Wielerkenner 2021: algemeen topic

Friesland

Well-known member
Welkom in het Algemene topic van de Wielerkenner 2021.

De wielerkenner bestaat komend seizoen uit de drie grote rondes en 17 eendaagse wedstrijden.

Naast het selecteren van de te voorspellen eendaagse koersen kan in dezelfde periode ook gediscussieerd worden over de regels voor het komende seizoen. Hieronder staan de kalender en de regels.

Kalender:
DagStartWedstrijdOrganisatorKalender
Zaterdag27 februariOmloop Het NieuwsbladFlanders Classicsvoorjaar
Zaterdag6 maartStade BiancheGazzetta dello Sportvoorjaar
Zaterdag20 maartMilaan - San RemoGazzetta dello Sportvoorjaar
Zondag28 maartGent - WevelgemFlanders Classicsvoorjaar
Zondag4 aprilRonde van VlaanderenFlanders Classicsvoorjaar
Zondag11 aprilParijs - RoubaixAmaury Sport Organisationvoorjaar
Zondag18 aprilAmstel Gold RaceHeinekenvoorjaar
Zondag25 aprilLuik - Bastenaken - LuikAmaury Sport Organisationvoorjaar
Zondag1 meiEschborn - FrankfurtAmaury Sport Organisationvoorjaar
Zaterdag8 meiIl Giro / Ronde van ItaliëGazzetta dello SportGiro d'Italia
Zaterdag26 juniLe Tour / Ronde van FrankrijkAmaury Sport OrganisationTour de France
Zaterdag24 juliClasica San SebastianDiario Vasconajaar
Zondag31 juliTokio 2020Union Cycliste International / IOCnajaar
Vrijdag (!)14 augustusLa Vuelta / Ronde van SpanjeUnipublic / Amaury Sport OrganisationVuelta a España
Zondag15 augustusEuroEyes Cyclassics HamburgEuroEyesnajaar
Zondag22 augustusGP West-FrankrijkFeestcommissie van Plouaynajaar
Zondag12 septemberGP MontrealGroupe Serdynajaar
zondag12 septemberEK wegwedstrijd (Trento)Union Européenne de Cyclismenajaar
Zondag26 septemberWK wegwedstrijd (Aigle)Union Cycliste Internationalnajaar
Zaterdag9 oktoberRonde van LombardijeGazzetta dello Sportnajaar
De EuroEyes Classics Hamburg en GP West-Frankrijk zijn rood gemarkeerd omdat ze gelijktijdig met La Vuelta worden verreden. De GP Montreal heeft er dit keer geen last van.


Klassementen:

Voorjaars- en Najaarsklassement:
Som van de punten behaald in de koersen. Het slechtste resultaat wordt weggestreept. Als je een wedstrijd hebt gemist, worden er geen resultaten weggestreept. Je krijgt punten voor iedere gekozen renner die in de top-25 eindigt, volgens het volgende puntensysteem:

Pl.ptn.Pl.ptn.Pl..ptn.Pl.ptn.Plptn.
110063211151610215
2707281214179224
3508241313188233
4409201412197242
53610161511206251


Giro, Tour en Vueltaklassement:
De bedoeling is om het klassement te bepalen op basis van het geld dat je verdiend zou hebben, als je een team had met de gekozen spelers.

Algemeen Klassement:
Voor het Algemeen Klassement wordt er enkel gekeken naar je klassering in de verschillende koersen. Je krijgt punten als je de top-10 haalt in een eendagskoers of de top-15 in een grote ronde. Bij een geljke stand moet je de punten delen. De slechtste twee resultaten bij de eendagskoersen worden weggestreept. Als je een zo'n koers hebt gemist wordt er een resultaat geschrapt en als je er twee of meer hebt gemist, blijven alle resultaten staan.
Pl.EendagsGdI / VaETdF
1102035
291725
381522
471319
561117
651015
74913
83811
9279
10167
11056
12045
13034
14023
15012

Teams:
Teams dienen per privéconversatie ingestuurd te worden.
Bij eendagswedstrijden bestaan teams uit 8 renners. Bij grote rondes bestaan teams uit 10 renners.
Te veel genoemde renners gelden als reserves. Reserves zijn voor het geval een renner niet start, reserves vervangen geen renners die opgeven. Renners die gedurende een grote ronde niet aan de start van een etappe verschijnen, tellen als een opgave.
Er is geen kopman.

Namen:
Er wordt aangeraden om de voor- en achternamen van de renners te benoemen.
Mocht je alleen de achternaam van een renner noemen, terwijl er meerdere renners met dezelfde achternaam meedoen, dan:
- Eendagskoersen: de renner (met de genoemde achternaam) die het laagst eindigde wordt geteld.
- Grote rondes: als er voldoende plaats is tellen alle renners (met de genoemde achternaam) mee, als er onvoldoende plaats is tellen ze geen van allen mee.
Spelfouten zijn natuurlijk altijd mogelijk. Als je echter alleen een voorletter van een voornaam noteert, kan hierin geen spelfout worden gezien.

Opmerkingen:
Als je vragen, op- of aanmerkingen hebt, kun je dat hier kwijt.


Een uitzondering op de regels is mogelijk als er geen bezwaar tegen wordt gemaakt.
 
Laatst bewerkt:

Friesland

Well-known member
Ik heb achter de puntentelling "onder voorbehoud" gezet omdat ik niet helemaal tevreden was over de uitwerking van de puntentelling vorig seizoen.
Dat categorie-indeling zelf vond ik wel een goed idee, maar ik zou toch pleiten voor een aanpassing.

Ik stel de volgende puntentelling voor:
Pl.BC1e cat.2e cat.3e cat.4e cat.
1125120110105100
29590807570
37570605550
46560504540
56156464136
65247373232
74843332828
84439292424
94035252020
103631211616
113025151515
122924141414
132823131313
142722121212
152621111111
162015101010
171914999
181813888
191712777
201611666
21105555
2294444
2383333
2472222
2561111

De puntentelling komt erop neer dat de puntentelling die tot 2019 gold wordt aangehouden, maar dat je per categorie en klassering er extra punten bij krijgt:
Top-5 buitencategorie = 25 punten
6-10 BC of top-5 1e categorie = 20 punten
11-15 BC of 6-10 1e cat. = 15 punten
16-20 BC, 11-15 1e cat. of top-5 2e cat. = 10 punten
21-25 BC, 16-20 1e cat., 6-10 2e cat. of top-5 3e cat. = 5 punten
 

Maasveld

Well-known member
Op het gebied van puntentelling mag je wat mij betreft doen wat je wil. Qua teamsgrootte heb ik wel een suggestie. Voor de grote rondes een uitbreiding naar 10 renners. 8 vind ik voor een grote rondes wel heel erg scherp heb ik gemerkt.
 

SanMark.

Well-known member
Op het gebied van puntentelling mag je wat mij betreft doen wat je wil. Qua teamsgrootte heb ik wel een suggestie. Voor de grote rondes een uitbreiding naar

10 renners. 8 vind ik voor een grote rondes wel heel erg scherp heb ik gemerkt.
Of de teams opschonen als iedereen een zelfde renner heeft.

Dus als iedereen Roglic heeft dan word die overal eruit gehaald en dan valt je eerste reserve in.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Of altijd opsturen per pb en geen gehannes met punten en categorieën?
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Maar dan heb je 8 of 10 renners waarvan iedereen 5 of 6 zelfde renners heeft.

Dat hoeft toch niet? Je hebt altijd dezelfde keuzes, maar ook echt wel verschillen.

Of je moet een maximum aanwijzen dat je per categorie mag kiezen.
 

Friesland

Well-known member
Of de teams opschonen als iedereen een zelfde renner heeft.

Dus als iedereen Roglic heeft dan word die overal eruit gehaald en dan valt je eerste reserve in.
Interessant idee.

Ik heb even gekeken wat dit zou betekenen voor de grote rondes in de vorige twee seizoenen:
Vuelta 2020: Roglic eruit
Giro 2020: Thomas en Yates eruit
Tour 2020: Roglic eruit
Vuelta 2019: Lopez en Roglic eruit
Tour 2019: -
Giro 2019: Dumoulin, Roglic, Lopez, Yates en Viviani eruit

Maar wat als de reserves ervoor zorgen dat een renner door iedereen is gekozen?
Bijvoorbeeld, iedereen heeft Roglic, maar ik ben de enige die Thomas niet heeft, maar die is wel mijn eerste reserve. Dus, Roglic wordt eruit gehaald en Thomas komt er bij mij in, nu heeft iedereen Thomas in zijn team. Is het dan de bedoeling dat Thomas er ook bij iedereen uit gaat? Of alleen bij mij omdat hij bij mij slechts reserve was?

Of altijd opsturen per pb en geen gehannes met punten en categorieën?
Opsturen per PC is altijd mogelijk en daar is aan het einde van het seizoen veelal gebruik van gemaakt. Verplicht opsturen ben ik niet zo voor.
Ik ben zelf voorstander van een zuivere puntentelling, dus een puntentelling waar alle renners gelijk zijn. Ook hier zou je misschien de opschoonregel van SanMark. kunnen toepassen om het probleem van de "populaire" renners op te lossen.
 

SanMark.

Well-known member
Ja, als door de reserve iedereen weer de renner in zijn team heeft word die er ook uitgehaald.
 

FC Zwolle Ole

Well-known member
Een boel werk voor Friesland om bij te houden
Kun je net zo goed zeggen je mag helemaal geen favorieten kiezen want met 8 renners heb je al snel dezelfde renners.
Tis toch altijd goed gegaan waarom zo veel aanpassingen.
Of je moet alle renners in 8 groepen opdelen en uit elke groep een renner kiezen.
Dan moet je 8 renners kiezen en dan mag je ook wel 10 renners als reserve kiezen als er veel dezelfde zijn
 

SanMark.

Well-known member
Als er zulke ***regels komen haak ik af
als ik van aert vd poel kies voor vlaanderen wil ik ze ook in het team

We zijn toch aan het overleggen ? Waarom dan gelijk het gedreig van dan haak ik af. Wat kansloos.

Ik vind er weinig aan als iedereen 10 renners moet kiezen waarvan je er 7 gelijk hebt aan elkaar, dan vallen er bv 2 uit bij een Giro of een Tour en dan weet je al dat je kansloos bent.
 

Satyr

Administrator
Forumleiding
Ik vind 10 renners ook te weinig trouwens. Zeker met een grote ronde moet je diversiteit hebben, dus ik zou minimaal 15 willen kiezen. Wat sprinters, wat klimmers, wat gokjes en een paar kanshebbers.
 

Friesland

Well-known member
Persoonlijk voel ik er meer voor om terug te gaan naar de puntentelling van 2019, dus zonder categorie-indeling. Ik had jaren geleden juist besloten om (bij eendagskoersen) punten te geven aan renners in de top-25 ipv de top-10 zodat je minder snel buiten de punten valt.

Goed, de eerste koers is over ruim drie weken, dus we hebben nog de tijd om afspraken te maken.
Ik stel voor dat we tot zondag ideeën uitwisselen over de puntentelling en overige spelregels.
Ik zal vervolgens een overzicht maken van de ideeën die zijn ingebracht en daar kan iedereen dan zijn oordeel over geven.
 

FC Zwolle Ole

Well-known member
Ik vind 10 renners ook te weinig trouwens. Zeker met een grote ronde moet je diversiteit hebben, dus ik zou minimaal 15 willen kiezen. Wat sprinters, wat klimmers, wat gokjes en een paar kanshebbers.

Kijk dat vind ik dus ook een goede krijg je zeker verschil in teams.
En ik zal heus niet snel afhaken hoor vind het veel te leuk.
En kijk dan ook met andere ogen naar de wedstrijden.
Vloeken als mijn rijder pech heeft of uitvalt en juichen als hij hoog eindigt.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Persoonlijk voel ik er meer voor om terug te gaan naar de puntentelling van 2019, dus zonder categorie-indeling. Ik had jaren geleden juist besloten om (bij eendagskoersen) punten te geven aan renners in de top-25 ipv de top-10 zodat je minder snel buiten de punten valt.

Goed, de eerste koers is over ruim drie weken, dus we hebben nog de tijd om afspraken te maken.
Ik stel voor dat we tot zondag ideeën uitwisselen over de puntentelling en overige spelregels.
Ik zal vervolgens een overzicht maken van de ideeën die zijn ingebracht en daar kan iedereen dan zijn oordeel over geven.

Ik sluit me aan bij jouw idee van puntentelling. En dan via pb insturen zodat de kans kleiner is op dubbelingen. En als je die wel hebt, dan is het maar zo.
 

PES5

Administrator
Forumleiding
Persoonlijk voel ik er meer voor om terug te gaan naar de puntentelling van 2019, dus zonder categorie-indeling. Ik had jaren geleden juist besloten om (bij eendagskoersen) punten te geven aan renners in de top-25 ipv de top-10 zodat je minder snel buiten de punten valt.

Goed, de eerste koers is over ruim drie weken, dus we hebben nog de tijd om afspraken te maken.
Ik stel voor dat we tot zondag ideeën uitwisselen over de puntentelling en overige spelregels.
Ik zal vervolgens een overzicht maken van de ideeën die zijn ingebracht en daar kan iedereen dan zijn oordeel over geven.

En wat mij betreft leg je de suggesties naast elkaar en maak je een keuze. Het is jouw spel en je stopt er veel tijd in.
 

Friesland

Well-known member
Ja, acht renners lijkt wat weinig maar die keuze was gemaakt om twee redenen. Allereerst was mijn idee dat voor deelnemers makkelijker zou zijn als ze maar 8 (of eerder 9) renners hoeven te kiezen. Bij grote rondes en met name de Tour verwacht ik meer deelnemers dan bij de eendagswedstrijden. Ik denk dat het met een maximum van 10 renners aantrekkelijker is dan met een maximum van 15 renners.

Daarnaast zet een laag maximum je voor een aantal moeilijke keuzes. Hoeveel klassementsrenners kies je? Hoeveel sprinters? Wil je een jongere in je team, of misschien zelfs twee? Kies je alleen voor "zekerheidjes"? Of kies je voor een of twee "gokjes"? Misschien is 8 wat te weinig, maar 15 vind ik dan weer iets te veel.
 

SanMark.

Well-known member
Ja en iedereen heeft Roglic maar die eruit skippen is een doodzonde want ik heb er zelf voor gekozen.

Stelletje autisten .
 
Bovenaan