Be Quick 1887

bqandy

Well-known member
Als ik het goed begrijp, Andor, wil Be Quick wel graag promoveren, maar wil het niet voldoen aan de contract eisen ?
Wat gaat de club doen als de KNVB het hard speelt ?
Heeft Be Quick daarover al een idee?
Overstag ? Procederen ? Vrijwillig een stap terug ?

De laatste keer dat ik het er over had was het idee dat de KNVB het niet hard ging spelen.
In het Dagblad werd later wat grappend gezegd dat we dan maar met puntaftrek gaan beginnen. Ik zal binnenkort wel even vragen hoe de vlag er nu bij hangt.

Persoonlijk vind ik dit soort licentie eisen voor het vierde niveau in Nederland belachelijk. Wedstrijdjes spelen voor een paar honderd mensen publiek, maar wel verplicht een paar "profs" in dienst nemen. Eerst drie en dan zes na een jaar derde divisie. Wat mij betreft moet de kampioen van Nederland gewoon een team met een zooi semi-profs kunnen worden, ook al zou dat nooit lukken.
Maar goed. De KNVB lijkt af en toe wel een wespennest met allerlei belangenclubjes. En in dit geval zal de Vereniging van Contracspelers (VVCS) wel weer wat geeist hebben. Ik denk ook dat de eisen wat betreft de jeugdopleiding bij sommige clubs problemen gaat opleveren.

Wat me ook ergert is dat verplichte gedoe over eisen qua trainers. Zo hebben potentiele prima trainers die vanuit het amateurvoetbal naar de profs willen al een (punten) achterstand, omdat ze bv geen profvoetbalervaring hebben. Misschien nog een idee om dat van spelers te eisen. "Sorry meneer Messi, U heeft geen diploma om primera division te spelen, derde niveau kan wel, maar dan als linksback".
 

de waan

Well-known member
Tja, de licentie-eisen zijn gewoon door de volledige besluitvormingstoestand gegaan en als ik de geluiden zo hoor zijn het vooral een handvol "negentiende-eeuwers" die er problemen mee hebben. In het geval van sommige clubs omdat je het kennelijk niet kunnen verkopen aan hun achterban dat een onkostenvergoeding salaris genoemd wordt.

In het eerste (en misschien het tweede) jaar zal de KNVB nog wel een oogje dicht knijpen, maar ik denk dat Be Quick (en andere clubs die er niet aan willen) uiteindelijk toch een keuze moeten maken: Meedoen of accepteren dat de hoofdklasse het hoogst haalbare is. Zoals diezelfde clubs ook in 1954 hebben gekozen om al dan niet mee te doen aan het profvoetbal.

Ik denk overigens niet dat de VVCS hier iets mee te maken heeft, want die zijn totaal niet ge?nteresseerd in alles wat onder de eerste divisie zit.
 

bqandy

Well-known member
Aan ??n eis voldoet Be Quick 1887 zeker en dat is de jeugdopleiding.
Die is vanmiddag in Zwolle tijdens de Rinus Michels Awards uitgeroepen tot de beste in Nederland.

Ik heb Robert Talens (trainer E1 en centrale verdediger van Be Quick uno) vanmiddag al telefonisch gefeliciteerd en bij deze ook de rest van de mensen die dat mogelijk gemaakt hebben. Toch een erkenning van jaren met succes op de jeugd inzetten.
 

SanMark.

Well-known member
En hoeveel spelers stromen er bij jullie door naar 1 en hebben na een aantal jaren een basis plek .?
 

bqandy

Well-known member
Dat wisselt. Het kampioenselftal van drie jaar geleden bestond uit zeven of acht jongens uit de jeugd van Be Quick. Die speelden twee jaar daarvoor nog voornameijk in het tweede. Die zaten er vanaf de E of D al bij. Een paar waren tussen door wel even bij FC Groningen geweest, maar dat is vaak zo. Van de 14 spelers die in de laatste wedstrijd tegen Rigetersbleek in actie kwamen, speelden er zeven in de jeugd. Zes begonnen in de basis en ??n viel in.
De afgelopen drie seizoenen hebben ongeveer 20 jeugdspelers van Be Quick hun debuut gemaakt in het eerste.
 

de waan

Well-known member
Hoewel al die verkiezingen zo subjectief zijn als maar kan, lijkt mij deze verkiezing niet meer dan terecht. Gefeliciteerd.
 

noordooster

Well-known member
De kanttekeningen die er ook wel bij te plaatsen zijn laat ik dit keer achterwege. Be Quick 1887 en Andor gefeliciteerd!
 

Mug

Member
Andor, je mag trots op jou club zijn, gefeliciteerd. En nu nog even promoveren. Succes.
 

bqandy

Well-known member
Als ik het goed begrijp, Andor, wil Be Quick wel graag promoveren, maar wil het niet voldoen aan de contract eisen ?
Wat gaat de club doen als de KNVB het hard speelt ?
Heeft Be Quick daarover al een idee?
Overstag ? Procederen ? Vrijwillig een stap terug ?

Ik was vanmiddag even bij Be Quick en Be Quick heeft er een jurist naar laten kijken. Die stelt dat de KNVB dit soort eisen niet zo maar kan stellen aan een amateurclub.
Verder wordt het nog niet hard gespeeld door de KNVB. Die licentie-eisen zijn er ook zonder goed overleg doorgedrukt. Er is daarom nog steeds overleg.
Veel clubs maakt het ook niet uit, want die betalen nu al. Maar enkelen maken wel bezwaar. Koninklijke HFC en HBS bijvoorbeeld. Ook Sneek en Quick'20 willen dit soort contracten niet.
 

noordooster

Well-known member
Ik was vanmiddag even bij Be Quick en Be Quick heeft er een jurist naar laten kijken. Die stelt dat de KNVB dit soort eisen niet zo maar kan stellen aan een amateurclub.
Verder wordt het nog niet hard gespeeld door de KNVB. Die licentie-eisen zijn er ook zonder goed overleg doorgedrukt. Er is daarom nog steeds overleg.
Veel clubs maakt het ook niet uit, want die betalen nu al. Maar enkelen maken wel bezwaar. Koninklijke HFC en HBS bijvoorbeeld. Ook Sneek en Quick'20 willen dit soort contracten niet.

De KNVB wil het op niet al te lange termijn wel hard gaan spelen, neem ik aan.
Ik ben benieuwd of het overleg wat jij noemt iets zal veranderen aan de plannen van de KNVB, wat betreft die contracten.
Naar mijn idee zijn er met de komst van de piramide op deze manier wel meer zaken waar de KNVB over na moet denken.
Hoe gaan ze het regelen in de klassen er onder wanneer er uit de tweede divisie alleen maar zaterdagploegen degraderen of alleen maar zondagploegen.
Stel dat er in de tweede divisie een zaterdagploeg kampioen wordt , dan moet deze verplicht promoveren naar de jupiler league.
Krijgt die dan in de JL ook de garantie dat er niet op zondag gevoetbald wordt ?
 

de waan

Well-known member
Ik was vanmiddag even bij Be Quick en Be Quick heeft er een jurist naar laten kijken. Die stelt dat de KNVB dit soort eisen niet zo maar kan stellen aan een amateurclub.
Verder wordt het nog niet hard gespeeld door de KNVB. Die licentie-eisen zijn er ook zonder goed overleg doorgedrukt. Er is daarom nog steeds overleg.
Veel clubs maakt het ook niet uit, want die betalen nu al. Maar enkelen maken wel bezwaar. Koninklijke HFC en HBS bijvoorbeeld. Ook Sneek en Quick'20 willen dit soort contracten niet.

Ik denk toch dat je een beetje een gekleurd beeld krijgt hierover bij Be Quick. HFC schermt met een uitspraak van de rechtbank uit 2013 die inmiddels alweer herroepen is. Verder schijnt het ??n en ander afhankelijk te zijn van de vraag of er een CAO komt en daarmee zijn ze nu bezig. Ik vond het nogal ingewikkeld allemaal, maar het verzoek was wel duidelijk: een vriendelijk verzoek om niet je eigen zin door te drijven met juristen en advocaten, terwijl de grote meerderheid daar niet op zit te wachten.

Wat de AFC's, HFC's en Be Quick's ook willen doen geloven, de licentie-eisen zijn er zeker niet doorgedrukt. Deze clubs vormen gewoon een kleine minderheid en ja, dan wordt er wel eens wat besloten waar niet iedereen blij mee is.

Stel dat er in de tweede divisie een zaterdagploeg kampioen wordt , dan moet deze verplicht promoveren naar de jupiler league.
Krijgt die dan in de JL ook de garantie dat er niet op zondag gevoetbald wordt ?

Ja, natuurlijk moet dat. Dat laatste is natuurlijk een niet-bestaand probleem. Er wordt niet of nauwelijks op zondag gespeeld in de eerste divisie.
 
Laatst bewerkt:

noordooster

Well-known member
Ja, natuurlijk moet dat. Dat laatste is natuurlijk een niet-bestaand probleem. Er wordt niet of nauwelijks op zondag gespeeld in de eerste divisie.

Ik weet uit betrouwbare bron dat niet iedereen daarover even gerust is.
Overigens , nu wordt er in de JL gespeeld op vrijdag en op maandag en niet of nauwelijks op zaterdag.
Dat betekent nogal wat voor de organisatie, de toeschouwers enz.
Als het er maar niet toe leidt dat clubs liever geen kampioen willen worden....
Het probleem wat je hebt als je iemand enkele malen een contract aanbiedt en vervolgens een vaste aanstelling moet geven is toch ook nog niet opgelost ?
 

noordooster

Well-known member
Weer eens voor TV in het "veld" aan de slag geweest.
Repo over de jeugdopleiding van Be Quick 1887:
https://www.oogtv.nl/2016/05/jeugd-be-quick-1887-slagader-naar-top-amateurvoetbal/

Leuke reportage , Andor.
En natuurlijk een mooi stukje Be Quick-reclame.
Be Quick is met recht trots op zijn jeugdopleiding .
Mooi trouwens dat Osinga geen drama maakte van het vertrek van spelers vanwege geld of sfeer of wat dan ook.
Hij relativeerde dat terecht door te stellen dat Be Quick niet over de middelen beschikt of wil beschikken om zoveel vergoeding te geven en door te zeggen dat vele jeugdspelers bij Be Quick ook van andere clubs komen, waar niet alleen die spelers, maar ook Be Quick van profiteert.
Overigens wordt ten onrechte nog te vaak gedaan alsof clubs met een goede en bekroonde jeugd zoals Olde Veste, Flevo Boys en Be Quick 1887 zouden "deugen" omdat er bij hen nogal vaak spelers vanuit de jeugd doordringen tot het eerste en dat clubs die over minder jeugd in kwantiteit en kwaliteit beschikken als Harkemase Boys of SVZW , maar die wel via sponsoren of recettes of wat dan ook over geld beschikken om spelers te halen , niet zouden "deugen".
Niets aan jeugd doen kan trouwens straks in de top van het amateurvoetbal niet meer. De eisen liggen niet erg hoog, maar enkele topamateurclubs zullen straks net als nu de BVO's ook jeugdspelers moeten "aantrekken".
 

bqandy

Well-known member
Dank je noord-ooster. Het was eigenlijk voor het eerst dat ik een inhoudelijk wat langere reportage maakte. Dus prima om te horen.

Wat ik leuk vind is de activiteit op Twitter. Diverse betrokkenen bij jeugdopleidingen van clubs sturen de repo naar andere mensen van hun club met bijvoorbeeld bij Excelsior 31 de opmerking "Ik wil niet zeuren, maar....". Dat is natuurlijk ook de bedoeling van zo'n reportage: Zet mensen aan het denken. En voor de jeugdtrainers in den lande is dit natuurlijk het spekkie naar hun bekkie.

Be Quick heeft overigens wel degelijk geprobeerd ook het budget voor de 1e selectie op te schroeven, maar dat is niet gelukt. Dus de vergoeding blijft 100 euro in de maand. Het idee was om de spelers een vergoeding te geven van rond de 300 euro om ze vast te houden. Misschien dat men elders dan wel meer zou kunnen vangen, maar je hebt natuurlijk wel het vier keer per week reizen naar clubs als ACV, Harkemase Boys en zelfs ONS Sneek. Het is dan wel weer gelukt door die extra inspanningen van de sponsorgroep om afgelopen seizoen een trainingskamp onder de warme Spaanse zon te regelen. Zoiets spreekt ook erg aan onder de spelers.
 

noordooster

Well-known member
Be Quick heeft overigens wel degelijk geprobeerd ook het budget voor de 1e selectie op te schroeven, maar dat is niet gelukt. Dus de vergoeding blijft 100 euro in de maand. Het idee was om de spelers een vergoeding te geven van rond de 300 euro om ze vast te houden. Misschien dat men elders dan wel meer zou kunnen vangen, maar je hebt natuurlijk wel het vier keer per week reizen naar clubs als ACV, Harkemase Boys en zelfs ONS Sneek. Het is dan wel weer gelukt door die extra inspanningen van de sponsorgroep om afgelopen seizoen een trainingskamp onder de warme Spaanse zon te regelen. Zoiets spreekt ook erg aan onder de spelers.

Misschien dat op die manier je spelers wat minder snel gaan "lopen". Misschien is het wat dat betreft nog wel het beste om te promoveren naar de topklasse.
Dat spreekt ook net wat meer aan dan de hoofdklasse.
Overigens zijn er na afloop van vorig seizoen en ook nu weer aardig wat spelers bij Be Quick vertrokken. Misschien is het ook niet alleen de vergoeding, maar wil men ook eens spelen in een andere competitie, een andere omgeving.
 
Bovenaan