4 tientjes omhoog gaat en water zal ook wel 2,50 omhoog gaan. Die 5 tientjes die je er op je loonstrook op vooruit gaat geloof ik al helemaal niet, maar wel volgend jaar weer zo'n lulverhaal dat we er in koopkracht allemaal 1% op vooruit zijn gegaan.

Op zich waren ze er dit jaar best eerlijk over dat in 2017 de helft van de Nederlanders erop achteruit ging.

https://www.rtlz.nl/life/personal-finance/artikel/4414901/koopkracht-achteruit-cbs-nederlanders
 

gevegt

Well-known member
Je vergeet nog de 3% btw verhoging van het lage tarief die in werkelijkheid gezamenlijk minimaal 6% zal zijn.
 
Bovenaan