Binnenlandse politiek

JMD

Well-known member
Toen was er geen hypotheekaftrek.

Je had alleen Premie A of Premie B woningen in die tijd met strenge voorwaardes en rentes van ca. 12%.
En in die tijd toen er echte woningnood was huurde meer dan 3/4 van de gezinnen een woning.
Nu heb je helemaal geen premieA- of B-woningen meer en is het voor starters onmogelijk zelf een huis te kopen in de Randstad.
Vroeger was dat best mogelijk, ook voor minder rijken. Mijn vader is een 'eenvoudige' servicemonteur, maar kon echt in 1983 een huis kopen (met een rente van tegen de 10%). Daarna in 1987 verhuisd (terwijl hij ook 2 kinderen had) en inmiddels is dat huis bijna 3x zoveel waard als toen.

Maar mijn ouders spaarden, en kunnen daardoor nu goed leven en klagen niet dat dingen duurder zijn geworden. Ze geven aan dat ze het nu met hun pensioen beter hebben dan lange tijd dat ze werkten. Als zij dat konden (geen rijkdom van huis uit meegekregen, eenverdiener, twee kinderen) dan moeten anderen dat ook kunnen.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Mijn ouders is het ook gelukt. Ook dubbele cijfers hypotheekrente. Zijn vanwege de woningnood ook uit hun geboorteplaats vertrokken.
 

Ska P 187

Well-known member
Rente alleen zegt in principe natuurlijk helemaal niets, maar in Nederland heeft de rente aftrek de boel w?l mooi verneukt, is daar al wat aan gedaan eigenlijk cq opgedoekt?
 

Max

Administrator
Forumleiding
Zeker. Maar we laten hem wel in stand, want anders heeft Leo niks meer om zich druk om te maken. Zonder doel in het leven is Leo nergens.
 

gevegt

Well-known member
Mijn ouders is het ook gelukt. Ook dubbele cijfers hypotheekrente. Zijn vanwege de woningnood ook uit hun geboorteplaats vertrokken.

Mijn ouders ook in de jaren '70. Samen met de bank en opa gevegt konden ze zelf een kast van een vrijstaand huis bouwen. Er is geen aannemer aan te pas gekomen, want dat konden ze niet betalen, zo gul was de Boerenleenbank toen nog niet. De totale kosten waren toen 50.000 gulden met een rente van ongeveer 13%. En wij konden in de achtertuin voetballen!:duim:
 

ElSimao

Active member
Nu heb je helemaal geen premieA- of B-woningen meer en is het voor starters onmogelijk zelf een huis te kopen in de Randstad.
Vroeger was dat best mogelijk, ook voor minder rijken.

Dit hoor ik je vaker zeggen, maar is echt niet waar. Zelf heb ik twee jaar geleden een huis gekocht in Amsterdam zonder rijkdom oid te hebben. Wel een goed salaris, maar niks exceptioneels.

1.6% rente en nog een beetje aftrek. Prima voorwaarden dus.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Binnenlandse politiek

Dit hoor ik je vaker zeggen, maar is echt niet waar. Zelf heb ik twee jaar geleden een huis gekocht in Amsterdam zonder rijkdom oid te hebben. Wel een goed salaris, maar niks exceptioneels.

1.6% rente en nog een beetje aftrek. Prima voorwaarden dus.

Twee jaar geleden en nu scheelt al gauw 20-30%. Wel lekker lage rente. Ik heb in november 2011 gekocht. Hogere rente, lager prijsje. Nu is de markt wel vrij ziek.
 

JMD

Well-known member
Dit hoor ik je vaker zeggen, maar is echt niet waar. Zelf heb ik twee jaar geleden een huis gekocht in Amsterdam zonder rijkdom oid te hebben. Wel een goed salaris, maar niks exceptioneels.

1.6% rente en nog een beetje aftrek. Prima voorwaarden dus.
Maar in dat goede salaris zit natuurlijk al een deel van de uitleg.

