Andere buitenlandse competities

Fenerium

Member
Het embleem van Porto vind ik ook lelijk vergeleken met die van Benfica, maar ik zal erover ophouden nu.
 

U.G.

Well-known member
Benfica heeft gewoon het ongeluk gehad dat ze elke finale waarin ze stonden de afgelopen 30 jaar hebben verloren anders werd jou die troef ook nooit gegund. :p

Het zijn inderdaad de ultieme losers.

Ronaldo is trouwens ook over komen waaien vanuit een andere club naar de jeugd van Sporting, man man man als we zo gaan beredeneren dan zijn we morgen nog niet klaar. Als je Eusebio zegt zeg je in feite Benfica, andersom idem dito.

Ronaldo kwam op z'n elfde ( ! ) naar Sporting, ver van z'n ouders, woonde op de Academia en is voor een groot deel opgevoed door Sporting.

Eusebio is in Mocambique ook opgeleid door Sporting ( Lourenco de Marques ), uiteindelijk voor de praalwagen van een schrikbewind, dat de man de belichaming is gaan vormen van die club maakt de ironie compleet.

Verder, nogmaals. Het boeit me niet hoeveel boeren en stadsboeren achter die club staan, en hoeveel herrie de media-doctrine maakt, het is simpelweg niet de beste club uit Portugal. E basta.
 

Fenerium

Member
Hoe kan je nou stellen dat Benfica niet de beste van Portugal is? 36 landstitels tegenover 27 landstitel van Porto.

Dat is net als stellen dat PSV de beste is met 23 landstitels tegenover 33 landstitels van Ajax.
 

erka

Well-known member
Dat zegt dan helaas meer over die zogenaamde 99 Europeanen van je dan over de werkelijke verhoudingen in Portugal.

Maar lekker belangrijk overigens verder.

Het is hetzelfde als in Nederland. PSV kan tig keer kampioen worden op rij, maar Ajax blijft vele malen bekender.
Overigens staat FC Porto sportief volgens mij op eenzame hoogte de laatste twintig jaar.

Het maakt mij persoonlijk overigens geen snars uit want ik heb geen enkele voorkeur voor een Portugese club. Knap hoor, hoe Portugal het in Europa doet, dat wel.
 

Fenerium

Member
Ik vind de vergelijking PSV met FC Porto niet eens zo'n verkeerde vergelijking. Benfica = het Ajax van Portugal.
 

Raul

Well-known member
Het zijn inderdaad de ultieme losers

Eusebio is in Mocambique ook opgeleid door Sporting ( Lourenco de Marques ), uiteindelijk voor de praalwagen van een schrikbewind, dat de man de belichaming is gaan vormen van die club maakt de ironie compleet.

Verder, nogmaals. Het boeit me niet hoeveel boeren en stadsboeren achter die club staan, en hoeveel herrie de media-doctrine maakt, het is simpelweg niet de beste club uit Portugal. E basta.

Haha. Ik ben in het Aljube geweest U.G. en ik heb een deel van alle gruwel gezien in het museum. Echt pure gruwel idd.

Verder was Eusebio een dronkaard en als Benfica er niet was, was het gewoon een nietsnut na zijn carri?re. Die man moet alles bedanken daar. Vast een grootheid als speler maar als mens zijn de meningen ontzettend verdeeld daar in Portugal.
 

U.G.

Well-known member
Het is hetzelfde als in Nederland. PSV kan tig keer kampioen worden op rij, maar Ajax blijft vele malen bekender.
Overigens staat FC Porto sportief volgens mij op eenzame hoogte de laatste twintig jaar.

Het maakt mij persoonlijk overigens geen snars uit want ik heb geen enkele voorkeur voor een Portugese club. Knap hoor, hoe Portugal het in Europa doet, dat wel.

Ik snap de vergelijking wel maar ik vind 'm toch flink mank gaan. De verhoudingen in grootte en allure tussen Lissabon en Porto liggen toch wel even anders dan die tussen A'dam en Eindhoven. Het scheelt qua agglomeratie weliswaar een miljoen, maar het valt te overzien.

Ajax is doorgaans een homegrown-bastion, vroeger zelfs veelal van jongens uit A'dam zelf, en Ajax is vaak hofleverancier van Oranje of dan wel herkomstclub.

Alles wat ik in mijn laatste zin benoem gaat alvast nooit op voor Benfica, v??r de jaren 80 was het Noorden van Portugal ook 'gewoon' Benfica of Sporting-minded. Dat is bijvoorbeeld allang niet meer. Vergeet niet dat je alweer 50 jaar terug moet gaan voor de successen van Benfica ! Ajax hield in de jaren 90 nog huis in Europa, op een manier dat PSV nooit heeft gedaan.
 

U.G.

Well-known member
Hoe kan je nou stellen dat Benfica niet de beste van Portugal is? 36 landstitels tegenover 27 landstitel van Porto.

Dat is net als stellen dat PSV de beste is met 23 landstitels tegenover 33 landstitels van Ajax.

Omdat, als je land nou eenmaal geen primera division of PL huisvest, internationale prijzen > landelijke prijzen. Je moet sowieso eens beseffen dat Porto internationaal al decennia lang niet alleen als beste presteert uit de kleinere competities, maar op Bayern en Milan na, kun je volgens mij ook landen als Engeland, Duitsland en Italie in de mixer gooien.
 

