Atletiek

Eef de Kip

Well-known member

Hier staan er een paar...
Klaver dus sneller dan Bol, kenners hadden dat gisteren al gezien... ;)

En verder op staan ze allemaal

Peeters loopt met vliegende start dus bijna net zo snel als Saalberg vanuit het startblok... Was dus de zwakste.
En de Jamaicanen dus maar 0,77 sec verschil tussen de loopsters (incl startloopster). Dat is echt heel steady
Thnks, had 'm net gevonden ook, Klaver idd snelste en Bol 2e. Een Poolse die ook nog in de 48 loopt.
Hoorde ergens dat je bij dit soort tijden een kleine seconde op moet tellen om het om te zetten naar een 400 meter met stilstaande start.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Je hebt ook gewoon te maken met de race. Door de race maak je toch potentieel meer meters of word je in bepaalde mate gehinderd of je kan juist lekker in iemand rug lopen. Dus blind staren op de tijd heeft niet echt zin.
 
  • Leuk
Waarderingen: erka

erka

Well-known member
Je hebt ook gewoon te maken met de race. Door de race maak je toch potentieel meer meters of word je in bepaalde mate gehinderd of je kan juist lekker in iemand rug lopen. Dus blind staren op de tijd heeft niet echt zin.

Ja, en moet je een sprint trekken om in goede positie te komen of juist niet. Dat soort factoren. Het is ook taktisch. Ik vind splittijden op de 4x400 eigenlijk volslagen onzinnig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Max

Maasveld

Well-known member
Ja, en moet je een sprint trekken om in goede positie te komen of juist niet. Dat soort factoren. Het is ook taktisch. Ik vind splittijden op de 4x400 eigenlijk volslagen onzinnig.
Dat tactische is alleen bij de laatste lopers/loopsters van toepassing lijkt me.
 

JMD

Well-known member
Ja, en moet je een sprint trekken om in goede positie te komen of juist niet. Dat soort factoren. Het is ook taktisch.
Een 400m is sowieso tactisch, ook zonder de estafette. Geen een atleet kan 400m voluit gaan. Zie Bol, die op de 400m horden in de laatste 100m ineens wegsprintte, zie Klaver die in haar individuele finale op het eind instortte.
 

Eef de Kip

Well-known member
Maar uiteindelijk komt het er toch op neer dat je zo hard mogelijk die 400 meter loopt? Dat tactische (vwb indelen van je race) speelt wat dat betreft ook bij de individuele 400 meter.
 

JMD

Well-known member
Maar uiteindelijk komt het er toch op neer dat je zo hard mogelijk die 400 meter loopt? Dat tactische (vwb indelen van je race) speelt wat dat betreft ook bij de individuele 400 meter.
Klopt. Dat bedoelde ik ook. Ja, je moet je eigen deel op de 4x400 tactisch lopen, maar dat is op de individuele 400m ook.
Wat dat betreft is de 4x100 spectaculairder om te kijken, daar gebeurt zo veel...
 

Max

Administrator
Forumleiding
Waarom zou je als tweede en derde loopster niet voluit gaan?

Als iemand in de weg loopt moet je er omheen of temporiseren. Of je hebt juist voordeel dat je vanuit iemand zijn rug kan komen. Je loopt een race en je indeling hangt ook af van de situatie. Je zal uiteraard wel proberen zo maximaal mogelijk te lopen. Met name dat moment dat Klaver naarbinnen komt is zo’n moment dat het mee of tegen kan zitten. Hoeveel moet je daarna van baan 1 en 2 wisselen. Wat uiteraard met name in de bochten extra meters kost. Uiteraard wil je zo snel mogelijk lopen, maar de omstandigheden maken de race.
 

erka

Well-known member
Klopt. Dat bedoelde ik ook. Ja, je moet je eigen deel op de 4x400 tactisch lopen, maar dat is op de individuele 400m ook.
Wat dat betreft is de 4x100 spectaculairder om te kijken, daar gebeurt zo veel...

De 4x100 is inderdaad spectaculairder maar ik vind de 4x400 ook een spektakel. Eigenlijk estafettes in alle sporten wel.
 

erka

Well-known member
Ik hoorde van de week regelmatig dat Nederland nu een echt atletiekland is geworden. En de Duitsers verdedigden zich door te zeggen dat ze X top8 plaatsen plaatsen hadden gehaald. Dus ik dacht, ik ga maar weer eens tellen of dat allemaal echt zo is. Dus de top8 plekken geteld. Een top8 plek mag in atletiek gezien worden als een topprestatie.

Allereerst de top8 plekken bij de mannen
1 USA 29
2 JAM 13
3 KEN 12
4 CAN 10
5 ETH 8
.....
30 NED (gedeeld) 1

Kortom: bij de mannen doen we niet mee. Maar dan ook echt totáál niet. Dit even ter relativering.

Maar dan de vrouwen:
1 USA 25
2 JAM 16
3 GBR 13
4 KEN 12
5 ETH 11
6 NED 10

Bij de vrouwen inderdaad absolute wereldtop. Niks van gelogen.

En als je mannen en vrouwen samen neemt (+1 gemengd onderdeel) krijg je de volgende top10

1 USA 55
2 JAM 29
3 KEN 24
4 GBR 21
5 ETH 19
6 CAN 13
6 GER 13
6 ITA 13
9 AUS 11
9 JPN 11
9 NED 11

En hoe mondiaal atletiek is: er zijn maar liefst 71 landen die een top8 notering hebben gehaald.
 

Maasveld

Well-known member
Ik hoorde van de week regelmatig dat Nederland nu een echt atletiekland is geworden. En de Duitsers verdedigden zich door te zeggen dat ze X top8 plaatsen plaatsen hadden gehaald. Dus ik dacht, ik ga maar weer eens tellen of dat allemaal echt zo is. Dus de top8 plekken geteld. Een top8 plek mag in atletiek gezien worden als een topprestatie.

Allereerst de top8 plekken bij de mannen
1 USA 29
2 JAM 13
3 KEN 12
4 CAN 10
5 ETH 8
.....
30 NED (gedeeld) 1

Kortom: bij de mannen doen we niet mee. Maar dan ook echt totáál niet. Dit even ter relativering.

Maar dan de vrouwen:
1 USA 25
2 JAM 16
3 GBR 13
4 KEN 12
5 ETH 11
6 NED 10

Bij de vrouwen inderdaad absolute wereldtop. Niks van gelogen.

En als je mannen en vrouwen samen neemt (+1 gemengd onderdeel) krijg je de volgende top10

1 USA 55
2 JAM 29
3 KEN 24
4 GBR 21
5 ETH 19
6 CAN 13
6 GER 13
6 ITA 13
9 AUS 11
9 JPN 11
9 NED 11

En hoe mondiaal atletiek is: er zijn maar liefst 71 landen die een top8 notering hebben gehaald.
De Duitsers hebben dus gelijk.
 

JMD

Well-known member
2.00.35 op de marathon. Goedemiddag... Paar jaar terug liep iemand (Kipchoge?) onder de 2 uur, maar dat record wordt niet erkend omdat er allerlei 'trucs' gebruikt werden (verse hazen elke zoveel km o.a.), maar die 2 uur gaat nu in normale marathons ook dichtbij komen.
 
Bovenaan