En misschien moet je anders eens de actualiteit in de gaten houden:
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/11/17/starters-afgetroefd-door-diepere-zakken-14057970-a1581493
https://www.cobouw.nl/woningbouw/ni...-op-voor-starters-op-de-woningmarkt-101260996
https://www.businessinsider.nl/12-r...nmarkt-die-liggen-niet-allemaal-voor-de-hand/

Dus wel degelijk een groot probleem. Dat het jou lukt is natuurlijk mooi, maar een groot deel heeft wel degelijk problemen.
 

ElSimao

Active member
Maar in dat goede salaris zit natuurlijk al een deel van de uitleg.

En misschien moet je anders eens de actualiteit in de gaten houden:
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/11/17/starters-afgetroefd-door-diepere-zakken-14057970-a1581493
https://www.cobouw.nl/woningbouw/ni...-op-voor-starters-op-de-woningmarkt-101260996
https://www.businessinsider.nl/12-r...nmarkt-die-liggen-niet-allemaal-voor-de-hand/

Dus wel degelijk een groot probleem. Dat het jou lukt is natuurlijk mooi, maar een groot deel heeft wel degelijk problemen.

Zo geweldig was mijn situatie nou ook weer niet toen ik mijn woning kocht. Een 1-jarig contract (vond de bank geen enkel probleem) ,een weliswaar bovenmodaal salaris, maar nogmaals, niks wereldschokkends en met bovendien een studieschuld. Met een modaal salaris zijn er in Amsterdam (buiten de ring) of in plaatsen als Almere een heleboel mogelijkheden. Verdient je partner ook dan kan er al helemaal veel.

Dat velen met dit prijspeil niet willen kopen is duidelijk, maar de kansen liggen er wel. Zie het in mijn omgeving ook best vaak gebeuren dat jongeren gewoon kopen. Met een bruto maandsalaris van, nja, E2800 is het geen kwestie meer van "niet kunnen" maar van "niet willen".
 

Max

Administrator
Forumleiding
Moet je niet te kieskeurig zijn met 2.800 euro bruto. Wel echt een heet hangijzer bij me en ex-collega?s van dezelfde leeftijd waar te wonen. Zeker als je iets meer wil dan jezelf alleen.
 

Batigoal

Well-known member
Twee jaar geleden en nu scheelt al gauw 20-30%. Wel lekker lage rente. Ik heb in november 2011 gekocht. Hogere rente, lager prijsje. Nu is de markt wel vrij ziek.

Ik denk dat het 'm hierin zit. In mijn omgeving zijn er veel vrienden in mijn leeftijdscategorie die een huis kopen over de afgelopen jaren en als ik het zo hoor is het nu alweer een stuk lastiger dan 2 of 3 jaar terug.
 

JMD

Well-known member
Ik denk dat het 'm hierin zit. In mijn omgeving zijn er veel vrienden in mijn leeftijdscategorie die een huis kopen over de afgelopen jaren en als ik het zo hoor is het nu alweer een stuk lastiger dan 2 of 3 jaar terug.

Klopt. Hier in Hillegom is men bezig met een nieuwbouwproject, opgedeeld in totaal 5 deelplannen. Men is nu aan deelplan 4 bezig (deelplan 1 was 3 jaar terug, deelplan 2 jaar enz.). Als je ziet wat de prijzen nu zijn voor ongeveer hetzelfde type huizen als 3 jaar terug... Ik heb in deelplan 3 een huis gekocht (oplevering volgend voorjaar), maar betaalde al flink meer dan exact hetzelfde type huis (oke, de trap van de eerste naar tweede verdieping heeft een andere plek...) in deelplan 1 en 2.
 

zwammy

Well-known member
Onze buren hebben het huis te koop staan, binnen 3 dagen 30 bezichtingen en nu al 30.000 boven vraagprijs. Nee hoor, helemaal niets mis met de woningmarkt.
 

JFK

Well-known member
Onze buren hebben het huis te koop staan, binnen 3 dagen 30 bezichtingen en nu al 30.000 boven vraagprijs. Nee hoor, helemaal niets mis met de woningmarkt.

Die willen gewoon dolgraag naast jou wonen, dus dat mag wat kosten.
 
Bovenaan