AFC Ajax in de Europa League 20/21

ElSimao

Active member
Wat vind ik die Ziyach weer slecht en nonchalant zeg. Heeft vorige week een acceptabele pot gespeeld en het stijgt hem direct weer naar het hoofd. Dat is dan ook de reden dat bij geen hit is in het buitenland; hij kan zichzelf wel heel erg goed vinden maar hij staat daar redelijk alleen in. Echt van alles ging weer mis vandaag.

Hij zou zich moeten focusen op hetgeen waar zijn echte kwaliteiten liggen, lekker achter de bal aanrennen, hem veroveren en inleveren geblazen bij jongens die wel kunnen voetballen zoals Frenkie en Careltje Eiting.

Er gloort echter weinig hoop aan de horizon. Als Ziyach straks heeft bij moeten betalen om bij Besiktas op het veld te mogen staan, krijgen we Labyad. Denk je dat Ziyach al matig is? Nou die Labyad kan er al helemaal geen zak van. Zat niet bij de Marokkaanse selectie.

En dan die Schone en die Huntelaar...Snel actie tegen ondernemen.

Positief vond ik wel het spel van Tadic. Een jongen die makkelijk voetbalt. En Carel dus, die vent ziet het spel. Was ie trouwens geblondeerd of was dat de zon?
 

Maasveld

Well-known member
Wat vind ik die Ziyach weer slecht en nonchalant zeg. Heeft vorige week een acceptabele pot gespeeld en het stijgt hem direct weer naar het hoofd. Dat is dan ook de reden dat bij geen hit is in het buitenland; hij kan zichzelf wel heel erg goed vinden maar hij staat daar redelijk alleen in. Echt van alles ging weer mis vandaag.

Hij zou zich moeten focusen op hetgeen waar zijn echte kwaliteiten liggen, lekker achter de bal aanrennen, hem veroveren en inleveren geblazen bij jongens die wel kunnen voetballen zoals Frenkie en Careltje Eiting.

Er gloort echter weinig hoop aan de horizon. Als Ziyach straks heeft bij moeten betalen om bij Besiktas op het veld te mogen staan, krijgen we Labyad. Denk je dat Ziyach al matig is? Nou die Labyad kan er al helemaal geen zak van. Zat niet bij de Marokkaanse selectie.

En dan die Schone en die Huntelaar...Snel actie tegen ondernemen.

Positief vond ik wel het spel van Tadic. Een jongen die makkelijk voetbalt. En Carel dus, die vent ziet het spel. Was ie trouwens geblondeerd of was dat de zon?
Qua opportunisme ben je net een Feyenoorder.
 

Atreides

Well-known member
Lekkere pot. Afgemeten twee keer winnen en leuk spel van Eiting en die Marokaanse rechtsback. Ajax mag tevreden zijn me de maximale score (twee zeges). Nu door naar Standaard Luik, niveautje zal wel een stapje of twee omhoog moeten. Maar goed dan zijn we ook weer zes dagen verder in de seizoensaanloop.

Zeer leuke affiche, ik hoop dat ze die uitzenden op de Belgische tv. Standard won zijn eerste competitewedstrijd van AA Gent wat op zich een prima resultaat is, maar ik ben toch niet zeker of zij al klaar zijn voor een wedstrijd van dit kaliber. Veel zal er voor hen van afhangen of Carcela er tegen dan nog is en opnieuw voor Standard wil voetballen. Dat is een van de weinige spelers die het niveau van bijvoorbeeld Tadic heeft. Voor mij is Ajax lichtjes favoriet.

Zeer leuk affiche inderdaad. Is Standaard nu echt zo duiventil als dit stukje lijkt te suggereren?
https://www.transfermarkt.nl/standard-luttich/transfers/verein/3057/saison_id/2018

Kun je of iemand anders nog wat vertellen of hoe Standard speelt?
 