U.G.

Well-known member
Haha. Ik ben in het Aljube geweest U.G. en ik heb een deel van alle gruwel gezien in het museum. Echt pure gruwel idd.

Verder was Eusebio een dronkaard en als Benfica er niet was, was het gewoon een nietsnut na zijn carri?re. Die man moet alles bedanken daar. Vast een grootheid als speler maar als mens zijn de meningen ontzettend verdeeld daar in Portugal.

Ik kon Eusebio nooit erg goed peilen. Die zat zwaar aan de drank inderdaad, boevndien weet ik niet of zijn carri?re zo te benijden viel. De man werd op een gegeven moment gewoon als staatseigendom ( !! ) ge?tiketteerd, opdat ie nooit zou vertrekken naar het buitenland ( Barcelona vooral trok enorm aan 'm ).

Anyhow :eek:

sclm.jpg

Onder, tweede van rechts.



EUSEBIO-SPORTING-LISBOA2.jpg


Dit stond 'm sowieso beter !
 

erka

Well-known member
Ik snap de vergelijking wel maar ik vind 'm toch flink mank gaan. De verhoudingen in grootte en allure tussen Lissabon en Porto liggen toch wel even anders dan die tussen A'dam en Eindhoven. Het scheelt qua agglomeratie weliswaar een miljoen, maar het valt te overzien.

Klopt, ik had liever Ajax en Feyenoord genoemd, maar bij Feyenoord ging mijn verhaal van tig keer kampioen worden niet op :)
 

U.G.

Well-known member
Klopt, ik had liever Ajax en Feyenoord genoemd, maar bij Feyenoord ging mijn verhaal van tig keer kampioen worden niet op :)

Precies !

Rotterdam heeft zelfs een grotere agglomeratie als A'dam. Ik denk als Feyenoord een CL wint en zes x achter elkaar de landstitel dat het qua aanhang binnen 15 jaar de grootste club in NL is.
 

erka

Well-known member
Precies !

Rotterdam heeft zelfs een grotere agglomeratie als A'dam. Ik denk als Feyenoord een CL wint en zes x achter elkaar de landstitel dat het qua aanhang binnen 15 jaar de grootste club in NL is.

Volgens mij is Feyenoord in Nederland qua aanhang al jarenlang groter. Het zou mij niet verbazen.
 

Raul

Well-known member
Ik kon Eusebio nooit erg goed peilen. Die zat zwaar aan de drank inderdaad, boevndien weet ik niet of zijn carri?re zo te benijden viel. De man werd op een gegeven moment gewoon als staatseigendom ( !! ) ge?tiketteerd, opdat ie nooit zou vertrekken naar het buitenland ( Barcelona vooral trok enorm aan 'm ).

Anyhow :eek:

sclm.jpg

Onder, tweede van rechts.



EUSEBIO-SPORTING-LISBOA2.jpg


Dit stond 'm sowieso beter !

Kijk, dit wist ik niet! Dus Benfica kwam om de hoek kijken, en bood hem ineens een immens salaris waardoor hij daar die grootheid werd?
 

U.G.

Well-known member
Nee Raul, Eusebio werd bij zijn overtocht naar Portugal, Sporting, opgewacht op het vliegveld door agenten van PIDE ( fascisten ) en afgeleverd bij Benfica. Zo ging dat toen, en trek vooral je mondje niet open als Sporting zijnde

Hij kwam van Sporting Lourenco de Marques, overzeese satelliet-club van Sporting in Mocambique.
 
Laatst bewerkt:

Fenerium

Member
Spelerskapingen waren normaal in die tijd, gebeurde ook in Spanje, Turkije, Griekenland etc.

Dat je een hekel hebt aan Benfica is mij duidelijk maar Eusebio geldt als een legende en heeft zijn faam te danken aan Benfica. Het verhaal erachter is interessant maar meer dan dat ook niet.
 
Laatst bewerkt:

Fenerium

Member
Omdat, als je land nou eenmaal geen primera division of PL huisvest, internationale prijzen > landelijke prijzen. Je moet sowieso eens beseffen dat Porto internationaal al decennia lang niet alleen als beste presteert uit de kleinere competities, maar op Bayern en Milan na, kun je volgens mij ook landen als Engeland, Duitsland en Italie in de mixer gooien.

Dat is hoe jij het beredeneert, volgens die logica is PSV de beste. Hebben internationaal gezien meer gepresteerd in de afgelopen 17 jaar.

Het is belachelijk hoe jij de roemruchte geschiedenis van Benfica weg probeert te strepen door Eusebio een dronkenlap te noemen. George Best kon er ook wat van.
 
Laatst bewerkt:

U.G.

Well-known member
Spelerskapingen waren normaal in die tijd, gebeurde ook in Spanje, Turkije, Griekenland etc.

Dat je een hekel hebt aan Benfica is mij duidelijk maar Eusebio geldt als een legende en heeft zijn faam te danken aan Benfica. Het verhaal erachter is interessant maar meer dan dat ook niet.

Spelerskapingen door de staat, normaal ?

Ok.

Jongen ik heb inderdaad een gezonde hekel aan Benfica. M'n vader en broer zijn voor Benfica, wij zijn ??n stad, vaak familie met doorgaans een gezonde hekel aan elkaars club. Dus kom mij aub niet vertellen wat daar interessant is en wat geldt en wat niet. Ok ?
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan