Weekendvoetbal

Unregistere

Well-known member
Nee, klopt hoor, dit lijken mij duidelijk vragen voor spelers. Maar wellicht hebben ze eerst gezocht naar echte overstappers, ook gezien die ene specifieke vraag.
 

JMD

Well-known member
Kinderachtig gefröbel.
Misschien kun je er ook 1 maken voor de hoofdklassers die het niet eens werden over mixen, of over de derde divisionisten die een voorstel tot het mixen van hun 2 competities massaal verworpen.
Nadat je je eerst eens verdiept hebt in hun argumenten.
Klopt. Is inderdaad ook zeer kinderachtig. Helemaal mee eens.
Maar ik dacht het eens op jouw manier te doen, misschien dat je het dan snapt... Want jouw hetze tegen Van der Zee is minstens net zo kinderachtig, of het continue geklaag dat je niet wilt dat je cluppie misschien een keer of 4 per seizoen niet om 14.30/15.00 speelt.
 

JMD

Well-known member
Misschien waren minder zaterdagteams een kleiner probleem (vwb reistijd bijvoorbeeld) omdat zaterdagteams meer geclusterd zijn? Het gros van de zaterdagteams vond je toen (begin deze eeuw) nog vooral in de Biblebelt, dus zat het automatisch qua reistijd dichter op elkaar lijkt me.

Zondagclubs zitten door het hele land verdeeld, dus als er daar minder van komen wordt de reistijd dus wel snel groter.
 

Fregge

Well-known member
Ik heb al eerder gezegd, dat in de vorige eeuw de wat sterkere zaterdagclubs uit de eerste en tweede klassen vaak verre uitwedstrijden moesten spelen. ACV Assen en Blauw Wit '34 uit Leeuwarden speelden in 1981 bv tegen clubs als Quick Boys, Zwart Wit '28 uit Rotterdam, RCL Leiderdorp, , Nieuw Lekkerland enz. En dat ging zonder morren en van mixen was in die tijd geen sprake.
Dat was in de tijd dat hun op het hoogste amateurniveau speelde, neem ik aan? Dan is 't logisch dat je het verste moet reizen
 

Fregge

Well-known member
En dan denk ik nog dat de hoofdklassen van toen ook zo regionaal mogelijk waren ingedeeld. Als je ziet dat HSC en Excelsior'31 minimaal 100 kilometer moeten reizen om hun eerste tegenstander te treffen, terwijl ze zelf op net meer dan een kwart van die 100 kilometer van elkaar afliggen en op hetzelfde niveau spelen, is dat tamelijk bizar.
 

Joost

Well-known member
De zaterdagclubs in de districten Gr Fr Dr hadden de tegenstanders verspreid over de hele provincie, denkend aan een club uit de Achterhoek die er nu een groot probleem van maakt een uitwedstrijd te moeten spelen in Ede.
Ik heb al eerder gezegd, dat in de vorige eeuw de wat sterkere zaterdagclubs uit de eerste en tweede klassen vaak verre uitwedstrijden moesten spelen. ACV Assen en Blauw Wit '34 uit Leeuwarden speelden in 1981 bv tegen clubs als Quick Boys, Zwart Wit '28 uit Rotterdam, RCL Leiderdorp, , Nieuw Lekkerland enz. En dat ging zonder morren en van mixen was in die tijd geen sprake.

Dat sterke zaterdagclubs in de 2e klasse het hele land door zouden hebben gemoeten is onzin. Er was per district 1 tweede klasse.

De indeling van de zaterdag 1e klassen (er waren destijds maar 2 poules op het hoogste niveau) was in seizoen 81/82 inderdaad een behoorlijke chaos. Maar zowel in het seizoen ervoor en erna werd er weer met noord/zuid gewerkt. Je hebt het dus over een uitzondering.
 

de waan

Well-known member
Maar wat is het punt nu eigenlijk? Dat het in het verleden ook niet altijd allemaal fantastisch was geregeld is toch geen argument om imperfecties er nu dan ook maar niet uit te halen?
 

Joost

Well-known member
Ik hoorde van iemand van ACV dat ze toen dat soort tegenstanders hadden. Dat het het jaar daarop weer anders was wist ik niet, maar ook toen kwam je clubs tegen als Huizen en Volendam .

En eind jaren '70 moesten de noordelijke eerste klassers ook tegen clubs tegen als Zwaluwen Vlaardingen , Quick Boys, Spijkenisse, Barendrecht, Vitesse Delft enz.. Dus zo uitzonderlijk was het jaar 81/82 ook weer niet.

Het aantal tweede klassen was op zaterdag in die tijd lager dan op zondag.
De afstanden waren groter.
Niet zelden werden er op zaterdag ook teams uit oost ingedeeld bij clubs uit FR, GR en DR, dat had je op dat niveau op zondag zeker niet.

Maar hoe dan ook. Ik wil er maar mee aangeven, dat de reisafstanden op zondag die nu door van der Zee en zijn aanhangers als reden worden opgevoerd om de zaterdag de helpende hand te vragen geen reden waren om te willen mixen

De feiten;
- van 1974 tot en met 1983 was er per district 1 tweede klasse en waren er 2 eerste klassen
- van 1983 tot en met 1996 was er per district 1 tweede klasse en waren er 3 eerste klassen (identiek aan zondag behalve de benaming)
- Na 1996 bleef de opzet gelijk enkel werd de benaming aangepast en hetzelfde gemaakt als op zondag

In de jaren 70 is er ook gerommeld met de indeling van de 1e klasse op zaterdag. In plaats van dat als argument te gebruiken kun je ook eens uitzoek naar de vraag waarom het zo was.
 

Joost

Well-known member
Ik ken de aantallen, maar vertel dan ook het hele verhaal.
Enkele aanvullingen, de feiten :
Voor 1974 was er nog meer ongelijkheid qua reizen.
Tot 1983 werden er , omdat er 2 eerste klassen waren, vele kilometers afgelegd Op zondag werd er zelfs in de hoofdklassen veel regionaler ingedeeld.
Begin jaren '80 was er op zaterdag per district 1 2e klasse, op zondag waren dat er per district steeds 2, wat ook binnen de districten weer leidde tot regionaler indelingen ( althans wel in Noord )
Zo zou ik nog wel even door kunnen gaan
Niemand sprak desondanks over mixen.
Jij bent dus echt het 2e niveau op zaterdag aan het vergelijken met het 3e niveau op zondag????
 

SanMark.

Well-known member
Punt


Punt is, dat veel van de argumenten die nu vanuit van der Zee en de rest van de zondaghoek worden aangedragen om te gaan mixen te maken hebben met reisafstanden, CO2, kilometers enz.
Terwijl dat argument veel en veel meer gegolden zou hebben voor het zaterdagvoetbal in de vorige eeuw.
Alleen toen hoorde je er niemand over, ook niet vanuit het zondagvoetbal.

Maar dieper liggend is natuurlijk de vraag of je het mixen ziet zitten.
Ik ben geen voorstander van het zogenaamde weekendvoetbal en daarvoor heb ik meerdere redenen.
Belangrijker is natuurlijk hoe de voetballers en de clubs erover denken. De laatst bekende raadpleging op dit gebied gaf aan , dat men weinig zag in het zgn weekendvoetbal en ook de mislukte pogingen bij de derde divisies en hoofdklassen geven aan dat het nogal problematisch ligt, om het maar voorzichtig uit te drukken.

Uiteraard spelen bij de mate van (niet) acceptatie een aantal zaken een grote rol
- Speeldagen en vooral ook aanvangstijden.
- Financiële aspecten
- ( Op termijn) de verplichting voor ( een deel van ) de zaterdagteams om op zondag te moeten voetballen
- Wat hebben wij als club eraan, direct of op termijn.
- Tot welk niveau zou je willen mixen
- Sowieso tegen mixen zijn
enz. enz.

Uiteraard zal daar verschillend over gedacht worden. Misschien dat zo'n enquête meer duidelijkheid verschaft.
De vraagstelling vond ik niet bepaald gelukkig.
Met dat en ook met de interpretatie kun je vele kanten op, zeker als je een bepaalde vooringenomenheid hebt.
Het vele gerommel van mensen bij de KNVB is niet bepaald hoopgevend.
Denk wat dat betreft ook maar eens aan de manier waarop v Oostveen via een leugen bepaalde verslechteringen erdoor gedrukt heeft

-
-
-
Tijden veranderen. Vroeger had je ook een telefoon met een kiesschijf. Gelukkig zijn er mensen die zich inzetten om dingen te veranderen en te verbeteren ondanks dat er fossielen zijn die het proberen tegen te gaan.
 

JMD

Well-known member
Daar is anders niet zoveel van terug te zien met die nieuwe O23 en O21 competities.
Dat ben ik deels met je eens. Maar je bent toch hopelijk wel met me eens dat als er een landelijke competitie is met maar 1 afdeling (net als bij ere, 1e, 2e div) dat je dan sowieso met afstanden te maken hebt.

Als je echt CO2 wil verminderen moeten we stoppen met landelijke competities en alleen maar regionaal spelen door bv op elk niveau 10 klassen te maken. Lijkt me niet wenselijk
 

Fregge

Well-known member
Als ik zo vlug door de antwoorden lees, is iedereen die hem heeft ingevuld bang voor verandering.
 
Bovenaan