Laatst bewerkt:

Batigoal

Well-known member
Leuk om tegen Standard te spelen. Ik ben benieuwd of Preud'homme wat durft tegen een andere grote ploeg. Toch een trainer die als er kwaliteit tegenover zijn ploeg staat vaak in de verdediging kruipt, maar met het materiaal van Standard hoeft hij dat niet.

Eventueel daarna dus tegen Dynamo Kyiv in opbouw, maar dat zal tegen die tijd wel voldoende Brazilianen hebben gekocht, en Slavia Praag. Geen onhaalbare kaarten, maar dat zegt tegenwoordig niets natuurlijk.
 

Max

Administrator
Forumleiding
AFC Ajax in Europa: Voorronde CL 2018/19

AFC Ajax in Europa: Voorronde CL 2018/19

Standard is toch altijd onrustig? De route Standard en Dinamo Kiev/Slavia Praag zou een haalbare kaart moeten zijn. Dat zijn geen ploegen die in de CL kunnen overwinteren.
 

zwammy

Well-known member
En de winnaar daarnvan moet tegen Dinamo Kiev of Slavia Praag. Die loting moet weliswaar nog plaatsvinden, maar omdat Russische en Oekra?ense clubs elkaar niet mogen loten is er geen andere mogelijke loting.

Wat een gezeik weer zeg. Misschien moeten wij eens ruzie gaan maken met Italie, Duitsland , Spanje en Engeland. Hebben we ook meer kans om weer ver te geraken. Vooruit, voor AZ ook met Kazachstan :D
 

de waan

Well-known member
Wat een gezeik weer zeg. Misschien moeten wij eens ruzie gaan maken met Italie, Duitsland , Spanje en Engeland. Hebben we ook meer kans om weer ver te geraken. Vooruit, voor AZ ook met Kazachstan :D
Goed plan wel. Ik stel voor de oorlog te verklaren aan alle Europese landen die bij de eerste 30 van de UEFA-ranking staan. Van Birkirkirkirkara en Cwmbrgdytscfrrrstfraidd Town moeten we toch nog wel kunnen winnen.
 

Eef de Kip

Well-known member
Leuk om tegen Standard te spelen. Ik ben benieuwd of Preud'homme wat durft tegen een andere grote ploeg. Toch een trainer die als er kwaliteit tegenover zijn ploeg staat vaak in de verdediging kruipt, maar met het materiaal van Standard hoeft hij dat niet.

Op zich wel een voordeel dat we uit beginnen. Ik neem aan dat Standard thuis niet alleen maar 90 minuten achter de bal speelt en dat er wat meer ruimte is. 1-1 lijkt me een mooie uitslag (hoewel 1-4 nog leuker is), dan moet Standard er wel uitkomen als we een week later thuis spelen tegen ze.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Wat een gezeik weer zeg. Misschien moeten wij eens ruzie gaan maken met Italie, Duitsland , Spanje en Engeland. Hebben we ook meer kans om weer ver te geraken. Vooruit, voor AZ ook met Kazachstan :D

Yep, lekkere onzin allemaal. Gewoon afschaffen die onzin dat bepaalde landen niet tegen elkaar kunnen. Als ze moeilijk doen, spelen ze maar tegen elkaar op neutraal terrein.
 

erka

Well-known member
Ja, wat een onzin. De VS en Iran spelen bijvoorbeeld ook gewoon op sportief gebied tegen elkaar als het zo geloot wordt.
 

Kralinger

Administrator
Forumleiding
Ja, wat een onzin. De VS en Iran spelen bijvoorbeeld ook gewoon op sportief gebied tegen elkaar als het zo geloot wordt.

In Azi? moeten Noord-Korea en Zuid-Korea ook regelmatig gewoon tegen elkaar spelen. Er wordt soms op neutraal terrein gespeeld, maar die wedstrijden moeten gewoon plaatsvinden op de geplande data.
 

Atreides

Well-known member
En dan die Schone en die Huntelaar...Snel actie tegen ondernemen.

Je lijkt nogal last te hebben van conformation bias. Beiden speelden -wederom - prima. Waar je Huntelaar de vorige keer kon verwijten dat hij de kansen niet benutte heeft hij er nu twee gemaakt. Lijkt me een prima gemiddelde over 2 wedstrijden.

Staat hier ook wel mooi uitgelegd dat Klaas-Jan gewoon ook zonder bal een hele nuttige speler is
https://www.vi.nl/pro/analyse/ajax-is-nu-ook-voorbereid-op-chaos
 

Kielse Rat

Well-known member
Leuk om tegen Standard te spelen. Ik ben benieuwd of Preud'homme wat durft tegen een andere grote ploeg. Toch een trainer die als er kwaliteit tegenover zijn ploeg staat vaak in de verdediging kruipt, maar met het materiaal van Standard hoeft hij dat niet.

Standard gaat inderdaad denk ik de bal aan Ajax laten en er dan snel proberen uit te komen als ze hem veroveren, ze fysiek overpoweren. Dat is toch het recept waar hij ondermeer bij Club Brugge en vroeger Standard succesvol mee is geweest.
 

Atreides

Well-known member
Een portret van ??n de beste eredivisietrainers van de afgelopen 30 jaar. Met afstand ??n van de amusantste trouwens. Thans zijn tijd verdelend als trainer, TD, ondervoorzitter en clubicoon van Luik. Toch nog een stukje ongezonde machtsverdeling meegenomen van ome Joop.

Michel Preud'homme: maniakaal, bijgelovig en overal succesvol

PortretAjax treft morgenavond in de voorronde van de Champions League het Standard Luik van Michel Preud’homme. Een fanatieke keeperslegende die overal succes heeft.
Nik Kok 06-08-18, 09:15

Door Nik Kok

Wout Brama klinkt nog altijd verbaasd wanneer hij het vertelt. Toen Michel Preud’homme aan zijn eerste training bij FC Twente begon, had de coach alle 34 wedstrijden van het seizoen ervoor bekeken. ,,Minutieus, want bij elke speler die hij daarna sprak, begon hij over details in bepaalde wedstrijden.’’

Het tekent de maniakale keeperslegende Preud’homme, die liever niets aan het toeval overlaat. Het was in die zomer van 2010 toch al wennen voor de Twente-spelers. In een ruimte in het trainingscomplex van de club werden stretchers neergezet. Zo konden de spelers tussendoor uitrusten. Na de ochtendtraining werd er in de namiddag n?g een keer getraind. Bijna elke dag. Zo zwaar hadden ze het destijds bij de toenmalige landskampioen nog nooit meegemaakt. Zwarte doeken rond het trainingsveld moesten spionnen van tegenstanders tegenhouden en voortaan duurden wedstrijdanalyses – in het Vlaams met zwaar Frans accent – eindeloos lang. Theo Janssen verzuchtte een keer ‘of hij nou echt alw??r naar de kloteanalyses moest gaan zitten luisteren’. Ja, dat moest.

Twente had er baat bij. Het pakte de Johan Cruijff Schaal en de beker, sloeg geen slecht figuur in de Champions League, kwam tot de laatst acht in de Europa League en liep pas op de laatste speeldag het kampioenschap mis. De huidige Ajax-assistent Alfred Schreuder was toen assistent onder de Belg. ,,Hij is ??n van de beste trainers die ik ooit heb gehad’’, zegt Brama. ,,Tactisch is hij heel sterk. Als speler ben je perfect op de wedstrijd voorbereid en weet je waar de zwaktes van de tegenstander liggen. Dat klopte altijd perfect.’’
694


Hard
Preud’homme kan hard zijn als het moet. Kind van de club Sander Boschker werd naar de bank verwezen. ,,Hij zei dat hij twee eerste keepers had’’, aldus Boschker. ,,Daar kon ik niet zo veel mee. Ik dacht meer van: zeg nou gewoon dat je Michajlov beter vindt. Dat durfde hij niet zo uit te spreken. Daarin zag je wel dat typisch Belgische.’’

Preud’homme had soms moeite met de uitgesproken Nederlanders. Boschker: ,,Met Theo Janssen schuurde het vaak. Die zei gewoon wat hij dacht. Dan moest onze teammanager weer even op hem inpraten dat Nederlanders gewoon zo zijn’’, zegt Brama.


Razernij

Bedeesd is Preud’homme bepaald niet als de wedstrijd begint. Niet voor niets liet Twente een clausule in het contract opnemen over zijn gedrag langs de lijn. E?n keer ging het goed mis. Tijdens AZ-FC Twente werd Twente-verdediger Douglas met rood naar de kant gestuurd. Preud’homme ging langs de kant tekeer. ,,Ik was als een roker die was gestopt maar toch nog stiekem een trekje nam’’, zei hij er destijds zelf over. Niet alleen scheidsrechters kunnen hem tot razernij drijven. Een mislukte Panenka-penalty van Bryan Ruiz tegen Roda JC bijvoorbeeld. ,,Dan ergerde hij zich kapot’’, weet Brama.

Marc Degryse, oud-ploeggenoot bij het Belgische elftal, zegt zich weleens zorgen te maken. ,,Met deze manier van werken is het logisch dat zijn batterijen ooit op zullen raken’’, zei hij ooit.

694

Gelukkig is er altijd een plak pruimtabak in de buurt, tijdens de wedstrijd verstopt achter de bovenlip. Behalve die ene keer toen Theo Janssen de plak wilde verstoppen. Twente verloor, waarna Janssen het toch maar weer snel terugbracht. De pruimtabak is al net zo onlosmakelijk met de trainer verbonden als zijn bijgeloof. Voor de wedstrijd moet hij altijd zijn kinderen op de tribune zien. Toen hij niet op dezelfde plaats kon parkeren vanwege een verbouwing rond het stadion van zijn club Club Brugge en er vervolgens twee keer werd verloren, was het duidelijk: die parkeerplek moest hoe dan ook weer worden vrijgemaakt.

,,Maar bovenal is Preud’homme een toptrainer die overal succes heeft gehad’’, zegt Aad de Mos, die hem nog meemaakte bij KV Mechelen. Preud’homme was de doelman van het team dat in 1988 de Europa Cup II won onder De Mos. Later zou hij voor Belgi? uitblinken op de WK’s van 1990 en vooral 1994. ,,Toen al was hij bezig met de organisatie neerzetten.’’ En ja, toen was hij ook al ongekend fanatiek. De Mos: ,,Dan gaf ik die jongens op zondag vrij, vroeg hij een extra training aan.’’

694

God in Luik
Nu is Preud’homme een god in Luik. ,,En dat is knap, want het is heel moeilijk werken bij die club. Voor Ron Jans en voor mij bijvoorbeeld. Je hebt er te maken met de Franstalige pers die partij kiest. Dat hoeven ze bij Preud’homme niet te proberen, hij is een clubicoon. Bovendien is hij daar nu een soort van onschendbaar als technisch directeur ?n ondervoorzitter.’’

Ajax kan het nog weleens heel erg moeilijk krijgen met het Standard van Preud’homme, denkt De Mos. ,,Hij is van het snelle voetbal. Snel de diepte in, middenveldje overslaan. Overal heeft hij succes. Van Club Brugge heeft hij weer een topclub gemaakt. Ajax is favoriet, maar Standard heeft niks te verliezen.’’

Daar komt bij: van alle Ajax-wedstrijden en spelers, inclusief diegenen die toch niet gaan spelen, is waarschijnlijk nu al een grondige analyse gemaakt.
https://www.tubantia.nl/buitenlands...kaal-bijgelovig-en-overal-succesvol~af826858/
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan