Binnenlandse politiek

Friesland

Well-known member
Vandaag debatteert de Eerste Kamer in tweede lezing over het afschaffen van artikel 131 van de Grondwet. Opvallend is dat NPO Politiek het debat niet uitzend. Wellicht dachten ze dat het een hamerstuk zou zijn nadat het voorstel in januari met een meerderheid van 147-3 werd aangenomen (ik had in januari al aangekondigd dat de stemming in de Eerste Kamer spannender zou zijn). Maar zelfs al zouden ze er vanuit zijn gegaan dat het een hamerstuk zou zijn, dan nog is de behandeling van voorstel tot grondwetswijzing in tweede lezing en dan ook nog eens in de Eerste Kamer niet iets wat wekelijk, maandelijks of zelfs jaarlijks gebeurd.

Als de conclusie na de eerste termijn van de Kamer is dat de CU positiever tegenover het voorstel staat dan de PvdA, dan zegt dat eigenlijk al voldoende over hoe spannende de stemming zal worden volgende week dinsdag.

Als ik het debat goed gevolgd heb, dan is de verhouden voorlopig als volgt.
Voor: 38 leden (PVV, D66, GL, 50+, SP, VVD [4])
Tegen: 6 leden (SGP, VVD [4])
Onduidelijk: OSF, CDA, PvdD, PvdA, CU, VVD [5]
Er is een twee derde meerderheid vereist: het aantal voorstemmers moet minimaal twee keer zo groot zijn als het aantal tegenstemmers.

Volgens de woordvoerder van de VVD is de VVD-fractie verder in drie kampen van gelijke grootte. Aangezien de VVD in de Eerste Kamer 13 leden heeft, betekent dit dat iedere kamp uit 4 of 5 leden bestaat. Van de partijen waarvan de positie nog niet helemaal duidelijk is waren met name de PvdD en de PvdA bijzonder kritisch.
De tweede termijn van de kant van de Kamer zal meer duidelijkheid moeten brengen over de stemverhoudingen. Daarbij zullen de antwoorden van initiatiefnemer Jetten en minister Ollongren een doorslaggevende rol spelen.
 

Friesland

Well-known member
Het CDA is "om", zegt hun woordvoerder zojuist. Daarmee zijn er minimaal 50 stemmen voor het voorstel en dus de benodigde 2/3e meerderheid.
De stemming is volgende week dinsdag.
 

Eef de Kip

Well-known member
Wat vinden jullie hier precies zorgelijk aan? Ok, het is creatief boekhouden en zou niet mogen (hoewel je daar een accountant voor hebt om dit te controleren) . Maar eea is wel een gevolg van de jarenlange taakstellingen van de gerechten waardoor er tekorten ontstaan. Gevallen waarbij een afdoening buiten zitting afgeboekt wordt als op zitting behandeld (wat niet eens pers? in hoeft te houden dat een rechter daar minder tijd aan kwijt is geweest) ken ik al van 15 jaar terug.
Nogmaals, goed te praten is het niet maar er wordt nu wel een tikje dramatisch over gedaan terwijl het op een paar voorbeelden na niet zo vreemd is allemaal.
 

Eef de Kip

Well-known member
Korte nazit, het hele financieringssysteem van de rechtspraak zouden ze anders in moeten richten maar goed, een kant en klare zak geld op basis van "wij vragen, jullie geven" lijkt me nou ook niet de oplossing.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Binnenlandse politiek

Lijkt mij vooral ook een verkwisting van tijd van twee rechters indien er onnodig een meervoudige kamer wordt gevormd. De doorlooptijd is al zo lang.

Ik verwijt de rechters zelf niet zoveel, maar het is zorgelijk dat zij zich voelen gedwongen om dit soort trucs uit te halen.

Overigens vind ik het accountant argument niet sterk.
 
Laatst bewerkt:

gevegt

Well-known member
Korte nazit, het hele financieringssysteem van de rechtspraak zouden ze anders in moeten richten maar goed, een kant en klare zak geld op basis van "wij vragen, jullie geven" lijkt me nou ook niet de oplossing.

Net als bij bijvoorbeeld Defensie, gaat men opzoek naar middelen om toch maar zoveel mogelijk werk te verzetten ipv te zeggen dat het zo niet langer kan. Rechters die steevast overwerken branden op en / of gaan fouten maken. En dan laat ik de automatisering en het sluiten van kantongerechten nog buiten beschouwing.
 

Friesland

Well-known member
Grondwetswijziging!
In tweede lezing stemden heeft de Eerste Kamer ingestemd met het afschaffen van artikel 131 (koninklijke benoeming van burgemeesters en commissarissen van de Koning) van de grondwet. De stemming was 57-11. De SGP, de PvdA, de OSF en de voorzitter (VVD) stemden tegen, de overige leden stemden voor.
 

erka

Well-known member
Morgen gemeenteraadsverkiezingen hier voor de nieuwe gemeente Groningen (ruim 230.000). GL zal wel de grootste worden denk ik.
 

erka

Well-known member
Hoe is nu de zetelverdeling?

Nu: D66 9 SP 6 PvdA 6 GL 4 VVD 3 CDA 3 Stad&Ommeland 2 CU 2 Student&Stad 2 PvdD 1 100%Gr 1
Coalitie D66 PvdA GL VVD 22

Deze doen allemaal weer mee + PVV en de (jawel) Sportpartij
Daarnaast gaat het totaal van 39 naar 45 zetels

Mijn voorspelling:

GL 8 D66 6 PvdA 6 SP 6 CDA 4 VVD 3 Stad&Ommeland 3 CU 3 Student&Stad 2 PvdD 2 100%Gr 1 PVV 1 Sportpartij 0
Coalitie GL D66 PvdA CDA VVD 27
 
Bovenaan