Ajax - PSV

JMD

Well-known member
A.s. zondag om 14.30 trappen Ajax en PSV af voor de 2e topper van het seizoen.

Ajax gaat de topper in, in de wetenschap dat het 5 punten voorsprong heeft op de regerend kampioen, en er bij winst al een flink gat geslagen wordt met de Eindhovenaren. Als PSV dit verliest betekent het dat ze van de 8 duels er maar 4 wisten te winnen. Vorig seizoen wist PSV slechts 5 duels niet winnend af te sluiten. Tevens lijkt het uitvirus weer terug bij PSV, want de 4 duels buiten Eindhoven leverden slechts 1 zege op, de 0-6 bij Cambuur. Ajax mag dan niet goed spelen (volgens haar supporters), de ploeg behaalde uit 7 duels 19 punten, alleen bij Twente werd gelijkgespeeld, en de laatste tegengoal in eigen huis dateert van februari.

PSV mist met Guardado, Willems en De Jong 3 toppers uit het kampioenselftal, en aangezien Wijnaldum en Depay verkocht zijn (en Rekik niet meer gehuurd) is dus van het kampioensteam zondag nog slechts de helft over. Ajax heeft (voor zover mij bekend) weinig blessureperikelen.


Nadat Ajax de ArenA was gaan bespelen was dit jarenlang de 18e thuiswedstrijd voor PSV. De eerste 12 seizoenen wist PSV maar liefst 9x het competitieduel te winnen in de ArenA, 2x werd het gelijk en alleen in het seizoen 2003-2004 versloeg Ajax PSV (nadat het overigens wel 0-1 was en Vennegoor voor open doel de kans op 0-2 miste). In die 12 seizoenen deed Ajax het beter in Eindhoven tegen PSV dan in eigen huis (6x winst PSV in Eindhoven, 5x gelijk, 1x verlies). Na 2008 is het echter omgedraaid, de 6x Ajax - PSV daarna wonnen de Amsterdammers maar liefst 5x, en alleen in 2010-2011 werd het gelijk, 0-0. Dit duel was (naar later bleek) het laatste duel van Suarez in een Ajaxshirt in de competitie. Nadat de Uruguayaan eerst vanaf eigen helft bijna Isaksson verschalkte zette hij in blessuretijd zijn tanden in het borstbeen van Bakkal. Een actie die we later vaker van hem hebben gezien. Vorig seizoen maakte PSV een eind aan de slechte serie in de hoofdstad en won het met 1-3 nadat het eerst nog met 1-0 achterkwam. Wat gaat het dit jaar worden?
 

Eresd?g?

Banned
Dit moet Ajax gewoon winnen. Hoe maakt echt niet uit. Tegen een behoorlijk verzwakt PSV dat al geen sterke indruk maakt dit seizoen moet je de voorsprong gewoon vergroten.
 

Eef de Kip

Well-known member
Dat dacht ik ook tegen Twente dat dit jaar geen ruk meer voorstelt en waarbij je uiteindelijk nog blij mocht zijn met een punt.
Het zal wel neerkomen op de vorm van de dag, ik denk dat we nu PSV verzwakt is wel favoriet zijn.
Thuisvoordeel zegt tegenwoordig niet zo veel meer, ik kan me een reeks herinneren tegen PSV thuis waarbij het eerder een nadeel was dat je thuis speelde.
 

Pascallovic

Well-known member
Je hoort hier een goede prestatie neer te zetten en een gat te slaan. Een PSV dat niet in vorm is en 3 belangrijke spelers mist. Echter heeft onze verdediging al bewezen dat het niveau niet hoger moet liggen dan die van een Vincent Janssen, Grot, Hoesen, etc. want anders vliegen ze er aan alle kanten in zoals tegen Celtic, Rapid Wien en FC Twente. Ook een FC Groningen kreeg afgelopen weekend een aantal grote mogelijkheden, die je een Locadia of Propper niet moet geven(Lestienne en Narsingh hadden ze waarschijnlijk wel gemist overigens).

Ik ben erg benieuwd naar zondag.
 

Mario

Well-known member
Deze wedstrijden staan op zich. Feit is wel dat PSV een paar sterkhouders mist ... maar wellicht staan er ook weer anderen op. PSV speelt meestal wel goed in de Arena, dus ik heb nog wel hoop op een goed resultaat.
 

