F1 en andere motorsport

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mommiej

Well-known member
na 4 races (pre-Red Bull Max tijdperk:
Vettel 33
Raikkonen 43
Ricciardo 36
Max 13

na 9 races (nu):
Vettel 96 (+63)
Raikkonen 96 (+53)
Ricciardo 88 (+52)
Max 72 (+59)
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Kan een kenner mij uitleggen waarom Ricciardo in de kwalificatie steeds een paar tienden sneller is en Max in de race juist weer een paar tienden per ronde? Ik snap dat namelijk niet.
 

JMD

Well-known member
Kan een kenner mij uitleggen waarom Ricciardo in de kwalificatie steeds een paar tienden sneller is en Max in de race juist weer een paar tienden per ronde? Ik snap dat namelijk niet.

Een race rijden is wat anders dan een kwalificatierondje. Bij een race gaat het om het managen van banden, motoren, elektrische systemen, geen gekke fouten maken, constant rijden, brandstofmanagement e.d.. Bij een kwalificatieronde gaat het gewoon om 'tanden in het stuur' en gas geven. Andere kwaliteit is dat. Senna was koning van de kwalificatie, haalde maar liefst 65x pole, maar won 'slechts' 41 races. Prost daarentegen trainde 33x als snelste, maar won 51 races.
 

JMD

Well-known member
Inmiddels 2,5 uur na de race en de stewards zijn er nog steeds niet uit.

Wat ook nog speelt (aldus geruchten) is dat Hamilton Rosberg inhaalde onder geel... Die hingen uit vanwege de crash van Perez (ook een gek ongeluk trouwens).

Ondergesneeuwd in alle heisa: Wehrlein wordt 10e... Knap gedaan.
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Een race rijden is wat anders dan een kwalificatierondje. Bij een race gaat het om het managen van banden, motoren, elektrische systemen, geen gekke fouten maken, constant rijden, brandstofmanagement e.d.. Bij een kwalificatieronde gaat het gewoon om 'tanden in het stuur' en gas geven. Andere kwaliteit is dat. Senna was koning van de kwalificatie, haalde maar liefst 65x pole, maar won 'slechts' 41 races. Prost daarentegen trainde 33x als snelste, maar won 51 races.

Thanks. Dan zou je dus kunnen zeggen dat Ricciardo sneller is en Max zuiniger?
 

JMD

Well-known member
Thanks. Dan zou je dus kunnen zeggen dat Ricciardo sneller is en Max zuiniger?
Qua benzine weet ik het niet (die gegevens werden vorig jaar continu in beeld gebracht, dit jaar niet), maar qua bandenmanagement is Max 1 van de beteren van het veld. (Tezamen met Lewis zou ik zeggen, die hield het 20 ronden vol op ultrasofts vandaag en had op het eind ook de betere banden dan Rosberg, alhoewel dat wel met 'langerhoudbare' banden was)
 

Mommiej

Well-known member
laatste geruchten: 10 seconden straf Rosberg (kost hem geen plek) en een reprimande verder niks. Dus eigenlijk geen straf.
 

JMD

Well-known member
laatste geruchten: 10 seconden straf Rosberg (kost hem geen plek) en een reprimande verder niks. Dus eigenlijk geen straf.
Hij is natuurlijk al genoeg gestraft eigenlijk, verliest de 1e/2e plaats...

Bevestigd op de Formule1-twitterfeed van de fIA: Rosberg given a 10s penalty & 2 penalty points for last-lap incident. #AustrianGP result does not change. More soon
 

JMD

Well-known member
Is zo'n penalty-point hetzelfde als een reprimande? Zijn toch 2 verschillende dingen?? Weet dat Hamilton bij de volgende reprimande het bokje is, die heeft er al een aantal gehad.
Beetje vreemd om 2 van dat soort systemen te hebben.

Hoeveel penaltypoints kreeg Verstappen vorig jaar in Monaco??
 

gevegt

Well-known member
Qua benzine weet ik het niet (die gegevens werden vorig jaar continu in beeld gebracht, dit jaar niet), maar qua bandenmanagement is Max 1 van de beteren van het veld. (Tezamen met Lewis zou ik zeggen, die hield het 20 ronden vol op ultrasofts vandaag en had op het eind ook de betere banden dan Rosberg, alhoewel dat wel met 'langerhoudbare' banden was)
Normaal gesproken verbruik je minder brandstof als je zuiniger met je banden omgaat.
Hulkenberg en Button staan ook wel bekend dat ze heel goed met hun banden omgaan.

Wehrlein was inderdaad heel goed bezig. Na de SC lag hij 12 seconden achter de laatste man van het veld.
 

gevegt

Well-known member
Nog even over het verschil tussen RIC en Max: het zo ook nog kunnen dat Max met meer downforce reed. Ook dat scheelt aanzienlijk in de slijtage van de banden.
 

JMD

Well-known member
Nog even over het verschil tussen RIC en Max: het zo ook nog kunnen dat Max met meer downforce reed. Ook dat scheelt aanzienlijk in de slijtage van de banden.

Dat kan ja, maar volgens mij was Max in de andere races ook beter in het bandenmanagement dan RIC.
 

Ivanhoe

Active member
Is zo'n penalty-point hetzelfde als een reprimande? Zijn toch 2 verschillende dingen?? Weet dat Hamilton bij de volgende reprimande het bokje is, die heeft er al een aantal gehad.
Beetje vreemd om 2 van dat soort systemen te hebben.

Hoeveel penaltypoints kreeg Verstappen vorig jaar in Monaco??
Reprimande is een lichtere straf, bij 3 reprimandes krijg je10 plaatsen grid straf bij de eerstvolgende race. Max kreeg vorig jaar 2 penalty points in Monaco. Bij 12 penalty points 1 wedstrijd schorsing.

Hamilton staat inderdaad al op 2 reprimandes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan