30. BAXTER DURY - Prince Of Tears
Ha, daar is-ie weer! Baxter Dury, de man die inmiddels een uiterst interessante discografie heeft opgebouwd. Ook
Prince Of Tears is weer een typisch Dury-album. In amper een half uur komt alles wat daarbij hoort voorbij. Praatzang, geestige teksten, damesvocalen, strijkers, koortjes en als klap op de vuurpijl nog een vlammende tirade van Jason Williamson (Sleaford Mods). Beroemd gaat Dury er niet mee worden, erg leuk is het wel.
Favoriete track: Miami
29. SPINVIS - Trein Vuur Dageraad
Geluidskunstenaar en knip-en-plak-po?et Erik de Jong debuteerde in 2002 als Spinvis met een titelloos debuut. Hij maakte direct naam met dit verrassende album. Zijn fans roemden zijn vermogen om met op het oog los van elkaar staande zinnen toch een verrassend beeld van het alledaagse leven te schetsen. Eigenlijk is dat nooit veranderd, want ook het melancholieke
Trein Vuur Dageraad past prima in zijn oeuvre en bevat weer enkele songs die in de toekomst moeiteloos op die ultieme 'Spinvis Best Of' kunnen staan.
Favoriete track: Stefan en Lisette
28. ALDOUS HARDING - Party
Een stukje onthaasten met een folkzangeres uit Nieuw-Zeeland. Die kwalificatie was zonder meer van toepassing op de debuutplaat van Aldous Harding. Nu is daar
Party en in tegenstelling tot de vrolijke titel is er van een feeststemming geen sprake. De excentrieke Harding grijpt je bij de strot met een verzameling behoorlijk lo-fi klinkende songs, waarin ze een moeilijke periode uit haar liefdesleven op knappe wijze van zich afzingt.
Favoriete track: Imagining My Man
27. CHUCK PROPHET - Bobby Fuller Died For Your Sins
Een van de songs op dit album van gitaarvirtuoos Chuck Prophet heet
Bad Year For Rock And Roll, waarin hij een ode brengt aan een aantal overleden grootheden zoals David Bowie. Het zou ook moeiteloos kunnen worden opgedragen aan Tom Petty, een man aan wie Prophet mij op dit album regelmatig doet denken. Vanwege zijn stemgeluid is de vergelijking met Ray Davies ook nooit ver weg. Fijne plaat vol tijdloze gitaarpop.
Favoriete track: Open Up Your Heart
26. JASON ISBELL AND THE 400 UNIT - The Nashville Sound
Jason Isbell moest de onvolprezen Drive-By Truckers verlaten om zijn eigen werk volledig tot bloei te laten komen. In die band mocht hij ook steeds vaker songs aanleveren, maar er was simpelweg meer ruimte nodig, zeker toen de spanningen in de band toenamen en verslavingen hem in hun greep kregen. Solo leverde Isbell al enkele ijzersterke albums af en ook
The Nashville Sound bevat alt. country van hoog niveau. Dankzij de aanwezigheid van een prima band bovendien net iets meer in een rockjasje dan op de voorgangers. Zit hem ook als gegoten.
Favoriete track: Anxiety
25. HET ZESDE METAAL - Calais
De nieuwste van Het Zesde Metaal,
Calais, bereikte ons land pas dit jaar. In zijn thuisland Belgi? bracht Wannes Cappelle het album vorig jaar al uit. Gelukkig volgde Nederland, want wederom levert Het Zesde Metaal een fijn werkstuk af.
Calais ademt nostalgie, weemoed en romantiek, natuurlijk weer gezongen in dat soms onverstaanbare West-Vlaams. Dat draagt alleen maar bij aan de sfeer. 't Is nog al nie naar de wuppe!
Favoriete track: Achter Zoveel Jaar
24. STEF KAMIL CARLENS - Stuck In The Status Quo
De geniale frontman van Zita Swoon heeft zijn sporen in de muziek ruimschoots verdiend. Dit jaar achtte Stef Kamil Carlens de tijd rijp om met een soloplaat onder eigen naam op de proppen te komen.
