Binnenlands nieuws

zwammy

Well-known member
Ondertussen gaat het in Zwammyland zelf ook lekker. In Oosterhout al minimaal één dode door schietpartijen, mogelijk meer.
Schietpartij in het criminele circuit. Wat kut dat de moslims weer in een slecht daglicht worden gesteld. Loop je mee met de stille tocht?

zwammy

Well-known member
zwammy wist gisteren al dat het een Oekraïner was terwijl de politie vandaag nog in het duister tast omtrent zijn identiteit. Misschien kan zwammy even met de politie appen, weten die ook even wie het is en kunnen ze verder.

Geef jij de politie even mijn nummer, worden ze daar misschien ook wel capabel.

JMD

Well-known member
Leuk zo'n verbod. Dat gaat komende oud en nieuw dus helemaal los met illegaal vuurwerk.

Dat dus... De grootste problemen ontstaan nu al door vuurwerk dat illegaal is of dat op niet-toegestane momenten wordt afgestoken. Het is een utpie om te denken dat dat minder wordt, de sukkels die de overlast veroorzaken gaan nu nog meer naar België enz... Je pakt alleen de 'brave huisvaders', die durven ze wel aan te pakken.

Symboolpolitiek in optima forma. Maar goed, daar zijn de middenpartijen sowieso goed in (maar profiteren PVV cs niet van omdat die er een nog grotere zooi van maken)

Batigoal

Well-known member
Juist het handhaven wordt er gemakkelijker op. Het verschil is dat handhavers nu niet bij iedere knal zich moeten afvragen of het illegaal vuurwerk was of niet, maar dat ze direct kunnen optreden want alles in verboden. Hetzelfde geldt voor (weg)controles op vuurwerk.

Een totaalverbod had van mij niet per se gehoeven trouwens, maar ik begrijp dat de meerderheid voor is, dus dan is dat niet meer dan logisch.

erka

Well-known member
Ik was eerst tegen, maar ik snap ergens ook wel dat de huidige situatie ook niet meer kan. Nederland is met oud en nieuw echt een oorlogsgebied in bepaalde wijken, zeker in de steden. En als je dan de combi alcohol-vuurwerk-drugs-gedrag bij elkaar hebt.

Maar de handhaving, dat gaat m echt niet worden. Gewoon omdat de capaciteit bij de politie ontbreekt.
Plus dat heel Noord- en Oost-Nederland dan natuurlijk naar de supermarkt in Duitsland gaat waar het gewoon tussen de komkommers en de chips ligt en heel Zuid-Nederland naar België om het spul op te halen. En er zijn tig grensovergangen. Dan kan nooit allemaal tegengehouden worden. Nog los van alles dat besteld wordt digitaal.

JMD

Well-known member
Juist het handhaven wordt er gemakkelijker op. Het verschil is dat handhavers nu niet bij iedere knal zich moeten afvragen of het illegaal vuurwerk was of niet, maar dat ze direct kunnen optreden want alles in verboden.
Het is nu ook al verboden, behalve op 31 december van 10.00 tot 02.00 ofzo...
Weet niet hoe het bij jou is, maar hier begint het al begin december. Dan hoeft oom Agent zich helemaal niks af te vragen, het is illegaal. Alleen wie gaat er zijn? In ons dorp (22.000 inw ofzo) is niet een politiebureau meer en hebben we 1 agent, maar die is voor de regio.
Dus eerst sloopt de overheid (al een jaar of 30) alle sociale voorzieningen (maar ook bv ziekenhuizen, IC's (waar we bij corona de rekening voor betaalden)) en dan gaan ze nu nog meer op het bordje schuiven van de politie. 30 jaar terug (met een werkend politiebureau in alle dorpen) had dit misschien wel gewerkt, nu niet.

Een totaalverbod had van mij niet per se gehoeven trouwens, maar ik begrijp dat de meerderheid voor is, dus dan is dat niet meer dan logisch.
De meerderheid van de politieke partijen springt gewoon op de 'bandwagon' van de verontwaardiging na 1 januari. Jaar of 15 terug is dit ook eens voorgesteld (door GL, toen vanwege de milieuschade/overlast voor dieren (iets wat ik een betere redenatie voor vuurwerkverbod vind dan waar het nu op wordt gegooid)), toen waren alleen zij voor. En toen was de overlast echt weer, knallen veel harder enz...

Mag carbid schieten nog wel?
Dat wordt idd een leuke vraag, waar leg je dan de grens? Want er is ook van alles voor te zeggen om dit ook te verbieden. Ook flink knallen, ook overlast enz..

(Overigens ben ik al sinds mensenheugenis met oud en nieuw gewoon binnen, ik heb nog nooit vuurwerk afgestoken, vind het zonde van het geld. Vind het wel leuk om altijd naar het vuurwerk te kijken)

JMD

Well-known member
Oh die huisvaders die met hun kinderen wat siervuurwerk afsteken die weten ze wel te vinden.
Ongetwijfeld. Laat daar maar aan de politie/OM/Justitie over om mensen te pakken op dit soort kleine zaken en de echte probleemgevallen te laten lopen.

Zo weten we sinds afgelopen zaterdag dat je gewoon van het OM een vlag van Israël mag verbranden (kan gezien worden als kritiek op Israël) en mag oproepen tot vernietiging van Israël ook gewoon. Maar als je een regenboogvlag in de brand steekt (ook gewoon belachelijk, als je je daar al door aangevallen voelt dat je die vlag gaat verbranden) is dat 'discriminerend' volgens het OM. https://www.gld.nl/nieuws/8032937/boetes-voor-stelen-en-verbranden-regenboogvlag

Bovenaan