AFC Ajax in de Europa League 20/21

Atreides

Well-known member
Elia, Lens en Promes is wel een tijdje terug.

Uiteraard. Laat ook zien dat het probleem vrij hardnekkig is want er zijn nog veel meer voorbeelden. Wat mij betreft huren ze drie allochtoonse ex-topvoetballers in die moeilijke jongens gaan begeleiden in combinatie met iets als techniektrainer / jeugdtrainer.
 

Batigoal

Well-known member
Laten we wel wezen, men (en niet alleen Ajax, veel ploegen hebben die neiging) koopt liever een (dure) spits dan dat ze een jonkie in de spits zetten. Buitenspelers willen we nog weleens opleiden, maar welke spits uit de eigen jeugd heeft een echte kans gekregen? Babel en lang daarvoor Hos? waren zo'n beetje de laatsten. De rest is of vroegtijdig vertrokken of was niet goed genoeg. Wie weet dat Brobbey kan doorbreken, maar hij heeft de concurrentie van de aangekochte spelers Danilo en met name Traor?.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Klopt. Bij Feyenoord zie je dat Vente het ook niet gaat redden. Feyenoord haalde liever Te Vrede erbij dan dat ze Janssen doorschoven. Al vraag ik mij bij Feyenoord sowieso af of het qua spitsen opleiden wat kan worden. Als je Makaay je spitsen op laat leiden tot nieuwe Makaays, dan zijn dat voor Nederlandse begrippen beperkte spitsen.
 

Atreides

Well-known member
Laten we wel wezen, men (en niet alleen Ajax, veel ploegen hebben die neiging) koopt liever een (dure) spits dan dat ze een jonkie in de spits zetten. Buitenspelers willen we nog weleens opleiden, maar welke spits uit de eigen jeugd heeft een echte kans gekregen? Babel en lang daarvoor Hos? waren zo'n beetje de laatsten. De rest is of vroegtijdig vertrokken of was niet goed genoeg. Wie weet dat Brobbey kan doorbreken, maar hij heeft de concurrentie van de aangekochte spelers Danilo en met name Traor?.

Dolberg komt natuurlijk ook uit eigen gelederen, net als een Cerny (vleugelspeler, maar soit). Ik kan me na Babel / Hos? ook helemaal geen enkele speler herinneren die elders nog wel is doorgebroken al was het maar als een Mols destijds via Cambuur, Twente, Utrecht en uiteindelijk Glasgow en Oranje nog wel lukte.
 

Unregistere

Well-known member
Persoonlijk verwacht ik meer van de (veel jongere) Ekkelenkamp, maar die heeft het niveau ook nog lang niet en zelfs bij hem zijn veel vraagtekens te zetten.

source.gif


Dolberg komt natuurlijk ook uit eigen gelederen, net als een Cerny (vleugelspeler, maar soit). Ik kan me na Babel / Hos? ook helemaal geen enkele speler herinneren die elders nog wel is doorgebroken al was het maar als een Mols destijds via Cambuur, Twente, Utrecht en uiteindelijk Glasgow en Oranje nog wel lukte.

Wie hebben ze na Babel allemaal in de spits van A1 gehad? Castillion sowieso, El Azzouzi denk ik. Stond Fischer in de jeugd in de punt of al op de flank?
 
Laatst bewerkt:

Hankie

Well-known member
Dolberg komt natuurlijk ook uit eigen gelederen, net als een Cerny (vleugelspeler, maar soit). Ik kan me na Babel / Hos? ook helemaal geen enkele speler herinneren die elders nog wel is doorgebroken al was het maar als een Mols destijds via Cambuur, Twente, Utrecht en uiteindelijk Glasgow en Oranje nog wel lukte.

Dolberg speelt pas 4 jaar bij Ajax......
 

Pascallovic

Well-known member
Uiteraard. Laat ook zien dat het probleem vrij hardnekkig is want er zijn nog veel meer voorbeelden. Wat mij betreft huren ze drie allochtoonse ex-topvoetballers in die moeilijke jongens gaan begeleiden in combinatie met iets als techniektrainer / jeugdtrainer.
Die lopen er toch al rond met Bogarde en Reiziger? Said Ouaali is als hoofdjeugdopleidingen ook allochtoon en Nordin Wooter heeft er recent ook nog 6 jaar rondgelopen als jeugd en techniektrainer. Kan mij niet voorstellen dat op dit moment bij Gravenberch niet kijken hoe hem te begeleiden en professioneler te worden. Echter lijkt het voorlopig niet te werken.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Dolberg was 17, bijna 18 jaar toen hij naar Ajax kwam. Een jaar na zijn komst maakte hij zijn debuut voor Ajax 1. Dat zie ik als een aankoop.

Bergwijn was 13 bijna 14 toen hij naar PSV vertrok over zelfopgeleide spelers gesproken.
 

Atreides

Well-known member
source.gif




Wie hebben ze na Babel allemaal in de spits van A1 gehad? Castillion sowieso, El Azzouzi denk ik. Stond Fischer in de jeugd in de punt of al op de flank?

Weet ik niet zo goed. Hup Batigoal!

El Azzouzi mocht al weg bij een campingelftal en speelt nu bij Volendam. Fischer heeft in zijn hele carri?re nauwelijks als spits gespeeld (en dat zal dan vooral als valse 9 zijn geweest).

Dolberg speelt pas 4 jaar bij Ajax......

Volgens de definitie van de UEFA eigen jeugd, maar om die eeuwige discussie voor te zijn schreef ik ook 'uit eigen gelederen'.
 

Pascallovic

Well-known member
Wie hebben ze na Babel allemaal in de spits van A1 gehad? Castillion sowieso, El Azzouzi denk ik. Stond Fischer in de jeugd in de punt of al op de flank?
In de A1 kom je dan uit bij een Sierhuis die er stond als voorganger van de huidige spits Brobbey. Ik weet niet of Malen er gespeeld heeft of dat ie vanuit de B1 is vertrokken. Daishawn Redan speelde wel regelmatig in de A1. Adham El Idrissi heeft er gespeeld, maar komt niet verder dan Telstar momenteel.
 

Batigoal

Well-known member
Wie hebben ze na Babel allemaal in de spits van A1 gehad? Castillion sowieso, El Azzouzi denk ik. Stond Fischer in de jeugd in de punt of al op de flank?

Dat wordt me een lange lijst. El Ghazi heeft volgens mij bij Ajax nog spits gespeeld, Sheraldo Becker sowieso, Kishna volgens mij ook, Poepon, Walian, Vermeij, Boere, Serrarens, supertalent Jordy Brouwer en nog wat obscure namen.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Volgens de definitie van de UEFA eigen jeugd, maar om die eeuwige discussie voor te zijn schreef ik ook 'uit eigen gelederen'.

Dus eigenlijk reageer je helemaal niet op het eigen jeugd betoog van Batigoal. Kun je beter hem ook niet quoten.
 

Pascallovic

Well-known member
Dat wordt me een lange lijst. El Ghazi heeft volgens mij bij Ajax nog spits gespeeld, Sheraldo Becker sowieso, Kishna volgens mij ook, Poepon, Walian, Vermeij, Boere, Serrarens, supertalent Jordy Brouwer en nog wat obscure namen.
Danzell Gravenberch heeft er ook nog spits gespeeld.
 

Maasveld

Well-known member
De Wit brengt fysiek en lengte met zich mee. Daar hebben we niet veel spelers van. Daarom mocht ie regelmatig invallen. Iemand die hard werkt, zich het snot voor de ogen kan lopen en zonder problemen opoffert voor het team. Daarom zit ie er bij. Niet omdat ie zo goed kan voetballen. Gravenberch wordt gezien als heel groot talent, maar gedraagt zich niet heel professioneel. Loopt een beetje naast zijn schoenen en heeft al een schorsing gehad omdat ie ruzie met Bogarde maakte en riep "dat hij hem niks kon leren". In het veld is Gravenberch erg flegmatiek en komt nonchalant over. Qua techniek is ie echt heel ver, maar hij heeft tot op heden niet de vechtlust van Dani de Wit. Laat Dani de Wit nu vooral zijn ingevallen in wedstrijden waarin er een klein resultaat over de streep moest worden getrokken.

https://www.transfermarkt.nl/dani-d...18&verein=&liga=&wettbewerb=&pos=&trainer_id=

Hmm, dat valt op zich wel mee.

Klopt. Bij Feyenoord zie je dat Vente het ook niet gaat redden. Feyenoord haalde liever Te Vrede erbij dan dat ze Janssen doorschoven. Al vraag ik mij bij Feyenoord sowieso af of het qua spitsen opleiden wat kan worden. Als je Makaay je spitsen op laat leiden tot nieuwe Makaays, dan zijn dat voor Nederlandse begrippen beperkte spitsen.

Feyenoord zou God (of in dit geval Makaay) op hun blote knie?n moeten bedanken als er een nieuwe Makaay wordt opgeleid.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Feyenoord zou God (of in dit geval Makaay) op hun blote knie?n moeten bedanken als er een nieuwe Makaay wordt opgeleid.

Iemand die zo scherp in de afwerking is dat is talent. Dat kun je niet zo opleiden. Als het dan een slap aftreksel wordt van een Makaay met daarnaast ook de gebreken van Makaay, dan blijft er weinig over.
 

Maasveld

Well-known member
Iemand die zo scherp in de afwerking is dat is talent. Dat kun je niet zo opleiden. Als het dan een slap aftreksel wordt van een Makaay met daarnaast ook de gebreken van Makaay, dan blijft er weinig over.
Vrijwel alles is een combinatie van aanleg en training.
 

Atreides

Well-known member
Dus eigenlijk reageer je helemaal niet op het eigen jeugd betoog van Batigoal. Kun je beter hem ook niet quoten.

Hele verhaal gaat natuurlijk vooral over iets anders (namelijk dat er bijna niks doorbreekt). Juist de categorie die nog even mag meedoen met de A1/Jong Ajax wat formeel opleidingselftallen zijn breekt regelmatig door en om de hele semantische discussie te voorkomen tussen aankopen als Tadic en gasten als Daley Blind lijkt me de term 'eigen gelederen prima.
 

Max

Administrator
Forumleiding
Schuurs ook maar opvoeren als iemand uit eigen gelederen die doorbreekt? Gevolgd door wellicht Kik Pieri?
 

Unregistere

Well-known member
Dat wordt me een lange lijst. El Ghazi heeft volgens mij bij Ajax nog spits gespeeld, Sheraldo Becker sowieso, Kishna volgens mij ook, Poepon, Walian, Vermeij, Boere, Serrarens, supertalent Jordy Brouwer en nog wat obscure namen.

Dit is al een aardig obscuur rijtje. Jordi Bitter hoort er ook nog tussen, denk ik.
 
Bovenaan