Andere buitenlandse competities

Batigoal

Well-known member
Galatasaray is voor het eerst sinds 2019 weer landskampioen. De grote investeringen van afgelopen seizoen waarbij o.a. Icardi, Mertens,Torreira en Zaniolo naar de club kwamen betalen zich uit. Voor Mertens is het op 36-jarige leeftijd zijn eerste kampioenschap.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Inmiddels halen ze het ook het net op buiten de grote competities:


Eerder had je natuurlijk China en Rusland. Dat resulteerde niet dat men ook de TV rechten verkocht kreeg. Neem aan dat dat vooralsnog hiermee ook niet gaat gebeuren.

Heeft iemand enig idee of er daar nog restricties zijn of kan men straks gewoon met elf niet-Saudi spelers spelen?

Wel vermakelijk de Britse reacties dat de Saudis het voetbal slopen en dat ze de spiegel voorgehouden krijgen dat Engeland dat al gedaan heeft. Eerst alle jeugdvoetballers stropen, vervolgens de grote clubs die de competities leegroven en de laatste jaren kopen zelfs Championship clubs spelers weg.

Champions League werkt uiteraard ook steeds verstorender.
 
Laatst bewerkt:

Batigoal

Well-known member
Ik las dat elke ploeg 8 buitenlandse spelers mag opstellen komend seizoen. Ik verwacht overigens voorlopig geen implosie zoals in China, omdat daar de landelijke politiek er zich mee ging bemoeien omdat de poenerige uitstraling van de competitie niet meer zou stroken met dat van het land en de regering. Dat ligt in Saoedi-Arabië denk ik wat anders. Daarnaast krijgen de Saoedi's daadwerkelijk grip op alle sportbonden, dus ik denk dat ze een blijvertje zullen zijn in de voetballerij.

En tot slot gebeurt het transfergeweld van de echt grote bedragen bij de top 4; Al-Ahli, Al-Hilal, Al-Ittihad en Al-Nassr. Niet toevallig alle vier gerund door het staatsinvesteringsfonds. Kortom, het geld is daar voorlopig nog niet op.

En inderdaad, het is enigszins hypocriet om vanuit Engeland te roepen dat dit niet kan.
 
Laatst bewerkt:

erka

Well-known member
Enigzins hypocriet? Volslagen hypocriet. Als er een land is dat de financiële verhoudingen in het voetbal heeft verstoord en alle andere competities leeg heeft getrokken is het Engeland wel.
 

Pieros

Active member
Het enige verschil tussen beide landen is dat de Engelsen wel beschikken over een grote voetbalhistory en dat het land ook al een aantrekkingskracht had voordat het grote geld kwam kijken. Voor de rest is het allemaal hetzelfde, wapperen met de vele flappen.
 

Fregge

Well-known member
Thierno Barry heeft de meest bijzondere start ooit bij FC Basel. In de eerste 2 wedstrijden die hij speelde, werd er in totaal 4 keer een kaart getoond aan hem. In de competitie 2 keer geel, in de voorronde Confrence League direct rood.
 

Batigoal

Well-known member
Morgenavond beginnen veel competities weer, zo ook de Saudi Pro League. Ik weet dat veel voetbalvolgers uit Europa daar niet echt op zitten te wachten, maar ik ben wel nieuwsgierig. Uiteraard gaan al die topvoetballers er voor een dik salaris spelen; maar inmiddels zijn het er wel een flink aantal en aangezien de clubs sinds dit seizoen maar liefst 8 buitenlanders mogen opstellen moet dat niveau toch wel aardig zijn. In ieder geval bij de topclubs, want Al-Ahli, Al-Hilal, Al-Ittihad en Al-Nassr worden gesteund door het investeringsfonds van de overheid, de PIF. Daardoor is er bij die clubs eindeloos geld. Maar ook andere clubs hebben bekende namen. Dit zijn overigens ook de 4 clubs die enig gevulde stadions trekken, Al-Hilal en Al-Ittihad zijn by far het populairst. Maar al die sterren zullen ongetwijfeld bij de andere clubs meer mensen trekken.

Overzichtje van bekendste buitenlanders:
Al Ahli - Edouard Mendy, Roger Ibañez, Franck Kessié, Ryad Boudebouz, Riyad Mahrez, Alain Saint-Maximin, Roberto Firmino en waarschijnlijk Marcos Llorente en/of Piotr Zielinski
Al-Hilal - Kalidou Koulibaly, Ruben Neves, Sergej Milinkovic-Savic, Malcom, Moussa Marega en mogelijk Marco Verratti
Al-Ittihad - Fabinho, N'Golo Kanté, Jota, Karim Benzema
Al-Nassr - David Ospina, Alex Telles, Marcelo Brozovic, Seko Fofana, Talisca, Cristiano Ronaldo, Sadio Mané

En dan heb je nog andere bekende spelers bij de rest zoals Jordan Henderson & Moussa Dembélé (beiden Al-Ettifaq van Steven Gerrard), Jason Denayer & Cristian Tello (Al-Fateh), Grzegorz Krychowiak & Felipe Caicedo (Abha).

Inmiddels zijn de uitzendrechten in steeds meer landen gekocht (of aangeboden, dat zou me niets verbazen), sinds afgelopen weken ook in Amerika, Engeland en Frankrijk. In landen als Italië en Portugal hebben commerciële zenders die rechten al in januari gekocht toen Cristiano Ronaldo in Saoedi-Arabië ging voetballen. Benieuwd wanneer er een partij in Nederland gaat toehappen.
 

Joost

Well-known member
Onze zomervakantie is dit jaar in Denemarken dus er wordt ook wat Deens voetbal bezocht.

We resideren op Funen, met middelste grote eiland grofweg, en direct op onze eerste volle vakantiedag speelde OB uit Odense thuis tegen Viborg. In Odense staat een leuk stadionnetje dat rond de milleniumwisseling is vernieuwd. Oorspronkelijk waren het vier vrij lage, doorlopende tribunes met aan drie zijdes staanplaatsen. De staanplaatsen zijn zitjes geworden en achter drie zijden is een extra tribune gebouwd waardoor het één geheel lijkt. Alleen de hoofdtribune is echt anders. Daar hebben ze een veel te hoog, smal gebouw achter de tribune geplaatst.

Met ruim 10.000 toeschouwers zat het goed vol. Enkel de (onoverdekte) zijkanten op de hoofdtribune waren echt leeg.
Viborg maakte een veel betere indruk maar ging in plaats van met 0-4 slechts met 0-1 rusten. Na de pauze deed OB wat beter mee en na 75 minuten kwamen ze op gelijke hoogte maar Viborg wist toch nog de winst te pakken.

Twee middenmotors na een paar speelronden maar het spelniveau was niet bijzonder hoog. Veel foute passes en het viel echt op hoeveel ruimte de ploegen elkaar gaven om te spelen.

Vandaag was een echte 'vinckdag'. Oorspronkelijk had ik aan Vejle v Midtjyland & AGF v Silkeborg gedacht maar een vriend die toevallig ook op vakantie was en mee wilde gaan was ooit 1 keer eerder in Denemarken geweest en had toen net die twee al bezocht. En dus werd het Brondby v Lyngby met een wedstrijd op laag niveau als voorgerechtje.

Dat voorgerechtje was Avarta v Holstebro op niveau 4. Dat is een competitie die landelijk is en net zoals de 3 bovenliggende niveau relatief kleine poules met 12 clubs heeft die na een hele competitie doorgaan in een promotie en degradatiepoule. Dat niveau 3 en 4 landelijk zijn is nog niet zo heel lang, pas sinds 2021. Voorheen was het 3e niveau ook al eens landelijk georganiseerd, van 1997 tot 2005 en dat was een direct gevolg van het openen van de prachtige brug over de Grote Belt van 18 kilometer lengte die Funen en Sjealland verbindt.

Avarta is een clubje dat ooit wel eens op het tweede niveau speelde maar meestal lager. Vorig jaar promoveerden ze naar dit 4e niveau waar Holstebro (enkele reis 335km) al wat langer speelt. Vanmiddag waren er iets meer dan 300 toeschouwers maar het stadionnetje is echt heel leuk. Het veld is omringd door een graswal van een paar meter hoog die enkel aan een van de korte zijdes onderbroken wordt door de ingang. De spelerstunnel is een rioolbuis door de wal en aan een van de lange zijdes is een lange, kleine tribune neergezet.

We hadden al snel gezien dat Holstebro de reis niet voor niets had gemaakt want het krachtsverschil was echt groot. Na 5 minuten scoorden de gasten 0-1 en snel na de pauze 0-2 en 0-3.

Toen was het te voet naar het hoofdmaal. Brondby v Lyngby. Bij Lyngby, met dat lelijke Vikinglogo, verscheen oud-Heerenveenspeler Alfred Finnbogason aan de aftrap. Het stadion van Brondby tussen 1998 en 2001 volledig herbouwd en lijkt nu behoorlijk veel op een iets kleinere versie van het Philipsstadion. het zat erg goed vol waarbij het opviel hoeveel supporters de clubkleuren droegen.

Brondby is een grote club die gevoelsmatig altijd wat onderpresteert al zijn ze 2021 na 16 jaar weer eens kampioen geworden. Europees lukte het nog nooit om een groepsfase te halen door een voorronde winnend af te sluiten.

Lyngby was niet gekomen om te voetballen en hield de tent achterin potdicht. Brondby stelde daar aanvallend ook weinig tegenover maar vond na een dik half uur toch de 1-0 Vlak voor rust leek het 2-0 te worden maar na het omspelen van de doelman ging de bal in het zijnet. Direct na de pauze mocht Lyngby met 10 verder en dat was het sein om maar helemaal in de handbalstand te gaan. De bal bleef op 1 helft maar zag weinig van het strafschopgebied. In de slotfase was er dan toch een aanvallende wissel en dat leverde Lyngby zowaar een kans op. Maar Brondby profiteerde en counterde met een fraaie Bakhuys-kopbal naar 2-0 en zelfs 3-0.

Drie potjes Denemarken maar echt enthousiast ben ik nog niet over Denemarken als voetballand. Ik zag nu drie leuke stadions maar er staat veel Jysk-materiaal bij clubs als Nordsjealland en Midtjylland. Voetballend was het driemaal heel matig en qua sfeer is het ook niet geweldig. Bij Odense was het heel tam. Bij Brondby was er twee rivaliserende groepjes zo te zien. Een deel van de fanatiek aanhang was naar de tweede ring verhuist en 90 minuten druk bezig met zingen, trommelen en vlagzwaaien maar dat zorgde vooral voor monotone deuntjes.

Vrijdag wellicht nog naar Middelfart v Esbjerg dat is hier haast om de hoek.

En tenslotte valt het me echt op hoe slecht de Denen Engels spreken ik denk nog slechter dan in Frankrijk.
 

Makanaky

Well-known member
Huh, slecht Engels? Dan zal ik al die keren wel de verkeerde Denen zijn tegengekomen. Maar met Duits kan je je ook meestal prima redden, zeker in Jutland.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Bij Frankrijk heb je daarnaast ook nog het gebrek aan de wil om Engels te spreken. Met een promotietrip gingen we naar Lille. Daar kreeg alleen de Waalse dame alles in het restaurant zonder het tien keer te moeten vragen. Ik kan wel eten en drinken bestellen, dus met wat herhalen lukte het mij ook wel om mee rode wijn te krijgen. Alleen collega’s vroegen aan het personeel of ze ook Engels spraken. Zelden een Fransoos zo verstaanbaar Engels de vraag horen stellen of die collega’s ook Frans spraken. Bij het ontkennende antwoord was het weerwoord dat zij dan ook geen Engels spraken. Bleek achteraf na wat bier en cocktails verder ook nog een taxi te kunnen bestellen in het Frans. Het was crisis, dus we zaten met het hotel gezellig aan de snelweg. Toch jammer, van met vliegtuig naar Madrid met de bus naar Lille.
 

erka

Well-known member
Brondby is een grote club die gevoelsmatig altijd wat onderpresteert al zijn ze 2021 na 16 jaar weer eens kampioen geworden. Europees lukte het nog nooit om een groepsfase te halen door een voorronde winnend af te sluiten.

Waar je dit vandaan hebt weet ik niet maar dat klopt niet. Twee jaar geleden nog in de groepfase van de EL door te winnen van Salzburg in de voorronde en daarvoor al eens groepsfase CL met voorrondes erbij gehaald.

Edit: en dat slechte Engels herken ik ook niet. Denen spreken overal juist heel goed Engels.
 

Joost

Well-known member
Waar je dit vandaan hebt weet ik niet maar dat klopt niet. Twee jaar geleden nog in de groepfase van de EL door te winnen van Salzburg in de voorronde en daarvoor al eens groepsfase CL met voorrondes erbij gehaald.

Edit: en dat slechte Engels herken ik ook niet. Denen spreken overal juist heel goed Engels.
Volgens Wikipedia verloor Brondby tweemaal van Salzburg in de voorronde CL waarna ze instroomden in de poulefase Europa League.
In 2006 lukte het inderdaad wel om de Europa League te halen nadat ze eerst door Ajax uit de CL waren geknikkerd. Maar dat is dus al 17 jaar geleden, voor een gerenommeerde club vind ik dat toch echt matig.

Wat betreft het Engels. Als de mensen het spreken dan is het echt wel goed maar er zijn er heel erg veel die echt geen woord Engels spreken. Hier aan de receptie van de camping hebben ze zelfs speciaal iemand neergezet omdat de twee andere Deensen het niet spreken. In het restaurant in Bogense spraken beide medewerkers geen woord Engels. Bij Avarta raakte de dame van de catering totaal in paniek en zo heb ik nog wel meer voorbeelden. Het verbaasde me echt.
 
  • Leuk
Waarderingen: erka

Max

Administrator
Forumleiding
Ach in China nemen ze mensen aan, omdat ze Engels zouden kunnen. Alleen ze hebben niemand om die mensen aan te nemen dat ze echt worden getoetst of ze daadwerkelijk Engels beheersen. Kom je bij de speciale English Speaking Desk op het treinstation in Shanghai kon maar drie woorden Engels.
 

Batigoal

Well-known member
payet-vasco5.jpg

Cool om het onthaal van ex-OM-captain Dimitri Payet bij Vasco da Gama te zien. Inmiddels is hij een dagje ouder en Vasco niet meer de topclub van weleer, maar mooi om het enthousiasme en de grote massa mensen bij zijn komst te zien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Max
Bovenaan