Ajax Nieuwstopic

Status
Niet open voor verdere reacties.

Keyser S?ze

New member
Nieuws over de fluwelen revolutie. Volgens de Volkskrant heeft Cruijff ordinair zijn zakken gevuld met de fluwelen revolutie bij Ajax.
 

ALenstra

Well-known member
Johan Cruyff zou volgens dit artikel ook deals met diverse media afgesloten hebben: in ruil voor exclusieve nieuwtjes zullen die media geen negatief nieuws over Johan Cruyff brengen. Met name Johan Derksen en Jaap de Groot worden hierin genoemd. Ook zouden Mark Overmars en Dennis Bergkamp uit de gratie zijn bij Johan Cruyff.
 
G

Gast

Guest
Johan Cruyff zou volgens dit artikel ook deals met diverse media afgesloten hebben: in ruil voor exclusieve nieuwtjes zullen die media geen negatief nieuws over Johan Cruyff brengen. Met name Johan Derksen en Jaap de Groot worden hierin genoemd. Ook zouden Mark Overmars en Dennis Bergkamp uit de gratie zijn bij Johan Cruyff.

Beetje narcistisch en gierig is hij wel.
 

Eef de Kip

Well-known member
Nieuws is nieuws, Eef. De respectabele Volskrant brengt het. Of je het nou leuk vindt of niet.

Ah ik zie dat het de Volkskrant is. Was het de Telegraaf geweest dan had ik me echt zorgen gemaakt.



Maar ik lees inmiddels dat Jaap de Groot en Johan Derksen nogal op de hand van Cruijff zouden zijn, dat is idd wel even een stevig nieuwsfeitje.
 

vakx2.0

Banned
Voor wie het allemaal even zelf wil lezen...

Het plan-Cruijff.

Pure clubliefde, zei de naamgever er altijd over. 'Het belang van de club gaat boven alles.' De Volkskrant sprak de afgelopen maanden met vijftien personen in en rond Ajax en bekeek interne documenten. Daaruit blijkt dat het niet alleen om clubbelang draaide, maar ook om de zakelijke belangen van Johan CruijffHet eigen vermogen van de bedrijven van Cruijff is tussen 2011 en 2013 verdubbeld tot ruim 5 miljoen euro.

Dit blijkt uit gesprekken met vijftien personen in en rondom Ajax en na bestudering van interne documenten. De raad van commissarissen van Ajax benoemde deze week oud-voetballer Tscheu La Ling tot adviseur van de club. Hij moet ervoor zorgen dat Ajax het plan-Cruijff verder invoert.

Daarmee staat directeur voetbal-zaken Marc Overmars in de praktijk onder curatele. Hem wordt, samen met assistent-trainer Dennis Bergkamp, verweten de plannen van Cruijff niet goed uit te voeren.

Twee commissarissen zullen de taken van de vertrekkend algemeen directeur bij Ajax gaan overnemen. Daarmee is Ajax bestuurlijk terug bij af, zeggen betrokkenen. Een van de initiatiefnemers van de bestuurlijke verandering bij de club in 2011, ondernemer Mark Geestman, noemt de recente ontwikkelingen '??n groot compromis'.

Geestman: 'Er is een topzware structuur gecre?erd waarin verantwoordelijkheden wederom onduidelijk zijn en in strijd zijn met de veranderingen zoals die destijds in grote meerderheid door de leden zijn aangenomen.' De raad van commissarissen controleert de directie, waarvan sinds deze week de facto twee commissarissen deel uitmaken. Twee adviseurs, Cruijff en zijn vertrouweling La Ling, adviseren de raad van commissarissen weer.

Cruijff bepleitte in 2010 een omwenteling bij zijn oude club. Hij wilde meer oud-voetballers in de organisatie en de instroom van jeugdspelers naar het eerste elftal moest omhoog. Bijna vijf jaar later blijken die doelen niet te zijn bereikt. Uit de jeugdopleiding zijn zeker zes oud-voetballers verdwenen, vaak omdat ze zich niet konden vinden in het nieuwe beleid. Het percentage eigen jeugd in de selectie nam in 2014 af tot het niveau van 2010. Concurrent Feyenoord scoort hierop beter. De gemiddelde leeftijd van spelers in de selectie nam in 2014 juist toe. Ajax komt daarmee op een gedeeld vijfde plek met FC Utrecht.

Familie van Cruijff verkocht in 2012 het plan voor de Amsterdamse jeugdopleiding aan de eigenaar van de Mexicaanse club Chivas. Die eigenaar, Jorge Vergara, onderhandelde met de dochter van Cruijff. Daarna vloog hij naar Amsterdam om het contract te tekenen, vertelt hij. 'Cruijff beloofde de jeugdopleiding van Chivas tot de beste in de wereld maken.' Na negen maanden werd de overeenkomst ontbonden. Vergara wil niet zeggen hoeveel hij Cruijff heeft betaald, maar in de Spaanse jaarrekening over 2012 van het bedrijf van Cruijff schiet de omzet dat jaar omhoog naar 6,4 miljoen euro, 5,2 miljoen meer dan een jaar eerder.

Cruijff zelf wil niet reageren.

Ik denk dat elke Ajax-supporter Johan z'n miljoenen van harte gunt.... toch?
 

JMD

Well-known member
Eigenlijk knap dat je een plan dat zo in de openbaarheid is (en daardoor al heel bekend is) weet te verkopen.

In de basis kwam het plan volgens mij neer op meer 'voetballers' in de leidinggevende functies en op het trainingsveld. Zo moeilijk is dat volgens mij niet.
 

JMD

Well-known member
Waarom zou hij zijn visie niet ten gelde mogen maken?

Snap ik ook niet. Zolang Ajax er niet onder lijdt is er toch niks mis mee?

In het bedrijfsleven zijn er toch ook zat managers die hun personeel cursussen laat lopen bij vrienden met een 'management/advies/scholingsbureau'.
 

vakx2.0

Banned
Tuurlijk mag ie dat. Zou me alleen wel een beetje gaan afvragen of hij z'n oude club uit liefde helpt, of uit financieel gewin. 't Is nogal vaag en oncontroleerbaar... de organisatorische constructie is niet erg duidelijk, de doelstellingen van de revolutie zijn volgens het artikel aantoonbaar niet gehaald en het enige feit is dat hij er sinds de revolutie financieel flink op vooruit is gegaan. En ja, tuurlijk mag ie dat. For all the wrong reasons wat mij betreft.
 
Laatst bewerkt:

Pascallovic

Well-known member
Is dit het hele stuk? Hier hoef je toch geen 15 personen voor te spreken om tot deze conclusies te komen? Dat verhaal met Chivas en onder andere trainer van het Schip hebben we allemaal kunnen lezen.
 

gevegt

Well-known member
Tuurlijk mag ie dat. Zou me alleen wel een beetje gaan afvragen of hij z'n oude club uit liefde helpt, of uit financieel gewin. 't Is nogal vaag en oncontroleerbaar... enige feiten is dat hij er sinds de revolutie financieel flink op vooruit is gegaan. En ja, tuurlijk mag ie dat.
Hij heeft Ajax toch niets in rekening gebracht?

Ik kan me nog herinneren dat hij bij die sombrero in dienst trad en er toen ook vragen over gesteld werden. Dat nu de ware reden naar buiten komt is leuk, maar heeft natuurlijk niets met Ajax te maken. Sterker nog, ik hoop dat er nog veel meer clubs in zijn visie trappen.
 

vakx2.0

Banned
In de basis kwam het plan volgens mij neer op meer 'voetballers' in de leidinggevende functies en op het trainingsveld. .

Yep. Inmiddels zijn er zes oud-voetballers vertrokken en zitten nummer 7 en 8 ( Bergkamp, Overmars ) op de schopstoel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan