African Cup of Nations 2023 Group Phase

U.G.

Well-known member
Daarover gesproken, wat is er met Gelson Martins gebeurd? Kwam laatst zijn naam tegen omdat hij nu naar Olympiakos is gegaan, maar hij heeft de afgelopen jaren amper gespeeld bij Monaco. Was een paar jaar geleden toch wel hot.

Maar inderdaad, veel potentie die er niet is uitgekomen bij dat rijtje. Oud-Ajacied Bruno Varela had trouwens bijna de doelman van Kaapverdië geweest dit toernooi, maar volgens mij was hij niet op tijd speelgerechtigd.

Gelson is een verhaal apart. Ik durf te zeggen dat zijn eerste seizoen in het eerste bij Sporting bijna fenomenaal was, zie bijv. de uitwedstrijd bij Real. Ook zijn optreden in zijn eerste interlands zagen er veelbelovend uit. Maar ergens in het 2de seizoen kakte het somehow helemaal in, werd heel onzeker, niks lukte meer en had constant ruzie met de bal. Daarna volgde de aanval op Alcochete, waardoor hij ‘ m peerde naar Atletico en uiteindelijk bij Monaco eindigde. Waar hij aanvankelijk op leek te bloeien. Daarna is hij voor mij uit beeld geraakt.

Van Varela lijkt het een persoonlijke beslissing te zijn geweest van hem. Hij vond het niet fair om deel te nemen aan CAN omdat hij niet aan de kwalificatie had deelgenomen. Dat is de officiële lezing.

Die Gerson Rodrigues van Luxemburg is trouwens ook een Kaapverdiaanse Portugees, alleen die ging volgens mij als tiener al naar Luxemburg.
 

Batigoal

Well-known member
Gelson is een verhaal apart. Ik durf te zeggen dat zijn eerste seizoen in het eerste bij Sporting bijna fenomenaal was, zie bijv. de uitwedstrijd bij Real. Ook zijn optreden in zijn eerste interlands zagen er veelbelovend uit. Maar ergens in het 2de seizoen kakte het somehow helemaal in, werd heel onzeker, niks lukte meer en had constant ruzie met de bal. Daarna volgde de aanval op Alcochete, waardoor hij ‘ m peerde naar Atletico en uiteindelijk bij Monaco eindigde. Waar hij aanvankelijk op leek te bloeien. Daarna is hij voor mij uit beeld geraakt.

Van Varela lijkt het een persoonlijke beslissing te zijn geweest van hem. Hij vond het niet fair om deel te nemen aan CAN omdat hij niet aan de kwalificatie had deelgenomen. Dat is de officiële lezing.
Dank voor de uitleg! Wel zonde, want ik kan hem nog als jonge speler herinneren als the next big thing uit Portugal.
Die Gerson Rodrigues van Luxemburg is trouwens ook een Kaapverdiaanse Portugees, alleen die ging volgens mij als tiener al naar Luxemburg.
Daar zijn er wel meer van. Je hebt ook een jonge middenvelder van Mainz, Leandro Barreiro, en Martins Pereira, die inmiddels in Rusland voetbalt. En volgens mij nog wel wat spelers. Enig idee waarom er de nodige Kaapverdiërs in Luxemburg terecht zijn gekomen?
 

U.G.

Well-known member
Dank voor de uitleg! Wel zonde, want ik kan hem nog als jonge speler herinneren als the next big thing uit Portugal.

Daar zijn er wel meer van. Je hebt ook een jonge middenvelder van Mainz, Leandro Barreiro, en Martins Pereira, die inmiddels in Rusland voetbalt. En volgens mij nog wel wat spelers. Enig idee waarom er de nodige Kaapverdiërs in Luxemburg terecht zijn gekomen?

Kaapverdië was Portugal in de tijd dat de eerste lichting daar in Luxemburg aan kwam. Kaapverdianen werkten en werken veelal in de bouw in Lissabon, en hebben dus als Portugese emigranten dezelfde emigratietrajecten gevolgd als de autochtone Portugezen.
 

Batigoal

Well-known member
Dat verklaart een hoop.

De grootste stunt tot nog toe vond gisteren plaats, toen Namibië voor de allereerste keer een wedstrijd won op de AFCON, de mannen van bondscoach Collin Benjamin (ex-HSV-speler) wonnen met 0-1 van Tunesië.

Burkina Faso won voor de eerste keer een openingswedstrijd, toch ook wel opvallend aangezien er altijd wel bekende namen bij dat land meedoen. Mooiste goal is denk ik tot nu toe voor Metz-middenvelder Lamine Camara namens Senegal tegen Gambia, wat met rood shirt-blauwe broek-groene sokken een, in mijn ogen, nogal lelijke combinatie kleuren draagt.
 

Raul

Well-known member
Ja hoor. 2-0. Goed doelpunt van Ounahi. Toch een saaie pot. Marokko domineert het middenveld en de verdediging. Tanzania komt niet ver.
 

BlauwVinger

Well-known member
Intermezzo nav het eerste optreden van Les Aigles in Ivoorkust.

African Cup of Nations. 2010. De wonderbaarlijke remontade van Mali tegen het gastland Angola in de openingswedstrijd van het toernooi in Luanda. In een luttel tijdsbestek van circa 15 minuten maakten de Malinezen een ‘onoverbrugbaar verschil’ van 4 tegendoelpunten goed.

Op een helaas op youtube niet meer te achterhalen samenvatting van dit denkwaardig duel werd het spectaculaire scoreverloop gedramatiseerd met de muzikale bijdrage van de track Solomon Vardy, gecomponeerd door James N. Howard en gezongen door de Senegalees Youssou N'dour. Op de achtergrond zingt het African Childrens Choir, samengesteld uit kinderen uit Oeganda, Kenya, Rwanda, Zuid-Afrika, Nigerië en Ghana, het fascinerende en spirituele ‘Nangirira’ in het Oegandese dialect ‘Lugunda’.

De fusie van beide tracks levert een ontroerende elixer op.
 
  • Leuk
Waarderingen: Raul

Raul

Well-known member
Nigeria gaat de wedstrijd winnen met 1-0. Heel af en toe een beetje spannend, maar vooral saai en traag. Het veld was ook niet best en dat hielp ook niet echt mee. Wat ook opviel, was het aantal kansloze afstandschoten, terwijl je weet dat het veld een drama is.

Mijn verwachtingen zijn wellicht niet realistisch, maar ik verwacht meer van een Fofana (wel veel aan de bal) of in het bijzonder een Lookman van Atalanta. Osimhen is een soort judo-voetballer en is altijd wel gevaarlijk met zijn lengte en kracht. Maar een Lookman heeft veel meer balvermogen.

Kan Bassey niet teruggekocht worden? Speelde een voortreffelijke partij voor Nigeria 😂
 

Raul

Well-known member
Salah is bij Egypte geblesserd uitgevallen. Wat een aderlating en hopen dat het meevalt. Anders is Egypte echt middelmaat, en druk ik mij nog eufemistisch uit.

Ghana op voorsprong door een fantastisch doelpunt van Kudus. Misschien irrelevant, maar Kudus is een klasbak.
 
Laatst bewerkt:

Raul

Well-known member
Volgens mij heb ik iets verkeerd getypt (eerdere post), want volgens mij was Salah het probleem 😂
 

Kielse Rat

Well-known member
Mooiste goal is denk ik tot nu toe voor Metz-middenvelder Lamine Camara namens Senegal tegen Gambia, wat met rood shirt-blauwe broek-groene sokken een, in mijn ogen, nogal lelijke combinatie kleuren draagt.
Vandaag is er ook een hele mooie gemaakt door Kevin Pina van Kaapverdië. Kaapverdië heeft geen kind aan Mozambique in het Portugese onderonsje en is al zeker van groepswinst. Benieuwd hoe ver ze kunnen komen.
 

Batigoal

Well-known member
Vandaag is er ook een hele mooie gemaakt door Kevin Pina van Kaapverdië. Kaapverdië heeft geen kind aan Mozambique in het Portugese onderonsje en is al zeker van groepswinst. Benieuwd hoe ver ze kunnen komen.

Aardige vrije trap ook van Bébé.

Egypte en Ghana vooralsnog erg matig, allebei afhankelijk van individuele klasse zoals Kudus liet zien. Als Salah de laatste groepswedstrijd er niet bij is vanwege de blessure, dan geef ik ze weinig kans om door te gaan en gaat Kaapverdië daarvan profiteren. Zou leuk voor de Blauwe Haaien zijn.

Mooi dat ouwe krijger Nsué een hattrick maakte voor Equatoriaal Guinea. Heeft onder meer gespeeld bij Mallorca, Real Sociedad, Middlesbrough, op zowat alle posities van verdediging tot aanval. Begrijp dat hij voor zijn huidige club Intercity Madrid als verdediger speelt, maar bij Eq. Guinea als aanvaller en hij kan het nog steeds allemaal. Sowieso zijn Equatoriaal Guinea en Guinea-Bissau mooie bonte verzamelingen voetballers die werkelijk overal spelen. Equatoriaal Guinea kan trouwens best stiekem gaan profiteren van het feit dat zowel Ivoorkust als Nigeria ook nog niet de beste vorm hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: U.G.

PES5

Administrator
Forumleiding

Aardige vrije trap ook van Bébé.

Egypte en Ghana vooralsnog erg matig, allebei afhankelijk van individuele klasse zoals Kudus liet zien. Als Salah de laatste groepswedstrijd er niet bij is vanwege de blessure, dan geef ik ze weinig kans om door te gaan en gaat Kaapverdië daarvan profiteren. Zou leuk voor de Blauwe Haaien zijn.

Mooi dat ouwe krijger Nsué een hattrick maakte voor Equatoriaal Guinea. Heeft onder meer gespeeld bij Mallorca, Real Sociedad, Middlesbrough, op zowat alle posities van verdediging tot aanval. Begrijp dat hij voor zijn huidige club Intercity Madrid als verdediger speelt, maar bij Eq. Guinea als aanvaller en hij kan het nog steeds allemaal. Sowieso zijn Equatoriaal Guinea en Guinea-Bissau mooie bonte verzamelingen voetballers die werkelijk overal spelen. Equatoriaal Guinea kan trouwens best stiekem gaan profiteren van het feit dat zowel Ivoorkust als Nigeria ook nog niet de beste vorm hebben.
Bebe kegelde er ook al eentje op de lat vanaf 35m.
 

U.G.

Well-known member
Vandaag is er ook een hele mooie gemaakt door Kevin Pina van Kaapverdië. Kaapverdië heeft geen kind aan Mozambique in het Portugese onderonsje en is al zeker van groepswinst. Benieuwd hoe ver ze kunnen komen.

Jaa geweldig man, ik heb het helaas wel gemist.

Als nr.1 gaan ze waarschijnlijk een nr.3 treffen in de achtste finale, dan zouden ze de kwartfinale wel kunnen halen maar vanaf dan gaan de blauwe haaien waarschijnlijk tegen de echt grotere vissen. Marokko, Algerije en Senegal. Ik hou van sprookjes maar zelfs sprookjes hebben beperkingen. Máárrr 😁 dit had ik ook al niet verwacht.
 
Bovenaan