Be Quick 1887

Joost

Well-known member
Het is wel echt waanzinnig knap dat je met een derde team kampioen kan worden in de Eerste reserveklasse.

Waarom laat Be Quick deze spelers niet spelen in zaterdag 1 ? Dat speelt al jarenlang een bescheiden rol in de vierde klasse.

Dat is reglementair niet toegestaan. Een speler die in categorie A speelt mag maar op 1 speeldag uitkomen, die beslissing maakt hij voor het seizoen en is definitief op het moment dat hij in een officieel duel (competitie of beker) uitkomt. Alleen in de B-categorie kun je switchen tussen zaterdag en zondag.
 

noordooster

Well-known member
Als Be Quick wil voorkomen dat spelers massaal vertrekken naar andere verenigingen zal het toch iets moeten bedenken.
Regelmatig lees ik dat Be Quick een gezellige vereniging is waarvoor de spelers graag uitkomen.
Daaraan zal het dan niet liggen.
En Be Quick kan of wil niet de vergoedingen betalen die sommige andere amateurclubs wel kunnen of willen betalen.
Probleem is dat de spelers van zondag 2 " een ambiance missen" ( woorden van Andor ) Ik lees regelmatig dat men ook vindt dat het ze te gemakkelijk afgaat in in de reserve hoofdklasse en al helemaal nu WKE 2 niets meer voorstelt. Ze worden gemakkelijk met een straatlengte voorsprong kampioen in een klasse die vanwege zich terugtrekkende teams aardig is uitgedund.
Ik denk dat Be Quick er verstandig aan zou doen zaterdag 1 op een hoger niveau te krijgen, waardoor spelers van zondag 2 minder snel naar een andere vereniging zullen gaan. En wanneer Be Quick dat echt wil moet dat mogelijk zijn. Ik kan me niet voorstellen dat er niet genoeg spelers in zondag 2, 3 en 4 rondlopen die ervoor kunnen en willen zorgen dat zaterdag 1 hoger komt dan een 6e plek in de 4e klasse. Waardoor er een goed alternatief komt voor de betere reservespelers, waardoor ze minder snel verkassen.
Nu komt het regelmatig voor dat Be Quick 1 speelt met de helft of meer spelers die van andere verenigingen komen en dus met de helft of minder aan zelf opgeleide spelers. ( Tegen Alverna ongeveer de helft ) Een hoofdklasser als Urk, die de jeugd op een lager niveau heeft, speelt het hele seizoen al met een veel hoger percentage eigen spelers.
Overigens, wanneer kun je spreken van " eigen spelers " ?
Be Quick heeft de jeugd op een hoog niveau spelen. Daardoor heeft het de vereniging ook nogal wat aantrekkingskracht op talentvolle ambitieuze spelers uit de regio.
Spelers die bijvoorbeeld t.e.m. de B-junioren speelden voor Oranje Nassau en daarna overstapten naar Be Quick.
 

noordooster

Well-known member
Vooropgesteld : Ik heb geen enkele reden om te twijfelen aan de trainerscapaciteiten van Mischa Visser .
Toch vind ik dat er kanttekeningen zijn te plaatsen bij de argumenten die leiden tot de nominatie.
Het " eigen speler"- verhaal bijvoorbeeld. Be Quick speelt regelmatig met een flink percentage spelers die elders zijn opgeleid. De spelers uit A1 spelen op een dermate hoog niveau dat het niet erg moeilijk moet zijn deze in te passen bij een hoofdklasser. Hoeveel heeft Visser eraan bijgedragen dat de spelers tot het niveau A1 kwamen ?
Bij Be Quick moet het inpassen van eigen spelers niet zo'n probleem zijn. Wat dat betreft heeft bijna elke trainer in Noord het moeilijker.
Bij pak 'm beet MSC, Harkemase Boys, WKE en vv Groningen en PKC '83 zouden de trainers hartstikke blij zijn als ze de keuze hadden uit zoveel kwalitatief goede jeugdspelers.
Een goed team samenstellen bij die verenigingen is voor een trainer niks gemakkelijker.
Ook wordt gesteld :
" Mischa probeert via aanvallend en verzorgd voetbal tot resultaat te komen.
Dit resulteert in veel doelpunten voor en relatief weinig tegendoelpunten. Hij geeft intern regel-
matig gasttrainingen aan diverse jeugdteams (samen met collega-trainers ), en vertegenwoordigt
zijn club op een positieve manier. Hij is respectvol en sociaal in de omgang met spelers, arbitrage
en media. "
Er zijn meerdere, zo niet vele, amateurtrainers die dit ook doen.
Wanneer je de argumenten bekijkt, moet je het als trainer van Be Quick aardig verprutsen om niet genomineerd te worden.
Overigens wens ik Mischa Visser veel succes in het vervolg van de verkiezingen.
 

noordooster

Well-known member
Het is wel echt waanzinnig knap dat je met een derde team kampioen kan worden in de Eerste reserveklasse.



Dat is reglementair niet toegestaan. Een speler die in categorie A speelt mag maar op 1 speeldag uitkomen, die beslissing maakt hij voor het seizoen en is definitief op het moment dat hij in een officieel duel (competitie of beker) uitkomt. Alleen in de B-categorie kun je switchen tussen zaterdag en zondag.
De bedoeling is dan ook niet om ze zowel op zondag als op zaterdag te laten spelen, maar alleen in zaterdag 1, zoals bv ook gebeurt bij AFC, vv Hoogeveen en Joure en zoals bv MSC en Achilles 1894 het gaan doen.
 

Mug

Member
MSC zit aardig te lobbyen bij de KNVB om zaterdag spelers ook op zondag te mogen laten spelen en ook andersom, zo kun je de wisselspeler van de zondag ook eens laten voetballen. Dan ben je ook geen tweede elftal meer nodig, wat MSC dan ook niet heeft.
 

bqandy

Well-known member
Het is wel echt waanzinnig knap dat je met een derde team kampioen kan worden in de Eerste reserveklasse.

Het elftal bestaat voornamelijk uit oud eerste elftal spelers, zoals het "fenomeen" Willem Lanjouw. Gemiddelde leeftijd achter in de 30, maar natuurlijk heel veel routine.
 

bqandy

Well-known member
Be Quick heeft de jeugd op een hoog niveau spelen. Daardoor heeft het de vereniging ook nogal wat aantrekkingskracht op talentvolle ambitieuze spelers uit de regio.
Spelers die bijvoorbeeld t.e.m. de B-junioren speelden voor Oranje Nassau en daarna overstapten naar Be Quick.

Logisch. Sommige bestuursleden van ON weten niet eens dat ze een A1 hebben. Dat zegt al wat. Vaak hebben die ambitieuze spelers ook spijt dat ze niet eerder naar Be Quick zijn gegaan, zoals Al Mahdi die als B junior van GRC naar Be Quick overstapte.
Aan de andere kant. Het kampioenselftal van een paar jaar geleden van Be Quick bestond overigens voor de helft uit spelers die vanaf de E of D al voor BQ speelden. Sommigen wel met een korte overstap naar FC Groningen.

En de vergelijking met Urk gaat niet op. Die spelers zijn zo trouw aan hun club, dat je jaarlijks een of twee jeugdspelers nodig hebt om op niveau te blijven. En dan nog schiet je tekort om een stabiele hoofdklasser te zijn.
Als de beste spelers altijd bij Be Quick waren blijven hangen speelden we volgend seizoen misschien wel tweede divisie.
Het beleid bij Be Quick is overigens ook niet om alles met de eigen jeugd te doen. Dat kan ook bijna niet als je top hoofdklasse of misschien derde divisie wilt spelen.
 

noordooster

Well-known member
Het elftal bestaat voornamelijk uit oud eerste elftal spelers, zoals het "fenomeen" Willem Lanjouw. Gemiddelde leeftijd achter in de 30, maar natuurlijk heel veel routine.

Ze werden in het bekertournooi voor reserveteams ook pas uitgeschakeld in de kwart finales ( door Genemuiden 2 ) terwijl Be Quick 2 in een eerder stadium al was uitgeschakeld door WKE ( in de bekercompetitie voor standaardteams )
 

noordooster

Well-known member
MSC zit aardig te lobbyen bij de KNVB om zaterdag spelers ook op zondag te mogen laten spelen en ook andersom, zo kun je de wisselspeler van de zondag ook eens laten voetballen. Dan ben je ook geen tweede elftal meer nodig, wat MSC dan ook niet heeft.

En dat mag dus niet.
Dat is maar goed ook want in zo 'n geval ligt competitievervalsing natuurlijk wel erg op de loer.
Bij de " jong" - elftallen die straks helaas gaan uitkomen in de 2e en de 3e divisie wil men ook regels stellen om te voorkomen dat reservespelers van het eerste of spelers die terugkomen van een blessure maar onbeperkt mee kunnen doen met " jong ".
Dat is 1 van de redenen waarom vele BVO's hun jong-team niet mee willen laten doen in de voetbalpiramide.
 

noordooster

Well-known member
Logisch. Sommige bestuursleden van ON weten niet eens dat ze een A1 hebben. Dat zegt al wat. Vaak hebben die ambitieuze spelers ook spijt dat ze niet eerder naar Be Quick zijn gegaan, zoals Al Mahdi die als B junior van GRC naar Be Quick overstapte.

Het is begrijpelijk dat jeugdspelers overstappen naar de jeugd van Be Quick.
De vraag is, wanneer er sprake is van een " eigen " jeugdspeler.
Ook als die t.e.m. de B's of de C's bij een andere vereniging speelde ?

En de vergelijking met Urk gaat niet op. Die spelers zijn zo trouw aan hun club, dat je jaarlijks een of twee jeugdspelers nodig hebt om op niveau te blijven. En dan nog schiet je tekort om een stabiele hoofdklasser te zijn.
Als de beste spelers altijd bij Be Quick waren blijven hangen speelden we volgend seizoen misschien wel tweede divisie.
Het beleid bij Be Quick is overigens ook niet om alles met de eigen jeugd te doen. Dat kan ook bijna niet als je top hoofdklasse of misschien derde divisie wilt spelen.

Veel spelers hebben die trouw zijn aan je club is ook een kwaliteit.
Overigens wel knap dat een club als Urk zich met allemaal spelers die daar ook zijn opgeleid zich handhaaft in de zware zaterdaghoofdklasse.
Wie weet hoe hoog ze zouden staan als ze ook nog spelers van andere clubs zouden halen.
Overigens denk ik dat verenigingen als Staphorst en Genemuiden niet absolute amateurtop zijn omdat ze vasthouden aan een bepaald percentage spelers uit eigen dorp. Als HHC dat ook zou hebben, zouden ze die 2e divisie nooit halen.
Als een vergelijking met Urk niet opgaat, met welke club dan wel ?
Er zijn in Noord geen verenigingen die de weelde hebben over een kwantitatief en kwalitatief zo grote jeugdafdeling te beschikken als Be Quick 1887.
 

noordooster

Well-known member
Het is wel echt waanzinnig knap dat je met een derde team kampioen kan worden in de Eerste reserveklasse.
Dat is zeker knap. In Noord is Be Quick op zondag het enige 3e team in de reserve 1e klasse.
Op zaterdag spelen er maar liefst 5 3e-elftallen in de reserve 1e klasse.
En ACV 4 staat zelfs op een derde plaats in de reserve 1e klasse.
 

Abubakari

Well-known member
En Haak is trainer van een derde klasser. Ik ben benieuwd hoe hij een paar stappen hoger zou presteren. Ik neem aan dat TC 1 een van de voorwaarden is en op welk niveau de club speelt en hoe de jeugd er bij die club voor staat. VVG heeft geen jeugd, dus dat is sowieso einde verhaal.
Was maar een grapje, met dit team worden wij ook nog wel kampioen in 3C (of tweede, aangezien Pelikaan S natuurlijk een vrij geduchte concurrent is). :D
 

Mug

Member
Het is begrijpelijk dat jeugdspelers overstappen naar de jeugd van Be Quick.
De vraag is, wanneer er sprake is van een " eigen " jeugdspeler.
Ook als die t.e.m. de B's of de C's bij een andere vereniging speelde ?



Veel spelers hebben die trouw zijn aan je club is ook een kwaliteit.
Overigens wel knap dat een club als Urk zich met allemaal spelers die daar ook zijn opgeleid zich handhaaft in de zware zaterdaghoofdklasse.
Wie weet hoe hoog ze zouden staan als ze ook nog spelers van andere clubs zouden halen.
Overigens denk ik dat verenigingen als Staphorst en Genemuiden niet absolute amateurtop zijn omdat ze vasthouden aan een bepaald percentage spelers uit eigen dorp. Als HHC dat ook zou hebben, zouden ze die 2e divisie nooit halen.
Als een vergelijking met Urk niet opgaat, met welke club dan wel ?
Er zijn in Noord geen verenigingen die de weelde hebben over een kwantitatief en kwalitatief zo grote jeugdafdeling te beschikken als Be Quick 1887.

Even een tussendoortje voor noordooster. Bij Staphorst staan vanmiddag 2 Staphorster in de basis. Welk percentage ?
 

noordooster

Well-known member
Even een tussendoortje voor noordooster. Bij Staphorst staan vanmiddag 2 Staphorster in de basis. Welk percentage ?

Dat is natuurlijk ook een bepaald percentage :eek:mg:
Het waren er trouwens dit keer minstens 3 : Brakke, Tip en Timmerman. Mark Schra is toch ook Staphorster ...of is hij van Rouveen ?
Volgens VOZ heeft Staphorst ditmaal niet gewisseld. Waarom Staphorsters als Rob Mijnheer , Reinier Crediet, Herwin Talen en Ruben Kin ditmaal niet meededen weet ik niet.
Ik kom hun namen regelmatig tegen in de opstelling van de club.
Ik weet ook niet welk percentage er bij Staphorst momenteel geldt en of dat dan geldt voor de basis alleen of voor de wedstrijdselectie.
Ik zal het eens navragen.
Van een onlangs gestopte eerste elftal speler begreep ik dat men nog wel aan "iets" vasthoudt en dat zoiets als bij HHC , waar geen enkele Hardenberger in het eerste meedoet, in Staphorst niet kan.
Overigens begreep ik dat je ook als Staphorster wordt beschouwd wanneer je een jaar of 5 voor de club speelt.
Zo werden in het verleden spelers als Leon Kosse en ik dacht ook Paul Smid gewoon meegeteld als Staphorster.
 

Mug

Member
Het gaat mij er niet om wie er gelijk heeft, maar Tip komt uit Ommen. Volgens mij hanteren ze bij Staphorst, de buitenlandregel met een kwinkslag. Sorry mensen dat we discuseren op de verkeerde pagina.
 

Joost

Well-known member
Een beetje zoals ze bij Athletic in Bilbao doen. Als de oma van je vriendin een keer in Staphorst is gaan tanken dan ben je een Staphorster.
 

Joost

Well-known member
Wat ik me wel afvraag, Staphorst was altijd een heel modale 3e/4e klasser die zelfs wel eens is afgedaald naar de onderafdeling. Is daar eind jaren 70 een groep oud-profs neergestreken die de lokale dames met zwanger gemaakt heeft met voetbalgenen? Rond de milleniumwisseling hebben ze vrij plots een sprong naar boven gemaakt; in 5 jaar van 4e naar 1e Klasse.
 

SanMark.

Well-known member
Wat ik me wel afvraag, Staphorst was altijd een heel modale 3e/4e klasser die zelfs wel eens is afgedaald naar de onderafdeling. Is daar eind jaren 70 een groep oud-profs neergestreken die de lokale dames met zwanger gemaakt heeft met voetbalgenen? Rond de milleniumwisseling hebben ze vrij plots een sprong naar boven gemaakt; in 5 jaar van 4e naar 1e Klasse.

Staphorst is enorm gegroeid in de jaren 90 door nieuwbouw. Daardoor is de club veel groter geworden. Daarnaast hebben ze toen om zich heen gekeken ( Olympia uit Hasselt wat een aantal jaren op hoofdklasse niveau heeft gevoetbald) en Genemuiden en hebben toen gezegd we willen die kant ook op. Olympia deed het in die tijd met veel eigen jeugd ( en wat spelers van buiten) en Genemuiden had een mix van talent uit het dorp en een aantal redelijk grote bedrijven die achter Genemuiden stonden en staan zodat er mogelijkheden zijn om spelers van buiten te halen.

Staphorst heeft ook best veel (eigen)industrie en MKB wat bereid is om in de club te steken. Ze hebben toen een trainer(Popko Schuitema) aangesteld met een groot netwerk qua spelers en commercieel gebied.

Die heeft ze toen volgens mij van de 3/4de klasse naar de 1ste klasse geleid. Hij is daarna commerci?le man geworden bij Staphorst.

De spurt van 4 naar de 1ste klasse hebben ze denk ik met 80%+ eigen spelers gedaan .

Intentie was in eerste instantie ook om met eigen spelers en een beetje hulp van buiten een stabiele 1ste klasser te worden, maar toen zat het allemaal wat mee en speelden ze opeens in de hoofdklasse. En dat smaakte toen naar meer.

Maar het is dus best wel een grote club met 8 senioren teams. En als ze het met eigen spelers zouden doen is het gewoon een eerste klasser.
 

Mug

Member
Ze moeten de komende jaren dit beleid wel vol kunnen houden daar de A1 op een laag niveau speelt en de B1 en C1 op het punt staan om te degraderen. Ik vind het niet erg, maar het zal de komende jaren wel een koopclub blijven.
 
Bovenaan