AFC Ajax in de Europa League 20/21

Hankie

Well-known member
Mijn punt is dat als ze zich zo opladen tegen Feyenoord en Heracles als dat ze in de CL hebben gedaan dan word je met 2 vingers in de neus kampioen met een straatlengte voorsprong op PSV. Ik heb het dan over een heel seizoen waarbij ze mentaal weerbaarder zijn dan nu. Lijkt me niet zo utopisch gezien het spel tegen Bayern, Benfica en Real. Daar doe je het gewoon goed tegen en laat je zien dat je Europese subtop bent. Als je de energie ziet die ze gisteravond in 5 mn aan de dag leggen, dan zie je al meer dan ik in een hele wedstrijd tegen Heracles heb gezien.
En nogmaals, kansen zoals van Dolberg moeten er gewoon in op dit niveau want voetballend laat je gewoon zien dat je mee kunt komen. Verhalen dat Real op 50% speelde is natuurlijk Bull shit, geloof ik niets van.

Klopt dit is wat wij ook al het hele seizoen roepen. Waarom tegen Ajax en PSV wel en niet tegen Excelsior en de Graafschap? Of te wel metaliteitsprobleem.
 

Eef de Kip

Well-known member
Klopt dit is wat wij ook al het hele seizoen roepen. Waarom tegen Ajax en PSV wel en niet tegen Excelsior en de Graafschap? Of te wel metaliteitsprobleem.

Ook een goed voorbeeld idd, bij jullie moet het helemaal pijnlijk zijn als je tegen Ajax alles kunt en een week later tegen Excelsior niets. Volgens mij is het verschil bij jullie nog wel groter dan bij ons.
Ik weet ook wel dat het makkelijk gezegd is en dat het nou eenmaal zo werkt maar toch, ik word er gek van als ik me bedenk dat je al bijna kampioen had kunnen zijn. Met 3 vingers in de neus.
 

Hankie

Well-known member
Ook een goed voorbeeld idd, bij jullie moet het helemaal pijnlijk zijn als je tegen Ajax alles kunt en een week later tegen Excelsior niets. Volgens mij is het verschil bij jullie nog wel groter dan bij ons.
Ik weet ook wel dat het makkelijk gezegd is en dat het nou eenmaal zo werkt maar toch, ik word er gek van als ik me bedenk dat je al bijna kampioen had kunnen zijn. Met 3 vingers in de neus.

Yep snap ik en is frustrerend, wij stonden na 10 weken al op een kansloze 3e plaats waar je gewoon mee had kunnen doen om de titel. Ik begrijp ook niet waar die extreme nu juist vandaan komen. Is het de tacktiek van de tegenstander? Beter met reactie voetbal dan zelf het spel maken? Of laksheid?
 

Eef de Kip

Well-known member
Tsja, het is al eerder aangegeven dat je je nou eenmaal makkelijker motiveert voor een potje tegen Bayern dan op dat kutplastic in Almelo maar dat mag natuurlijk nooit tot zulke extremen leiden. Ik denk wel dat het een slok op een borrel scheelt of je reactief kunt spelen of dat je het spel moet maken maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het voornamelijk een mentaal probleem is.
 

Pascallovic

Well-known member
Tsja, het is al eerder aangegeven dat je je nou eenmaal makkelijker motiveert voor een potje tegen Bayern dan op dat kutplastic in Almelo maar dat mag natuurlijk nooit tot zulke extremen leiden. Ik denk wel dat het een slok op een borrel scheelt of je reactief kunt spelen of dat je het spel moet maken maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het voornamelijk een mentaal probleem is.
Het heeft te maken met willen werken voor elkaar. Dat heb ik gisteren wel gezien en andere wedstrijden niet. Middenvelders die na balverlies van de aanvallers of zichzelf zo snel mogelijk die bal terug willen veroveren. Ik zie een Schone sprintjes trekken die hij anders niet maakt. Het is vooral felheid en druk zetten. Ajax speelde gisteren niet reactief, net zoals dat ze in Almelo en tegen Feyenoord ook niet reactief speelden. Daarin veranderd dus niet zoveel. Het heeft te maken met de uitvoering. Gisteren zag je op het eind dat ze weer te veel wilden opbouwen van achteruit en dat Real Ajax bij de opbouw in de problemen bracht door ze vroeg vast te zetten. Men weigerde echter (net als in Almelo) de lange bal te spelen, waardoor Real nog een paar keer dreigend werd door onze fouten. Dit terwijl Ajax voor rust in dergelijke situaties wel de lange bal hanteerde en Tadic of Neres daar relatief goed mee om gingen.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Mooi hoor. Al die verhalen over de mentaliteit van Ajax en het zal ook allemaal kloppen, maar is Ajax voor Real ook niet gewoon een soort van Vitesse of Heracles?
 

Pascallovic

Well-known member
Mooi hoor. Al die verhalen over de mentaliteit van Ajax en het zal ook allemaal kloppen, maar is Ajax voor Real ook niet gewoon een soort van Vitesse of Heracles?
Zeker. Real zal ook niet met 100% scherpte aan de wedstrijd zijn begonnen zoals ze tegen Barcelona en Atletico wel deden.
 

Eef de Kip

Well-known member
Mooi hoor. Al die verhalen over de mentaliteit van Ajax en het zal ook allemaal kloppen, maar is Ajax voor Real ook niet gewoon een soort van Vitesse of Heracles?

Als je kijkt naar efficiency dan ligt daar natuurlijk wel een verschil maar dat heb ik al eerder aangegeven. We hebben gisteren 4 a 5 kansen gekregen en als je er maar eentje maakt terwijl Real er 2 maakt uit 3 kansen dan lijkt me dat ook wel belangrijk ja.
 

noordooster

Well-known member
Mooi hoor. Al die verhalen over de mentaliteit van Ajax en het zal ook allemaal kloppen, maar is Ajax voor Real ook niet gewoon een soort van Vitesse of Heracles?

Natuurlijk is het voor Real 1 van de zovele die ze spelen.
Terwijl het leek of sommige jongens van Ajax zich ook graag in de kijker wilden spelen , wetend dat er
bij zulke wedstrijden velen meekijken.

Een aantal keren las ik de vergelijking met Heracles uit. En er wordt dan direct gezegd, dat de Ajax spelers nu een betere mentaliteit toonden.
Een ander groot verschil vond ik de opvatting van de tegenstander. Heracles en eerder ook Feijenoord gingen Ajax over het hele veld afjagen.
En dat deed Real duidelijk niet, die speelden veel afwachtender, waardoor Ajax de jager was en Real veelal de opgejaagde En dat laatste ligt Ajax ook beter.
 

Unnekuukse

Active member
Mooi hoor. Al die verhalen over de mentaliteit van Ajax en het zal ook allemaal kloppen, maar is Ajax voor Real ook niet gewoon een soort van Vitesse of Heracles?

Ja.
Mooi voorbeeld van hoe Real over deze 'klus' denkt is de bewuste gele kaart van Ramos. Hij ging er al vanuit dat ze een ronde verder zijn. Reken maar dat hij in veld wel heeft aangevoeld of hij zich die houding kon permitteren...
 

Max

Administrator
Forumleiding
Alleen een beetje dom om ook tegen een deel van de pers te roepen dat het een bewussie is. Ik zie de UEFA niet snel Ramos schorsen, maar dat risico loopt hij wel natuurlijk.
 

Totti

New member
Dat weet jij. Dat weet ik. Dat weet soms ook Gevegt. Maar de rest wil niet aan de waarheid waar het 'hun aller Ajax' betreft. :) Inmiddels zijn ze overgaan tot onverhulde doodsbedreigingen. Lachen man! :duim:

Ze hebben best leuk gespeeld voor hun doen. Real gaf Ajax lange tijd het gevoel dat ze mee mochten doen. Maar toen de Spanjaarden na die 1-1 even aanzetten, waren ze net zo kansloos als PSV eerder dit jaar tegen clubs van deze statuur . Het lot van de NL clubs in de CL.
Ik hoef niet voor Ajax te zijn om te zien dat jij een heel triest figuur bent.
 

JMD

Well-known member
Alleen een beetje dom om ook tegen een deel van de pers te roepen dat het een bewussie is. Ik zie de UEFA niet snel Ramos schorsen, maar dat risico loopt hij wel natuurlijk.

In 2011 ofzo schorste de UEFA de Realspelers die expres tegen 2x geel aanliepen tegen Ajax om zo het 6e groepsduel te missen nog extra. Mag toch hopen dat dat nu ook gebeurt.
 

Susa

New member
Jammer dat het 1-2 is geworden, maar je had wel het gevoel dat Real na de 1-1 wat extra's kon brengen.

Ik ben dan ook benieuwd met wat voor strijdplan ten Hag gaat komen in Madrid!!
 

RexTremenday

New member
dat 'Real liet Ajax even meedoen' begrijp ik nooit. Zouden ze dan voor hun lol twee goals tegenkrijgen, waarvan er eentje wordt afgekeurd?
 

vakx2.0

Banned
dat 'Real liet Ajax even meedoen' begrijp ik nooit. Zouden ze dan voor hun lol twee goals tegenkrijgen, waarvan er eentje wordt afgekeurd?

Als die eerste was goedgekeurd, was die tweede nooit gevallen. De coach zij het zelf ... ze waren naar Amsterdam gekomen om te lijden (lees: zuinig te spelen) en zullen - omgekeerd - in Madrid gaan zorgen dat Ajax gaat lijden (lees: Real neemt daar het initiatief). Zo spelen die ploegen al jaren Europees. "Eerst het bordje van de tegenstander opeten, dan pas aan dat van jezelf beginnen".

Gisterenavond was niet anders.
 

vakx2.0

Banned
Bijval van Vd Vaart ... die laat ook optekenen dat Real slechts op 80% speelde.

Van der Vaart vreest dat Ajax de nederlaag niet meer zal kunnen wegpoetsen in Madrid. En dan zou het weleens op een teleurstellend seizoen kunnen uitdraaien voor de Amsterdammers.

"Mijn eerste gevoel zegt: het is klaar. Real Madrid leek het gisteren op tachtig procent te doen. Als ze in Madrid nog beter spelen, krijg je het heel lastig daar", denkt Van der Vaart.
 

Joost

Well-known member
Kijk waar Tagliafico staat bij de eerste kopbal, die Courtois nog kan stoppen en wat hij daarna doet. Het is eerst buitenspel en daarna blokt hij bewust Courtois, vooral dat laatste is heel duidelijk te zien.

Als (in dit geval) Ajacied moet je het omdraaien: Als Benzema doet wat Tagliafico deed, wat zou je er dan van zeggen? Ik gok dat de goal dan afgekeurd had moeten worden ;)

Je vergeet wel gemakshalve even dat het pas buitenspel is NADAT Tagliafico de bal kopt.
Hoewel het om miliseconden gaat is het vermeende blok door Tadic VOOR de kopbal.

Om het nog aparter te maken; het stuk van Tadic waarmee hij Courtois hindert staat helemaal niet buitenspel.
 
Bovenaan