Binnenlandse politiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

erka

Well-known member
Je zegt het zelf al ja, omdat het al tig jaar zo gaat gaat men er vanuit dat het zo hoort, vandaar ook de "paniek" een paar jaar terug toen de huizenprijzen daalden.

Verder moet je nog even in ogenschouw nemen dat de markt om huizen te bouwen iets lastiger is dan auto's en fietsen. Iedereen kan fietsen bouwen. Auto's ligt iets ingewikkelder maar met een beetje geld kun je een fabriek neerzetten en tekeer trekken. Met huizen ligt dat iets gecompliceerder, denk aan grond waar je die huizen op moet kunnen zetten en zeker niet onbelangrijk, regelgeving ,vergunningen, bestemmingsplannen enz.

Ik denk dat auto's ivm veiligheid minstens zo sterk zijn gereguleerd als woningen. Een huis bouwen is gewoon een cataloguswoning kiezen bij een ontwikkelaar die meestal ook al die grond heeft. Is net zo makkelijk als een auto kopen.

Grond is wel een belangrijk aspect inderdaad. Grond kan meer waard worden, maar ook heel snel minder. Een woning staat over het algemeen op grond met de hoogste waarde (grond voor woningbouw heeft de hoogste m2 prijs). Dus die grond kan eventueel waarde houden, maar als het al de bestemming Wonen heeft kan het niet snel m??r waard worden.
 

Eef de Kip

Well-known member
Infrastructuur? Bereikbaarheid, gas water licht, riolering, allemaal zaken waar de rol van de overheid sterk bij aanwezig is.
 

gevegt

Well-known member
Ja bij jullie ja. Hier zitten we liever niet in een hooiberg te zuipen en te slapen met een zeiltje boven ons hoofd.
Dat is waar natuurlijk.
Toch heeft vader gevegt in de jaren '70 ( 14% rente! ) geheel zelfstandig een vrijstaande woning gebouwd wat nog steeds overeind staat. Hij was een pure technicus en heeft alleen wat hulp gehad van collega's die wat deuren en kozijnen hebben gemaakt.
Een complete auto is hem nooit gelukt.
 

erka

Well-known member
Infrastructuur? Bereikbaarheid, gas water licht, riolering, allemaal zaken waar de rol van de overheid sterk bij aanwezig is.

Yep. Maar verklaart dat waarom een woning meer waard wordt? Het zijn eenmalige investeringen die in de loop van de tijd worden afgeschreven en waar je OZB voor betaalt als huiseigenaar. Ook zoiets raars eigenlijk. Je betaalt OZB aan de gemeente voor nutsvoorzieningen en tegelijkertijd betaal je ook voor het gebruik van de nutsvoorzieningen zelf via de afvalstoffenheffing.......lekkere melkkoe is dat.
 

erka

Well-known member
Zelfde trouwens als betalen voor de aanleg van onze wegen ?n betalen voor het gebruik van onze wegen.
edit: en spoorwegen.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Ja sorry, die vraag kan ik echt niet serieus nemen.

Ik woon in een appartementen complex dat er al honderd jaar staat op een top locatie. Zolang het onderhoudsstand gelijk blijft zal de waarde op de lange termijn in principe jaarlijks stijgen door inflatie. Waar een auto door nieuwere auto's met nieuwere snufjes en zuinigere motoren snel wordt ingehaald hebben huizen hier veelal geen last van. Men ervaart het wonen in een nieuwer huis niet pers? heel veel beter dan het wonen in een ouder huis. Nieuwe huizen op dezelfde locatie is ook geen gegeven. Oudere huizen staan vaak centrale gelegen dan nieuwere huizen. Verder kan men niet onbeperkt en makkelijk die nieuwe huizen bouwen en wel makkelijk auto's van de band laten rollen. Dat is de basis voor een kleine stijging wat overigens huizen nog niet tot het beleggingsobject maakt waar jij wellicht meer op doelt. In principe zal een huis dus qua waarde stijgen.

Wat met name zorgt voor schommelingen positief en negatief (die de inflatie zo weer kunnen doen verdampen) is vraag en aanbod. Dat hangt af van teveel factoren om op te noemen. De economische omstandigheden, ecologische omstandigheden, locatie, bevolkingsontwikkeling, bouw van nieuwe huizen etc. etc. In Groningen is een huis bijvoorbeeld geen fuck meer waard door het gevaar van aardbevingen. In Zeeland is een huis geen fuck meer waard door de bevolkingsopbouw en het gebrek aan economisch perspectief. Amsterdam daar zijn huizen meer waard, omdat men weer liever in de grote stad woont. De constante toestroom was er altijd wel, maar nu blijven gezinnen ook hangen. Verder is er een gebrek aan nieuwbouw en voor zover die er al is, dan is die nieuwbouw onbetaalbaar. In andere delen van het land is nieuwbouw veel grootser en betaalbaarder.
 
Laatst bewerkt:

erka

Well-known member
Ja sorry, die vraag kan ik echt niet serieus nemen.

Ik woon in een appartementen complex dat er al honderd jaar staat op een top locatie. Zolang het onderhoudsstand gelijk blijft zal de waarde op de lange termijn in principe jaarlijks stijgen door inflatie. Waar een auto door nieuwere auto's met nieuwere snufjes en zuinigere motoren snel wordt ingehaald hebben huizen hier veelal geen last van. Men ervaart het wonen in een nieuwer huis niet pers? heel veel beter dan het wonen in een ouder huis. Nieuwe huizen op dezelfde locatie zijn er ook geen gegeven. Oudere huizen staan vaak centrale gelegen dan nieuwere huizen. Dat is de basis voor een kleine stijging wat overigens huizen nog niet tot het beleggingsobject maakt waar jij wellicht meer op doelt. In principe zal een huis dus qua waarde stijgen.

Wat met name zorgt voor schommelingen positief en negatief (die de inflatie zo weer kunnen doen verdampen) is vraag en aanbod. Dat hangt af van teveel factoren om op te noemen. De economische omstandigheden, ecologische omstandigheden, locatie, bevolkingsontwikkeling, bouw van nieuwe huizen etc. etc. In Groningen is een huis bijvoorbeeld geen fuck meer waard door het gevaar van aardbevingen. In Zeeland is een huis geen fuck meer waard door de bevolkingsopbouw en het gebrek aan economisch perspectief. Amsterdam daar zijn huizen meer waard, omdat men weer liever in de grote stad woont. De constante toestroom was er altijd wel, maar nu blijven gezinnen ook hangen. Verder is er een gebrek aan nieuwbouw en voor zover die er al is, dan is die nieuwbouw onbetaalbaar. In andere delen van het land is nieuwbouw veel grootser en betaalbaarder.

Ja, dat weet ik ook wel wat je hier post.

Laat maar. Ik ga wel googlen. Dit helpt niks.
 

De Wolf

Well-known member
Nieuwbouw wordt ook een stuk lastiger vanwege de steeds strenger wordende eisen voor energiezuiningheid.

Overigens in Amsterdam wordt nog flink gebouwd in vergelijking met Friesland.
 

Jozsef

New member
Ik zei ook: tot ongeveer 1995. Daarna heb je inderdaad niet veel meer gewonnen op je huis als je de inflatie meerekent.

In '95 in R"dam Prinsenland een nieuw huis gekocht voor 209.000 euro. 5 jaar later verkocht voor 385.000.
Nu jij weer...
 

JMD

Well-known member
In '95 in R"dam Prinsenland een nieuw huis gekocht voor 209.000 euro. 5 jaar later verkocht voor 385.000.
Nu jij weer...

Zo....

Ik was altijd in de veronderstelling dat de echte 'winst' zat op huizen die voor 1995 gekocht waren.
(al zal dat misschien ook wel per regio schelen...)

Maar netjes gedaan.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Echte winst moet Jozsef wel eventuele verbouwkosten eraf halen. Maar flinke winsten pakken dat kan dus nog steeds. Als je in Amsterdam in 2013 een huis hebt gekocht en je brengt hem op de huidige gekke markt, dan sluit ik ook niet uit dat je in twee jaar tijd een flinke winst pakt. Ik hoorde een aantal weken terug dat wat nieuwbouw appartementen bij Amsterdam Centraal in een paar jaar tijd ook over de kop zijn gegaan.
 

Keyser S?ze

New member
In '95 in R"dam Prinsenland een nieuw huis gekocht voor 209.000 euro. 5 jaar later verkocht voor 385.000.
Nu jij weer...

Ik denk dat je guldens bedoelt want die hadden we nog in die tijd.

De prijs voor een huis is puur een kwestie van vraag en aanbod. En schaarste op de woningmarkt. En de beschikbaarheid van geld.

Ik woon in een landelijk gebied ver buiten de randstad dus de prijzen zijn wat anders als in Rotterdam maar ik kocht in 1991 een woning voor 230.000 hollandse guldens en die verkocht ik in 1999 voor 475.000 gulden. In 8 jaar tijd meer dan verdubbeld.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Geld was natuurlijk ruimschoots beschikbaar. Dat is wat nu nog enigszins de Amsterdamse markt in bedwang houdt. Met de spelregels uit die tijd waren de prijzen echt weer door het dak gegaan.
 

Jozsef

New member
Ik denk dat je guldens bedoelt want die hadden we nog in die tijd.

Uiteraard, mijn fout. Guldens inderdaad.
Wel bijna netto winst, verbouwkosren heb je amper in een nieuwe woning.
Vloeren, de tuin, en wat kleine zaken. 10 rooien, hooguit.
Prinsenland was toen erg hot. Overwaarde ging nergens over. Daardoor nu wel een best (jaren 60) huis met garage en bijna 300 m2 grond.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Je bent alleen de DVK BBQ vergeten te organiseren. We willen die tuin natuurlijk wel een keer zien.
 

gevegt

Well-known member
Met wat hulp van collega's was het hem echt wel gelukt, met een hand op zijn rug.

Vader gevegt was een auto technicus en heeft met drie collega's ooit twee auto's gebouwd op een bestaand chassis. Een complete auto met een zelfdragend chassis is nooit gelukt omdat het bouwen van een kreukelzone te moeilijk was met hun beperkte middelen.
 

Jozsef

New member
Je bent alleen de DVK BBQ vergeten te organiseren. We willen die tuin natuurlijk wel een keer zien.

Ik kan wel zeggen dat je van harte welkom bent (dat ben je ook) maar voor je 't weet zit je opgescheept met lompe types als gevegt. Ik wil die overwaarde graag nog even vasthouden.
 

de waan

Well-known member
Geld was natuurlijk ruimschoots beschikbaar. Dat is wat nu nog enigszins de Amsterdamse markt in bedwang houdt. Met de spelregels uit die tijd waren de prijzen echt weer door het dak gegaan.
Ergens vanaf midden jaren negentig mocht het tweede inkomen worden meegeteld. Toen vlogen de prijzen ook ineens een stuk omhoog in korte tijd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan