Be Quick 1887

bqandy

Well-known member
GSV Be Quick 1887 uit Groningen is een van de oudste voetbalverenigingen in Nederland. In het begin van de vorige eeuw was Be Quick toonaangevend in Noord Nederland. Mede door impulsen van Engelse ?gedetineerden? tijdens de eerste wereldoorlog werd er in die periode steeds beter gespeeld en werd Be Quick in 1920 kampioen van Nederland. Vrijwel alle spelers van dat team vertegenwoordigden het Nederlands elftal.

Kampioen

Be Quick haalde als beste noordelijke club daarna nog diverse keren de kampioenscompetitie, maar met minder succes. Vanaf 1955 speelde Be Quick 10 jaar betaald voetbal. In 1960 werd de club kampioen van de tweede divisie B en speelde twee jaar in de eerste divisie. Na degradatie en twee jaar tweede divisie keerde Be Quick terug naar de amateurs. Het prof avontuur werd door veel leden van de club als zwarte bladzijde in de geschiedenis van Be Quick gezien. Toch trokken die profpotjes ongeveer vierduizend toeschouwers.

Be Quick acteerde daarna vooral in de tweede klasse. In de jaren 80 werd af en toe in de eerste klasse gespeeld en in 1992 werd voor het eerst de hoofdklasse bereikt. Na drie jaar volgde een degradatie, maar vanaf 2000 kan Be Quick een stabiele hoofdklasser genoemd worden. Er zat een jaar eerste klasse, maar ook topklasse, tussen.

Jeugdopleiding

De jeugdopleiding is een van de pilaren van het succes van Be Quick. Een groot deel van de begroting wordt daarvoor gereserveerd. Dat is ook weer een nadeel, omdat de selectie slechts een minimale onkostenvergoeding krijgt. Clubs uit de omgeving komen daarom graag ?winkelen? op de Esserberg. De spelers uit de jeugd die het niet halen bij het eerste belanden bij het tweede elftal dat daarom de laatste 20 jaar 15 keer noordelijk kampioen werd. Toch willen die jongens graag in een eerste elftal spelen. Vandaar dat het streven is de zaterdagafdeling, nu 4e klasse, naar de 2e klasse te tillen, om talentvolle spelers langer vast te houden.

Stadion Esserberg monument

Be Quick speelde begin vorige eeuw de wedstrijden in Groningen Zuid. Na het kampioenschap in 1920 werd de publieke belangstelling zo groot dat er een echt stadion moest komen. Omdat de gemeente Groningen niet mee werkte kocht Be Quick een stuk grond in Haren. Eerste elftal speler en architect Evert van Linge ontwierp het stadion naar Engels model. De capaciteit was toen bijna 20 duizend.

De houten hoofdtribune brandde later af en werd vervangen door een stenen exemplaar. In de jaren 90 werd ??n zittribune afgebroken en enkele jaren geleden werd het hoofdveld voorzien van kunstgras en verlichting. Ook de grote staantribune kreeg bij de renovatie toen wat minder capaciteit. Op deze tribune en nog een staantribune na is Stadion Esserberg een gemeentelijk monument. De capaciteit is momenteel ongeveer 12 duizend.
 

De Groene Scout

Well-known member
De jeugdafdeling van Be Quick krijgt er 2 talentjes bij van KVV Losser. Het zijn de zoontjes van de burgermeester. Hij vond het nodig vreemd te gaan en nu is moeders de vrouw met de kids verhuist naar Haren en heeft de jongens reeds aangemeld bij The Good Old.
Info voor wat het waard is.....
 

bqandy

Well-known member
Wel een leuke roddel. :duim: Moeders de vrouw kwam oorspronkelijk uit het Groningse?
 

de waan

Well-known member
Die denken even lekker anoniem binnen te komen, weet meteen de hele club het verhaal ;-)
 

bqandy

Well-known member
Die denken even lekker anoniem binnen te komen, weet meteen de hele club het verhaal ;-)

Haha. Ik heb er zondag niks over gehoord en er ook niks over gezegd. Niet eens aan gedacht. Ben ook niet zo'n roddelaar. :)

Ik verwacht wel dat Be Quick volgend seizoen weer mee gaat doen om de prijzen. We verliezen twee belangrijke spelers en de rest die weg gaat speelde voornamelijk in het tweede.
Daar tegenover staat de komst van vijf spelers die direct mee kunnen op hoofdklasse niveau. Nog een jongen van FC Groningen A1, maar uit de jeugd van Be Quick en dan zit er waarschijnlijk nog wat in het vat.

Ik heb overigens de site zondaghoofdklasse.nl maar weer eens misbruikt voor een fatsoenlijk transferoverzicht. :duim:

http://www.zondaghoofdklasse.nl/nieuws/3387
 

de waan

Well-known member
Hoe zit het nou ook alweer precies? Komend seizoen schuiven per hoofdklasse 3 clubs door naar de Topklasse "nieuwe stijl"?
 

Unregistere

Well-known member
Hoe zit het nou ook alweer precies? Komend seizoen schuiven per hoofdklasse 3 clubs door naar de Topklasse "nieuwe stijl"?

Dat is volgens mij nog altijd niet volledig bekend. Ik heb althans nog geen promotieregeling gezien die definitief was. Maar het zijn er volgens mij wel minder dan 3 hoor.

In elke topklasse gaan er zeven naar de Landelijke Divisie en degradeert er ??n, dus blijven er acht over. Daar komen nog BVO's bij. De rest wordt aangevuld tot 18, maar dan zijn geen negen plekken in totaal volgens mij.
 

bqandy

Well-known member
Volgens mij is het ook nog niet duidelijk hoeveel profs in de topklasse en hoeveel in de hoofdklasse gaan spelen. Als dat allemaal topklasse wordt is dat het meest makkelijke lijkt me. Zondag zou dan bijvoorbeeld vijf clubs moeten leveren uit de drie hoofdklassen. Drie rechtstreeks en twee via een soort nacompetitie. Maar dit is gissen.
 

Unregistere

Well-known member
Als het goed is komen er 4 BVO's in de topklasse, per speeldag. Probleem is alleen dat ze die volgens mij niet hebben, dus dan komt er weer een plekje vrij voor de amateurclubs.

Topklasse wordt overigens ook 18 clubs.
 

bqandy

Well-known member
Terug naar Be Quick 1887. Vorig seizoen was er nog een complete uittocht bij de eerste selectie. Dit jaar liep het tweede bijna volledig leeg. Het tweede werd overtuigend kampioen in de reserve hoofdklasse, maar de spelers missen een ambiance. Dus een uittocht naar eerste en tweede klassers als Oranje Nassau, Hoogezand, Bedum, Gorecht, FC Meppel. Twee proberen het bij hoofdklasser Achilles 1894.

Toch hebben zich weer veel spelers gemeld waardoor de eerste en tweede selectie uit 33 man bestaat, inclusief drie keepers. Ik denk dat Be Quick er sterker op is geworden. Om nou over het kampioenschap te beginnen gaat me te ver, maar een plek bij de eerste vijf (vorig seizoen zevende) moet haalbaar zijn. Een periode zou een leuk toetje zijn.
 

bqandy

Well-known member
Trainer Mischa Visser is genomineerd als beste amateurtrainer.
Ook de jeugdopleiding van Be Quick is (opnieuw) genomineerd.
 

noordooster

Well-known member
Terug naar Be Quick 1887. Vorig seizoen was er nog een complete uittocht bij de eerste selectie. Dit jaar liep het tweede bijna volledig leeg. Het tweede werd overtuigend kampioen in de reserve hoofdklasse, maar de spelers missen een ambiance. Dus een uittocht naar eerste en tweede klassers als Oranje Nassau, Hoogezand, Bedum, Gorecht, FC Meppel. Twee proberen het bij hoofdklasser Achilles 1894.

Toch hebben zich weer veel spelers gemeld waardoor de eerste en tweede selectie uit 33 man bestaat, inclusief drie keepers. Ik denk dat Be Quick er sterker op is geworden. Om nou over het kampioenschap te beginnen gaat me te ver, maar een plek bij de eerste vijf (vorig seizoen zevende) moet haalbaar zijn. Een periode zou een leuk toetje zijn.

Achteraf kun je stellen dat die doelstelling gehaald wordt.
Mede doordat Be Quick zich ook nogal roerde op de spelersmarkt. En ook voor het komend seizoen krijgt Be Quick er alweer 7 spelers van andere verenigingen bij.
Dat spelers van het tweede massaal vertrekken/vertrokken kan ik me voorstellen. Inderdaad weinig ambiance op de zondagochtend. Dit seizoen hebben alweer 2 teams zich teruggetrokken uit de noordelijke reserve hoofdklasse op zondag vanwege een gebrek aan spelers.
Waarom laat Be Quick deze spelers niet spelen in zaterdag 1 ? Dat speelt al jarenlang een bescheiden rol in de vierde klasse.
Met die spelers van zondag 2 zouden ze dan wellicht kunnen spelen op het niveau van de verenigingen waar naar toe ze vertrekken.
 

noordooster

Well-known member
Dat moet natuurlijk of VVG trainer Gert Haak worden of de trainer van Juliana '31.

Ik ben het met Gertjan Verbeek eens dat die verkiezingen van beste trainer best afgeschaft kunnen worden.
Nu worden trainers genomineerd die vaak winnen met hun teams, maar ik ben ervan overtuigd dat trainers met een zwakke selectie die ternauwernood degradatie voorkomen vaak een even grote prestatie leveren.
En waarom alleen kijken bij de trainers in de topklassen en de hoofdklassen ? Inderdaad, Gert Haak levert ook een prima prestatie met zijn elftal, zowel in de competitie als in de beker.
Visser presteerde met zijn team in de beker niet goed.
Overigens, wie zijn degenen die nomineren ? Bekijken zij regelmatig trainingen van allerlei trainers ? Waarop zijn die nominaties gebaseerd ?
 

bqandy

Well-known member
Waarop zijn die nominaties gebaseerd ?

Van de site van de VVON: Mischa Visser
Be Quick 1887- Hoofdklasse C zondag (Noord)
Mischa is een zeer jonge trainer van 29 jaar die volgend seizoen zijn vierde jaar ingaat bij Hoofd-
klasser Be Quick 1887. Er is binnen de club geen budget voor het aantrekken van spelers en dus
dienen eerste elftal spelers zelf te worden opgeleid. Er wordt met een jonge enthousiaste groep
uitstekend gepresteerd. In de afgelopen drie jaar hebben twintig spelers uit de eigen opleiding hun
debuut mogen maken. Mischa probeert via aanvallend en verzorgd voetbal tot resultaat te komen.
Dit resulteert in veel doelpunten voor en relatief weinig tegendoelpunten. Hij geeft intern regel-
matig gasttrainingen aan diverse jeugdteams (samen met collega-trainers ), en vertegenwoordigt
zijn club op een positieve manier. Hij is respectvol en sociaal in de omgang met spelers, arbitrage
en media. Als KNVB docent probeert hij ook een positieve bijdrage te leveren aan het Nederlands
amateurvoetbal.

https://www.vvon.nl/media/default.aspx/emma/org/10870399/rma genomineerden congres 2016.pdf

Ik heb de criteria wel gezien, maar kan ze niet zo snel vinden. Moet ook ergens op de VVON site staan.
 

bqandy

Well-known member
Dat moet natuurlijk of VVG trainer Gert Haak worden of de trainer van Juliana '31.

Arnold Brehler van Juliana zit in oost. Daar is Rob Bouman van De Bataven genomineerd, overigens ook ex trainer van Juliana. Sinds Bouman bij De Bataven zit, is de club van een degradatiekandidaat naar een subtopper gestegen. En ze gaan waarschijnlijk de derde periode pakken. En Haak is trainer van een derde klasser. Ik ben benieuwd hoe hij een paar stappen hoger zou presteren. Ik neem aan dat TC 1 een van de voorwaarden is en op welk niveau de club speelt en hoe de jeugd er bij die club voor staat. VVG heeft geen jeugd, dus dat is sowieso einde verhaal.

En Abu: Het is weer vragen naar de bekende weg...... :rumcolaa:

En kijk aan. De voorwaarden toch gevonden.

http://www.trainerscongres.nl/rinus-michels-awards/trainercoach-amateurvoetbal-seizoen
 

bqandy

Well-known member
Waarom laat Be Quick deze spelers niet spelen in zaterdag 1 ? Dat speelt al jarenlang een bescheiden rol in de vierde klasse.
Met die spelers van zondag 2 zouden ze dan wellicht kunnen spelen op het niveau van de verenigingen waar naar toe ze vertrekken.

De spelers van het tweede zijn veel te goed voor een vierde klasser en hebben waarschijnlijk dus ook geen zin om op dat niveau te acteren. Bij eerste klassers kunnen ze in de basis en hebben meteen een aardig podium. Het tweede is bijna een hofleverancier voor Oranje Nassau en ook zijn er spelers naar Bedum, Groen Geel en FC Meppel gegaan. Het doel is wel om zaterdag 1 naar een hoger plan te krijgen, maar dat is een doelstelling die helaas nog niet gehaald wordt.
Op zondag gaat dat beter. BQ 2 is al weer een hele tijd kampioen van de reserve hoofdklasse en het derde wordt dat waarschijnlijk van de eerste klasse, maar mag niet promoveren, omdat BQ 2 al in de hoofdklasse zit.

En over vorig seizoen en dit seizoen. Er zijn/waren inderdaad heel wat nieuwkomers, maar ook veel belangrijke vertrekkers. Ook dit jaar weer een complete basis as weg. En net als vorig jaar vertrekken er net wat meer basisspelers dan er potentieel als basis bij komen. Het verschil is dat spelers zich door ontwikkelen, jeugd en tweede elftal spelers vast of regelmatig in de basis acteren en spelers van "buitenaf" bij BQ het plezier terug vinden. Zoals Robert Talens. Bij ACV bankzitter geworden en dit jaar straalt gedrevenheid, inzet en enthousiasme er vanaf. Vanuit de jeugd is Ahmed al Mahdi DE doorbraak. Een gevaarlijke creatieve aanvaller die ook steeds meer begint te scoren. Nog zo'n jaar en de FC staat op de stoep.

Als BQ dit jaar de derde divisie/topklasse niet haalt is het voor komend seizoen denk ik een van de belangrijkste titelkandidaten voor de hoofdklasse. Ik neem aan dat die A gaat heten. En over "nieuwkomers" gesproken. Raymond Bolt keert terug. In Harkema afgeserveerd omdat hij niet goed genoeg zou zijn voor de derde divisie.... Zelfs daar begrijpen velen het niet. Maar goed, we krijgen een heel creatief scorend middenveld en voorin loopt nogal wat scorend vermogen. (Volgend seizoen ook Joram Smits van Harkemase Boys) Achterin keren Jelte v/d Berg (stage) en Thomas Mak (sleutelbeenbreuk) terug.
 
Bovenaan