Die Ledecky zwemt even 4 seconden onder het WR op de 800 vrij. Dat kind is 18 jaar. Als ze een Chinese was geweest had iedereen doping geroepen en het niet serieus genomen.
Waarom zouden we het niet serieus hebben genomen als ze Chinese zou zijn? Dat lijkt mij pure discriminatie, alsof ze in de VS totaal niet aan doping doen...
Feit is dat er een hele grote groep dopinggebruikers onder de topsporters rondlopen, die nog nooit zijn gepakt. Als je bewust tegen dopinggebruikers bent, is er een grote kans dat je toch voor een van hen juicht en je jezelf dus uiteindelijk voor de gek houdt.
Ik heb wel eens gezegd dat de lage pakkans gecompenseerd zou moeten worden met hardere sancties (levenslange schorsing en wegstrepen van alle resultaten van de betreffende sporter). Nu denk ik dat dopingcontroles met name moet gaan over de gezondheid van de sporter. Een Boom had, in die context, bijvoorbeeld dus niet mogen starten in de Ronde van Frankrijk.
@ JMD: Schippers is toch nog redelijk jong, dacht ik? Ook Kl?ft was in haar topjaren nog vrij jong (werd, in 2002, als tiener Europees kampioen). En dat op de meerkamp, waar je juist oudere atleten zou verwachten.