Wielrennen

Maasveld

Well-known member
Plus dat het steeds de laatste beklimming was en de renners dan dus al >150km in de benen hadden in een streek waar veel hoogteverschil is.
Daartegenover staat natuurlijk wel dat Pogacar nu vantevoren 40 minuten (bijna) vol gas is gegaan. Dat heft elkaar wel aardig op.
 
  • Leuk
Waarderingen: JMD

JMD

Well-known member
Bol in geen velden of wegen te bekennen, Sunwebtrein was ook snel weg. Dus Bol was in de 1e week heel goed, zat er toen dichtbij, maar bij de latere massasprints was Bol ver weg.
 

Maasveld

Well-known member
Zeg het maar, heren kenners. Heeft Jumbo het zelf verkloot of is Roglic gewoon op waarde geklopt door een wonderkind?
 

SanMark.

Well-known member
Waar zou Jumbo het hebben laten liggen ?
Pogo heeft een geweldige tijdrit gereden, en Roglic denk ik iets onder zijn kunnen maar daar kun je niet spreken van verkloten.

Of het moet uitkomen dat Roglic in de voorbereiding en met een instelling van Fignon in 89 rondreed.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Er is een onderzoek naar een renner ivm doping...

Edit: Quintana wordt genoemd door Sporza
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Waar zou Jumbo het hebben laten liggen ?
Pogo heeft een geweldige tijdrit gereden, en Roglic denk ik iets onder zijn kunnen maar daar kun je niet spreken van verkloten.

Of het moet uitkomen dat Roglic in de voorbereiding en met een instelling van Fignon in 89 rondreed.

Die gasten die dat roepen dat Jumbo het heeft vergooid; wie van die mensen dacht serieus dat Pogacar Dumoulin en Porte op 1:20, Van Aert op anderhalve minuut en Roglic op twee minuten zou rijden in een tijdrit?
 

Friesland

Well-known member
In de tijdrit is het ieder voor zich, dus daar valt dan weinig aan te doen. Ze waren wel bekend met de kwaliteiten van Pogacar, dus het was niet slim om hem 40 seconden "cadeau te geven". (Ik ben er niet zo zeker van of hij ze echt cadeau heeft gekregen.) Het uiteindelijke verschil was weliswaar groter dan 40 seconden, maar het is ook een psychologisch spelletje natuurlijk. Dus, die 40 seconden zouden wel degelijk een verschil hebben kunnen maken.

Een andere terecht kritiekpunt is dat Pogacar te weinig uit zijn hok werd gelokt. Maar er is geen reden om aan te nemen dat Pogacar daaronder zou hebben bezweken. Wellicht zouden ze daarmee juist de glazen van de eigen kopman hebben ingegooid. We zullen het nooit weten.
 

Batigoal

Well-known member
Tsja, Pogacar had gewoon het beste team waarmee hij reed. Met sterke rijders als Gesink, Bennett, Kuss, Van Aert en Dumoulin en als meesterknecht Roglic die voor hem reed was daar weinig tegenin te brengen.
 

Maasveld

Well-known member
M.i. is het wel tweeledig. Aan de ene kant had je deze superprestatie eigenlijk niet kunnen zien aankomen, aan de andere kant moet je zoveel mogelijk toeval uit proberen te sluiten. Ik denk dat met Kruijswijk een cruciale pion al was weggevallen. Omdat Dumoulin zowel fysiek als mentaal nog niet top was, had je geen overwicht in de top van het klassement, wat origineel wel het plan was.

M.i. hebben ze het in rit 8 tactisch ook niet goed aangepakt. Op de Port de Bales hebben ze de koers in handen genomen, terwijl dit eigenlijk de taak van Mitchelton was. Gesink en Van Aert hebben met hun keiharde gebeuk het hele team daar opgeblazen. Hierdoor kwam Roglic al heel vroeg geïsoleerd te zitten op de Peyresourde. In eerste instantie ging Roglic zo ontzettend makkelijk mee met Pogiboy, dat ik moeilijk kan geloven dat ie de 2de demmarage niet kon beantwoorden. Ik had meer het idee dat hij zo min mogelijk krachten wilde verspelen. Daar had hij nog 1 of 2 mannetjes moeten hebben die de schade beperkt hadden kunnen houden. Zoals Friesland ook al aangeeft, dan was Pogacar de tijdrit wellicht ook iets anders ingegaan, wat net het verschil had kunnen maken.

Al met al heeft de sterkste absoluut gewonnen, alleen denk ik dat met een iets terughoudendere aanpak in etappe 8 Roglic de Tour had kunnen winnen.
 
Laatst bewerkt:

JMD

Well-known member
In de tijdrit is het ieder voor zich, dus daar valt dan weinig aan te doen. Ze waren wel bekend met de kwaliteiten van Pogacar, dus het was niet slim om hem 40 seconden "cadeau te geven". (Ik ben er niet zo zeker van of hij ze echt cadeau heeft gekregen.) Het uiteindelijke verschil was weliswaar groter dan 40 seconden, maar het is ook een psychologisch spelletje natuurlijk. Dus, die 40 seconden zouden wel degelijk een verschil hebben kunnen maken.
Help me even, waar werd ook alweer 40 sec 'cadeau' gegeven?
 

Joost

Well-known member
M.i. is het wel tweeledig. Aan de ene kant had je deze superprestatie eigenlijk niet kunnen zien aankomen, aan de andere kant moet je zoveel mogelijk toeval uit proberen te sluiten. Ik denk dat met Kruijswijk een cruciale pion al was weggevallen. Omdat Dumoulin zowel fysiek als mentaal nog niet top was, had je geen overwicht in de top van het klassement, wat origineel wel het plan was.

M.i. hebben ze het in rit 8 tactisch ook niet goed aangepakt. Op de Port de Bales hebben ze de koers in handen genomen, terwijl dit eigenlijk de taak van Mitchelton was. Gesink en Van Aert hebben met hun keiharde gebeuk het hele team daar opgeblazen. Hierdoor kwam Roglic al heel vroeg geïsoleerd te zitten op de Peyresourde. In eerste instantie ging Roglic zo ontzettend makkelijk mee met Pogiboy, dat ik moeilijk kan geloven dat ie de 2de demmarage niet kon beantwoorden. Ik had meer het idee dat hij zo min mogelijk krachten wilde verspelen. Daar had hij nog 1 of 2 mannetjes moeten hebben die de schade beperkt hadden kunnen houden. Zoals Satyr ook al aangeeft, dan was Pogacar de tijdrit wellicht ook iets anders ingegaan, wat net het verschil had kunnen maken.

Al met al heeft de sterkste absoluut gewonnen, alleen denk ik dat met een iets terughoudendere aanpak in etappe 8 Roglic de Tour had kunnen winnen.
Het is ook een kwestie van toeval.
Buiten de waaieretappe en de etappe daarna waarin Pogacar even mocht gaan is het verschil tussen de 2 ongelofelijk klein geweest. Maar doordat Roglic het geel had kwam alle druk en verantwoordelijkheid bij Jumbo-Visma te liggen. Pogacar hoefde alleen maar te volgen.
En dan nog was vrijwel iedereen er toch wel zeker van dat die kleine minuut voldoende zou zijn voor Roglic.

In mijn ogen heeft Roglic een voor zijn doen prima tijdrit gereden maar heeft Pogacar iets buitenaards gedaan. Dumoulin en Porte zijn wereldtop in de tijdrit en pakken een dikke halve minuut op Roglic. Had Dumoulin of Porte dus tweede gestaan dan had Roglic de Tour wel gewonnen.
 
Bovenaan