African Cup of Nations 2022

BlauwVinger

Well-known member
sFj01EA.jpg



Debutant (The) Gambia wordt geassocieerd met The Scorpions.

In het ‘verleden’ waren The Gambians liefkozend bekend als de Groundnut Boys, vanwege het feit dat pinda’s het belangrijkste exportartikel was.

Edoch, de bijnaam werd als cynisch en niet bepaald vleiend gevonden. De toenmalige sportraad en het ministerie van informatie van (The) Gambia besluit daarom in 1984 met behulp van de krant, de Senegambia Sun, een postbus te open voor suggesties voor een nieuwe bijnaam.

Éen van de suggesties was Ifanbondi Warriors. Ifangbondi is een Gambiaanse, culturele uiting, uitgedragen door de Ifangbond Band, de geestelijke vaders van de Afro Manding muziekstroming.

Een andere suggestie was Katchikally, refererend aan de heilige krokodillenvijvers in Bakau Katchikally.

Ook de Flying Doves haalde het niet. In Cote d’Ivoire was het ooit usance om voorafgaand aan een interlandwedstrijd een witte duif los te laten vanaf de middenstip en die gewoonte werd ooit opgepikt door het Gambiaanse elftal. De duif werd mysterieuze krachten toegedicht want het beestje verliet het nationale stadion niet maar zocht tijdens wedstrijden een plekje op de tribunes.

Bijdragend aan het sprookjesgehalte, zouden officials van luchthavens waar Cote d’Ivoire landde voor uitwedstrijden de meegenomen duif in beslag willen nemen; bijgelovig als men was, in de veronderstelling dat de duif deel uitmaakte van een spiritueel of zelfs voodoo ritueel.


Echter, van alle inzendingen bleek het sobriquet Black Scorpions de populairste. De term Black Scorpions was niet nieuw binnen het voetbal in Gambia, omdat het de bijnaam was van een jeugdteam in de hoofdstad Banjul.

Het voorvoegsel ‘black’ werd om moverende politieke en diplomatieke redenen geschrapt. Black Lives Matter not…

De verklaring voor Scorpions moet gevonden worden in de bijnaam van de ‘illustere’ en niets ontziende kolonel Benjamin Adekunle, de Black Scorpion, onder andere actief tussen de Biafraanse onlusten. Hij verwierf een mythische reputatie, óók in Gambia,bij gebrek aan eigen ‘rolmodellen’.

De toenmalige president van (The) Gamba, Sir Dawda Kairaba Jawara, nam een ‘diplomatiek’ initiatief en wierp zich, al spiegelend aan de heldhaftige kolonel, op als keuzeheer. Het werd met een schijnbweging The Scorpions, want, citerend, ”like The Gambia, the scorpion is small, but when it stings, you know it’s no joke.”
 

BlauwVinger

Well-known member
Zonder gekheid ik volg de Afrika Cup altijd met heel veel plezier. Helaas tegenwoordig zonder het bezielende commentaar van Frank Kramer, maar weer met een paar verrassende landen die meedoen. Zoals de Comoren waarvan zowat de hele selectie in Frankrijk speelt en eerste doelman Ahamada al anderhalf jaar zonder club zit. Ahamada was op jonge leeftijd al eerste keeper van Toulouse en best een talent, maar goed zijn carrière verliep anders. En natuurlijk zit RKC'er Bakari erbij.

Of Mauretanië met de levensgevaarlijke AK47 in de spits! Of Gambia met de nodige spelers die in Italië spelen. Of Portuga.. ehh, ik bedoel Guinea-Bissau.

En ik ben benieuwd of Equatoriaal Guinea dit keer weer allemaal spelers last-minute heeft genaturaliseerd waarvan dan na het toernooi blijkt dat die illegaal voor het team speelden, zoals een paar edities geleden.

Kortom, er zijn vast weer genoeg mooie verhalen te vinden dit toernooi!
Ik heb het toernooi twee maal van dichtbij op de tribunes mogen beleven. Wat het meest beklijft is een wedstrijd in Alexandrië tussen Tunisië en Guinée, in het vak van Guinée. Je raakt betoverd door en in trance van de 115 minuten muzikale ondersteuning door slagwerk want het gaat in de rust gewoon onverdroten voort.

AgmcQ81.jpg
 

Makanaky

Well-known member
Tunesië heeft weer een Hannibal die puur bijnaamsgewijs beter bij de Olifantenbeenkust had gepast. Nu moet hij de adelaars van Carthago zien te mennen.
Hup Hannibal!
 

Maasveld

Well-known member
sFj01EA.jpg



Debutant (The) Gambia wordt geassocieerd met The Scorpions.

In het ‘verleden’ waren The Gambians liefkozend bekend als de Groundnut Boys, vanwege het feit dat pinda’s het belangrijkste exportartikel was.

Edoch, de bijnaam werd als cynisch en niet bepaald vleiend gevonden. De toenmalige sportraad en het ministerie van informatie van (The) Gambia besluit daarom in 1984 met behulp van de krant, de Senegambia Sun, een postbus te open voor suggesties voor een nieuwe bijnaam.

Éen van de suggesties was Ifanbondi Warriors. Ifangbondi is een Gambiaanse, culturele uiting, uitgedragen door de Ifangbond Band, de geestelijke vaders van de Afro Manding muziekstroming.

Een andere suggestie was Katchikally, refererend aan de heilige krokodillenvijvers in Bakau Katchikally.

Ook de Flying Doves haalde het niet. In Cote d’Ivoire was het ooit usance om voorafgaand aan een interlandwedstrijd een witte duif los te laten vanaf de middenstip en die gewoonte werd ooit opgepikt door het Gambiaanse elftal. De duif werd mysterieuze krachten toegedicht want het beestje verliet het nationale stadion niet maar zocht tijdens wedstrijden een plekje op de tribunes.

Bijdragend aan het sprookjesgehalte, zouden officials van luchthavens waar Cote d’Ivoire landde voor uitwedstrijden de meegenomen duif in beslag willen nemen; bijgelovig als men was, in de veronderstelling dat de duif deel uitmaakte van een spiritueel of zelfs voodoo ritueel.


Echter, van alle inzendingen bleek het sobriquet Black Scorpions de populairste. De term Black Scorpions was niet nieuw binnen het voetbal in Gambia, omdat het de bijnaam was van een jeugdteam in de hoofdstad Banjul.

Het voorvoegsel ‘black’ werd om moverende politieke en diplomatieke redenen geschrapt. Black Lives Matter not…

De verklaring voor Scorpions moet gevonden worden in de bijnaam van de ‘illustere’ en niets ontziende kolonel Benjamin Adekunle, de Black Scorpion, onder andere actief tussen de Biafraanse onlusten. Hij verwierf een mythische reputatie, óók in Gambia,bij gebrek aan eigen ‘rolmodellen’.

De toenmalige president van (The) Gamba, Sir Dawda Kairaba Jawara, nam een ‘diplomatiek’ initiatief en wierp zich, al spiegelend aan de heldhaftige kolonel, op als keuzeheer. Het werd met een schijnbweging The Scorpions, want, citerend, ”like The Gambia, the scorpion is small, but when it stings, you know it’s no joke.”
Mooi dat ze er eindelijk bij zijn. Komt dat door een wind of change in de voetbalbond?
 

U.G.

Well-known member
Het nationale symbool van het West-Afrikaanse Guinea-Bissau is de djurtus, de Afrikaanse versie van ‘the wild dog’. De naam djurtus is afkomstig van het lokale Portugees-Creoolse dialect. Het is nauw verwant met de Aziatische ‘dhole’, eveneens met uitsterven bedreigd.



jPz0gSJ.jpg

Een geschiedenis apart, dit dialect. Hetzelfde dialect wordt blijkbaar ook gebruikt op de benedenwindse eilanden van Kaapverdie. Maar het schijnt niet te zijn overgewaaid vanuit Guinee. Het zijn twee proto-Creools die ontstaan zijn op verschillende plekken, maar vrij identiek zijn.

Vanuit het Nederlands kan ik geen vergelijking maken, want dat wat ze in Suriname praten is negerengels ( ik weet niet of dit woord nog mag ), en het Papiamento op de Antillen is gewoon ditzelfde Portugees-Creools met wat Spaanse en Nederlandse invloeden.

Anyhow.

Força Blauwe Haaien trouwens ! Geen bedreigde diersoort, of alhoewel...dit beest heeft de Kaapverdische wateren als base maar komt overal wel voor op de Atlantische Oceaan. Een beetje net zoals als de plaatselijke bevolking eigenlijk. Kaapverdianen zijn in de afgelopen 150 jaar geemigreerd naar Argentinie, VS, Brazilie en uiteraard Portugal. Een van oudsher zeevolk ( vooral de bovenwindse eilanden ) dat gemeenschapjes heeft in havensteden over de hele wereld. Rotterdam, Gotenburg, maar ook in Zaanstad en Delfszijl wonen er een paar honderd. Een volk met humor, veel mooie vrouwen ook.

Cabo Verde gaat voor de tweede keer meedoen, ik heb nog hele goeie herinneringen aan de eerste keer. De meeste jongens voetballen in Portugal, ik weet niet of vanuit Nederland Jeffrey Fortes en Cabral nog meedoen.
 

Makanaky

Well-known member
Fortes is erbij, Garry Rodrigues ook weer.
Wel weer zin in, vanmorgen even de hoogtepunten van '17 en '19 bekeken, een flink moppie Senegalese muziek op de boxen en dan morgen de Ontembaren versus de Hengsten meepakken!
 

U.G.

Well-known member
Fortes is erbij, Garry Rodrigues ook weer.
Wel weer zin in, vanmorgen even de hoogtepunten van '17 en '19 bekeken, een flink moppie Senegalese muziek op de boxen en dan morgen de Ontembaren versus de Hengsten meepakken!

Ja, ik begin er ook wel zin in te krijgen, ik weet niet of ik morgen al begin te kijken met Kaapverdië-Ethiopië. Die laatste heb ik nooit zien voetballen.

Zes jaar geleden ongeveer heb ik met een groepje Cabo’s naar de wedstrijd tegen Marokko staan kijken. Ik heb zelfs voor Portugal nooit zo staan juichen als toen ( nah nee…ik lieg 😏), het kwam ook totaal niet door de grogue ofzo (rum).

Muziek, jazeker. Altijd grappig om de accordeon terug te horen, ik weet niet waarom dat ding ooit is meegereisd.

 

BlauwVinger

Well-known member
Tunesië heeft weer een Hannibal die puur bijnaamsgewijs beter bij de Olifantenbeenkust had gepast. Nu moet hij de adelaars van Carthago zien te mennen.
Hup Hannibal!
‘Ceterum censeo Carthaginem esse delendam’,

Bij die cri de coeur voel ik mij thuis. Ik ben geen liefhebber van Noord-Afrikaanse deelnemers.
 

BlauwVinger

Well-known member
Mooi dat ze er eindelijk bij zijn. Komt dat door een wind of change in de voetbalbond?

Ik weet daar geen reet van en dat wordt ondersteund door 'speciale aandacht' die gevraagd wordt door 'pundits' voor
Omar Colley (29) Defender, Sampdoria (Italy),
Musa Barrow (23) Forward, Bologna (Italy)
Assan Cessay(28) Forward, FC Zurich (Switzerland)

Nog nooit van gehoord.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Afrika Cup is voor mij 27-02-1998

Beter dan dat gaat het nooit meer worden.
 

Batigoal

Well-known member
Het eerste doelpunt van het toernooi is voor Burkina Faso! Wat een blunder van Onana, maar goed dat hij vertrekt!
 

Batigoal

Well-known member
En uitgerekend Bertrand Traoré met een onbehouwen overtreding: de gelijkmaker vanaf de stip door Aboubakar!
 
Bovenaan