Binnenlands nieuws

Fenerium

Member
Ik ontken helemaal niks. Het boeit mij alleen niet wie er zich als eerst in Oost Turkije heeft gevestigd. Dus als jij zegt dat het de Turken zijn dan zal dat wel, als iemand anders aangeeft dat het een van die andere volken was maakt het mij ook niet uit. Als er een soort Koerdistan komt maakt het mij niet uit en als Assad weer de volledige controle over Syrie krijgt vind ik het ook prima. Dat heeft allemaal niet zo veel met Erdogan te maken.

Turken zijn eigenlijk ook geen homogeen volk, het grote verschil is het feit dat Turkije een natiestaat is. Het woord Koerd is een benaming voor volkeren die in die regio leven, de ene Koerd is de andere niet, dat is wat ik je probeer uit te leggen.

Heb je het nu over de nuance dat de Koerden die in Amsterdam hebben gedemonstreerd terroristen zijn?

Hoe moet ik een pro-PKK demonstratie anders opvatten? hetzelfde geldt voor IS en AFA.
 

Fenerium

Member
Koerden uit Syri?, Irak en Turkije zijn dus niet hetzelfde, niet homogeen. Je kan het op zijn zachts nog heterogeen noemen maar de onderlinge verschillen in taal en cultuur zijn veel te groot.

Die mensen worden op 1 hoop gegooid en als Koerden aangeduid, Zaza's zien zichzelf niet als Koerden, dat kan ik je verzekeren.
 

Fenerium

Member
En zo ziet de een de ETA of de IRA als terroristen, de ander ziet ze als vrijheidstrijders. Het is maar net welke kant je kiest.

Voor mij zijn ze allemaal 1 pot nat. Wie zich beroept op geweld is een terrorist en ja daar vallen volgens bepaalde invullingen ook soevereine staten onder.
 

ElSimao

Active member
Voor mij zijn ze allemaal 1 pot nat. Wie zich beroept op geweld is een terrorist en ja daar vallen volgens bepaalde invullingen ook soevereine staten onder.

Dan zijn de regeringen van de VS, Israel, Turkije en Rusland dus ook terroristische staten. Mee eens?
 

Fenerium

Member
Dan zijn de regeringen van de VS, Israel, Turkije en Rusland dus ook terroristische staten. Mee eens?

Tot op een zekere hoogte ja tenzij je in het geval van Isra?l jezelf moet verdedigen tegen terroristische aanslagen. Men kijkt naar 1 kant van de medaille en vergeet de andere zijde. Ook die eeuwige Isra?l bashing begint me de neusgaten uit te komen. Joden hadden in 1850 al het recht om daar grond te bezitten. De Palestijn is ook alles behalve homogeen maar ik zal er over ophouden nu.
 

gevegt

Well-known member
Tot op een zekere hoogte ja tenzij je in het geval van Isra?l jezelf moet verdedigen tegen terroristische aanslagen. Men kijkt naar 1 kant van de medaille en vergeet de andere zijde.

Dat doe jij ook.

Als iedereen begin 1900 zich aan de afspraken had gehouden, hadden de Koerden nu een eigen natie.
 

Fenerium

Member
Dat doe jij ook.

Als iedereen begin 1900 zich aan de afspraken had gehouden, hadden de Koerden nu een eigen natie.

Nee want dan hadden de Koerden elkaar etnisch moeten zuiveren om tot een homogene groep uit te komen; de Kirmance. Jij denkt toch niet dat de Zaza's en alle anderen daarmee akkoord gaan? geen woord gelezen van wat ik schrijf blijkbaar. Veel Koerden verstaan elkaar niet eens omdat ze een andere taal spreken, niet eens een dialect. Zo makkelijk ligt het niet.
 

gevegt

Well-known member
Nee want dan hadden de Koerden elkaar etnisch moeten zuiveren om tot een homogene groep uit te komen; de Kirmance. Jij denkt toch niet dat de Zaza's en alle anderen daarmee akkoord gaan? geen woord gelezen van wat ik schrijf blijkbaar. Veel Koerden verstaan elkaar niet eens omdat ze een andere taal spreken, niet eens een dialect. Zo makkelijk ligt het niet.

Het ligt natuurlijk nu veel lastiger dan toen. Voor de rest: alsof verschillende culturen en talen een belemmering zouden zijn voor een gezamenlijk land. Dan lag elk land intern overhoop. Komt bij dat het bij het verdelen daar natuurlijk helemaal niet om ging.
 

