Wat ik me wel afvraag, Staphorst was altijd een heel modale 3e/4e klasser die zelfs wel eens is afgedaald naar de onderafdeling. Is daar eind jaren 70 een groep oud-profs neergestreken die de lokale dames met zwanger gemaakt heeft met voetbalgenen? Rond de milleniumwisseling hebben ze vrij plots een sprong naar boven gemaakt; in 5 jaar van 4e naar 1e Klasse.
Staphorst is enorm gegroeid in de jaren 90 door nieuwbouw. Daardoor is de club veel groter geworden. Daarnaast hebben ze toen om zich heen gekeken ( Olympia uit Hasselt wat een aantal jaren op hoofdklasse niveau heeft gevoetbald) en Genemuiden en hebben toen gezegd we willen die kant ook op. Olympia deed het in die tijd met veel eigen jeugd ( en wat spelers van buiten) en Genemuiden had een mix van talent uit het dorp en een aantal redelijk grote bedrijven die achter Genemuiden stonden en staan zodat er mogelijkheden zijn om spelers van buiten te halen.
Staphorst heeft ook best veel (eigen)industrie en MKB wat bereid is om in de club te steken. Ze hebben toen een trainer(Popko Schuitema) aangesteld met een groot netwerk qua spelers en commercieel gebied.
Die heeft ze toen volgens mij van de 3/4de klasse naar de 1ste klasse geleid. Hij is daarna commerci?le man geworden bij Staphorst.
De spurt van 4 naar de 1ste klasse hebben ze denk ik met 80%+ eigen spelers gedaan .
Intentie was in eerste instantie ook om met eigen spelers en een beetje hulp van buiten een stabiele 1ste klasser te worden, maar toen zat het allemaal wat mee en speelden ze opeens in de hoofdklasse. En dat smaakte toen naar meer.
Maar het is dus best wel een grote club met 8 senioren teams. En als ze het met eigen spelers zouden doen is het gewoon een eerste klasser.