Wielerkenner 2021: algemeen topic

Maasveld

Well-known member
Ja, acht renners lijkt wat weinig maar die keuze was gemaakt om twee redenen. Allereerst was mijn idee dat voor deelnemers makkelijker zou zijn als ze maar 8 (of eerder 9) renners hoeven te kiezen. Bij grote rondes en met name de Tour verwacht ik meer deelnemers dan bij de eendagswedstrijden. Ik denk dat het met een maximum van 10 renners aantrekkelijker is dan met een maximum van 15 renners.

Daarnaast zet een laag maximum je voor een aantal moeilijke keuzes. Hoeveel klassementsrenners kies je? Hoeveel sprinters? Wil je een jongere in je team, of misschien zelfs twee? Kies je alleen voor "zekerheidjes"? Of kies je voor een of twee "gokjes"? Misschien is 8 wat te weinig, maar 15 vind ik dan weer iets te veel.
Zou 12 een gulden middenweg zijn?
 

Friesland

Well-known member
Puntentelling eendagskoersen
We hebben het gehad over de puntentelling voor de eendagskoersen. Er zijn drie puntentellingen voorbijgekomen waaruit gekozen kan worden.
1. de puntentelling die tot 2019 gold, zie: https://devoetbalkantine.nl/threads/wielerkenner-2019-algemeen-topic.3190/
2. de puntentelling van 2020
3. een nieuwe puntentelling, zoals genoemd in bericht #2
Mijn stemadvies: puntentelling #1 als eerste keus, met puntentelling #3 als tweede keus

Teamgroottes
Maasveld geeft aan dat hij 8 renners wat te weinig vindt voor de Grote Rondes. Ik stel daarom de vraag hoe groot de teams moeten zijn voor de Grote Rondes en de eendagswedstrijden,
Mijn stemadvies, Grote Rondes: geen specifiek aantal, maar niet meer dan 12, moeilijke keuzes horen bij het spel.
Mijn stemadvies, eendagswedstrijden: niet meer dan 10.


Opschonen teams
SanMark. heeft geopperd om de teams op te schonen door renners die door iedereen zijn gekozen eruit te halen.
Mijn stemadvies: tegen, hoewel het een interessant idee is, moet het niet te moeilijk worden gemaakt.

Teams verplicht doorgeven via privéconversatie
PES5 heeft geopperd om de teams verplicht op te sturen via privéconversatie (PB).
Mijn stemadvies: tegen. Ik wil wel adviseren dat deelnemers hun teams via PB versturen, maar ik zou het niet willen verplichten.

Verder spraken PES5 en FC Zwolle Ole over het opdelen van de renners in groepen of categoriën. Dit moet nog verder uitgewerkt worden en zal dit seizoen (nog) niet ingevoerd worden. Ik wil er wel toevoegen dat ik er geen fan van ben.

----

Puntentelling:
eerste voorkeur:
tweede voorkeur:

Teamgrootte Grote Rondes:
Teamgrootte eendagskoersen:
Opschonen teams (voor/tegen):
Teams verplicht doorgeven PC (voor/tegen):
 

Maasveld

Well-known member
Puntentelling:
eerste voorkeur: 1
tweede voorkeur: 3

Teamgrootte Grote Rondes: 10
Teamgrootte eendagskoersen: 8
Opschonen teams (voor/tegen): Tegen
Teams verplicht doorgeven PC (voor/tegen): Tegen
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Puntentelling:
eerste voorkeur: 1
tweede voorkeur: 2

Teamgrootte Grote Rondes: 12
Teamgrootte eendagskoersen: 10
Opschonen teams (voor/tegen): Tegen
Teams verplicht doorgeven PC (voor/tegen):
Voor
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Puntentelling:
eerste voorkeur: 1
tweede voorkeur: 3

Teamgrootte Grote Rondes: 10
Teamgrootte eendagskoersen: 8
Opschonen teams (voor/tegen): Tegen
Teams verplicht doorgeven PC (voor/tegen): voor
 

FC Zwolle Ole

Well-known member
Puntentelling:
eerste voorkeur: 1
tweede voorkeur: 2

Teamgrootte Grote Rondes: 15
Teamgrootte eendagskoersen: 12
Opschonen teams (voor/tegen): tegen
Teams verplicht doorgeven PC (voor/tegen): tegen
 

Friesland

Well-known member
Puntentelling:
eerste voorkeur: #1
tweede voorkeur: #3

Teamgrootte Grote Rondes: 9
Teamgrootte eendagskoersen:
8
Opschonen teams (voor/tegen):
tegen
Teams verplicht doorgeven PC (voor/tegen):
tegen

Ik ga dinsdag vertellen wat het wordt.
 

Simon

Administrator
Forumleiding
Puntentelling:
eerste voorkeur: 1
tweede voorkeur: 2

Teamgrootte Grote Rondes: 10
Teamgrootte eendagskoersen: 8
Opschonen teams (voor/tegen): voor
Teams verplicht doorgeven PC (voor/tegen): voor
 

Friesland

Well-known member
Bedankt voor jullie inbreng. Hoewel ik de spelleider ben, ben ik van mening dat we dit spel met zijn allen doen en er dus geluisterd moet worden naar wat de deelnemers te zeggen hebben.

Puntentelling: #1
Er is unaniem gekozen om terug te gaan naar de puntentelling van 2019. Dat zal dus de puntentelling worden voor het komende seizoen.

Teamgrootte Grote Rondes: 10
De genoemde aantallen lopen uiteen van 9 tot 15. Ik had besloten om voor de mediaan van de genoemde aantallen te kiezen en dat is 10. Toevallig is dat ook het aantal dat het vaakst is gekozen. De teams in de grote rondes worden dit jaar dus met twee renners uitgebreid van 8 naar 10.

Teamgrootte eendagskoersen: 8
Hier geldt hetzelfde als bij de grote rondes. Een meerderheid geeft de voorkeur aan voor teams van 8, dat is dan automatisch ook de mediaan. Het aantal blijft dus geljk aan dat van de voorgaande jaren.

Opschonen teams (voor/tegen): Nee
Alleen Simon geeft de voorkeur aan het opschonen van de teams. Initiatiefnemer SanMark. heeft niet gereageerd, maar met 6 stemmen tegen is er een duidelijke meerderheid.

Teams verplicht doorgeven via PC (voor/tegen): Ja
Een nipte meerderheid (4-3) geeft aan dat de teams voortaan per privéconversatie verstuurd dienen te worden.
 

Friesland

Well-known member
Parijs - Roubaix, oorspronkelijk gepland voor aankomende zondag is verplaatst naar zondag 3 oktober.
Ik heb daarom besloten dat de wedstrijd dit jaar onderdeel uitmaakt van het najaarsklassement ipv het voorjaarsklassement.
 

Friesland

Well-known member
Naast Parijs - Roubaix is ook Eschborn - Frankfurt uitgesteld tot het najaar, LBL is daardoor de laatste koers van het voorjaarsklassement van dit seizoen.
In tegenstelling tot Parijs - Roubaix zal deze koers niet meegaan naar het najaarsklassement.
 

Friesland

Well-known member
Ik stel voor het komende seizoen een aantal wijzigingen voor voor de puntentelling in het Algemeen Klassement:

Eendagskoersen:

De nummer laatste bij iedere koers krijgt 1 punt, voor iedere plaats hoger krijg je er 1 punt bij. Het maximum aantal punten wordt hierdoor niet per se 10, maar hangt af van het aantal deelnemers. Gedeelde punten bij een gelijke stand blijft van kracht.

Giro- en Vueltaklassement:
Ook hier krijgt de nummer laatst 1 punt, voor iedere plaats hoger krijg je er 1 punt bij, totdat je bij de top-5 komt. De nummers 3, 4 en 5 krijgen twee punten meer dan de voorgaande. De nummer 2 krijgt drie punten meer dan de nummer 3 en de winnaar krijgt vijf punten meer dan de nummer 2.

Tourklassement:
De nummers laatste krijgt 2 punten, voor iedere plaats hoger krijg je er 1 punt bij, totdat je bij de top-10 komt. De nummers 6, 7, 8, 9 en 10 krijgen twee punten meer dan de voorgaande. De nummers 3, 4 en 5 krijgen drie punten meer dan de voorgaande. De nummer 2 krijgt vijf punten meer dan de nummer 3 en de winnaar krijgt tien punten meer dan de nummer 2.

Bonuspunten:
Voor iedere eerste plaats wordt 0,1 punt toegekend. Voor iedere tweede plaats 0,01 en voor iedere derde plaats 0,001. Deze punten worden ongedeeld toegekend.

Ploegenklassementen grote rondes:
Voor het ploegenklassement wordt op dit moment geen punten toegekend, wel weegt het mee in de scores van de grote rondes. Zo eindigde ik dankzij de tweede plaats in het ploegenklassement bij de afgelopen Vuelta net voor Andre in de eindafrekening. Ik stel voor om daarnaast ook enkele punten toe te kennen voor het Algemeen Klassement:
GdI / VaE: 3 punten voor de nummer 1, 2 punten voor de nummer 2 en 1 punt voor de nummer 3.
TdF: 5 punten voor de nummer 1, 3 punten voor de nummer 2 en 1 punten voor de nummer 3.
 

Maasveld

Well-known member
Ik stel voor het komende seizoen een aantal wijzigingen voor voor de puntentelling in het Algemeen Klassement:

Eendagskoersen:
De nummer laatste bij iedere koers krijgt 1 punt, voor iedere plaats hoger krijg je er 1 punt bij. Het maximum aantal punten wordt hierdoor niet per se 10, maar hangt af van het aantal deelnemers. Gedeelde punten bij een gelijke stand blijft van kracht.

Giro- en Vueltaklassement:
Ook hier krijgt de nummer laatst 1 punt, voor iedere plaats hoger krijg je er 1 punt bij, totdat je bij de top-5 komt. De nummers 3, 4 en 5 krijgen twee punten meer dan de voorgaande. De nummer 2 krijgt drie punten meer dan de nummer 3 en de winnaar krijgt vijf punten meer dan de nummer 2.

Tourklassement:
De nummers laatste krijgt 2 punten, voor iedere plaats hoger krijg je er 1 punt bij, totdat je bij de top-10 komt. De nummers 6, 7, 8, 9 en 10 krijgen twee punten meer dan de voorgaande. De nummers 3, 4 en 5 krijgen drie punten meer dan de voorgaande. De nummer 2 krijgt vijf punten meer dan de nummer 3 en de winnaar krijgt tien punten meer dan de nummer 2.

Bonuspunten:
Voor iedere eerste plaats wordt 0,1 punt toegekend. Voor iedere tweede plaats 0,01 en voor iedere derde plaats 0,001. Deze punten worden ongedeeld toegekend.

Ploegenklassementen grote rondes:
Voor het ploegenklassement wordt op dit moment geen punten toegekend, wel weegt het mee in de scores van de grote rondes. Zo eindigde ik dankzij de tweede plaats in het ploegenklassement bij de afgelopen Vuelta net voor Andre in de eindafrekening. Ik stel voor om daarnaast ook enkele punten toe te kennen voor het Algemeen Klassement:
GdI / VaE: 3 punten voor de nummer 1, 2 punten voor de nummer 2 en 1 punt voor de nummer 3.
TdF: 5 punten voor de nummer 1, 3 punten voor de nummer 2 en 1 punten voor de nummer 3.
Prima👍
 
Bovenaan