Binnenlandse politiek

Eef de Kip

Well-known member
Maar wat is er niet gewoon aan dan? Als je zo'n deal niet sluit dan zoeken ze naar een andere manier door bijvoorbeeld het hoofdkantoor te verplaatsen of ergens anders een constructie te bedenken. Ik vind het enorm na?ef om te denken dat als je hier niet mee akkoord gaat dat dat soort bedrijven dan maar de volle mep belasting gaan betalen.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Schijnbaar is de dividendbelasting toch een belangrijke vestigingsplaats keuze ;-).
 

leo1949

Well-known member
Excuus hoeft niet, ik ben al blij dat jullie ogen open zijn gegaan. :duim:
En door deze dingen zal het kabinet hun meerderheid in de senaat waarschijnlijk verliezen en is het afgelopen met de volgevreten machtspartij.
Dus misschien kan Rutte toch nog solliciteren bij de EU daar zit meer geld in voor Shell en kan hij ook de EU naar de testikels helpen.
 

leo1949

Well-known member
Maar wat is er niet gewoon aan dan? Als je zo'n deal niet sluit dan zoeken ze naar een andere manier door bijvoorbeeld het hoofdkantoor te verplaatsen of ergens anders een constructie te bedenken. Ik vind het enorm na?ef om te denken dat als je hier niet mee akkoord gaat dat dat soort bedrijven dan maar de volle mep belasting gaan betalen.

We moeten ons niet laten chanteren door dit soort bedrijven.
Als we dit toelaten word het nog veel en veel erger.
Op deze manier een hoofdkantoor kopen is veel te duur voor een landje zoals dat van ons
 

Max

Administrator
Forumleiding
We moeten ons niet laten chanteren door dit soort bedrijven.
Als we dit toelaten word het nog veel en veel erger.
Op deze manier een hoofdkantoor kopen is veel te duur voor een landje zoals dat van ons

Kopen? Men heeft het inkomstenderving berekend op basis van het scenario dat Shell hier ook was gebleven en volgens een naar hun inzien juiste wetstoepassing belasting had afgedragen. Dat geld had je echter evenmin gepakt als men naar Londen was vertrokken.
 

zwammy

Well-known member
Maar het is de normaalste zaak van de wereld dat Shell 7 miljard belastinggeld van verdelen onder de aandeelhouders?
 

Max

Administrator
Forumleiding
Binnenlandse politiek

Maar het is de normaalste zaak van de wereld dat Shell 7 miljard belastinggeld van verdelen onder de aandeelhouders?

Ze verdelen dus geen 7 miljard belastinggeld. Het is een bedrag wat voor de herstructurering niet aan Nederland toekwam en nadien op basis van de afspraak nog steeds niet. Nu is het de vraag op dat laatste contra legem is. Dat die 7 miljard belastinggeld zou worden is echter een aanname. Men had voor Londen kunnen kiezen. Dat had iig wat loonbelasting en omzetbelasting gescheeld.

Hiermee praat ik niet afspraken die contra legem zijn per se goed. Al snap ik dat MinFin een dergelijke afweging mogelijk wel heeft gemaakt.
 
Laatst bewerkt:

zwammy

Well-known member
Ze verdelen dus geen 7 miljard belastinggeld. Het is een bedrag wat voor de herstructurering niet aan Nederland toekwam en nadien op basis van de afspraak nog steeds niet. Nu is het de vraag op dat laatste contra legem is. Dat die 7 miljard belastinggeld zou worden is echter een aanname. Men had voor Londen kunnen kiezen. Dat had iig wat loonbelasting en omzetbelasting gescheeld.

Hiermee praat ik niet afspraken die contra legem zijn per se goed. Al snap ik dat MinFin een dergelijke afweging mogelijk wel heeft gemaakt.

Dank, maakt het wat duidelijker.

Shell ontwijkt dividendbelasting. Via een trust op het - als belastingparadijs bekend staande - Kanaaleiland Jersey boekt olieconcern Shell dividend over naar aandeelhouders. Belastingvrij, m?t toestemming van de Belastingdienst

En hoe moet ik dit lezen?
 

