AFC Ajax in de Europa League 20/21

Atreides

Well-known member
Ben wel benieuwd naar het voetbal van vanavond. Ik heb goede hoop dat Ajax de positieve lijn kan doortrekken, ondanks dat ik veracht dat Ajax wat terughoudend uit de startblokken zal komen.

Zou ook mooi zijn dat Ajax de 'Hollanditis' verder van zich kan houden zoals in onderstaand artikel besproken.


4. Weg met Hollanditis

Even dreigt Ajax in de 56ste minuut te gaan kiezen voor het balbezit om het balbezit wanneer Nicol?s Tagliafico terugspeelt op Matthijs de Ligt. Dat is het beeld dat we de afgelopen jaren vaak gezien hebben van Nederlandse teams in Europa: rondspelen zonder daadwerkelijk progressie te maken op het veld en tegenstanders uit te spelen. Pas wanneer De Ligt de bal naar Lasse Sch?ne brengt, wordt duidelijk dat dit Ajax hele andere intenties heeft. De Deense middenvelder richt direct zijn blik naar voren, constateert de vooractie van Hakim Ziyech en speelt hard over de grond in. Tussen de twee voorste pionnen van Sturm Graz door. Ziyech heeft de situatie dan al gescand en brengt de bal met ??n fraaie voetbeweging bij Donny van de Beek. Eigenlijk is het een aanval uit het boekje: door snel diepte te zoeken, overspeelt Ajax met twee passes liefst zes tegenstanders.


Daarna komt Van de Beek tussen de linies vrij met zijn gezicht naar het doel. Voor hem staan met David Neres en Klaas-Jan Huntelaar twee aanvallers die diepte maken zonder bal. Van de Beek besluit precies op het juiste moment om mee te geven op Neres, die daarna slim een strafschop versiert. Deze wordt in twee instanties binnengeschoten door Sch?ne.

Erik ten Hag zal dit doelpunt met veel tevredenheid bekeken hebben. In mei benadrukt de trainer in een uitgebreid interview met VI namelijk dat hij dit aspect wil veranderen in het Ajax-spel. ‘Ook bij FC Utrecht maakte ik het mee, de Hollanditis. Als we de bal wonnen, om dan een beetje achterin rond te gaan spelen. Van centrale verdediger naar centrale verdediger. Volgens mij is er geen land ter wereld waarin centrale verdedigers zo vaak de bal naar elkaar spelen. We hebben de bal, we halen ’m uit, en we gaan spelen op balbezit. Maar balbezit wordt dan het doel, in plaats van dat het een middel moet zijn. Met oefenvormen moet je dat veranderen, het erin slijpen. Bijvoorbeeld met veel beweging. Niet alleen waar de bal is, maar ook aan de contrakant, zodat je direct verrassend vooruit kan voetballen.
https://www.vi.nl/pro/analyse/vier-elementen-die-bijdragen-aan-frisse-start-ajax-seizoen


Wat denken jullie, speelt Ajax met Labyad/Eiting samen met Schone, of met Blind en Tadic?
 

ElSimao

Active member
Vrij sneu dat er zo afgegeven wordt op het eigen culturele erfgoed op voetbalgebied. Denk je dat ze in Italie badinerend spreken over "Italianitis" oid?
 

Atreides

Well-known member
Vrij sneu dat er zo afgegeven wordt op het eigen culturele erfgoed op voetbalgebied.

Ik meen mij te herinneren dat jij nogal chagrijnig was over het spel onder Frank de Boer. Waarbij Frank de Boer vaak speelde met twee opkomende backs, twee offensieve middenvelders en drie aanvallers. Dus ondanks alle aanvallende intenties was het spel/de amusementswaarde niet altijd om over naar huis te schrijven. Terwijl de missing link dus het (oplossen) van de Hollanditis is m.i.

Denk je dat ze in Italie badinerend spreken over "Italianitis" oid?

Klassiek verander management laat vaak zien dat er bij een crisis 'heilige huisjes' worden aangepakt waarna men een verbeter traject ingaat. Hebben we bijvoorbeeld gezien bij Duitsland rond de eeuwwisseling, Frankrijk na het missen van het WK in 94 enzovoort.

Hoe ze het noemen interesseert me bar weinig, maar me dunkt dat er in Itali? nu een heftig debat is over de kwaliteit van hun voetbal.
 

ElSimao

Active member
Ik meen mij te herinneren dat jij nogal chagrijnig was over het spel onder Frank de Boer. Waarbij Frank de Boer vaak speelde met twee opkomende backs, twee offensieve middenvelders en drie aanvallers. Dus ondanks alle aanvallende intenties was het spel/de amusementswaarde niet altijd om over naar huis te schrijven. Terwijl de missing link dus het (oplossen) van de Hollanditis is m.i.

Ach, dezelfde de Boer die van mening was dat druk zetten geen zin heeft, omdat de tegenstander toch wel de lange bal speelt? Of die het middenveld volzette met kracht en loopvermogen ipv creativiteit en techniek. Of die regelmatig 532 speelde?

Klassiek verander management laat vaak zien dat er bij een crisis 'heilige huisjes' worden aangepakt waarna men een verbeter traject ingaat. Hebben we bijvoorbeeld gezien bij Duitsland rond de eeuwwisseling, Frankrijk na het missen van het WK in 94 enzovoort.

Hoe ze het noemen interesseert me bar weinig, maar me dunkt dat er in Itali? nu een heftig debat is over de kwaliteit van hun voetbal.

Als je, en dat zie je ook bij Barcelona, dominant speelt op de helft van de tegenstander, kan niet iedere bal super direct en met heel veel risico zijn. Tuurlijk moet je niet doorslaan in het tegenovergestelde, maar het hoort bij het speltype waar Ajax voor staat. Snelle uitbraken met meer directe passing is meer iets voor PSV/Real Madrid etc.

Niet dat er niks te verbeteren valt, maar om de eigen stijl nou neer te zetten als "de Hollandse ziekte" of "Hollanditis" vind ik zo negatief.
 

Fregge

Well-known member
Vrij sneu dat er zo afgegeven wordt op het eigen culturele erfgoed op voetbalgebied. Denk je dat ze in Italie badinerend spreken over "Italianitis" oid?

Vi (en zeker de PRO afdeling) wil graag de echte Hollandse School zien, in plaats van de Moderne Hollandse Hollandse School die nu vaak door Nederlandse ploegen wordt getoond. Beter bekend als het U voetbal.
 

ElSimao

Active member
Vi (en zeker de PRO afdeling) wil graag de echte Hollandse School zien, in plaats van de Moderne Hollandse Hollandse School die nu vaak door Nederlandse ploegen wordt getoond. Beter bekend als het U voetbal.

De ElSimao wil ook graag de echte Hollandse school zien, dus wat dat betreft prima.
 

Fregge

Well-known member
Ik ook, maar dan weet je wat ze bedoelen met Hollanditis. Ik vind het wel een vrij paniekerige opmerking in ieder geval.
 

Atreides

Well-known member
Ach, dezelfde de Boer die van mening was dat druk zetten geen zin heeft, omdat de tegenstander toch wel de lange bal speelt? Of die het middenveld volzette met kracht en loopvermogen ipv creativiteit en techniek. Of die regelmatig 532 speelde?.

Is al even geleden en ik heb natuurlijk niet alles gezien maar heb je toevallig onderbouwing van die lange bal uitspraak? Kan me verder ook geen opstellingen herinneren in 5-3-2, wel regelmatig met 3-4-3, heb je daar toevallig voorbeelden van? Verder meen ik mij te herinneren dat de Boer bij voorkeur speelde met een voetballende 6 en echte 10 en een diepgaande middenvelder op 8. Dat een echte goede 10 niet altijd voor handen was is een tweede.

Niet dat er niks te verbeteren valt, maar om de eigen stijl nou neer te zetten als "de Hollandse ziekte" of "Hollanditis" vind ik zo negatief

El Simao die iets negatief vindt. :D Leuke switch. Wel het geklaag over het Nederlandse spel wat al heel lang aanwezig is.

Vi (en zeker de PRO afdeling) wil graag de echte Hollandse School zien, in plaats van de Moderne Hollandse Hollandse School die nu vaak door Nederlandse ploegen wordt getoond. Beter bekend als het U voetbal.

Heb je daar wat artikelen van? Klinkt i.e.g. sympathieker dan Hollanditis.

Ik vind het wel een vrij paniekerige opmerking in ieder geval.

Want het gaat zo ontzettend lekker met het vaderlandse voetbal? Nederland zal zichzelf opnieuw moeten uitvinden denk ik. Guardiola en Klopp laten denk ik ook zien dat je met een kleine aanpassing van de Nederlandse school nog steeds resultaten kunt halen.
 

Fregge

Well-known member
Heb je daar wat artikelen van? Klinkt i.e.g. sympathieker dan Hollanditis.

Hun uitleg van de Hollandse School: https://catenaccio.nl/de-hollandse-school-is-springlevend-maar-niet-in-nederland/

Want het gaat zo ontzettend lekker met het vaderlandse voetbal? Nederland zal zichzelf opnieuw moeten uitvinden denk ik. Guardiola en Klopp laten denk ik ook zien dat je met een kleine aanpassing van de Nederlandse school nog steeds resultaten kunt halen.

Het is meer van: "KUT! TAGLIFICO SPEELT EEN BAL TERUG OP DE LIGT! WE ZIJN VERLOREN! HET GAAT NOOIT MEER GOEDKOMEN!" Zo'n reactie zeg maar.
 

ElSimao

Active member
El Simao die iets negatief vindt. :D Leuke switch. Wel het geklaag over het Nederlandse spel wat al heel lang aanwezig is.

Het is niet de "Hollandse school" die nu ineens verkeerd is, het is dat ie niet goed uitgevoerd wordt. Als je met Gudelj, Bazoer en Klaassen op het middenveld aantreedt en saaie wedstrijden te zien krijgt, ligt dat niet aan de speelstijl maar uiteraard aan de invulling ervan. Het is wel grappig dat mensen de Boer als een echte Ajax-stijl personificatie zien, maar in feite was hij een aanhanger van catenaccio.

Zoals Bosz het deed komt dichter in de buurt van de Hollandse School.
 

Atreides

Well-known member

Dank. Een prachtig artikel.

Heb dit alleen nog niet bij VI of VI PRO gezien (of is catenaccio tegenwoordig VI PRO?). Heb je toevallig daar nog info van?

Het is meer van: "KUT! TAGLIFICO SPEELT EEN BAL TERUG OP DE LIGT! WE ZIJN VERLOREN! HET GAAT NOOIT MEER GOEDKOMEN!" Zo'n reactie zeg maar.

Ha ok?, staat volgens mij nergens zo'n reactie. Persoonlijk ben ik blij dat met ten Hag de focus aan het verschuiven is van balbezit als middel i.p.v. balbezit als doel. Of zoals je artikel aanhaalt:
diep voor breed (check);
bouw op de door de as (check):
Cre?ren van ??n tegen ??n (check):

En evt cre?ren derde man en driehoekjes. Maar goed nu beperk ik me tot het Hollanditis gedeelte.

Als ik even het hele artikel doorlees staat er ook 'het cre?ren van veel dynamiek' wat gebaseerd te lijkt te zijn op 'positiewisselingen conform de Hollandse school'. Ook is ten Hag een warm voorstander van zonedekking en het inspelen op de zwaktes van de tegenstander. Of ten Hag ook counterpressing en klein houden van het veld goed hanteert is me niet duidelijk.

Het is jammer dat het er nog niet zo uitkomt, maar ten Hag lijkt steeds meer een trainer te worden van de Hollandse school. Het zou mooi zijn als de lijn van Sturm Graz thuis wordt doorgezet.


FYI
Het idee achter de speelwijze is tweeledig. In balbezit is er vaak een vrije man in de as, omdat het middenveld met vier man bezet is. Voor tegenstanders maakt dit het moeilijk om de opbouw te verstoren. Wanneer extra spelers opgeofferd worden om het centrum te verdedigen, ontstaan namelijk gevaarlijke een-tegen-een-situaties op de vleugel. Defensief is de intentie om zo snel mogelijk druk te ontwikkelen en de bal hoog op het veld te veroveren. Om dit voor elkaar te krijgen, moeten de offensieve spelers fanatiek omschakelen en ook hun defensieve taken vervullen.
https://www.vi.nl/pro/analyse/het-experiment-van-ten-hag-een-blik-in-de-ajax-toekomst
 
Laatst bewerkt:

de waan

Well-known member
Die jongen met die lange haren inderdaad. Dat wist jij best toch?

En bedankt. We gaan maar eens zoeken tussen kanaal 200 en 300.
 
Bovenaan