Stuck In The Status Quo heeft vooral een volwassen geluid. Mooie luisterliedjes, fraai gitaarspel, goed gezongen en met de juiste hulp van muzikale gasten. Toch mis ik de grilligheid die zijn werk zo kenmerkt, die plotse wendingen en verrassende uithalen met zijn stem. Daarom is dit wat mij betreft een sterke plaat, maar net niet de geweldige plaat die SKC in zich moet hebben.
Favoriete track: Stuck In The Status Quo
23. MOSS - Strike
Tien jaar na de debuutplaat kwam Moss begin dit jaar met het vijfde album
Strike op de proppen. Daarmee keerde de band rond Marien Dorleijn terug naar de roots, want meer dan op de voorgangers viert de gitaarpop hoogtij. Natuurlijk, Moss zou Moss niet zijn als er geen elektronische accenten worden gelegd, maar het is toch vooral een luisterplaat geworden waarop de donkere tijden zijn verdreven door de frisse sound van weleer. Een paar mindere nummers maken dat er op de bowlingbaan net geen sprake is van een strike, maar een dikke spare zit er zeker in voor Moss!
Favoriete track: The Promise
22. DANIELE LUPPI & PARQUET COURTS - Milano
Na een eerdere muzikale ode aan Rome met hulp van Jack White en Norah Jones besloot de Italiaan Daniele Luppi om nu eens de liefde te verklaren aan Milaan. Een stad die zo te horen een heel ander karakter heeft, want hij liet de New Yorkse rammelband Parquet Courts en de excentrieke Yeah Yeah Yeahs-frontvrouw Karen O invliegen. Zij vangen de broeierige cultuur van Milaan in de jaren tachtig, vol 'fashionistas, misfits, outcast en junkies' in een ge?nspireerd klinkende collectie rocksongs. Project meer dan geslaagd!
Favoriete track: Memphis Blues Again
21. SPOON - Hot Thoughts
Voor
Hot Thoughts zocht Britt Daniel, de frontman van de fantastische band Spoon, het weer wat meer in de hoek die hij eerder al eens incidenteel verkende. De funky hoek dus, al dan niet ge?nspireerd door Prince. Een verrassende, maar behoorlijk uitpakkende keuze, want door dit andere geluid onderscheidt dit album zich van de rest van het oeuvre. Aan de andere kant is het wel zo dat juist een ?cht Spoon-nummer, catchy, groeiend in intensiteit en met fijne pianoklanken, in mijn ogen uiteindelijk het prijsnummer is.
Favoriete track: I Ain't The One
20. J. BERNARDT - Running Days
De mannen van Balthazar gebruiken de pauze met de band stuk voor stuk zeer nuttig. Na Warhaus (Maarten Devoldere) en Zimmerman (Simon Casier) kwam ook Jinte Deprez met een soloplaat. Hij bedient zich van het pseudoniem J. Bernardt en laat een voorliefde voor hiphop, R&B en elektronica doorwerken in zijn geluid. Het resultaat is een sfeervolle, soms zelfs dansbare plaat boordevol sterke songs. Eigenlijk maakt dit werk alleen maar extra nieuwsgierig naar een nieuwe Balthazar, want de heren bevinden zich onmiskenbaar in een zeer creatieve periode.
Favoriete track: Calm Down
19. THE MOLOCHS - America's Velvet Glory
Twee doodnormale gasten staren je aan vanaf de platenhoes. De ??n met een Oasis-kapsel uit de tijd dat Oasis nog leuk was, de ander met bril en keurig overhemd. Ze zouden bij je in de straat kunnen wonen. Lijkt me gaaf, want als Lucas Fitzsimons en Ryan Foster dan oefenen in hun garage, zou ik zeker luisteren. De twee spelen namelijk heerlijk rammelende nummers met een licht psychedelisch sixties sausje. Lekker kort en bondig.
America's Velvet Glory zorgt iedere keer weer een heerlijk half uurtje.
Favoriete track: No More Cryin'
18. SAMPHA - Process
Sampha Sisay , een Engelsman met Afrikaanse roots, werkte met onder meer Drake, Kanye West en Solange. Met het met de Mercury Prize bekroonde
Process stapte hij dit jaar zelf in de schijnwerpers. Hij wisselt op deze sterke plaat net zo eenvoudig een intieme pianosong af met een urban sound die heel erg van nu klinkt. Zijn prettige stem houdt alles moeiteloos bij elkaar en ondanks de toch wel zware thematiek blijft het geheel toegankelijk. Indrukwekkend debuut.
Favoriete track: Blood On Me
17. RYAN ADAMS - Prisoner
De grillige topmuzikant Ryan Adams deed natuurlijk altijd al waar hij zin in had, maar inmiddels is hij op het punt beland dat hij zich helemaal nergens meer iets van aantrekt. Dus als hij
1989 van Taylor Swift volledig wil coveren, dan doet hij dat. En als hij, zoals op
Prisoner, zijn gebroken hart eens niet wil vangen in zijn geliefde countryjasje maar in een rocksausje, dan doet hij dat dus ook. Het maakt deze plaat er ??n in de traditie van pakweg Bruce Springsteen en Tom Petty. Uiteraard gemaakt met de achteloze vanzelfsprekendheid die Adams zo kenmerkt.
Favoriete track: Outbound Train
16. CHERRY GLAZERR - Apocalipstick
Rammelend indiebandje dat wordt aangevoerd door de negentienjarige Clementine Creevy. Zij steelt de show met haar vocalen. Als ze wil krijsen, doet ze het. Wil ze liefjes klinken, dan doet ze dat. Wil ze spannend zijn, nou, dan doet ze dat ook. Ze zit bovendien vol met goede idee?n, waardoor de fijne refreintjes en bruggen je om de oren vliegen. Verslavend leuk.
Favoriete track: Nurse Ratched
15. KELELA - Take Me Apart
Als je achternaam Mizanekristos luidt, is het logisch dat je het in je muzikale loopbaan bij je voornaam laat. Kelela, een Amerikaanse met Ethiopische roots, heeft ook de klasse om een zangeres te worden waarvan de achternaam overbodig is. Na jaren in de schaduw van onder meer Solange en Gorillaz pakt ze nu zelf de terechte shine met een van de beste R&B platen van dit jaar. Haar sound, met invloeden uit hiphop en dance, is heel erg van nu en past perfect bij haar warme stem. Kelela overtuigt op alle fronten, zowel in de emotionele ballads als in de verleidelijke liedjes voor in de slaapkamer.
Favoriete track: Frontline
14. WARHAUS - Self Titled
Nog geen jaar na zijn solodebuut is Maarten Devoldere weer terug met een tweede plaat onder de naam Warhaus. Hij presenteert zich andermaal als de Belgische Leonard Cohen in een verzameling songs vol donkere romantiek. Vluchtige ontmoetingen in donkere gelegenheden, verleidelijke vrouwen, gevaar ligt op de loer. Vaak loopt het niet goed af. De doorrookte stem van Devoldere, fraai contrasterend met de heldere zang van partner Sylvie Kreusch, is perfect geschikt voor de po?zie van het nachtleven. Opnieuw een indrukwekkend werkstuk, waarmee hij de 'strijd' met Balthazar-collega Jinte Deprez wat mij betreft net wint. Laat die nieuwe bandplaat maar snel komen!
Favoriete track: Love's A Stranger
13. TAYLOR SWIFT - Reputation
Voorganger
1989 was wat mij betreft een ingenieuze popplaat waarop Taylor Swift de ene topsong aan de andere koppelde. Opvolger
Reputation heeft wat meer luisterbeurten nodig om in de armen te worden gesloten. Maar dan duiken de slimme hooks, onweerstaanbare refreinen en leuke vondsten weer op. Precies zoals je van Swift mag verwachten. Misschien over de hele linie net niet zo geweldig als
1989, maar ze bevestigt haar reputatie wel degelijk met een van de interessantste albums binnen haar genre.
Favoriete track: Call It What You Want
12. SZA - Ctrl
Sol?na Rowe trekt zich weinig aan van muzikale hokjes. In een poging haar stijl te defini?ren komt R&B het dichtst in de buurt, maar dan wel met flarden soul, hiphop en dance. In haar teksten neemt ze geen bepaald geen blad voor haar mond. SZA vertelt openhartig over mannen die behalve met haar ook met andere dames het bed delen, stukgelopen relaties, seks, jaloezie en alles waar een moderne '20 something' vrouw mee te maken krijgt. Ondanks de rafelige randjes en de rauwe thematiek is dit wel degelijk een parel, exemplarisch voor een genre waarin momenteel misschien wel de spannendste dingen gebeuren.
Favoriete track: Prom
11. TYLER, THE CREATOR - Flower Boy
Tyler, the Creator is nooit vies van enige controverse. In het verleden schreef hij enkele ronduit homofobe nummers, maar op dit album komt de rapper volledig verrassend zelf uit de kast. Het maakt
Flower Boy zijn meest persoonlijke plaat tot nu toe. Daarnaast lijkt hij de grilligheid die hem in het verleden soms parten speelde van zich af te hebben geschud, want dit album kent nauwelijks zwakke plekken. Sterker nog, Tyler laat de ene sterke song op de andere volgen!
Favoriete track: Pothole
10. JILLETTE JOHNSON - All I Ever See In You Is Me
De Amerikaanse Jillette Johnson debuteerde enige jaren geleden met
Water In A Whale, een album vol prettige pianopop. Bekend werd ze er niet mee. Zonde, want deze dame verdient veel meer luisteraars. Dat bewijst
All I Ever See In You Is Me wel, wederom een verzameling pianosongs in de lijn van pakweg Carole King, of, om het wat moderner te houden, Fiona Apple. Met haar prettige stem laveert ze soepeltjes langs grootse refreinen, ingehouden bruggen en alles wat ze daar tussenin maar tegenkomt. Om verliefd op te worden!
Favoriete track: Like You Raised Me
9. BENJAMIN CLEMENTINE - I Tell A Fly
Op zijn vorige plaat, bekroond met de Mercury Prize, leerden we Benjamin Clementine toch vooral kennen als een zanger met een paar flexibele stembanden, die zijn nummers het liefst vanachter de piano bracht. Op
I Tell A Fly breekt hij met dit stempel. Clementine gooit alle registers open. Pop, soul, gospel, koorzang, furieus toetsenwerk, theatrale passages en elf nummers die voortdurend een andere kant op lijken te gaan dan je aanvankelijk denkt. Bijzonder werkstuk!
Favoriete track: Phantom Of Aleppoville
8. BROKEN SOCIAL SCENE - Hug Of Thunder
Na zeven jaar komt het Canadese supercollectief Broken Social Scene weer met een nieuwe plaat. Een blik op de line-up zorgt al voor hoge verwachtingen, want iedereen is van de partij, inclusief Leslie Feist. Het lijkt wel een muzikale variant op de jaarlijkse All Star Game in de NBA. En dan moet je de plaat nog draaien! Alles wordt uit de kast gehaald in een collectie sprankelende songs. Sterke refreinen, harmoniezang, opzwepende melodie?n, verrassende wendingen; dit
Hug Of Thunder is een comeback om de vingers bij af te likken!
Favoriete track: Stay Happy
7. PHOEBE BRIDGERS - Stranger In The Alps
De 23-jarige Phoebe Bridgers presenteert zich op haar debuutplaat zeker niet als een vrolijke jongedame. Haar teksten staan vol met sombere bespiegelingen. In dat opzicht is ze te vergelijken met Julien Baker. Bridgers zoekt het muzikaal echter wat breder dan haar generatiegenote en dat is een slimme zet, want daardoor is er meer ruimte voor lucht en krijgt haar geluid een interessante variatie. Beklemmend mooi en wat mij betreft een van de beste nieuwkomers van dit jaar.
Favoriete track: Demi Moore
6. THE MOONLANDINGZ - Interplanetary Class Classics
The Moonlandingz is een samenwerkingsverband tussen de knotsgekke zanger van Fat White Family, de gitarist van diezelfde band en leden van The Eccentronic Research Council. Sean Lennon tekent voor het grootste deel van de productie, doet ook mee en in het slotnummer duikt zelfs Yoko Ono op. Het resultaat is een maffe, maar onweerstaanbare plaat die een verzameling songs herbergt met wortels in punk, psychedelica, krautrock en disco, inclusief meezingers. Volslagen kierewiet!
Favoriete track: Sweet Saturn Mine
5. WILLIAM PATRICK CORGAN - Ogilala
William Patrick Corgan, in de muziekwereld beter bekend als Billy, besloot zijn vijftigste verjaardag aan te grijpen om een plaat te maken in de traditie van de
American Recordings van Johnny Cash. Met Rick Rubin als producer dus. Het levert een verbluffend mooi album op, waarin de stem van Corgan in de schijnwerpers staat, slechts begeleid door gitaar, piano en strijkers. Alsof hij je vanuit een hoek van de kamer toezingt. Corgan klinkt zeer bevlogen, waardoor de toch al fraaie songs alleen maar meer zeggingskracht krijgen. Minstens zo goed als zijn beste Pumpkins-platen!
Favoriete track: The Spaniards
4. CURTIS HARDING - Face Your Fear
De soul zit duidelijk in het lichaam van Curtis Harding, die ooit achtergrondzang voor OutKast verzorgde. Zijn vorige plaat bevatte nog de nodige gitaren, maar op
Face Your Fear heeft hij die een veel minder prominente rol toebedeeld. De soul moet eruit en komt op de beste momenten vanuit zijn tenen. Het levert een geweldige plaat op, waarop ook gospelinvloeden hoorbaar zijn. Een aantal songs klinkt al bij de eerste luisterbeurt als klassiekers uit vervlogen tijden en dat is razend knap.
Favoriete track: Need Your Love
3. DUA LIPA - Self Titled
,,In the beginning, God created heaven and earth". Een donkere vrouwenstem valt in en ze heeft mij direct te pakken. Het is het startpunt voor een hele rij catchy topsongs vol grootse refreinen, heerlijke bruggetjes en altijd is er die bijzondere stem. De bloedmooie Dua Lipa, een Britse met Kosovaarse roots, levert hier een ijzersterk debuutalbum af vol ingenieuze popnummers. Ze verslaat wat mij betreft ook haar ervaren concurrentie moeiteloos en het is dat er op de tweede helft van de plaat net een paar mindere nummers staan, anders had deze popprinses nog wat hoger op het podium gestaan!
Favoriete track: Genesis
2. KENDRICK LAMAR - DAMN.
Met
DAMN. bouwt Kendrick Lamar moeiteloos verder aan een oeuvre dat stilaan legendarische vormen aanneemt. Fantastische beats, prima raps en vooral de ijzersterke verhalen, doorspekt met religieuze verwijzingen, zijn de voornaamste ingredi?nten van een topplaat die van begin tot eind boeit. Er is een glansrol voor Rihanna, Bono mag een stukje meezingen, maar aan het einde van de dag is het altijd Lamar die in het middelpunt staat. Luisteren, nog eens luisteren en dan alleen maar concluderen: damn!
Favoriete track: DUCKWORTH.
1. FOXYGEN - Hang
Ergens tijdens het schrijven van de nummers voor
Hang moeten Sam France en Jonathan Rado het idee hebben gekregen hun vaak naar de sixties knipogende muziek te laten begeleiden door een symfonieorkest. In het verleden boden de mannen van Foxygen wel eens iets te veel ruimte aan slechte idee?n, maar deze vondst is briljant. Van begin tot einde zit je in een heerlijke achtbaan, waarin werkelijk van alles gebeurt. Ondersteund door de jonge honden van The Lemon Twigs en dat geweldige orkest zorgt Foxygen zowel muzikaal als tekstueel voor een glimlach van oor tot oor.
Favoriete track: Mrs. Adams