JMD

Well-known member
Je hoort hier een goede prestatie neer te zetten en een gat te slaan. Een PSV dat niet in vorm is en 3 belangrijke spelers mist. Echter heeft onze verdediging al bewezen dat het niveau niet hoger moet liggen dan die van een Vincent Janssen, Grot, Hoesen, etc. want anders vliegen ze er aan alle kanten in zoals tegen Celtic, Rapid Wien en FC Twente. Ook een FC Groningen kreeg afgelopen weekend een aantal grote mogelijkheden, die je een Locadia of Propper niet moet geven(Lestienne en Narsingh hadden ze waarschijnlijk wel gemist overigens).

Ik ben erg benieuwd naar zondag.

Lestienne scoort alleen maar in belangrijke duels, dus ik zou maar oppassen zondag... :)

Maar ben ook heel benieuwd ja. Ajax laat 2 gezichten zien, in Europa schutterend, in Nederland schitterend (qua resultaat dan althans). PSV is flink verzwakt, maar ik hoop dat ze er in blijven geloven en voor eigen kansen gaan. Je krijgt tegen Ajax altijd kansen, dat is inherent aan het spel van Ajax.

Nijhuis zoals verwacht trouwens de scheidsrechter.
 

Mario

Well-known member
'PSV'er Guardado wellicht tegen Ajax al weer inzetbaar'

PSV heeft Andres Guardado wellicht eerder terug dan gedacht. De middenvelder herstelt voorspoedig van een enkelblessure.

Guardado zou aanvankelijk vier tot zes weken aan de kant staan, maar kan misschien zondag al zijn rentree maken in de topper tegen Ajax.

Carlos Pecanha, de Mexicaanse fysiotherapeut die onlangs naar Nederland vloog om Guardado bij te staan tijdens zijn herstel, zegt dat tegen Mexicaanse media.

"Onder begeleiding van de medische staf van PSV heeft Andres veel vooruitgang geboekt. Hij is wellicht in staat om zondag tegen Ajax te spelen", aldus Pecanha.

Het voorspoedige herstel van Guardado betekent ook goed nieuws voor de Mexicaanse nationale poeg. "Als Andres tegen Ajax speelt, zou hij ook namens Mexico tegen de Verenigde Staten in actie kunnen komen."

Nu.nl

Dat zou goed nieuws zijn, maar ik betwijfel of het ook daadwerkelijk het geval is ...
 

Eresd?g?

Banned
Als PSV zo speelt als de tweede helft gisteren zie ik het somber in voor Ajax. Als PSV speelt zoals de eerste helft kon het nog weleens 10-0 voor Ajax worden...
 

JMD

Well-known member
Toch nog een beetje goed nieuws van tevoren: Guardado kan mee doen.

Heb er nog steeds geen goed gevoel over,maar goed, dan zien we zondagmiddag wel.
 

Abubakari

Well-known member
Toch nog een beetje goed nieuws van tevoren: Guardado kan mee doen.

Heb er nog steeds geen goed gevoel over,maar goed, dan zien we zondagmiddag wel.

Ik heb er ook geen goed gevoel over. Mooi dat Ajax in 7 van de 8 wedstrijden de nul heeft gehouden, maar zodra er wat meer tegenstand komt (en dan hebben we het ook nog maar over het nieuwe Twente, Celtic of Rapid) maken ze alweer kolossale fouten. Ik verwacht zo'n typische Ajax wedstrijd waarin ze de hele tijd achter de feiten aan huppelen (beetje along the lines of Rapid en Celtic thuis) en vlak voor tijd nog een puntje redden, 2-2 ofzo. Of erger nog, de boot in gaan. Dit Ajax licht favoriet, dat is een weelde die ze niet aan kunnen vrees ik.
 
Laatst bewerkt:

JMD

Well-known member
Ik heb er ook geen goed gevoel over. Mooi dat Ajax in 7 van de 8 wedstrijden de nul heeft gehouden, maar zodra er wat meer tegenstand komt (en dan hebben we het ook nog maar over het nieuwe Twente, Celtic of Rapid) maken ze alweer kolossale fouten. Ik verwacht zo'n typische Ajax wedstrijd waarin ze de hele tijd achter de feiten aan huppelen (beetje along the lines of Rapid en Celtic thuis) en vlak voor tijd nog een puntje redden, 2-2 ofzo. Of erger nog, de boot in gaan. Dit Ajax licht favoriet, dat is een weelde die ze niet aan kunnen vrees ik.

Mee eens hoor, alleen dat laatste niet. Ajax is in NL altijd favoriet in competitieduels (hoogstens niet tegen Feyenoord en PSV), daar zouden ze toch aan gewend moeten zijn.
 
Bovenaan