Binnenlandse politiek

leo1949

Well-known member
De grote 4 gaan gewoon verder met gijzelen en als dit lukt dan kost het geen 1,4 miljard maar vele miljarden want de grote 4 zijn nooit tevreden.
 

Pascallovic

Well-known member
Na de Panama papers kwam de Bahamaleaks
Na Bahama leaks kwam de Paradise-papers
Wat komt er binnenkort nog meer naar boven want dit is volgens mij nog lang niet alles.
En kabinet Shell 1 wil dat de Nederlandse bevolking nu 1.4 miljard ?uro ophoest voor 4 multinationals.

Dat is 1.400.000.000 ?uro dat noem ik geen 'Vertrouwen in de toekomst'
We kunnen natuurlijk ook doen wat SP, GL en PvdA willen met een lasten verzwaring van meer dan 9 miljard voor de burgers en bedrijven

http://daskapital.nl/2017/11/links_komt_met_12_miljard_last.html
 

Max

Administrator
Forumleiding
Ah, het objectieve daskapital.nl

Die knalde er anders ook hard in op het afschaffen van de dividendbelasting en volgens mij zetten ze ook wat vraagtekens bij de zogenaamde lastenverlichting. Maar blijf vooral in het zwart/wit tijdperk hangen.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Ik las het.

Daar gaat Max met zijn theorie.

Welke theorie precies? Dat het invloed heeft op het vestigingsklimaat? Het FD heeft overigens wel wat economen gevonden die die visie hebben dat het goed is voor de economie. Klonk al te onwaarschijnlijk voor woorden dat die niet zouden bestaan.

Verder staat bij vestigingsplaats keuzes ook altijd nadrukkelijk dividendbelasting in het rijtje, dus het zal altijd een afweging zijn.

Wat het ons kost/opbrengt kun jij gelukkig met honderd procent zekerheid vaststellen. Ik vind het knap.
 

Eef de Kip

Well-known member
Welke theorie precies? Dat het invloed heeft op het vestigingsklimaat? Het FD heeft overigens wel wat economen gevonden die die visie hebben dat het goed is voor de economie. Klonk al te onwaarschijnlijk voor woorden dat die niet zouden bestaan.

Verder staat bij vestigingsplaats keuzes ook altijd nadrukkelijk dividendbelasting in het rijtje, dus het zal altijd een afweging zijn.

Wat het ons kost/opbrengt kun jij gelukkig met honderd procent zekerheid vaststellen. Ik vind het knap.

Het is gewoon lastig om zoiets te meten. Probleem is alleen dat het opportunisme hoogtij viert, zie gevegt en Leo.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat er naar neig om te zeggen dat ze dit niet hadden moeten doen. Stonden wat interessante reacties op FD.nl waarin gesteld werd dat als je dit al doet door be?nvloeding door multinationals je gewoon moet onderhandelen door er wat voor terug te verlangen.

Bijvoorbeeld.
Shells hoofdkantoor blijft nog minimaal 15 jaar in Nederland.
Shell garandeert de banen voor 5 jaar.
Shell zal garant staan voor minimaal 1,4 miljard als dekking voor de schade aan de huizen wegens de aardbeving.
Shell zal effectief universiteiten ondersteunen voor onderzoek voor duurzame energie in de toekomst middels een faculteit van 400 studenten te sponsoren
Daar tegenover zal Nederland de . dividend belasting laten vallen.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Hoe dat met multinationals gaat is natuurlijk erg schimmig. De meeste indianenverhalen over belastingdeals zijn niet waar, maar onze Nederlandse multinationals krijgen wel degelijk meer voor elkaar dan de willekeurige derde.

Ik neig gevoelsmatig dat het wel een goede zet is. Er moest iig iets gebeuren wat betreft ons vestigingsklimaat. De laatste jaren is het VK ons redelijk voorbij geschoten door enerzijds ons te betichten van het zijn van een belastingparadijs en anderzijds zelf een veel scherper belastingstelsel op te tuigen. Daarmee verlies je ook echte bedrijven. Niet alleen de brievenbussen. Neemt niet weg dat zelfs brievenbussen werkgelegenheid opleveren. Er zijn ook wel voorbeelden van bedrijven die met een brievenbus begonnen en hier meer naartoe hebben geschoven. Neemt niet weg dat de echte brievenbus praktijk sowieso een aflopende zaak is.
 

Eef de Kip

Well-known member
Wat vergeten wordt is dat door die Brexit het VK natuurlijk krampachtig probeert om met dit soort trucs de schade te beperken. Je ziet iets soortgelijks met de vestiging van aan de EU gerelateerde instituten die nu naar het vasteland komen. Steden struikelen over elkaar heen om die partijen binnen te halen al dan niet door te strooien met subsidies, vrijstellingen ed. Moet je daar dan ook maar niet aan meedoen? Me dunkt dat dier toch ook genoeg voordelen mee te behalen zijn maar in hoeverre dat op weegt tegen de kosten blijft lastig boven water te krijgen.

En verder lijkt het me wel een open deur dat grote multinationals een vinger in de lokale pap hebben. Dat is van alle tijden en overal te wereld.
 

leo1949

Well-known member
Ja die brievenbussen brengen zeker werkgelegenheid.
Alleen jammer dat die werkgelegenheid maar voor 1 man is om de planten water te geven. :werder:
Maar die man is wel in dienst bij een paar honderd bedrijven.
 
Laatst bewerkt:

Max

Administrator
Forumleiding
Wat vergeten wordt is dat door die Brexit het VK natuurlijk krampachtig probeert om met dit soort trucs de schade te beperken. Je ziet iets soortgelijks met de vestiging van aan de EU gerelateerde instituten die nu naar het vasteland komen. Steden struikelen over elkaar heen om die partijen binnen te halen al dan niet door te strooien met subsidies, vrijstellingen ed. Moet je daar dan ook maar niet aan meedoen? Me dunkt dat dier toch ook genoeg voordelen mee te behalen zijn maar in hoeverre dat op weegt tegen de kosten blijft lastig boven water te krijgen.

En verder lijkt het me wel een open deur dat grote multinationals een vinger in de lokale pap hebben. Dat is van alle tijden en overal te wereld.

De hypocriete houding van de Britten is al van ver voor de Brexit.

Ja die brievenbussen brengen zeker werkgelegenheid.
Alleen jammer dat die werkgelegenheid maar voor 1 man is om de planten water te geven. :werder:

De trustboer, vliegmaatschappij, taxi, restaurant, hotel, belastingadviseur, accountant, notaris, schoonmaker, de cateraar. Een brievenbus levert natuurlijk niet heel veel op, maar het fenomeen als geheel houdt toch wat mensen van de straat.
 

gevegt

Well-known member
Nu is het wachten tot de grote Duitse bedrijven naar Nederland gaan verhuizen.
Als de redeneringen kloppen is dat binnen vijf jaar een feit.
 

leo1949

Well-known member
Max
Laten ze maar naar het VK gaan daar is de economie toch al naar de testikels geholpen.
Van het Britse pond is niet veel meer over die gaan de vroegere Italiaanse lire achterna.
En die ene man kan wel naar een broodjeszaak om de hoek.

Gevegt
Ik denk dat dat beter is dan wat we nu hebben
 
Laatst bewerkt:

Max

Administrator
Forumleiding
Ik kan mij eigenlijk wel vinden in Eef zijn constatering dat gevegt in deze discussie niet anders acteert dan Leo.
 
Bovenaan