Binnenlandse politiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

JFK

Well-known member
Dat referendum gaat een fiasco worden. In sommige gemeenten zelfs 70% minder stembussen. Gezien sommige burgemeesters de stembussen ook uit bejaardentehuizen weg halen zal het voor de oudere burger praktisch gezien lastig worden om te stemmen.

In die bejaardenhuizen wonen naar mijn mening veel CDA en PvdA stemmers. Die partijen zijn pro EU en de oudjes zijn gezagsgetrouw. Dus voor het GeenStijl kamp moet dit een zegen zijn.
 

Max

Administrator
Forumleiding
In die bejaardenhuizen wonen naar mijn mening veel CDA en PvdA stemmers. Die partijen zijn pro EU en de oudjes zijn gezagsgetrouw. Dus voor het GeenStijl kamp moet dit een zegen zijn.

Naar jouw mening? Gaat overigens in eerste instantie erom dat de drempel wordt gehaald.
 

Friesland

Well-known member
Dat referendum gaat een fiasco worden. In sommige gemeenten zelfs 70% minder stembussen. Gezien sommige burgemeesters de stembussen ook uit bejaardentehuizen weg halen zal het voor de oudere burger praktisch gezien lastig worden om te stemmen.

Het is ook een onzinnig systeem, een referendum houden over een besluit dat al genomen is. Als je raadgevende referenda wilt houden, laat het dan gaan over onderwerpen, die nog niet besloten zijn. Denk aan de naam van een fusiegemeente en dingen in die trant. Daarnaast is het merkwaardig om voor raadgevende referenda opkomstdrempels op te stellen.

Als je referenda houdt na genomen besluiten, dan moeten het gewoon bindende referenda zijn. Zoals ik eerder heb aangegeven zitten daar echter haken en ogen aan.
Stel je zou voor bindende referenda ook die drempel van 30% hebben, dat kan dan een heel vreemd effect hebben. De tegenstanders moeten stemmen, maar de voorstanders zitten in dubio: thuisblijven of toch stemmen? Door thuis te blijven probeer je de opkomst te drukken, maar het vergroot de kans op een zege voor de tegenstanders. Door te stemmen verklein je de kans op een zege voor de tegenstanders, maar het zorgt wel voor een stijging in de opkomst. Dat is natuurlijk een grote fout in het systeem: het uitbrengen van een stem mag geen negatief effect op de uitslag hebben.
Ik heb aangegeven dat de tegenstanders een bepaald aantal stemmen moeten behalen, bijvoorbeeld 5 miljoen, en dat het pas vanaf dat aantal tegenstemmers "meeste stemmen gelden" is. Voorstanders winnen dus als ze de meeste stemmen hebben, maar ook als ze de tegenstanders de drempel niet halen.
Natuurlijk wordt het voor tegenstanders dan lastiger om te "winnen", maar we hebben het over een systeem voor bindende referenda, dus het moet ook niet te makkelijk zijn. Als het echt een slechte wet is, dan wordt die drempel echt wel gehaald. Het gaat erom dat fanatici niet een te grote stem moeten hebben.
 

Friesland

Well-known member
Maar hoe minder mensen er gaan stemmen hoe groter toch de kans dat er meer mensen voor dan tegen stemmen ?

In tegendeel. Bij referenda over besluiten die al genomen zijn, zijn tegenstanders altijd fanatieker, ze hebben iets te "winnen". De voorstanders hebben alleen iets te "verliezen", dan ben je toch een stuk minder enthousiast.

Dus: (over het algemeen)
Hoe minder mensen stemmen hoe groter de kans dat er meer mensen tegen dan voor stemmen, maar ook een grotere kans dat de opkomstdrempel van 30% niet wordt gehaald.
Hoe meer mensen stemmen, hoe groter de kans dat er meer mensen voor dan tegen stemmen, maar ook een grotere kans dat de opkomstdrempel wordt gehaald.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Tijd om de wet aan te passen zodat dit soort onzin in de toekomst niet meer mogelijk is.

Ik weet niet welke onzin je bedoelt, maar ik ben het sowieso met je eens. Of je verzekert wettelijk een goed verloop van het referendum of je haalt de mogelijkheid van een referendum weer uit de wet. Op deze manier werkt het in ieder geval niet.
 

zwammy

Well-known member
In die bejaardenhuizen wonen naar mijn mening veel CDA en PvdA stemmers. Die partijen zijn pro EU en de oudjes zijn gezagsgetrouw. Dus voor het GeenStijl kamp moet dit een zegen zijn.


Als je het een beetje gevolgd had, had je kunnen weten dat GeenStijl helemaal niet voor of tegen het verdrag is. GeenStijl is voor het referendum en wil dat er gestemd wordt en dat de mensen zelf kiezen waar ze voor zijn. Ze zijn ook helemaal niet bezig met tegenstemmen maar vinden het alleen belangrijk dat er gestemd gaat worden. Maar snap dat doelloos roepen wat makkelijker is.
 

de waan

Well-known member
Ik weet niet welke onzin je bedoelt, maar ik ben het sowieso met je eens. Of je verzekert wettelijk een goed verloop van het referendum of je haalt de mogelijkheid van een referendum weer uit de wet. Op deze manier werkt het in ieder geval niet.

Ik vind referenda op zich prima, maar de toepasbaarheid ervan is wel beperkt.

Het idee dat als je maar genoeg handtekeningen ophaalt je overal een referendum over kun houden vind ik maar niks. Dan krijg je zoals nu referenda over onderwerpen waar 99% niks vanaf weet en waarvan je bij voorbaat weet dat er toch niks mee gebeurt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan