Morgenavond beginnen veel competities weer, zo ook de Saudi Pro League. Ik weet dat veel voetbalvolgers uit Europa daar niet echt op zitten te wachten, maar ik ben wel nieuwsgierig. Uiteraard gaan al die topvoetballers er voor een dik salaris spelen; maar inmiddels zijn het er wel een flink aantal en aangezien de clubs sinds dit seizoen maar liefst 8 buitenlanders mogen opstellen moet dat niveau toch wel aardig zijn. In ieder geval bij de topclubs, want Al-Ahli, Al-Hilal, Al-Ittihad en Al-Nassr worden gesteund door het investeringsfonds van de overheid, de PIF. Daardoor is er bij die clubs eindeloos geld. Maar ook andere clubs hebben bekende namen. Dit zijn overigens ook de 4 clubs die enig gevulde stadions trekken, Al-Hilal en Al-Ittihad zijn by far het populairst. Maar al die sterren zullen ongetwijfeld bij de andere clubs meer mensen trekken.
Overzichtje van bekendste buitenlanders:
Al Ahli - Edouard Mendy, Roger Ibañez, Franck Kessié, Ryad Boudebouz, Riyad Mahrez, Alain Saint-Maximin, Roberto Firmino en waarschijnlijk Marcos Llorente en/of Piotr Zielinski
Al-Hilal - Kalidou Koulibaly, Ruben Neves, Sergej Milinkovic-Savic, Malcom, Moussa Marega en mogelijk Marco Verratti
Al-Ittihad - Fabinho, N'Golo Kanté, Jota, Karim Benzema
Al-Nassr - David Ospina, Alex Telles, Marcelo Brozovic, Seko Fofana, Talisca, Cristiano Ronaldo, Sadio Mané
En dan heb je nog andere bekende spelers bij de rest zoals Jordan Henderson & Moussa Dembélé (beiden Al-Ettifaq van Steven Gerrard), Jason Denayer & Cristian Tello (Al-Fateh), Grzegorz Krychowiak & Felipe Caicedo (Abha).
Inmiddels zijn de uitzendrechten in steeds meer landen gekocht (of aangeboden, dat zou me niets verbazen), sinds afgelopen weken ook in Amerika, Engeland en Frankrijk. In landen als Italië en Portugal hebben commerciële zenders die rechten al in januari gekocht toen Cristiano Ronaldo in Saoedi-Arabië ging voetballen. Benieuwd wanneer er een partij in Nederland gaat toehappen.