ElSimao

Active member
Tot op een zekere hoogte ja tenzij je in het geval van Isra?l jezelf moet verdedigen tegen terroristische aanslagen. Men kijkt naar 1 kant van de medaille en vergeet de andere zijde. Ook die eeuwige Isra?l bashing begint me de neusgaten uit te komen. Joden hadden in 1850 al het recht om daar grond te bezitten. De Palestijn is ook alles behalve homogeen maar ik zal er over ophouden nu.

Wel knap opzich, je keren tegen mensen die maar 1 kant van de medaille zouden zien, om vervolgens in de rest van je betoog maar 1 kant van de medaille te belichten.
 

Fenerium

Member
Wel knap opzich, je keren tegen mensen die maar 1 kant van de medaille zouden zien, om vervolgens in de rest van je betoog maar 1 kant van de medaille te belichten.

Onderscheid maken in wat terrorisme is en wat niet dat is ook best knap. Als jij van mening bent dat Hamas goed handelt dan zijn we wat mij betreft uitgepraat. Het lijkt wel de omgekeerde wereld. Soevereine staten moeten maar rekening houden met de motieven van terreurbewegingen. Hou toch op.
 

ElSimao

Active member
Onderscheid maken in wat terrorisme is en wat niet dat is ook best knap. Als jij van mening bent dat Hamas goed handelt dan zijn we wat mij betreft uitgepraat. Het lijkt wel de omgekeerde wereld. Soevereine staten moeten maar rekening houden met de motieven van terreurbewegingen. Hou toch op.

Volgens mij heb ik nergens zelf een mening geformuleerd of geimpliceerd, dus het aanvallende toontje over wat ik wel of niet zou vinden is volkomen misplaatst.

Wat uit jouw betoog naar voren komt, is een voorkeur voor de "soevereine staat" tegenover de "terroristen". Vaak is de categorisering niet zo eenvoudig, er zijn veel situaties te bedenken waarbij ik persoonlijk aan de kant van de "terroristen" zou staan en niet aan wat zichzelf een soevereine staat noemt. In tal van situaties is dat weer andersom.
 

Fenerium

Member
Volgens mij heb ik nergens zelf een mening geformuleerd of geimpliceerd, dus het aanvallende toontje over wat ik wel of niet zou vinden is volkomen misplaatst.

Wat uit jouw betoog naar voren komt, is een voorkeur voor de "soevereine staat" tegenover de "terroristen". Vaak is de categorisering niet zo eenvoudig, er zijn veel situaties te bedenken waarbij ik persoonlijk aan de kant van de "terroristen" zou staan en niet aan wat zichzelf een soevereine staat noemt. In tal van situaties is dat weer andersom.

Er leven 20 miljoen Koerden in Turkije, merendeels is volledig ge?ntegreerd in de Turkse maatschappij. Niet enkel in het oosten, ze leven verspreid door heel het land, ook in steden als Ankara, Izmir en Istanbul. Je hebt ze zelfs in Nederland, mensen waar jij van denkt dat het nationalistische Turken zijn, zijn in feite etnische Koerden. Turken en Koerden zijn verbroederd en veel Koerden uit Turkije beschouwen de PKK ook als een terreurbeweging. Misschien handig om eens out of the box te denken.
 

Ska P 187

Well-known member
Was misschien ook wel slim geweest wanneer de Turkse regering dit gedaan had ten tijde van de slag om Kobani. Dan was ?n het binnenlandse vredesproces niet naar de knoppen geweest en had Turkije Alepo en Mosul binnen de landsgrenzen gehad. Van veel nationalistische Turken en daar zijn er best wel wat van, toch en natte droom.
Ze vinden het echter interessanter om samen te werken met IS en al qaida.e
 

Fenerium

Member
Nee dat is een stukje Neo-Ottomanisme. Dat moet je niet verwarren met het Turks nationalisme wat is gestoeld op cultureel nationalisme. Aanhangers van Erdogan geloven in het Neo-Ottomanisme. Erdogan noemde bijvoorbeeld het Verdrag van Lausanne een nederlaag, dat houdt in dat hij inderdaad aast op Aleppo en Mosul. Het Verdrag van Versailles werd destijds door Hitler ook als een nederlaag bestempeld en toen begon de Duitse oorlogsmachine te werken.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan