Wielrennen

PES5

Administrator
Forumleiding
The day after en toch wel enigszins optimistisch over het herstel van Jakobsen, als ik de berichten lees. Gisteravond dacht ik dat hij dood zou gaan, maar hij lijkt nu in elk geval buiten levensgevaar. Dan nog is het maar de vraag hoe hij eruit gaat komen, natuurlijk. Maar daar horen we later vandaag hopelijk meer over.

Dan over het incident zelf. Ik heb inmiddels al meerdere foto's en video's gezien van de finish van gisteren. O.a. die foto die JMD hierboven heeft geplaatst. En dan kom ik tot de conclusie dat het totaal onverantwoord is hoe het parcours er gisteren bij stond. Die hekken zijn zo gammel als wat en staan er eigenlijk alleen voor de sier. Vergelijkbare crashes uit het verleden laten zien dat je met fatsoenlijke hekken weliswaar behoorlijk hard kunt vallen, maar niet dusdanig ernstig dat iemand gelijk met z'n kop op een spoorweg terecht komt. Tel daarbij de dalende lijn op, waardoor de snelheid tot boven de 80 kilometer per uur komt en dat het een smalle aankomst is en het is vragen om (ernstige) ongelukken.

Iemand elders op het wereldwijde web verwoordde het goed, imo. Groenewegen is direct verantwoordelijk voor de val en dient daarvoor flink bestraft te worden. Maar de organisatie is verantwoordelijk voor de ernst van de val. En ook daar moet tegen opgetreden worden. Het is namelijk de taak van de organisatie om zo veilig mogelijke condities voor de renners te creëren. Dat hebben ze in dit geval nagelaten. En begrijp me niet verkeerd hoor, ook met goede hekken kunnen renners heel lelijk vallen. Prades viel bijvoorbeeld niet over die hekken, maar heeft wel z'n nekwervel gebroken. En zo zijn er meer gisteravond naar het ziekenhuis gebracht als gevolg van de roekeloosheid van Groenewegen. Maar in dit geval is het de combinatie van die ervoor zorgt dat Jakobsen voor z'n leven vecht. En daar moet in de nasleep hiervan heel goed over nagedacht worden en conclusies uit worden getrokken die de risico's op dit soort situaties naar de toekomst toe een stuk kleiner maken.

Helemaal eens. Wat ik elders gister ook al met je besprak. Groenwegen is fout, maar laten we niet doen alsof dit uniek is in de wielerwereld. Men moet de veiligheid van de renners drastisch verhogen.
 

erka

Well-known member
Natuurlijk is de organisatie fout. Maar de eerste fout ligt toch echt bij Groenewegen zelf. Renners hebben ook eigen verantwoordelijkheid. Ik lees nu op internet allerlei commentaar dat Groenewegen al genoeg gestraft is zo. Onzin, hij is zelf verantwoordelijk voor zijn daden en kan ook niet zo debiel van zijn lijn afwijken terwijl je heus wel weet hoe de finish in elkaar zit. Die is namelijk al jaren zo.
Dus keihard aanpakken, totaal geen medelijden mee.
 

JMD

Well-known member

Zonneveld verwoordt hier precies wat Jamel ook al aangeeft...
 

Jamel

Administrator
Forumleiding

Zonneveld verwoordt hier precies wat Jamel ook al aangeeft...

Volgens mij is de hele wielerwereld het hier wel mee eens.

Michel Wuyts verwoordt het hier ook goed, vind ik: https://sporza.be/nl/2020/08/06/mic...et-paal-en-perk-gesteld-worden~1596711813091/
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Jakobsen blijft nog minimaal een dag in kunstmatige coma. De dokters willen niet overhaasten. Hij schijnt gisteren een uur lang gereanimeerd te zijn. Wat bizar!

Groenewegen heeft trouwens een gebroken sleutelbeen overgehouden aan zijn val.
 

Maasveld

Well-known member
Mooie vergelijking van Alex Rasmussen tussen de val van Jakobsen gisteren en de val van Cavendish in de Tour enkele jaren geleden toen hij tegen Sagan aanreed en in de boarding vloog. Die boarding gaf geen krimp.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Jakobsen heeft alles gebroken in zijn gezicht en is alle tanden kwijt. Benieuwd of hij er anders uit gaat zien
 

de waan

Well-known member
"Fabio Jakobsen ademt zelfstandig, kan al zijn ledematen bewegen én kan communiceren. Dat zegt de vicedirecteur van het Poolse ziekenhuis waarin de Nederlander ligt."
 

Maasveld

Well-known member
Gelukkig lijkt het de goede kant op te gaan. Sportief gezien is het natuurlijk wel doodzonde dat de 2 grootste sprinttalenten van Nedeland sinds JP van Poppel op een dergelijke manier hun carrière in de discipline wordt beïnvloed/beëindigd. Ik zie beide nooit meer op het niveau komen waarop ze afgelopen woensdag zaten.
 

Marinos

Well-known member
Gelukkig lijkt het de goede kant op te gaan. Sportief gezien is het natuurlijk wel doodzonde dat de 2 grootste sprinttalenten van Nedeland sinds JP van Poppel op een dergelijke manier hun carrière in de discipline wordt beïnvloed/beëindigd. Ik zie beide nooit meer op het niveau komen waarop ze afgelopen woensdag zaten.
Waarom Groenewegen niet?
 

Jamel

Administrator
Forumleiding
Dat interview met Groenewegen bij de NOS is erg aangrijpend, vind ik. Ook hij zegt onomwonden meerdere dat hij een fout heeft gemaakt. Maar ik vind de bak stront die hij nu over zich heen krijgt wel te ver gaan. Daar de extreme gevolgen van de valpartij vooral de organisatie valt te verwijten.
 
Bovenaan