Wielrennen

JMD

Well-known member
Toch nog iets egdaan

Wordt ook wel leuk volgend jaar met de Tourstart in Barcelona.
Inderdaad. En de Spaanse president zag dat het allemaal goed was zo...

Vwb Tour2026, de Alpe d'Huez lijkt weer terug te komen, en men gaat naw na Barcelona ook direct de Pyreneëen in. Wat ook logisch is qua locatie natuurlijk, maar men had ook de kustweg kunnen nemen en die is redelijk vlak.
Verder na 1 week naw twee etappes in het Massif Central (met op 14/7 aankomst in Le Lioran), daarna naar de Elzas/Vogezen (met weer Planche des Belles Filles) en dan de laatste dagen in de Alpen (met dus (naw op laatste woensdag) weer de Alpe d'Huez)
De laatste keer Alpe is van 2022, als die er in 2026 niet in zou zitten wordt het de langste periode zonder Alpe d'Huez in de Tour sinds die in 1976 regelmatig in het Tourschema werd opgenomen (daarvoor alleen in 1952, toen maar tot het plaatsje Huez)

JMD

Well-known member
Volgens bronnen heeft Barcelona geweigerd de tourstart te houden als team Israël tech meedoet. En een aantal potentiële etappeplaatsen van de vuelta van 2026 doen hetzelfde…

JMD

Well-known member
Een heel mooi gerucht vwb Tour 2026. De Tour zou de 4e etappe eindigen aan de voet van het keteldal van het cirque de Gavarnie in Gavarnie.
Ik was daar van de zomer, echt schitterend, en goed voor heeeeele mooie plaatjes, maar hoe in hemelsnaam die hele karavaan over dat laatste stuk weg kan is me een raadsel. Ongetwijfeld zullen dan alleen de renners plus 1 ploegleiderswagen door mogen ofzo...

erka

Well-known member
Ik las dat NLse wielrenners zich voorbereiden op de WK in Rwanda op de hoogte en de hitte. Hoogte helemaal goed. Maar hitte? In Rwanda is het juist door de hoogte helemaal niet heet. Het is er eigenlijk altijd zo'n 25 C overdag maar zelden veel warmer. En ook geen hoge luchtvochtigheid (ook door de hoogte). Ik vraag me dan af wat van voor meteoroloog die renners hun advies krijgen.

JMD

Well-known member
Goede vraag... Ik vrees dat het iemand is die niet verder komt dan: Afrika = warm en door de klimaatverandering nu minstens nog 10 graden warmer... ;)

Ligt heel Rwanda op hoogte trouwens? Of is er ook een deel op ongeveer zeeniveau?

erka

Well-known member
Ligt heel Rwanda op hoogte trouwens? Of is er ook een deel op ongeveer zeeniveau?

1024px-Rwanda_Topography.png

• Leuk
Waarderingen: JMD

erka

Well-known member
Leuk dat het in Afrika is hoor maar wat een fake-sfeer bij de start en finish. Langs het parcours wel gewoon leuk.

Batigoal

Well-known member
Misschien toch een leuk WK (mannen)?
Evenepoel 3 op een rij; kan volgend jaar een unieke prestatie leveren als hij ook de 4e wint. Het zal voor Pogacar pijnlijk zijn geweest om eens ingehaald te worden.

Wat vinden we er trouwens van dat het WK in Rwanda is? Het regime daar is niet zo fris bezig en gebruikt dit WK als positieve PR en afleiding.

JMD

Well-known member
Tsja, valt wat mij betreft in de categorie van de WK's voetbal in Qatar en Saudi Arabië en de GP's in dat soort landen.

Zolang de sportende wereld zich drukker maakt over of Israël wel of niet mee mag doen en waarom we hen niet uitsluiten en Rusland wel kunnen dit soort evenementen gewoon doorgaan. Maar idioot is het idd wel, de regimes van Saudi Arabië, Qatar en Rwanda zijn ook flink bezig (in SA worden ook journalisten vermoord), maat we sporten daar gewoon door. Idem voor bv China, ook nou niet zo'n land dat het zo goed opheeft met mensenrechten en journalisten, maar daar worden al helemaal geen vragen over gesteld...

Het is gewoon hypocrisie in optima forma.

Bovenaan