Max

Administrator
Forumleiding
De loonbelasting en de omzetbelasting zijn de belangrijkste belastingen voor de Staat. Zou je eerder druk maken om het feit dat de systemen bij uitgerekend die belastingsoorten zwaar zijn verouderd en dat daarmee het innen van die belastingen in gevaar is. Mocht dat gebeuren, dan hebben er een hoop mensen in Nederland een probleem.
 

gevegt

Well-known member
De loonbelasting en de omzetbelasting zijn de belangrijkste belastingen voor de Staat. Zou je eerder druk maken om het feit dat de systemen bij uitgerekend die belastingsoorten zwaar zijn verouderd en dat daarmee het innen van die belastingen in gevaar is. Mocht dat gebeuren, dan hebben er een hoop mensen in Nederland een probleem.

Vanwaar deze afleidingsmanoeuvre?
 

leo1949

Well-known member
Dat het hoofdkantoor nog steeds in Nederland is. En niet vergeten dat al die toeleveranciers ook nog een boterham verdienen.

Dat hoofdkantoor kost ons MILJARDEN, en misschien kun je het beter kwijt dan rijk zijn.
Want het kost het MKB een hoop geld als voor Shell het lage BTW tarief met 50% omhoog gaat.
Het is toch van de zotte dat burgers en kleine bedrijfjes deze multinational-taks moeten betalen omdat Shell dat wil.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Dank, maakt het wat duidelijker.

En hoe moet ik dit lezen?

Zoals het er staat. Shell had schijnbaar vroeger een duale structuur zoals Unilever. Dus hoofdkantoor UK en hoofdkantoor NL. Toen moest er om bedrijfsecomische redenen/druk vanuit de aandeelhouders schijnbaar gekozen worden voor ??n hoofdkantoor. De aandeelhouders die destijds boven de UK zaten waren in de oude situatie geen Nederlandse dividenbelasting verschuldigd (legem) en de aandeelhouders boven het Nederlandse deel wel. De UK aandeelhouders wilde ook in de nieuwe structuur geen Nederlandse dividendbelasting betalen. Dat hebben ze met een belastingtrucje met een of andere trust voor elkaar gekregen. Daarbij hebben ze zekerheid vooraf gekregen van de belastingdienst/MinFin. De vraag is of dat trucje/de constructie legem of contra legem is.

Het lijkt zo dat in de oude situatie voor herstructurering en in de nieuwe situatie na herstructurering evenveel dividendbelasting wordt afgedragen. In die zin heeft het niks gekost. Het is nogal een aanname om te veronderstellen dat men voor dezelfde structuur had gekozen als hier niet op was afgetekend.

Ik ben niet bekend met deze herstructurering, de structuur van Shell voor of na herstructurering en met de fiscale techniek rondom UK trusts. Dus ik ben best nieuwsgierig wat er komende week in het fiscale weekblad staat. Je moet je voorstellen dat Shell een belastingpraktijk had vergelijkbaar met de grote fiscale advieskantoren in Nederland. Daar zaten en zitten een hoop slimme mensen. Inmiddels zijn ze dit wel aan het afbouwen.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Binnenlandse politiek

Vanwaar deze afleidingsmanoeuvre?

Het is geen afleidingsmanouvre. Het is een relativering van waar we het in hemelsnaam over hebben. De vennootschapsbelasting en dividendbelasting zorgen altijd voor veel discussies, terwijl deze begrotingstechnisch helemaal niet zo belangrijk zijn. Afgelopen week is het bommetje geploft wat betreft die systemen van de omzetbelasting en loonbelasting. Politiek gezien is de Shell zaak interessanter, maar ik mag toch hopen dat de omzetbelasting en loonbelasting meer prioriteit hebben. Maar goed, nu reageer ik weer te uitgebreid op jou. Ik had mij eigenlijk voorgenomen dat na het vestigingsplaats gelul niet meer te doen.

Dat hoofdkantoor kost ons MILJARDEN, en misschien kun je het beter kwijt dan rijk zijn.
Want het kost het MKB een hoop geld als voor Shell het lage BTW tarief met 50% omhoog gaat.
Het is toch van de zotte dat burgers en kleine bedrijfjes deze multinational-taks moeten betalen omdat Shell dat wil.

Iets wat je niet hebt kun je helemaal niet uitgeven.
 
Bovenaan