Belgische competitie

Batigoal

Well-known member
Soms zit een ontslag er gewoon aan te komen: Felice Mazzu is aan de kant geschoven door Racing Genk.

Zonde. Wat hij de afgelopen jaren heeft neergezet bij Charleroi was razend knap. Jammer dat het een stap hoger niet lukt. Maar ook best een ondankbare taak, want het seizoen na een kampioenschap trainer worden is niet gemakkelijk en er zijn best wel wat belangrijke spelers vertrokken in de zomer.
 

Kielse Rat

Well-known member
Daarnaast spelen de sterkhouders die wel gebleven zijn zoals Samatta, Berge en Dewaest ver onder hun niveau. Ik heb Mazzu zeker ook hoog zitten als trainer, maar de chemie met de spelersgroep is er eigenlijk nooit echt geweest. Mag van mij gerust naar Beerschot komen nu. :D
 

Batigoal

Well-known member
Antwerp FC won overigens knap van koploper Club Brugge, waardoor die ploeg niet nog verder uitloopt. Antwerp klampt hierdoor na een mindere reeks weer bovenin aan.
 

Batigoal

Well-known member
Mogelijk komt er een competitiehervorming naar een Jupiler Pro League met 20 clubs binnenkort. De kleinere clubs zijn bang voor de serieuze plannen van de grotere clubs voor een BeNeliga en om dat tegen te gaan komen ze met een voorstel om het hoogste niveau dan maar uit te breiden naar 20. Best veel clubs voor een klein voetballand, maar de (grotere) clubs in 1B lijden verlies en voelen er dus wel voor om deel te nemen aan het hoogste niveau. En laten we wel zijn; 1B is een niemandsland.

Sportief beter lijkt mij de verdeling 12-12 of 14-10, dus een kleinere competitie, maar ik snap dat de kleinere clubs willen meeprofiteren van inkomsten van het hoogste niveau.
 

JMD

Well-known member
En dan gaan de PO er eindelijk uit??? Want als je naar 20 gaat heb je meer speelrondes nodig.
 

Batigoal

Well-known member
En dan gaan de PO er eindelijk uit??? Want als je naar 20 gaat heb je meer speelrondes nodig.

Die details zijn niet bekend, evenals een mogelijke herverdeling van gelden, maar daar kun je wel van uit gaan dat clubs dat gaan voorstellen.
 

Kielse Rat

Well-known member
Die hervorming is nog verre van zeker hoor, want het zal bepaald worden door wat de 'grote' clubs stemmen. En dat lijkt weinig waarschijnlijk dat die voor de hervorming zouden stemmen.

Ondertussen blijft het bij Genk en Anderlecht van kwaad naar erger gaan. Genk verloor gisteren de derby tegen Sint-Truiden en pakt ook met zijn nieuwe trainer maar een 1 op 6. Anderlecht staat op dit moment met 2-0 achter bij Oostende dat al sinds 24 augustus niet meer won. De achterstand op nummer 6 Zulte-Waregem bedraagt op dit moment 7 punten voor beide teams.
 

Batigoal

Well-known member
Colassin is nu wel de nieuwe hype in België. De 18-jarige spits van Anderlecht mocht tegen Club Brugge vanwege blessures van Roofe en Chadli in de basis starten en scoorde gelijk. Opmerkelijk, want Colassin was niet zo lang geleden nog verdedigende middenvelder. Het was echter het inzicht van Craig Bellamy dat van hem een pure spits maakte. Anderlecht speelde nog best goed trouwens, maar de individuele klasse van Club Brugge was te groot. Met name dankzij Gouden Schoen-winnaar Vanaken. Snap niet dat Club zo opzichtig op zoek is naar een nieuwe spits, want aanvallend geweld genoeg in die ploeg. Ze steken ver boven de rest uit dit seizoen.

Bij Genk raken ze hun topper Samatta kwijt; hij is naar Aston Villa. Er komt echter mogelijk helemaal geen vervanger, want die werd afgelopen zomer al gehaald. De Nigeriaan Oduachi scoorde al 7 keer dus doet het tot nu toe uitstekend.
 

Batigoal

Well-known member
Sporting Lokeren stond op de rand van de afgrond; de degradant staat laatste in 1B. diverse spelers vertrokken, er is een transferverbod en de club zit in grote financiële problemen. Nu lijkt er hoop te zijn: de club is namelijk overgenomen door Chinese investeerders. Altijd afwachten wat die brengen, maar voorlopig lijkt profvoetbal gewoon door te kunnen gaan op Daknam.
 

Joost

Well-known member
Sporting Lokeren stond op de rand van de afgrond; de degradant staat laatste in 1B. diverse spelers vertrokken, er is een transferverbod en de club zit in grote financiële problemen. Nu lijkt er hoop te zijn: de club is namelijk overgenomen door Chinese investeerders. Altijd afwachten wat die brengen, maar voorlopig lijkt profvoetbal gewoon door te kunnen gaan op Daknam.

Die gaan gewoon zakken naar 1e Amateur denk ik.
 

Joost

Well-known member
Wie had hem dan moeten winnen?

Geen kritiek op Vanaken maar Mignolet die doelman van het jaar wint?

En vooral de verkiezing trainer van het jaar is een lachertje. De trainer van AA Gent haalt ternauwernood Play off 1 en verliest de bekerfinale van een tweede klasser maar wordt derde bij die verkiezing. Maar Vrancken die kampioen werd én de beker won met een tweede klasser 5e.
 

Batigoal

Well-known member
Die gaan gewoon zakken naar 1e Amateur denk ik.

Sportief gezien waarschijnlijk wel, maar dat zullen ze wel overleven. Zonder een overname is de club sowieso ten dode opgeschreven.

Cercle Brugge is de ploeg die deze winter het meest in paniek is. Nadat de satellietclub van AS Monaco afgelopen zomer al een bijna compleet nieuwe selectie neerzette en deze bijzonder slecht presteert (Cercle is laatste), zijn er al 5 nieuwe spelers in de winter aangetrokken en heeft de club nog minstens 5 versterkingen beloofd voor het einde van volgende week. Dat gaat geheid degradatie opleveren en het zou me niets verbazen als Monaco dan de stekker eruit trekt en het einde Cercle is.
 
Bovenaan