BeNeliga

Beneliga


  • Totaal aantal stemmers
    17

Joost

Well-known member
Ik heb het VI pro artikel gelezen over het Deloitte rapport. Ze maken er aardig gehakt van.
Deloitte heeft allerlei toekomstperspectieven bedacht en doorgerekend die ook op de achterkant van een bierviltje hadden kunnen staan. En daarnaast wordt alles vergeleken met de huidige situatie en niet met toekomstige situaties.
 

JMD

Well-known member
Ik weet niet meer waar ik het laatst las, maar ik kwam de volgende quote tegen over dat soort onderzoeksrapporten: 'voor veel geld vertellen dat soort onderzoeken precies wat je wilt horen als resultaat'...
Daar moest ik gisteren toen ik het artikel in de VI las steeds aan denken. Nergens wordt iets onderbouwd, de slagen in de lucht zijn niet op de vingers van 1 hand te tellen (zonder uitleg gaat men er van uit dat er zomaar 40% extra TV-geld komt, zonder uitleg erkent men dat in het begin men niet zit te wachten op bv PSV - Brugge en Ajax - Genk ipv PSV - Utrecht en Ajax - Fortuna maar men weet zeker dat dat vanzelf gaat komen.)

En van dat 'nu of nooit' geleuter word ik altijd niet goed. Van Raay zei dat 20 jaar terug al. Dat werd toen 'niet nu', maar we lullen er nu weer over, dus dat nooit blijkt ook niet te kloppen.
 

Joost

Well-known member
Uiteindelijk gaat het wel over, hier is nog steeds wel eens iemand die FC Limburg zegt maar besluit dan met de conclusie dat het niet gaat gebeuren,
 

SanMark.

Well-known member
FC limburg dezelfde valse sentimenten om het niet te willen laten slagen wat de grefo voetbalclubs hebben met het mixen van zaterdag met zondag.
 

noordooster

Well-known member
Slaat als kut op Dirk. Totaal onvergelijkbaar.
Verder ken ik geen gereformeerde voetbalclubs.
En zaterdagclubs die niet willen mixen heb je in allerlei soorten en maten.
 

JMD

Well-known member
De Belgische clubs zijn unaniem akkoord gegaan met de Beneliga. Op basis van een onderzoek naar de financiële en sportieve kanten zien zij voldoende basis.

Dat zal dus wel een onderzoek van Hypercube zijn, die zijn goed in het overdrijven van de financiële en sportieve opbrengsten. ;)
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
De Belgische clubs zijn unaniem akkoord gegaan met de Beneliga. Op basis van een onderzoek naar de financiële en sportieve kanten zien zij voldoende basis.

Dat zal dus wel een onderzoek van Hypercube zijn, die zijn goed in het overdrijven van de financiële en sportieve opbrengsten. ;)

Totale inkomsten zouden met € 300 miljoen stijgen en volgens mij gaan ze er nog steeds van uit dat beide landen alle Europese tickets houden. Ik vraag me stevig af of dat realistisch is...
 

Deathprod

Active member
Als ze alle tickets mogen behouden is het alleen interessant voor de Top 6/7 van de Eredivisie, de rest heeft een groot risico om op een niveau lager uit te komen en loopt daardoor de kans financieel flink achteruit te gaan. Als ze de tickets moeten verdelen met de Belgen is het eigenlijk alleen interessant voor Ajax. De rest heeft een flink groter risico om Europees voetbal te missen. Ik heb nogsteeds een voorkeur voor het sterker maken van de Eredivisie. Door bijvoorbeeld met 16 clubs te gaan spelen en de mediagelden eerlijker te verdelen. Dan krijgen de clubs onderaan 2 tot 3 miljoen extra waar ze een flink aantal goede spelers voor kunnen contracteren. Top gaat inleveren maar die kunnen dat ruimschoots compenseren dmv de Europese inkomsten. Algehele niveau zal daardoor omhoog gaan. Play-offs afschaffen en gewoon de sterkste clubs van de ED Europa in. Je hebt dan 4 wedstrijden minder per seizoen maar je heb mogelijk hogere kwaliteit voetbal. Dus je kan kiezen voor minder belasting van de spelers, maar eventueel ook het KNVB Bekertoernooi uitbreiden. Een nieuw te vormen BeNeLux Cup of Atlantic Cup is ook een mogelijkheid om aan extra wedstrijden te komen.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Met 16 clubs krijg je alleen extra geld als je op een of andere kunstmatige manier zoals in België extra wedstrijden creëert. Als je naar 30 wedstrijden gaat heb je juist minder geld. Minder wedstrijden = minder geld per club.
 

Batigoal

Well-known member
Ik denk ook niet dat het niveau hoger gaat zijn door 4 wedstrijden minder in de competitie te spelen. Overigens ook niet door 4 wedstrijden meer; om het niveau omhoog te krijgen zal je wat radicalere veranderingen moeten doorvoeren.
 

Deathprod

Active member
Grote geld wordt tegenwoordig dmv TV gelden binnengehaald. Stel dat clubs uit het rechterrijtje 2x10.000 man binnenkrijgt voor gemiddeld 15 euro. Dan heb je het maar over 3 ton en daar staat dan 2 a 3 miljoen TV geld tegenover door een andere (eerlijkere) verdeling in te voeren (met 16 clubs).
 

Forza AZ

Well-known member
Grote geld wordt tegenwoordig dmv TV gelden binnengehaald. Stel dat clubs uit het rechterrijtje 2x10.000 man binnenkrijgt voor gemiddeld 15 euro. Dan heb je het maar over 3 ton en daar staat dan 2 a 3 miljoen TV geld tegenover door een andere (eerlijkere) verdeling in te voeren (met 16 clubs).
TV geld zal ook omlaag gaan, want een TV-zender gaat natuurlijk niet hetzelfde bedrag betalen als ze in plaats van 306 wedstrijden nog maar 240 wedstrijden kunnen uitzenden.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Er is al meerdere keren een onderzoek geweest naar een competitie van 16 en 30 wedstrijden (dus geen "Belgische constructies"). Er is keer op keer uitgekomen dat er minder TV geld zal zijn gemiddeld per club.
 

Deathprod

Active member
TV geld zal ook omlaag gaan, want een TV-zender gaat natuurlijk niet hetzelfde bedrag betalen als ze in plaats van 306 wedstrijden nog maar 240 wedstrijden kunnen uitzenden.

Het contract van FOX is al bijna 10 jaar oud geloof ik, loopt binnenkort af. De prijzen zijn enorm gestegen de afgelopen jaren, dikke kans dat er minimaal een zelfde bedrag als nu voor minder wedstrijden op tafel komt.
 

Deathprod

Active member
Er is al meerdere keren een onderzoek geweest naar een competitie van 16 en 30 wedstrijden (dus geen "Belgische constructies"). Er is keer op keer uitgekomen dat er minder TV geld zal zijn gemiddeld per club.

Bij een zelfde verdeling als nu wellicht, maar ik heb het over een compleet nieuwe verdeling, zoals in de Premier League bijvoorbeeld, dan gaan de kleine clubs er altijd op vooruit. Want nu krijgt de Top 5 al ruim 50 procent van het totale budget.
 

Forza AZ

Well-known member
Het contract van FOX is al bijna 10 jaar oud geloof ik, loopt binnenkort af. De prijzen zijn enorm gestegen de afgelopen jaren, dikke kans dat er minimaal een zelfde bedrag als nu voor minder wedstrijden op tafel komt.
Maar dan zou er met het huidige aantal wedstrijden en nog hoger bedrag uitkomen. Meer wedstrijden is meer reclame-inkomsten voor de TV-zender, en dus een hoger bedrag dat ze kunnen bieden.
 

Deathprod

Active member
Maar dan zou er met het huidige aantal wedstrijden en nog hoger bedrag uitkomen. Meer wedstrijden is meer reclame-inkomsten voor de TV-zender, en dus een hoger bedrag dat ze kunnen bieden.

Maar zonder die eerlijkere verdeling veranderd er niks. Dat is juist het punt. Clubs moeten het geld eerlijker verdelen zodat de verschillen kleiner worden, voor een sterkere competitie. Bovendien hoeft het niet per ce dat ze meer krijgen als er 18 clubs mee doen. Kan ook zijn dat ze naar kwaliteit van de competitie kijken. Die gaat omhoog bij 16 clubs en een eerlijkere verdeling.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Bij een zelfde verdeling als nu wellicht, maar ik heb het over een compleet nieuwe verdeling, zoals in de Premier League bijvoorbeeld, dan gaan de kleine clubs er altijd op vooruit. Want nu krijgt de Top 5 al ruim 50 procent van het totale budget.
Het gemiddelde per club bedoel ik dan ook. Een andere verdeling kan nu ook en dan kan je meer geld gemiddeld per club verdelen.
 
Bovenaan