Amerikaanse verkiezingen 2016

Amerikaanse verkiezingen 2020

  • Joe Biden

    Stemmen: 8 44,4%
  • Donald John Trump

    Stemmen: 3 16,7%
  • iemand anders (om wat voor reden dan ook)

    Stemmen: 7 38,9%

  • Totaal aantal stemmers
    18
  • Opiniepeiling gesloten .

Friesland

Well-known member
Op dinsdag 8 november (formeel: "de eerste dinsdag na de eerste maandag van november") vinden de Amerikaanse presidentsverkiezingen plaats. De vooraanstaande kandidaten zijn Hillary Clinton en Donald Trump. In dit topic kunnen jullie praten over als wat met de Amerikaanse verkiezingen te maken heeft. De afgelopen maanden zijn er veel gekke dingen voorbij gekomen, dus er valt nu al heel wat te discussi?ren.

Ik zal beginnen om het kiessysteem uit te leggen.

De Amerikaanse presidentsverkiezingen zou je eigenlijk kunnen zien als 56 afzonderlijke verkiezingen, al klopt dat niet helemaal. De 56 verkiezingen zijn: 1 in alle 50 staten, 1 in het federale district (Washington, DC) en 1 in de 5 parlementsdistricten van Nebraska en Maine, maar die zijn ook onderdeel van de verkiezing in die staten. Het systeem in Nebraska en Maine wijkt dus af van die van de andere staten. Alle staten krijgen een bepaald aantal stemmen toegekend, dit aantal is gelijk aan het aantal zetels in het Amerikaanse parlement. Het federale district heeft geen zetels in het parlement, het aantal stemmen wordt hier bepaald door het aantal zetels wat het zou hebben, als het een staat zou zijn. 48 staten en het federale district brengen hun stemmen unaniem uit op de kandidaat die de betreffende staat won. Nebraska en Maine brengen slechts 2 van hun stemmen uit op de winnaar van de staat, de overige stemmen worden uitgebracht op basis van de winnaars in de parlementaire districten.

In Nederland vragen wij ons af (zeker na het gedoe in 2000) waarom de Amerikanen zo'n ingewikkeld systeem gebruiken en waarom de winnaar niet gewoon bepaald wordt op basis van het landelijke aantal stemmen (waarmee Gore in 2000 zou hebben gewonnen, ipv Bush). Is dit een bewuste keuze van de Amerikanen? Het systeem is in de achttiende eeuw ingevoerd, dus het is niet raar om te denken dat het een bewuste keuze was. Immers, de manier waarop hier in Nederland de Eerste Kamer wordt verkozen is ook redelijk verouderd. Maar de VS zijn een federatie, net als o.a. Duitsland, Brazili? en Belgi?. Dat betekent dat de leden in de federatie andere regels erop na mogen houden, inclusief met betrekking tot de (presidents)verkiezingen. Je kunt begrijpen dat je met het simpelweg optellen van de stemmen van alle staten, je niet per se een goed beeld krijgt. In de eerste jaren hielden sommige staten niet eens verkiezingen voor het presidentschap, South Carolina hield dat het langste vol, pas vanaf 1868 mocht het volk in South Carolina stemmen over het presidentschap.

Tegenwoordig zijn de verschillen een stuk kleiner, al zijn ze er nog steeds. Zijn de verschillen nu klein genoeg om de winnaar gewoon op basis van een landelijke stemming te bepalen? Veel mensen denken van wel. Daar zou echter een grondwetswijziging voor nodig zijn. Daarvoor hebben ze iets anders bedacht: zoals aangegeven bepalen staten zelf op basis waarvan ze hun stemmen uitbrengen, bijvoorbeeld op basis van de landelijke uitslag en daar maken ze gebruik van, ze stelen daarin wel de voorwaarde dat de staten die dat doen samen een meerderheid van de stemmen moeten hebben. Gezien het debacle van 2000 is het niet verrassend dat het alleen de democratische staten zijn, die hieraan meedoen. Opvallend is echter dat sindsdien het systeem in het voordeel van de democraten heeft gewerkt.

In 1876, 1888 en 2000 kreeg de winnaar van de verkiezing landelijk niet de meeste stemmen in de stembusgang. In 1824 had geen van de kandidaten een meerderheid, de winnaar van de pluraliteit wel de meeste stemmen ("kiesmannen"), maar verloor uiteindelijk de stemming in het parlement, dat uitsluitsel moest geven in de ontstane impasse.


De stemverdeling per staat in 2016 is als volgt:
55 stemmen - Californi?
38 stemmen - Texas
29 stemmen - New York, Florida
20 stemmen - Pennsylvania, Illinois
18 stemmen - Ohio
16 stemmen - Michigan, Georgia
15 stemmen - North Carolina
14 stemmen - New Jersey
13 stemmen - Virginia
12 stemmen - Washington
11 stemmen - Massachusetts, Indiana, Tennessee, Arizona
10 stemmen - Wisconsin, Minnesota, Missouri, Maryland
9 stemmen - Colorado, Alabama, South Carolina,
8 stemmen - Louisiana, Kentucky
7 stemmen - Oregon, Connecticut, Oklahoma
6 stemmen - Iowa, Mississippi, Kansas, Arkansas, Utah, Nevada
5 stemmen - Nebraska (staat: 2, parl. distr. (x3): 1), New Mexico, West Vrginia
4 stemmen - Maine (staat: 2, parl. distr. (x2): 1), New Hampshire, Idaho, Rhode Island, Hawa?
3 stemmen - Montana, Delaware, South Dakota, North Dakota, Alaska, Vermont, federaal district, Wyoming


Naast de presidentsverkiezingen, wordt er ook gestemd voor alle 435 zetels in de Amerikaanse Tweede Kamer, 34 zetels (van de 100) in de Amerikaanse Eerste Kamer en enkele staats- (gouverneurs, staatsparlementen, etc.) en lokale verkiezingen (burgemeesters, gemeenteraad, etc.). Ook over die verkiezingen kan in dit topic eventueel gediscussieerd worden, als daar behoefte aan is.
 
Laatst bewerkt:

Satyr

Administrator
Forumleiding
Ik hoop niet dat Trump het gaat worden, al zou het ergens wel heel leuk zijn met zo'n halve zool aan de knoppen. Alsof je Balotelli een kerncentrale laat besturen.
 

Mario

Well-known member
None of the above ...

Het zou alleen leuk zijn als die schuinsmarcheerder van een Bill weer terugkeert in het Witte Huis. Zou hij weer een eigen secretaresse krijgen?
 

JMD

Well-known member
Ik hoop niet dat Trump het gaat worden, al zou het ergens wel heel leuk zijn met zo'n halve zool aan de knoppen. Alsof je Balotelli een kerncentrale laat besturen.
Ik zie Trump ook niet zo zitten, maar het alternatief staat me ook niet aan eigenlijk.
 

Batigoal

Well-known member
Ik zie Trump ook niet zo zitten, maar het alternatief staat me ook niet aan eigenlijk.

Bij mij bestaat vooral het gevoel dat ik Trump aan de macht gevaarlijk vind en Clinton aan de macht vervelend. Maar doe dan toch maar die laatste als minst slechte optie.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
None of the above ...

Het zou alleen leuk zijn als die schuinsmarcheerder van een Bill weer terugkeert in het Witte Huis. Zou hij weer een eigen secretaresse krijgen?

Inderdaad none of the above. Clinton is een oorlogszuchtig, corrupt figuur. Trump is in feite een nieuwe versie van Adolf Hitler. Beiden zie ik niet graag.
 

Pascallovic

Well-known member
Dan heb je 300 miljoen inwoners en dan moet je kiezen tussen Trump of Clinton. Wat een kutkeuze. Maakt niet echt uit wie het wordt. Ik verwacht Clinton omdat Trump nog meer mensen tegen zich heeft dan Clinton.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Echt ongelooflijk inderdaad dat je als zo'n groot land uiteindelijk moet kiezen tussen deze twee presidentskandidaten. Beiden zijn natuurlijk totaal ongeschikt. Ik zou bijna zeggen, laat Trump het dan ook maar worden ook. Net goed. Maar dat vind ik toch wat te gevaarlijk.
 

Friesland

Well-known member
Het factchecken van het vicepresidentsdebat (advertentievideo van Clinton): :jerry:
 
Laatst bewerkt:

Max

Administrator
Forumleiding
Of dat allemaal uitmaakt. Men moet Clinton niet, dus kiest men voor Trump.
 

U.G.

Well-known member
Ik moet bekennen dat onze every day bad hair day grootschalige belastingontduiker inderdaad wel zeer vermakelijk is, maar zijn gebrek aan subtiliteit en de anti-campagne die the New York Times al een tijd voert verjaagt wel twijfelaars. Die andere hypocriet is ook niet bepaald zuivere koffie en oorlogzuchtig gebleken maar heeft wel meer bestuurskundige ervaring en van de twee kwaden weet je aan deze tenminste nog wat je hebt itt de egotippende achtbaan.
 

Ceephax

New member
Assange komt de komende dagen/weken nog met onthullingen over Clinton. Hopelijk een beetje spannende.

 
Bovenaan