Je kan volgens mij helemaal niks tegen een terroristische aanslag doen. Er zijn elke dag weet ik hoeveel gelegenheden waar een gestoorde gek een grote aanslag kan plegen, zonder dat daar iets tegen gedaan kon worden.
Paar voorbeelden:
- Ik zat afgelopen het weekend, met enkele duizenden mensen, bij een openlucht concert hier in Rotterdam. Aboutaleb deed het openingswoord. Als terrorist hoef je alleen maar een tas met een machinegeweer mee te nemen en tijdens het concert te gaan schieten. Niemand die je controleert, niemand die je tegen kon houden. Je kunt tientallen, misschien honderden slachtoffers maken.
- Gisteren zat ik in een hele volle metro in Rotterdam-Centrum. Loop er als terrorist met een rugzak met een bom erin naar binnen en je kunt een hele grote aanslag plegen, met tientallen slachtoffers.
- Aankomend weekend zijn hier de Wereld Havendagen. Duizenden mensen tegelijk tezamen op diverse plekken in Rotterdam. Zet er ergens een tasje neer met een bom en niemand die het opmerkt. Weer tientallen slachtoffers.
Dit zijn alledaagse voorbeelden, die je door heel Nederland kunt aanwijzen. Als zo'n figuur kwaad wil, is het gewoonweg niet te voorkomen. Dan kan ik wel heel bang worden, maar dat heeft geen zin.