Wielrennen

Maasveld

Well-known member
Waar haal jij die informatie zo vandaan? Ik ben het overigens compleet met jou oneens, het lijkt mij juist een hele goede zaak. Het is een wedstrijd, geen toertocht.
Van Wielerflits.

De laatste jaren wordt de roep om veiligheid voor de renners steeds groter. Het toevoegen van dit element is niet bepaald bevorderend daarvoor.
 

Pascallovic

Well-known member
Van Wielerflits.

De laatste jaren wordt de roep om veiligheid voor de renners steeds groter. Het toevoegen van dit element is niet bepaald bevorderend daarvoor.
Zullen wel denken dat het kan omdat er minder renners zijn. Elke ploeg heeft tenslotte een mannetje minder.
 

JMD

Well-known member
De Tourorganisatie heeft ook weer wat nieuws bedacht: bonificatieseconden in de slotfase van de 1ste 9 etappes. Alsof het nog niet nerveus genoeg is.

Idioot plan inderdaad. En dan 'slechts' 3, 2 en 1 seconden bonus.

Ik had het een beter plan gevonden als die bonificatiesecondes eerder in de koers hadden gezeten.
(overigens is dit natuurlijk gewoon een verkapte terugkeer van bonificatiesecondes bij de tussensprint, met dit verschil dat er geen punten te verdienen zijn bij die bonisprints)


In totaal ook dus meer dan 20 km kasseien in de etappe naar Roubaix. En ook een etappe met een deels onverharde beklimming. L'Equipe is overigens uitgebreid bezig geweest met Dumoulin, hij wordt als d? tegenstrever van Froome gezien.
 

Friesland

Well-known member
Idioot plan inderdaad. En dan 'slechts' 3, 2 en 1 seconden bonus.

De bonificatiesecondenregel is dat je op de finish 20-12-8 of 10-6-4 mag geven. Bij tussensprints (maximaal drie per etappe) mag je kiezen voor 6-4-2 of 3-2-1, maar de verdeling 6-4-2 is alleen toegestaan als de verdeling bij de finish 20-12-8 is. Sinds er in de Ronde van Frankrijk weer bonificatieseconden worden gegeven, hanteert men de verdeling 10-6-4 bij de streep, dus is alleen de 3-2-1 optie mogelijk.
 

Friesland

Well-known member
Van Wielerflits.

De laatste jaren wordt de roep om veiligheid voor de renners steeds groter. Het toevoegen van dit element is niet bepaald bevorderend daarvoor.

De koers is onveilig, daar valt niets aan te doen. De inkrimping van het peloton is m.i. vooral een schijnoplossing. Ik zie niet hoe dat de veiligheid bevorderd. Er is geen reden om aan te nemen dat een peloton van 175 ipv 200 leidt tot relatief minder ongevallen. Bij de zwaarste valpartijen gaat het juist vaak om een enkeling, die zichzelf uitschakelt of een collega de hekken inrijdt door een stuurfout. Dat gebeurt in een peloton met 200 man en dat gebeurt zelf als het peloton maar uit 20 man zou bestaan. Het enige wat je doet is dat je het aantal renners die de stuurfout zou kunnen maken verminderd. Als je naar de veiligheid in de koers kijkt, moet men zich vooral richten op onnodige situaties die meestal veroorzaakt worden door de volgerskaravaan en het publiek. Ik heb niet het idee dat er enige maatregels zijn genomen om de renners tegen de volgwagen en -motoren te beschermen.

Ik ben het met jou eens dat de organisatie geen onveilige elementen moet toevoegen, maar we hebben het hier niet over een afdalingsklassement, of iets dergelijks, dus laten we niet overdrijven.
 
Laatst bewerkt:

JMD

Well-known member
Het is evident dat 175 ipv 200 man leidt tot minder ongevallen. Er rijden minder mensen op dezelfde stuk weg en het procentuele deel dat voorop kan zitten is groter. Het gedrang zal wel afnemen. Toch sluit dat valpartijen niet uit, dat zegt ook niemand.

Dat er een hoop andere zaken ook zorgen voor onveiligheid is ook zo. Denk wel dat dit 1 van de makkelijkste oplossingen was. Zeker ook omdat het de aantrekkelijkheid van de koers zal bevorderen omdat complete overheersing door 1 ploeg gewoon lastiger wordt.
 

SanMark.

Well-known member
Dat gaat heel veel uitmaken.

Controle in de vlakke etappes wbt sprintteams is dan wel een heel stuk weg. En als het wel een sprint word na een lange dag achtervolgen zullen er geen treintjes en lead outs meer zijn.
 
Bovenaan