Binnenlands nieuws

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eef de Kip

Well-known member
Goh, ik heb nog nooit een scooter gejat laat staan dat ik met het idee heb gespeeld maar ik krijg de indruk dat je dan achterloopt.
 

erka

Well-known member
Moeten we dan heel veel medelijden hebben met die jongens, of er wakker van liggen? Iedereen zal het nodige hebben uitgevreten, maar we kunnen het nog allemaal navertellen. Nogmaals zie ik hier niemand die vindt dat die jongens de dood verdienden voor wat ze hebben gedaan, maar dat zij wel de enigen zijn die er schuld aan hebben. Zolang er geen fouten van anderen kenbaar worden, dan valt er toch weinig anders van te maken.

Inderdaad. Dat is altijd zo mooi met dit soort discussies. 'Eigen schuld' en 'geen medelijden' wordt gelijk getrokken aan 'ze hebben het verdiend'. Wat natuurlijk helemaal niet zo is, want natuurlijk verdienen scooterdieven van 14 midden in de nacht niet de dood. Dat is altijd het zogenaamd 'rechts' denken in een hokje duwen.

Deze jongens zijn gewoon ontzettend stom geweest en hebben dat met hun leven moeten bekopen, zoals het lijkt (want niemand op dit forum was erbij) alleen door hun eigen schuld. En in dat geval heb ik er inderdaad geen medelijden mee. Met hun ouders wel.

En om op nog even op de fietsendief van JFK terug te komen. Ja, ook een fietsendief waar de politie zeer terecht achteraan gaat (deden ze dat maar) die vervolgens om het leven komt door een eigen fout. Ja, jammer. Alsof de politie niet achter een dief aan mag gaan omdat die dan misschien wel een fout in het verkeer maakt. Dan kunnen we de politie beter opheffen. Zolang het maar verantwoord gebeurt.
 

Eef de Kip

Well-known member
Ik kan me aardig wat voorstellen maar het gaat mij niet erom om hier een grootste-piemel-wedstrijd van te maken maar ik vind het zo enorm schijnheilig van al die brave reactie's. Waren al de reageerders allemaal lieve trutjes want het komt zo enorm huichelig over.

Het kan toch ook zo zijn dat het gros van de mensen hooguit een fiets heeft gejat of een spiegel van een auto heeft getrapt, als ze al zo ver zijn gegaan. Die grote piemel wedstrijd maak jij er met gevegt van volgens mij maar nu zijn wij hypocriet begrijp ik?
 

JFK

Well-known member
En om op nog even op de fietsendief van JFK terug te komen. Ja, ook een fietsendief waar de politie zeer terecht achteraan gaat (deden ze dat maar) die vervolgens om het leven komt door een eigen fout. Ja, jammer. Alsof de politie niet achter een dief aan mag gaan omdat die dan misschien wel een fout in het verkeer maakt. Dan kunnen we de politie beter opheffen. Zolang het maar verantwoord gebeurt.
Ik zeg nergens dat de politie niet achter een dief mag aan zitten.
Ik snap ook niet waarom dat door jou en Pascallovic wordt aangehaald. Dat is helemaal ook niet het punt. Ik verbaas me er wel over dat er sommige lieden hier schouderophalend zeggen, jammer dan, so be it.

Ik heb namelijk een aantal fietsen gejat in mijn jeugd. Ik kan je vertellen dat ik hier nogal goed in was.
Zo ook die ene keer, dat de politie achter me aanzat. Het scheelde een haartje en ik was geschept.

Ander voorbeeld dan maar:
Iemand steelt een rol theebiscuit, stapt op zijn eigen fiets, medewerkers van de supermarkt zetten de achtervolging in, de dief let niet goed op en wordt aangereden door een lelijke eend die van rechts komt. Dwarslaesie.
Ook jammer dan?
 

Pascallovic

Well-known member
Ik zeg nergens dat de politie niet achter een dief mag aan zitten.
Ik snap ook niet waarom dat door jou en Pascallovic wordt aangehaald. Dat is helemaal ook niet het punt. Ik verbaas me er wel over dat er sommige lieden hier schouderophalend zeggen, jammer dan, so be it.
De fouten of onoplettendheid komen voort uit de achtervolging. Daardoor komt het ongeluk. Het is de enige externe factor die het ongeluk kan voorkomen. De rest is allemaal het handelen van degene die rotzooi trapt en dat risico komt die persoon toe.

Ik heb namelijk een aantal fietsen gejat in mijn jeugd. Ik kan je vertellen dat ik hier nogal goed in was.
Zo ook die ene keer, dat de politie achter me aanzat. Het scheelde een haartje en ik was geschept.
Uiteindelijk niet geschept worden is ook een kwaliteit. Weten wat wel en niet kan en daarbij soms je verlies te nemen. Daar zit geluk en pech bij. Jij had schijnbaar wel dat beetje geluk en die jongens op de scooter niet. Jammer dan. Dat is het risico wat wordt genomen.

Ander voorbeeld dan maar:
Iemand steelt een rol theebiscuit, stapt op zijn eigen fiets, medewerkers van de supermarkt zetten de achtervolging in, de dief let niet goed op en wordt aangereden door een lelijke eend die van rechts komt. Dwarslaesie.
Ook jammer dan?
Dat is ook gewoon jammer ja. Zou je dat risico moeten nemen voor een rol biscuit? Lijkt mij van niet. Voor mij hoef je geen dwarslaesie te krijgen voor zoiets en dat gun ik ook niemand. Maar ook dit is gewoon een gevolg van je eigen handelen. Soms gaat het goed en soms niet. In jouw voorbeeld ging het dan compleet mis.
 

Janssen

Well-known member
Ik zeg nergens dat de politie niet achter een dief mag aan zitten.
Ik snap ook niet waarom dat door jou en Pascallovic wordt aangehaald. Dat is helemaal ook niet het punt. Ik verbaas me er wel over dat er sommige lieden hier schouderophalend zeggen, jammer dan, so be it.

Ik heb namelijk een aantal fietsen gejat in mijn jeugd. Ik kan je vertellen dat ik hier nogal goed in was.
Zo ook die ene keer, dat de politie achter me aanzat. Het scheelde een haartje en ik was geschept.

Ander voorbeeld dan maar:
Iemand steelt een rol theebiscuit, stapt op zijn eigen fiets, medewerkers van de supermarkt zetten de achtervolging in, de dief let niet goed op en wordt aangereden door een lelijke eend die van rechts komt. Dwarslaesie.
Ook jammer dan?

Als-ie die rol netjes had afgerekend was er niks gebeurd toch?
 

SanMark.

Well-known member
Ik zeg nergens dat de politie niet achter een dief mag aan zitten.
Ik snap ook niet waarom dat door jou en Pascallovic wordt aangehaald. Dat is helemaal ook niet het punt. Ik verbaas me er wel over dat er sommige lieden hier schouderophalend zeggen, jammer dan, so be it.

Ik heb namelijk een aantal fietsen gejat in mijn jeugd. Ik kan je vertellen dat ik hier nogal goed in was.
Zo ook die ene keer, dat de politie achter me aanzat. Het scheelde een haartje en ik was geschept.

Ander voorbeeld dan maar:
Iemand steelt een rol theebiscuit, stapt op zijn eigen fiets, medewerkers van de supermarkt zetten de achtervolging in, de dief let niet goed op en wordt aangereden door een lelijke eend die van rechts komt. Dwarslaesie.
Ook jammer dan?


Niemand verdient de dood en niemand verdient een dwarslaesie . Maar als dat gebeurd met het uit oefenen van hun beroep als dief, dan heb ik er minder moeite mee als het per ongeluk gebeurd.
 

JFK

Well-known member
De fouten of onoplettendheid komen voort uit de achtervolging. Daardoor komt het ongeluk. Het is de enige externe factor die het ongeluk kan voorkomen. De rest is allemaal het handelen van degene die rotzooi trapt en dat risico komt die persoon toe.


