Atreides
Well-known member
Ben wel benieuwd naar het voetbal van vanavond. Ik heb goede hoop dat Ajax de positieve lijn kan doortrekken, ondanks dat ik veracht dat Ajax wat terughoudend uit de startblokken zal komen.
Zou ook mooi zijn dat Ajax de 'Hollanditis' verder van zich kan houden zoals in onderstaand artikel besproken.
Wat denken jullie, speelt Ajax met Labyad/Eiting samen met Schone, of met Blind en Tadic?
Zou ook mooi zijn dat Ajax de 'Hollanditis' verder van zich kan houden zoals in onderstaand artikel besproken.
’4. Weg met Hollanditis
Even dreigt Ajax in de 56ste minuut te gaan kiezen voor het balbezit om het balbezit wanneer Nicol?s Tagliafico terugspeelt op Matthijs de Ligt. Dat is het beeld dat we de afgelopen jaren vaak gezien hebben van Nederlandse teams in Europa: rondspelen zonder daadwerkelijk progressie te maken op het veld en tegenstanders uit te spelen. Pas wanneer De Ligt de bal naar Lasse Sch?ne brengt, wordt duidelijk dat dit Ajax hele andere intenties heeft. De Deense middenvelder richt direct zijn blik naar voren, constateert de vooractie van Hakim Ziyech en speelt hard over de grond in. Tussen de twee voorste pionnen van Sturm Graz door. Ziyech heeft de situatie dan al gescand en brengt de bal met ??n fraaie voetbeweging bij Donny van de Beek. Eigenlijk is het een aanval uit het boekje: door snel diepte te zoeken, overspeelt Ajax met twee passes liefst zes tegenstanders.
Daarna komt Van de Beek tussen de linies vrij met zijn gezicht naar het doel. Voor hem staan met David Neres en Klaas-Jan Huntelaar twee aanvallers die diepte maken zonder bal. Van de Beek besluit precies op het juiste moment om mee te geven op Neres, die daarna slim een strafschop versiert. Deze wordt in twee instanties binnengeschoten door Sch?ne.
Erik ten Hag zal dit doelpunt met veel tevredenheid bekeken hebben. In mei benadrukt de trainer in een uitgebreid interview met VI namelijk dat hij dit aspect wil veranderen in het Ajax-spel. ‘Ook bij FC Utrecht maakte ik het mee, de Hollanditis. Als we de bal wonnen, om dan een beetje achterin rond te gaan spelen. Van centrale verdediger naar centrale verdediger. Volgens mij is er geen land ter wereld waarin centrale verdedigers zo vaak de bal naar elkaar spelen. We hebben de bal, we halen ’m uit, en we gaan spelen op balbezit. Maar balbezit wordt dan het doel, in plaats van dat het een middel moet zijn. Met oefenvormen moet je dat veranderen, het erin slijpen. Bijvoorbeeld met veel beweging. Niet alleen waar de bal is, maar ook aan de contrakant, zodat je direct verrassend vooruit kan voetballen.
https://www.vi.nl/pro/analyse/vier-elementen-die-bijdragen-aan-frisse-start-ajax-seizoen
Wat denken jullie, speelt Ajax met Labyad/Eiting samen met Schone, of met Blind en Tadic?