WK 2018 -NIEUWSTOPIC

Makanaky

Well-known member
Nr. 6 of 7 van Zuid-Amerika (Peru/Parguay oid) gaat wel winnen van de nr. 6 of 7 van Afrika (Marokko/Senegal oid). Zuid-Amerika blijft een lastig voetbalcontinent; weinig landen, veel goede teams, weinig plekken. Misschien een idee om een pan-Amerikaanse kwalificatie op te zetten, naar het idee van de Centenario Copa dit jaar, waar het hele westelijk halfrond aan deelneemt.
 

Batigoal

Well-known member
Nr. 6 of 7 van Zuid-Amerika (Peru/Parguay oid) gaat wel winnen van de nr. 6 of 7 van Afrika (Marokko/Senegal oid). Zuid-Amerika blijft een lastig voetbalcontinent; weinig landen, veel goede teams, weinig plekken. Misschien een idee om een pan-Amerikaanse kwalificatie op te zetten, naar het idee van de Centenario Copa dit jaar, waar het hele westelijk halfrond aan deelneemt.

Dit lijkt me inderdaad veel zinvoller. In Midden-/Noord-Amerika zit een paar interessante voetballanden, maar op het ene continent gaat de helft naar het WK en bij het andere continent maar een fractie. Als je het slim aanpakt kun je al deze landen evenveel kans geven op kwalificatie, maar heb je de mogelijkheid om aan het einde van de rit m??r Zuid-Amerikaanse landen toe te laten op een legitieme wijze. Nu zijn verhoudingen wat scheef.

Azi? en Afrika zijn lastiger. Qua grootte en kwantiteit landen op deze continenten verdienen ze meer plaatsen op het eindtoernooi. Kwalitatief laat het de wensen over, maar eigenlijk zou dat in mijn ogen niet moeten uitmaken, omdat in theorie ieder land een gedegen kans moet hebben op het bereiken van het WK.

In het geval van Afrika trouwens helemaal opmerkelijk dat zij weinig toevoeging hebben op een eindtoernooi, als je ziet welke Afrikaanse voetballers er rondlopen in de topcompetities.
 

Fenerium

Member
Dan moeten ze die eerst maar eens halen. Het maakt natuurlijk geen drol uit of ze nou 1,5 of 10 Aziatische landen toelaten, ze redden het toch niet.

Komt door hun mentaliteit. Afrikanen zijn fysiek sterk, dat is het grootste voordeel wat ze hebben in onderlinge duels. Neem nou Emenike, een bulldozer eerste klas, die gozer zet je niet eventjes van de bal. De Afrikaanse landen hebben zich de laatste 20 jaar wel ontwikkeld. Door Europese trainers aan te trekken valt er veel tactiek te bespeuren in het spel. Er zijn genoeg sensaties geweest zoals Nigeria, Kameroen, Senegal en Ghana maar er is nog veel werk aan de winkel.
 

Janssen

Well-known member
Komt door hun mentaliteit. Afrikanen zijn fysiek sterk, dat is het grootste voordeel wat ze hebben in onderlinge duels. Neem nou Emenike, een bulldozer eerste klas, die gozer zet je niet eventjes van de bal. De Afrikaanse landen hebben zich de laatste 20 jaar wel ontwikkeld. Door Europese trainers aan te trekken valt er veel tactiek te bespeuren in het spel. Er zijn genoeg sensaties geweest zoals Nigeria, Kameroen, Senegal en Ghana maar er is nog veel werk aan de winkel.

Ik vind juist dat ze volledig stilgestaan hebben de laatste 20 jaar. Na de prestatie van Nigeria in 1994 wist iedereen zeker dat de Afrikanen de toekomst hadden op de eindtoernooien. Is er op een sporadische opleving na nooit uitgekomen.

Het ontbreekt ze simpelweg aan (spel)intelligentie. Het zijn allemaal werkers en lopers maar nooit strategen en denkers.

Je kunt niet voetballen met 11 rechtsbacks, bij wijze van.
 

Fenerium

Member
Ik vind juist dat ze volledig stilgestaan hebben de laatste 20 jaar. Na de prestatie van Nigeria in 1994 wist iedereen zeker dat de Afrikanen de toekomst hadden op de eindtoernooien. Is er op een sporadische opleving na nooit uitgekomen.

Het ontbreekt ze simpelweg aan (spel)intelligentie. Het zijn allemaal werkers en lopers maar nooit strategen en denkers.

Je kunt niet voetballen met 11 rechtsbacks, bij wijze van.

Daar heb je wel een punt.
 

Janssen

Well-known member
Waarom kunnen Kenianen zo hard rennen?

Genen, lichaamsbouw, aanleg, trainingsomstandigheden etc etc etc.

Het voetballen met verstand zit niet in hun DNA. Simpel als dat. De klassieke nummers 10's (de Zidane's, Zico's, Totti's, Riquelme's, Rui Costa's van deze wereld zeg maar), allemaal Zuid-Amerikanen en Europeanen. Ik zit nu mijn hoofd te breken op 1 Afrikaan die in dat rijtje kan maar ik kom er niet op.
 

gevegt

Well-known member
Waarom kunnen Kenianen zo hard rennen?

Genen, lichaamsbouw, aanleg, trainingsomstandigheden etc etc etc.

Het voetballen met verstand zit niet in hun DNA. Simpel als dat. De klassieke nummers 10's (de Zidane's, Zico's, Totti's, Riquelme's, Rui Costa's van deze wereld zeg maar), allemaal Zuid-Amerikanen en Europeanen. Ik zit nu mijn hoofd te breken op 1 Afrikaan die in dat rijtje kan maar ik kom er niet op.
De klassieke namen komen allemaal uit klassieke voetballanden waar er al 100 jaar vanaf de jeugd structureel getraind wordt. Dat lijkt me eerder een voorwaarde dan genen en zo.
Of doel je op genen die de hersenpan aansturen?
 

Janssen

Well-known member
De klassieke namen komen allemaal uit klassieke voetballanden waar er al 100 jaar vanaf de jeugd structureel getraind wordt. Dat lijkt me eerder een voorwaarde dan genen en zo.
Of doel je op genen die de hersenpan aansturen?

Europa oke, maar Latijns Amerika is zo ver toch ook nog niet?

Dat laatste zal zeker mee spelen ja.
 

erka

Well-known member
In Zuid-Amerika (Argentini?, Uruguay en Chili) werd al serieus gevoetbald toen in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Itali? en Spanje nog niet eens een nationale competitie was. En toen hun nationale teams op de OS van 24 en 28 zo sterk voor de dag kwamen was dat wel een wakeupcall voor continentaal Europa.
 

gevegt

Well-known member
Europa oke, maar Latijns Amerika is zo ver toch ook nog niet?

Dat laatste zal zeker mee spelen ja.
Latijns Amerika heeft toch wel een aardig aantal geweldige spelers geleverd die niet alleen domme renners waren.

Dat laatste is wel heel stellig.
 

Janssen

Well-known member
In Zuid-Amerika (Argentini?, Uruguay en Chili) werd al serieus gevoetbald toen in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Itali? en Spanje nog niet eens een nationale competitie was. En toen hun nationale teams op de OS van 24 en 28 zo sterk voor de dag kwamen was dat wel een wakeupcall voor continentaal Europa.

Nee dat is waar. Maar qua begeleiding voor jeugd en faciliteiten lopen ze volgens mij nog steeds keihard achter. Het gros van die jongetjes rende tot voor kort nog op blote voeten op straat dus in zoverre zal het niet veel verschillen van de Afrikanen.
 

Batigoal

Well-known member
Jay-Jay Okocha, Abedi Pele, verder hebben vooral Noord-Afrikaanse ploegen een nummer 10.

Nigeria had met Jon Obi Mikel een van de meest getalenteerde spelmakers uit Afrika in jaren, totdat Mourinho bij Chelsea hem omvormde tot breker voor de verdediging.
 
Bovenaan