Uiteindelijk niet geschept worden is ook een kwaliteit. Weten wat wel en niet kan en daarbij soms je verlies te nemen. Daar zit geluk en pech bij. Jij had schijnbaar wel dat beetje geluk en die jongens op de scooter niet. Jammer dan. Dat is het risico wat wordt genomen.

Dat is ook gewoon jammer ja. Zou je dat risico moeten nemen voor een rol biscuit? Lijkt mij van niet. Voor mij hoef je geen dwarslaesie te krijgen voor zoiets en dat gun ik ook niemand. Maar ook dit is gewoon een gevolg van je eigen handelen. Soms gaat het goed en soms niet. In jouw voorbeeld ging het dan compleet mis.
Ik hoop oprecht voor jou en je toekomstige kinderen, dat als jij vader bent, anders in het leven gaat staan.
 

zwammy

Well-known member
Ik hoop oprecht voor jou en je toekomstige kinderen, dat als jij vader bent, anders in het leven gaat staan.

Ik ben vader en ik kan jou nou al vertellen dat mijn jong wanneer ze 14 is niet om 12 uur snachts buiten is. Net als dat ik als 14 jarige niet was.

Lullig dat ze dood zijn maar ik vind het voor die jongen met die bierfiets echt 10000000000000000000000000x zo sneu.
 

Jozsef

New member
Mijn zoon is 16 en altijd voor 11 uur binnen. Zal wel ouderwets zijn. En als hij een scooter jat breek ik z'n beide poten.
 

Eef de Kip

Well-known member
Mijn zoon is 16 en altijd voor 11 uur binnen. Zal wel ouderwets zijn. En als hij een scooter jat breek ik z'n beide poten.

Nu ben je wel heel erg recht heb ik begrepen.

Dat ik nu erg rechts ben neem ik dan maar voor lief. Ik vind het wel erg makkelijk hoe hoe het onder het mom van "als je jong bent doe je nu eenmaal gekke dingen" wordt goedgepraat.
 

ALenstra

Well-known member
Mijn zoon is 16 en altijd voor 11 uur binnen. Zal wel ouderwets zijn. En als hij een scooter jat breek ik z'n beide poten.

Maar stel nou dat hij daadwerkelijk een scooter steelt maar verongelukt voordat jij zijn beide poten breekt. Hoe zou jij dan denken over buitenstaanders die roepen van "eigen schuld dikke bult"?
 

Shayman

New member
Tja, ik neem mezelf niet eens als voorbeeld want dat is ook geen goed richtpunt maar ik heb mijn tijd gehad in een PI voor jonkies en ben toch aardig opgedroogd vind ik.

We hebben allemaal toch wel wat illegaals gedaan of dat nu geklap op een kop, iets jatten of vandalisme is geweest?

En @kiprich: Mijn vader dreigde ook altijd mijn poten te breken maar als puntje bij paaltje kwam was het ook slechts een pakje op de donder. Ik vind de doodstraf voor die 2 minderjarige brommerdieven (waar volgens 1Limburg overigens geen sprake van was) vrij lomp.
 

Jozsef

New member
Het politiebureau van Maassluis was een bekende plek voor me. Vriendjes werden opgehaald door hun vader. Die van mij kwam gewoon niet, en liet me uren lang zitten.
Waarna ik thuis nog eens een pak op m'n donder kreeg. Toen ging ik al die ongein nog stiekemer doen. Toch ben ik nog altijd (achteraf) blij hoe die ouwe mij toen aanpakte.
 

Shayman

New member
Het politiebureau van Maassluis was een bekende plek voor me. Vriendjes werden opgehaald door hun vader. Die van mij kwam gewoon niet, en liet me uren lang zitten.
Waarna ik thuis nog eens een pak op m'n donder kreeg. Toen ging ik al die ongein nog stiekemer doen. Toch ben ik nog altijd (achteraf) blij hoe die ouwe mij toen aanpakte.

Als je dat naleest vind je dan nog steeds dat dit kutjochies het verdienden om zo te eindigen? Of zouden die ook wat kunnen bereiken met een harde hand van de wet of pa?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan