African Cup of Nations 2022

BlauwVinger

Well-known member
7DEK6dt.jpg
 

BlauwVinger

Well-known member
Bij aanvangstijden gelieve Egyptische tijd aan te houden, 'want het toernooi speelt zich af in Afrika'.

De topictitel is enigszins misleidend omdat het toernooi oorspronkelijk gepland was voor 2021.

De Comoren en (The) Gambia maken hun debuut.
 
Laatst bewerkt:

SanMark.

Well-known member
Bij aanvangstijden gelieve Egyptische tijd aan te houden, 'want het toernooi speelt zich af in Afrika'.

De topictitel is enigszins misleidend omdat het toernooi oorspronkelijk gepland was voor 2021.

De Comoren en (The) Gambia maken hun debuut.
Maar kun je ook een tijdschema maken met de Nederlandse tijden?
 

SanMark.

Well-known member
Het houdt jou wel bezig, he? Vreemd dat je om een schema vraagt met Nederlandse tijden terwijl het Afrikaans voetbal betreft. Maar dat terzijde.
Als ik de Afrikaanse tijden in Nederland aanhoud ben ik of veel te vroeg of veel te laat.

Maar laat maar zitten , die wedstrijden zullen toch wel niet op tijd beginnen.

Doen er per team ook nog wel wat blanken mee , of zit er alleen een blanke Duitse excuus coach op de bank ?
 

BlauwVinger

Well-known member
In Nederland is het even laat als in Kameroen

Dat is niet relevant. Het toernooi wordt in Afrika gespeeld. Straks gaat er ook nog iemand om een tot Nederland geconverteerde timetable vragen voor de Olympische Spelen terwijl ze in China plaats vinden. Het moet niet gekker worden hier!
 

BlauwVinger

Well-known member
Als ik de Afrikaanse tijden in Nederland aanhoud ben ik of veel te vroeg of veel te laat.

Maar laat maar zitten , die wedstrijden zullen toch wel niet op tijd beginnen.

Doen er per team ook nog wel wat blanken mee , of zit er alleen een blanke Duitse excuus coach op de bank ?

Het aantal deelnemende bananenrepublieken met getinte spelers baart zorgen en geeft aanleiding tot enige contemplatie. Aan een blanke Duitse excuus-coach heb ik tot op heden geen herinnering, nog aan een uitgeweken Arische bondscoach uit Drenthe met NSB-sympathieën.
 

BlauwVinger

Well-known member
Afrikaanse voetballanden hebben doorgaans illustere bijnamen die tot de verbeelding spreken. Debutant 'Comoros', waarvan de plaatselijke tijd één uur voorsprong heeft de EET (Eastern European Time) oftewel de UTC +02:00 tiidzone, op háár beurt twee uren vooruitlopend op de CUT (Coordinated Universal Time) tooit zich met het bijzondere 'The Coelacanths'.

Het betreft een uitgestorven gewaande vissoort die in de 20ste eeuw 'herontdekt' is in de wateren van de Komoren, waar het rondspookt op dieptes van 700 meter.

kKCH01g.jpg
 

gevegt

Well-known member
Leuk weetje!

Hebben nog meer deelnemende landen dit soort interessante bijnamen?
Eventueel met tijdsaanduiding zou ik op prijs stellen.
 

Kielse Rat

Well-known member
Zitten wel een paar heerlijke potjes tussen. Zimbabwe-Malawi, Soedan-Guinee Bissau en Mauritanië-Gambia heb ik alvast met rood omcirkeld.
 

Batigoal

Well-known member
Zonder gekheid ik volg de Afrika Cup altijd met heel veel plezier. Helaas tegenwoordig zonder het bezielende commentaar van Frank Kramer, maar weer met een paar verrassende landen die meedoen. Zoals de Comoren waarvan zowat de hele selectie in Frankrijk speelt en eerste doelman Ahamada al anderhalf jaar zonder club zit. Ahamada was op jonge leeftijd al eerste keeper van Toulouse en best een talent, maar goed zijn carrière verliep anders. En natuurlijk zit RKC'er Bakari erbij.

Of Mauretanië met de levensgevaarlijke AK47 in de spits! Of Gambia met de nodige spelers die in Italië spelen. Of Portuga.. ehh, ik bedoel Guinea-Bissau.

En ik ben benieuwd of Equatoriaal Guinea dit keer weer allemaal spelers last-minute heeft genaturaliseerd waarvan dan na het toernooi blijkt dat die illegaal voor het team speelden, zoals een paar edities geleden.

Kortom, er zijn vast weer genoeg mooie verhalen te vinden dit toernooi!
 

BlauwVinger

Well-known member
Malawi wordt in oostelijk Afrika omringd door Zambia, Zimbabwe, Mozambique en Tanzania.

Een groot deel van ’s-lands oppervlakte wordt ‘ingenomen’ door het Meer van Malawi. Het meer zélf heeft de bijnaam ‘Kalendermeer’ omdat het 365 mijlen lang is en 52 mijlen breed.

Het nationale voetbalterm, ‘The Flames’, ontleent haar bijnaam aan het Meer van Malawi. In het Bantu dialect van de ‘Chewa’-taal is de term ‘Malawi’ verbasterd tot ‘Maravi’, hetgeen ‘Vlammen’ betekent.

Het is de ‘rode gloed’ in de aanschijn op het meer van de Oost-Afrikaanse zon die de inspiratiebron werd voor de bijnaam.

8cwXP96.gif
 

Kielse Rat

Well-known member
Sinds mijn broer er woont hups ik voor Mozambique maar dat nationale elftal stelt helaas niet veel voor.
 

Forza AZ

Well-known member
Malawi wordt in oostelijk Afrika omringd door Zambia, Zimbabwe, Mozambique en Tanzania.

Een groot deel van ’s-lands oppervlakte wordt ‘ingenomen’ door het Meer van Malawi. Het meer zélf heeft de bijnaam ‘Kalendermeer’ omdat het 365 mijlen lang is en 52 mijlen breed.

Het nationale voetbalterm, ‘The Flames’, ontleent haar bijnaam aan het Meer van Malawi. In het Bantu dialect van de ‘Chewa’-taal is de term ‘Malawi’ verbasterd tot ‘Maravi’, hetgeen ‘Vlammen’ betekent.

Het is de ‘rode gloed’ in de aanschijn op het meer van de Oost-Afrikaanse zon die de inspiratiebron werd voor de bijnaam.

8cwXP96.gif
Zoals je op het kaartje kunt zien grenst Malawi niet aan Zimbabwe.
 

BlauwVinger

Well-known member
Het nationale symbool van het West-Afrikaanse Guinea-Bissau is de djurtus, de Afrikaanse versie van ‘the wild dog’. De naam djurtus is afkomstig van het lokale Portugees-Creoolse dialect. Het is nauw verwant met de Aziatische ‘dhole’, eveneens met uitsterven bedreigd.



jPz0gSJ.jpg
 
Bovenaan