Urby Emanuelson sluit een rentree naar Ajax niet uit en zegt zelfs tegen een terugkeer deze zomer nog niet definitief 'nee'. De linksback, die Ajax vierenhalf jaar geleden verliet voor een avontuur in Itali? en het afgelopen halfjaar uitkwam voor Atalanta Bergamo, zegt in gesprek met Voetbal International dat hij na zijn vakantie alles op een rijtje gaat zetten.
'Ik heb een heel moeizaam, zwaar seizoen gehad. Het hoofd moet leeg nu, even tijd voor leuke dingen. Het was het zwaarste uit mijn carri?re. Er is zo veel gebeurd. Vooral mentaal heb ik het zwaar gehad', steekt Emanuelson niet onder stoelen of banken dat hij zich wel eens beter heeft gevoeld. Momenteel is de oud-speler van AC Milan en AS Roma transfervrij, maar van concrete belangstelling in zijn diensten is nog geen sprake. 'Er breekt nu wel een belangrijke fase aan voor mij, ik moet een goede beslissing nemen. Als ik twijfel, doe ik het niet. Dan kan ik nog beter wachten. Ik wil en moet nu gewoon wekelijks voetballen. Ik weet dat ik dan misschien een stap terug moet doen, maar dat is geen probleem. Ik ben het echt nog niet verleerd.'
'Ik denk er wel over na. Alles in Europa is mogelijk. Engeland of Spanje zou top zijn natuurlijk. Mocht er eventueel iets uit Rusland komen, dan moet ik daar heel goed over nadenken. Wat heeft het me als voetballer te bieden? Voor een avontuur in Qatar, het Midden-Oosten of de Verenigde Staten vind ik het nog te vroeg', laat de ras-Ajacied blijken dat hij nog op een acceptabel niveau wil voetballen. De Eredivisie is voor hem ook een optie. 'Het hangt van het verhaal af en het gevoel dat ik er bij heb. Eigenlijk is er in Nederland maar ??n mogelijkheid natuurlijk. Bij Ajax was ik kind aan huis. Ik ben al wel een tijd weg nu natuurlijk, maar Ajax is altijd een optie. Misschien nu nog niet, maar later zeker. Na mijn vakantie ga ik alles rustig op een rij zetten.' Bij Ajax vertrekt deze zomer hoogstwaarschijnlijk Nicolai Boilesen, terwijl voor de positie links achterin Mitchell Dijks terug lijkt te keren.