Binnenlandse politiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

Friesland

Well-known member
De Staten-Generaal heeft 14 partijen, dat betekent dat er 16.383 partijencombinaties mogelijk zijn.
Maar er wordt gezocht naar meerderheden. Los van alle inhoudelijke verschillen en uitsluitingen zijn er 7.394 meerderheidscombinaties mogelijk.

Een meerderheid sluit samenwerking met de PVV uit. Hierdoor blijven er 2.548 combinaties over.
50+ stelt voorwaarden aan kabinetsdeelname, die een meerderheid niet wil inwilligen. Hierdoor blijven er 1.176 combinaties over.
De SP sluit de VVD uit. Hierdoor blijven er 469 combinaties over.
De PvdD sluit het CDA uit. Hierdoor blijven er 234 combinaties over.
Zowel GL en de PvdA gaan niet in een kabinet waar zowel de VVD als het CDA deel van uit maken. Hierdoor blijven 111 combinaties over.
Een meerderheid zal liever niet in een kabinet met de SGP willen. Hierdoor blijven 44 combinaties over.
D66 wil liever niet in een kabinet met de CU. Hierdoor blijven 10 combinaties over.

Partijen willen niet deelnemen aan combinaties waarin ze eigenlijk overbodig zijn. Zo blijven er drie combinaties over:
VVD-D66-GL-PvdA-PvdD-OSF
CDA-D66-GL-SP-PvdA-Denk
CDA-D66-GL-SP-PvdA-FvD
 

Pascallovic

Well-known member
CDA/VVD - D66 - GL zijn op het dossier van migratie niet uitgekomen, dus die 3 combinaties zijn ook niet meer mogelijk.
 

SanMark.

Well-known member
Er lijkt te worden voorgesorteerd op een minderheidskabinet van VVD-CDA-D66, die partijen lijken niet zonder elkaar te kunnen.

Misschien een optie om nieuwe verkiezingen te houden waar deze drie partijen samen hun partij programma naar buiten kunnen brengen. Als de bevolking het een prima plan vind krijgen ze de meerderheid in het kabinet wel.
 

Pascallovic

Well-known member
Een combinatie met VVD en CDA is iets wezenlijks anders dan een combinatie met VVD of CDA.
Migratie is helemaal uitonderhandeld. Zowel de VVD als het CDA gaan gezien hun verkiezingscampagne niet akkoord met minder dan de tekst waar Groenlinks voor is weggelopen.
 

Friesland

Well-known member
Lijkt me ook de meest logische combi. En een meerderheid krijgen ze vanzelf wel bij een voorstel.

Vanzelf? Lijkt mij niet. Ze zullen een akkoorden bereiken over zaken die brede steun hebben, maar het is moeilijk om te zien hoe ze wetgeving met beperkt draagvlak door het parlement zullen loodsen. Steun vanuit de CU ligt het meest voor de hand, maar als die er ook geen steun aan wil verlenen (de partij is uiteindelijk toch redelijk links), dan kom je uit bij de SGP en het FvD, maar daarmee kom je in de Eerste Kamer weer tekort.
 

JMD

Well-known member
Vanzelf? Lijkt mij niet. Ze zullen een akkoorden bereiken over zaken die brede steun hebben, maar het is moeilijk om te zien hoe ze wetgeving met beperkt draagvlak door het parlement zullen loodsen. Steun vanuit de CU ligt het meest voor de hand, maar als die er ook geen steun aan wil verlenen (de partij is uiteindelijk toch redelijk links), dan kom je uit bij de SGP en het FvD, maar daarmee kom je in de Eerste Kamer weer tekort.

De PVV kan toch ook een voorstel aan een meerderheid helpen? Als er bv voorstellen over striktere migratie komen zal de PVV daar graag in meegaan.
Met zaken over het klimaat (om 'Parijs' te halen) zal GL weer instemmen.
 

Friesland

Well-known member
De PVV kan toch ook een voorstel aan een meerderheid helpen? Als er bv voorstellen over striktere migratie komen zal de PVV daar graag in meegaan.
Op het gebied van migratie zie zie ik D66 en de PVV niet tot een akkoord komen.

Met zaken over het klimaat (om 'Parijs' te halen) zal GL weer instemmen.
Ja, maar dat is een onderwerp dat breed wordt gedragen, ook de PvdA, de CU en de PvdD zullen daarmee instemmen.

Het knelpunt bij een minderheidskabinet zit 'm, zoals ik al zei, in de zaken die niet breed worden gedragen en dat zijn geen vrijetijdsonderwerpen.
 

Ska P 187

Well-known member
De Staten-Generaal heeft 14 partijen, dat betekent dat er 16.383 partijencombinaties mogelijk zijn.
Maar er wordt gezocht naar meerderheden. Los van alle inhoudelijke verschillen en uitsluitingen zijn er 7.394 meerderheidscombinaties mogelijk.

Een meerderheid sluit samenwerking met de PVV uit. Hierdoor blijven er 2.548 combinaties over.
50+ stelt voorwaarden aan kabinetsdeelname, die een meerderheid niet wil inwilligen. Hierdoor blijven er 1.176 combinaties over.
De SP sluit de VVD uit. Hierdoor blijven er 469 combinaties over.
De PvdD sluit het CDA uit. Hierdoor blijven er 234 combinaties over.
Zowel GL en de PvdA gaan niet in een kabinet waar zowel de VVD als het CDA deel van uit maken. Hierdoor blijven 111 combinaties over.
Een meerderheid zal liever niet in een kabinet met de SGP willen. Hierdoor blijven 44 combinaties over.
D66 wil liever niet in een kabinet met de CU. Hierdoor blijven 10 combinaties over.

Partijen willen niet deelnemen aan combinaties waarin ze eigenlijk overbodig zijn. Zo blijven er drie combinaties over:
VVD-D66-GL-PvdA-PvdD-OSF
CDA-D66-GL-SP-PvdA-Denk
CDA-D66-GL-SP-PvdA-FvD

Ik ben geen rekenwonder, maar volgens mij klopt die berekening van maximaal aantal mogelijkheden niet helemaal.
 
Laatst bewerkt:

Friesland

Well-known member
Als zaken niet breed gedragen worden zou een meerderheidskabinet ook niet helpen.

Dat is juist het essenti?le verschil tussen een meerderheids- en een minderheidskabinet.
Dat soort zaken worden in het regeerakkoord geregeld. Bij een meerderheidskabinet heeft dat de steun van een meerderheid.
Bij een minderheidskabinet, is de oppositie in de meerderheid en die zijn niet gebonden aan een regeerakkoord.

Het regeerakkoord is natuurlijk niet bindend, maar als een regeringspartij zich daar niet aan houdt, betekent dat doorgaans het einde van een kabinet.

Ik ben op zich niet tegen een minderheidskabinet. Ik heb meer moeite met het feit dat alles vooraf al vast ligt in een regeerakkoord, waardoor het parlement nauwelijks tot geen ruimte heeft om plannen bij te vijlen. Maar ik zie ook dat het niet altijd goed is als iedereen volgens zijn eigen idealen stemt, soms zijn er compromissen nodig. Het is alleen dat men vaak te ver doorslaat bij een regeerakkoord.
 

Eef de Kip

Well-known member
Die waren naar de SP en GL gegaan?

Tuurlijk, mensen zijn van plan op GL/SP te stemmen en doordat Rutten zo kordaat op treedt tegen de Turken stappen ze spontaan over naar de VVD. En Ajax wint in de finale van jullie de Champions Leage.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan