Misschien kan jij eerst eens gaan uitleggen wat je precies bedoelt met: "Meer mensen"?
Simpel: als nu een partij ongeveer 0,67% van de stemmen krijgt is dat goed voor een zetel. Zo kan bv een PvdDieren de Kamer in komen, maar ook SP en Groen Links (als PPR, CPN, PSP) zijn ook ooit klein begonnen. Hierdoor heb je al 'snel' genoeg stemmen om in de 2e Kamer te komen en 'jouw' stem gehoord wordt in Den Haag.
Als je de kiesdrempel op bv 5% van de stemmen zou zetten, betekent dit dus dat een partij die bv 4,9% van de stemmen krijgt (wat neerkomt op een kleine 500.000 stemmen (bij de laatste verkiezingen waren er 9,5 miljoen stemmen uitgebracht, voor het rekengemak rond ik dit even op naar 10 miljoen)), en daar zeg je dan tegen: sorry, jullie zijn niet met genoeg stemmers.
Er waren voor TK12 21 partijen op wie je kon stemmen, 10 hebben niet genoeg stemmen verzameld om in de Tweede Kamer te komen. Samen waren zij nog niet eens goed voor 100.000 stemmen. Dus logisch dat die niet in de TK zitten. ZOu je de kiesdrempel op 5 % zetten dan valt CU, GL, SGP, 50+ en de PvdD weg, samen goed voor meer dan een miljoen stemmen. Samen meer dan 10% van alle stemmen, die dan eigenlijk ongeldig worden. Ik vind dat nogal wat. Dan zijn er dus meer dan een miljoen mensen die hun stem niet terug kunnen vinden in de Kamer. Dat dat met je stem gaat gebeuren als je op bijvoorbeeld de Piratenpartij of de Anti Europa Partij stemt, tsja, dat is een beetje 'eigen schuld', maar CU/GL/SGP/50+/PvdD horen i.m.o. in de Kamer. Alhoewel ik op de meeste partijen van die 5 nooit zou stemmen, vertegenworodigen ze wel degelijk een groep in de samenleving.
En vwb betere keuzes qua coalitievorming, die zetels gaan dan naar andere partijen, maar dat zou ook betekenen dat de PVV en SP groter worden, terwijl kans op regeringsdeelname voor beide partijen klein is (de SP eigenlijk alleen als PvdA/GL/SP een meerderheid heeft), wat dus betekent dat er minder 'coalitiezetels' overblijven. Terwijl CU/GL bijvoorbeeld in een coalitie hebben gezeten of steun hebben verleend (Kunduzakkoord).