Ajax Transfertopic

Batigoal

Well-known member
Prima constructie uiteindelijk, prettig dat hij toch nog gekomen is. Mocht Conceição zich goed ontwikkelen, dan kun je ervoor kiezen Ocampos te laten gaan.

Vlachodimos uiteindelijk niet, dat vind ik niet zo'n ramp. Het keepersbestand is niet geweldig, maar Pasveer voldoet en zolang hij fit blijft zal hij er toch niet worden uitgehaald.

Benieuwd of we vandaag nog vertrekkers zien. Ik hoop dat ze Alvarez koste wat kost behouden. Van Kudus verwacht ik wel dat hij gaat.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Vooropgesteld: Ajax heeft nog steeds verreweg de beste selectie. En nee, ik ben niet jaloers. Wij hebben ons eigen proces.

Maar wat ik allemaal lees over de transferwindow van Ajax, doet me erg de wenkbrauwen fronsen. Er vanuit gaande dat het allemaal waar is, uiteraard.

- Het begon dus al bij Martinez, die tegen Hamstra gezegd zou hebben dat Hamstra 'Een f*cking nobody is, die er alleen maar was omdat Overmars is weggestuurd'. Paar dagen later was 'ie verkocht. Lekkere positie heb je dan als TD.

- Dan de hele soap met Antony, die blijkbaar (naar eigen zeggen) al bij zijn komst naar Ajax gesproken zou hebben over 'een project van 2 jaar'. Vervolgens afgelopen februari duidelijk een vertrekwens voor deze zomer heeft uitgesproken. Aan het begin van de transferwindow eerder is teruggekomen van vakantie om die vertrekwens te herhalen, met de toevoeging dat er concrete interesse is. Ondanks dat mag hij van Schreuder en H2 absoluut niet weg. Uiteindelijk doet die jongen in de laatste fase van de window twee weken aan werkweigering en is het dankzij ingrijpen van de RvC toch tot een deal gekomen. Voor een waanzinnig hoog bedrag, dat wel. Dat is op zich netjes. Maar ten koste van wat? Dit gedoe sijpelt ook door naar gebeurtenissen verderop in de window, zo blijkt bij een aantal van onderstaande spelers.

- Ajax gaat een paar dagen voor het sluiten van de window op zoek naar een vervanger. En in plaats van dat de scoutinglijsten direct worden geactiveerd, komt men uit bij oud-speler Ziyech. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik vond het meteen al heel naïef om te denken dat de 29-jarige Ziyech uit een soort liefde voor de club klip en klaar wilde terugkeren om Ajax uit de brand te helpen. Die jongen verdient een megasalaris en heeft nog niet de leeftijd om af te bouwen. En ook Chelsea is geen liefdadigheidsinstelling. Ziyech is weliswaar geen vaste basisspeler, maar is met 85 officiële wedstrijden voor Chelsea sinds zijn overgang in de zomer van 20220 wel een belangrijk onderdeel van de selectie. Natuurlijk willen ze daar geld voor zien. En gaan al met al zowel speler als club natuurlijk niet akkoord met huur, wat tot gevolg zou hebben dat of de speler flink salaris in moet leveren, of de club een significant deel van zijn salaris moet blijven betalen.

- Ajax, inmiddels volledig in paniek, schakelt door en bereikt een overeenkomst met probleemkind Ocampos. Alles in kannen en kruiken, die jongen is al in Nederland voor de keuring. En opeens grijpt de RvC in en cancelt de deal. Hoe kan het nou dat dat pas gebeurde, nadat er al een akkoord met Sevilla en Ocampos was bereikt? Kon dat niet eerder? Sevilla, inmiddels ook in paniek, verlaagt de vraagprijs zelfs naar 15 miljoen. Nog niet oké en uiteindelijk komt er een huurdeal van 4 miljoen, met een optionele transfersom van 16 miljoen volgend seizoen. Sorry, maar dat is toch één grote shitshow?

- Ook gister kwam men er bij Ajax blijkbaar toch achter dat het seizoen ingaan met twee keepers van bijna 40 en een slechte jongere keeper toch niet zo'n goed idee is. Uiteindelijk bereikt men een akkoord met een keeper, waarvan de kenners zeggen dat hij helemaal niet in het profiel past. Maar toch, een geweldige lijnstopper. En ook hier grijpt de RvC in, nadat de deal eigenlijk al was beklonken. Hoe kan dat nou? Waarom communiceren die partijen pas nádat het al rond is? Die mensen krijgen eerder toch al het één en ander mee over de onderhandelingen? Als ze het er dan niet mee eens zijn, waarom niet eerder aan de bel trekken? Ik begrijp daar echt helemaal niets van.

- Grillitsch komt dan nog wel en ik kan niet ontkennen dat ik daar persoonlijk wel van baalde. Maar als ik dan lees dat die gozer voor een jaar + optie voor nog een jaar tekent, dan vraag ik me af wat daar de gedachte achter is. Hij heeft sinds mei geen wedstrijd meer gespeeld, dus het kost je al een maand voordat hij wedstrijdfit is. Dus een directe versterking voor de korte termijn is hij niet. En met zo'n kort contract, is hij ook niet echt een lange termijn vervanger voor Alvarez. Lijkt wat mij betreft meer een soort statement aankoop dan eentje waar echt een concrete gedachtegang achter zit, maar goed.

- Speaking of Alvarez. Vandaag het bericht dat hij het voorbeeld van Antony volgt en weigert te trainen. Die zal ook wel denken; werkweigering loont blijkbaar. Zit je dus een dag na het sluiten van je eigen transferwindow volledig in de stress of één van je beste spelers wel blijft. En als hij blijft, hoe gemotiveerd hij dan nog is.

Al met al zou ik me als H2 afvragen of ik wel zou willen blijven zitten. Ze worden links en rechts gepasseerd door spelers, zaakwaarnemers en eigen RvC. Het is onnodig onrustig en ik vraag me serieus af wat al het bovenstaande voor gevolgen gaat hebben richting komende windows.
 

Batigoal

Well-known member
Het lijkt, vooralsnog alleen afgaande op de verhalen, gewoon weer op het Ajax van pre-Cruijff-revolutie met verschillende kampen die de macht proberen te grijpen binnen de club na het vertrek van Overmars en Ten Hag. Het is wel erg toevallig dat er deze zomer een Twitter-account verschijnt die allerlei inside info over transfers heeft. Dezelfde zomer dat Schreuder weer aan het roer staat. U weet wel, dezelfde Schreuder waarvan tijdens zijn vorige periode bij Ajax verhalen gingen dat hij zoveel lekte naar de media. Diezelfde lekken die verdwenen toen hijzelf vertrok bij de club. Is toch een tikkeltje opvallend.

Het AD meldt dat de zaakwaarnemer van Schreuder en Tadic, ene Malenovic, nogal nadrukkelijk aanwezig is bij zowat alle transfers. Lijkt me geen goede ontwikkeling om zo de oren te laten hangen naar een zaakwaarnemer.

Maar goed, we zullen de komende tijd wel meer verhalen horen over hoe het achter de schermen aan toe gaat, zoals ook gisteren absoluut niet goed ging tussen het technische hart en de rvc.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Dat met Schreuder en het lekken had ik nog niet aan gedacht, maar dat stinkt inderdaad wel een beetje.

Ik was trouwens werkweigeraar Kudus nog vergeten in mijn overzicht, maar het punt lijkt me wel duidelijk.
 

Pascallovic

Well-known member
Wat er bij Ajax in beginsel is 'misgegaan', is dat clubs met marktconforme bedragen kwamen aanzetten als openingsbiedingen en dat Ajax in het begin van de window al spelers relatief goedkoop heeft laten vertrekken. Spelers zien Ajax als tussenstation en als topclubs dan zeer reeele bedragen gaan bieden, dan willen ze weg.

Met Antony wreekt zich al dat Overmars veel mondelinge afspraken maakte met spelers en met het vertrek van Overmars waren die afspraken niet meer te checken. Ik snap op zich dat Ajax dan niet met het eerste bod akkoord gaat, maar op zich had je die 90 miljoen ook mogen accepteren natuurlijk. Was ook al een bizar bedrag. H2 hadden dat ook zonder tussenkomst RvC en van der Sar tot een goed einde moeten brengen.

Dat je naar Ziyech wilt doorschakelen snap ik wel. Vond ik een logische oplossing om hem te polsen. Kunnen we wel roepen dat Chelsea geen liefdadigheidsinstelling is en dat het zogenaamd logisch is dat ze niet zo maar verhuren. Ze verhuren anders gewoon hun spits die ze een jaar geleden voor dik 100 miljoen van dezelfde club hebben gekocht en halen er niemand voor terug. Ze verkopen gewoon Timo Werner aan dezelfde club voor iets van 50% van de oorspronkelijke transfersom. Is het dan zo gek dat Ajax informeert of zoiets er ook voor hun in zit?

Ocampus is dramatisch gehandeld van de directie en H2. Kennen ze hun bevoegdheid wel? Van der Sar was immers ook akkoord. Ik snap dat de RvC daar heeft ingegrepen voor dit prijskaartje. Toch ook blij met deze oplossing. Dat met die keepers is natuurlijk complete onzin, want die Griek van Benfica wordt al heel lang met Ajax in verband gebracht. Dit is zo'n transfer wat dan aan het eind in beweging komt. Wel belachelijk dat ook hier weer onrust is tussen RvC en directie. Grillitsch had van mij weg mogen blijven. Een kieskeurige zakkenwasser die liever voor geld gaat dan voor een goede start bij een club. Als hij echt zo bijzonder was, had ie wel bij een betere of grotere club getekend. Nu weer met Alvarez is overmacht. Dat er dan weer een club zo kort op de deadline met een marktconform bod komt die eigenlijk niet te weigeren is. Is het dan gek dat de situatie zo verloopt?

Ben het met Batigoal eens dat de situatie rond dat alles op straat ligt zorgelijk is en dat het precies weer begint nu Schreuder de touwtjes in handen heeft. Zaakwaarnemers moeten sowieso wegblijven en horen geen macht te krijgen. Iemand behoort die balans te bewaken en schijnbaar kunnen H2 en van der Sar dat niet. Peoplemanager Schreuder valt overigens ook wel door de mand wat mij betreft. Juist op het onderdeel wat zijn sterke punt zou zijn hebben we al 3 spelers gehad die staken.
 

Abubakari

Well-known member
Antony die na Ajax-Groningen nog vertelde dat hij het uitstekend naar zijn zin had bij Ajax, niet weg hoefde en zijn best zou blijven doen had opeens een extreme vertrekwens, al heel lang. Daar klopt iets niet.
Rest is wel apart al wilde Ziyech schijnbaar wel terugkeren, maar moest dat wel wat erg veel kosten.

Grillitsch is wat flauw, was die naar Feyenoord gekomen dan had je daar ongetwijfeld je Jamel enthousiasme overheen gesmeerd. Nu gaat ie naar Ajax en is het opeens een heel ander verhaal.

Wat ik raar vind is dat we ondanks dat vd Sar in de directie zit niet echt overtuigend bezig zijn qua keepers. Al doet Pasveer het beter dan verwacht. Maar Scherpen begreep ik niet dat die kwam, Gorter bibbert, Vlachodimos is een extreem slechte meevoetballer.
 
Laatst bewerkt:

Eef de Kip

Well-known member
Die jongen verdient een megasalaris en heeft nog niet de leeftijd om af te bouwen.
Dus vanaf het 2e plan bij een club waarin je af een toe een wedstrijd op mag draven in de PL terug naar Ajax waarbij jaarlijks CL wordt gespeeld vind je "afbouwen"? lijkt me een tikje overdreven.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat hij te horen heeft gekregen dat zijn kans op speeltijd bij Chelsea niet al te groot zal zijn komend seizoen en dat er contact is geweest tussen Ajax en zijn zaakwaarnemer voordat Chelsea zelf is benaderd.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Grillitsch moet je natuurlijk wel naar Ajax maastafen beoordelen, CL en Bayern status in Nederland. Dus dan komt er een ander Jamel sausje overheen. Maar goed, initieel waren we ook in het Feyenoord perspectief te enthousiast. Die inspeeltijd kan best behoorlijk zijn.
 

Hankie

Well-known member
Grillitsch is wat flauw, was die naar Feyenoord gekomen dan had je daar ongetwijfeld je Jamel enthousiasme overheen gesmeerd. Nu gaat ie naar Ajax en is het opeens een heel ander verhaal.

Wat ik raar vind is dat we ondanks dat vd Sar in de directie zit niet echt overtuigend bezig zijn qua keepers. Al doet Pasveer het beter dan verwacht. Maar Scherpen begreep ik niet dat die kwam, Gorter bibbert, Vlachodimos is een extreem slechte meevoetballer.

Het heeft ook te maken met de contractduur van initieel 1 jaar met een optie en dan het wedstrijdfit moeten worden. Als bij Feyenoord het deze situatie was geweest had je hetzelfde verhaal gekregen.

Ik vind vd Sar sowieso erg afwezig en alleen met goed nieuws in beeld komen en inderdaad juist op keepers vlak zou hij een grote inbreng moeten hebben.
 

Abubakari

Well-known member
En dat wedstrijdfit worden gaat nu maanden duren terwijl hij er bij Feyenoord over twee weken had gestaan.😄
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Oh begrijp me niet verkeerd, ik vind nog steeds dat Grillitsch bij ons de missing link had kunnen zijn. Ideale vervanger voor Aursnes. Maar toen wist ik nog niet dat hij enkel voor een jaar + optie zou tekenen. Had ik bij Feyenoord ook wel een ding gevonden. Zeker gezien zijn fitheid op dit moment.

Maar het gaat hier even niet over Feyenoord, maar over Ajax. En ik begrijp dus niet zo goed waarom Ajax een niet-fitte speler voor maximaal twee seizoenen vastlegt, die ook nog eens voor de bank is gehaald. Tenzij Alvarez nog deze zomer vertrekt, maar dat willen ze bij Ajax niet.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
En dat wedstrijdfit worden gaat nu maanden duren terwijl hij er bij Feyenoord over twee weken had gestaan.😄
Een maand, zei ik. En inderdaad, bij Feyenoord zou hij waarschijnlijk eerder gaan spelen, ondanks dat hij niet fit is. Omdat wij geen andere controlerende middenvelders hebben.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Overigens ook wel een beetje jammer dat jij een tijdje geleden nog om voetbaldiscussies riep en er na mijn post over Ajax weer een Feyenoord-Ajax ding van lijkt te maken.
 

Eef de Kip

Well-known member
Oh begrijp me niet verkeerd, ik vind nog steeds dat Grillitsch bij ons de missing link had kunnen zijn. Ideale vervanger voor Aursnes. Maar toen wist ik nog niet dat hij enkel voor een jaar + optie zou tekenen. Had ik bij Feyenoord ook wel een ding gevonden. Zeker gezien zijn fitheid op dit moment.

Maar het gaat hier even niet over Feyenoord, maar over Ajax. En ik begrijp dus niet zo goed waarom Ajax een niet-fitte speler voor maximaal twee seizoenen vastlegt, die ook nog eens voor de bank is gehaald. Tenzij Alvarez nog deze zomer vertrekt, maar dat willen ze bij Ajax niet.
Het kan toch zijn dat ze er vanuit gaan dat Alvarez na het WK/seizoen weg is en Grillitsch nu halen om gedurende het seizoen Alvarez te vervangen? Kunnen ze zien of hij de potentie heeft , zo niet dan is die na dit seizoen weg, zo ja dan heb je een vervanger. Zo ingewikkeld is het toch niet?
 

Abubakari

Well-known member
Maar het gaat hier even niet over Feyenoord, maar over Ajax. En ik begrijp dus niet zo goed waarom Ajax een niet-fitte speler voor maximaal twee seizoenen vastlegt, die ook nog eens voor de bank is gehaald. Tenzij Alvarez nog deze zomer vertrekt, maar dat willen ze bij Ajax niet.
Wat ik al eerder zei, hij kan ook centraal achterin spelen als back up voor Timber.
Dat “niet fit” neem ik met een korreltje zout.
Die staat er na de interlandperiode wel.
Is ie thuis tegen Cambuur en Heerenveen niet beschikbaar en daarna wel.
Wat is het probleem dat ie eerst voor een jaar of wellicht voor twee jaar is gehaald?

Gewoon een prima aanwinst voor de drukke periode die er aankomt. Transfervrij bovendien, ik begrijp de negatieve insteek niet zo.
 

Abubakari

Well-known member
Overigens ook wel een beetje jammer dat jij een tijdje geleden nog om voetbaldiscussies riep en er na mijn post over Ajax weer een Feyenoord-Ajax ding van lijkt te maken.
Het één staat los van het ander. Ik mag dan nog steeds zeggen dat het mij opvalt hoe potentiële nieuwe Feyenoorders opgehemeld worden. Totdat ze niet komen.
Beetje flauw van je Jamel.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Het één staat los van het ander. Ik mag dan nog steeds zeggen dat het mij opvalt hoe potentiële nieuwe Feyenoorders opgehemeld worden. Totdat ze niet komen.
Beetje flauw van je Jamel.
Je lult uit je nek, dát is flauw. Als je een beetje opgelet had, had je gezien dat ik bij een aantal versterkingen van Feyenoord ook zeker mijn bedenkingen heb. Plus je legt me een conclusie in de mond over Grillitisch die ik helemaal niet trek. Ik vind hem een fantastische speler, maar ik vind het apart dat hij zo'n kort contract tekent. Zeker gelet op het feit dat hij sinds mei geen wedstrijd meer gespeeld heeft. That's it. Daar mag jij anders over denken en daarover in discussie gaan. Maar ik ben er echt helemaal klaar mee dat het vaak zo is dat als ik iets kritisch over Ajax zeg, ik gelijk om de oren geslagen wordt met (uitspraken van mij over) Feyenoord.
 
  • Leuk
Waarderingen: Max

Abubakari

Well-known member
Is in dit geval toch niet zo vreemd dat het ook over Feyenoord gaat als beide clubs interesse hebben in dezelfde speler?
Ik heb het ook niet alleen over jou maar ook over Max. Die zo’n beetje van elk topic een Feyenoord transfertopic maakt.
 
Bovenaan